abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 1 mei 2010 @ 11:43:01 #201
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_80897707
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 11:40 schreef Steeven het volgende:

[..]

Was het een algemeen vak VMT of iets specifieker? Goed bezig met je essay en excursie .
Algemeen overzichtsvak. Ik ben geen held in tentamens (faalangst). Echt, bijna afgestudeerd zijn en dan je P nog niet hebben

Excursie heb ik inderdaad onwijs veel zin in. Docent is enorm enthousiast en je moest ook toegelaten worden. Voor de inschrijving moest je een motivatiebrief schrijven en je CV inleveren. Ik heb dus kennelijk wat zinnigs opgeschreven al heeft het vast geholpen dat ik de docent al kende.

En mbt het essay: een docent zei vorig semester dat mijn uitdaging was om heel goed te worden. Als ik er ietsje meer tijd in stopte, zou ik een 9 halen voor een essay. Hij had dus kennelijk gelijk.

[ Bericht 17% gewijzigd door Ewelina op 01-05-2010 11:58:27 ]
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  zaterdag 1 mei 2010 @ 23:11:45 #202
91076 Steeven
Ad Fontes
pi_80917047
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 11:43 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Algemeen overzichtsvak. Ik ben geen held in tentamens (faalangst). Echt, bijna afgestudeerd zijn en dan je P nog niet hebben

Excursie heb ik inderdaad onwijs veel zin in. Docent is enorm enthousiast en je moest ook toegelaten worden. Voor de inschrijving moest je een motivatiebrief schrijven en je CV inleveren. Ik heb dus kennelijk wat zinnigs opgeschreven al heeft het vast geholpen dat ik de docent al kende.

En mbt het essay: een docent zei vorig semester dat mijn uitdaging was om heel goed te worden. Als ik er ietsje meer tijd in stopte, zou ik een 9 halen voor een essay. Hij had dus kennelijk gelijk.
Grappig, dat vak heb ik ook net gehaald.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  zaterdag 1 mei 2010 @ 23:43:33 #203
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_80917975
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 23:11 schreef Steeven het volgende:

[..]

Grappig, dat vak heb ik ook net gehaald.
Hou het erop dat ik een apart studieprogramma heb gevolgd... Eerst het grootste gedeelte van de postpropedeusevakken en toen alle vakken van de propedeuse.
  zondag 2 mei 2010 @ 00:48:03 #204
91076 Steeven
Ad Fontes
pi_80919620
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 23:43 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Hou het erop dat ik een apart studieprogramma heb gevolgd... Eerst het grootste gedeelte van de postpropedeusevakken en toen alle vakken van de propedeuse.
Ah joh, dat maakt toch niks uit, als je ze maar haalt .
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  dinsdag 4 mei 2010 @ 13:00:57 #205
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_81004043
Ik krijg steeds meer de neiging om weer eens te stoppen met mijn master en een schakelprogramma archiefwetenschap te volgen, om vervolgens de master Culturele informatiewetenschap te doen zodat ik misschien in iets als de documentaire informatievoorziening aan de slag kan. Reguliere geschiedenis is echt te kansloos qua werk vinden eigenlijk.

ja ik ben even in een cynische bui
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 17:31:03 #206
91076 Steeven
Ad Fontes
pi_81014731
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 13:00 schreef ethiraseth het volgende:
Ik krijg steeds meer de neiging om weer eens te stoppen met mijn master en een schakelprogramma archiefwetenschap te volgen, om vervolgens de master Culturele informatiewetenschap te doen zodat ik misschien in iets als de documentaire informatievoorziening aan de slag kan. Reguliere geschiedenis is echt te kansloos qua werk vinden eigenlijk.

Of dat kansloos is hangt toch echt compleet af van hoe je jezelf kunt verkopen. Met de vaardigheden die je opdoet kun je het vrij ver schoppen binnen een bedrijf. Het wordt een ander verhaal als je in het vak zelf verder wilt.
pi_81405186
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 13:00 schreef ethiraseth het volgende:

Cijfers van m'n prospectieve MA zien er wel prima uit wat mij betreft. Paar kerncijfers:
98 % found a job within six months.
74 % found their first job at academic or HBO (higher professional) level.
94 % held a position at academic or HBO level when the study was carried out.

Meer promo-praat ook nog: Leidse historici zijn o.a. kroonprins, Minister van Buitenlandse Zaken, Fractievoorzitter D66 Tweede Kamer, Fractievoorzitter VVD Tweede Kamer, ambassadeur in De Volksrepubliek China enz. Da's dan wel van Leidsche historici, allicht dat het bij een mindere universiteit navenant kutter is

Als je er dan ook nog vanuit gaat dat je minstens beter bent dan de gemiddelde student zal het allemaal wel loslopen me dunkt
"I'm trained not to see beautiful women, because they might distract me from my mission."
  maandag 17 mei 2010 @ 21:43:02 #208
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_81555487
Ben bezig aan een essay over de invloed van de telegraaf en de klok (invoering van Greenwich tijd door heel het land, openingstijden bepalen, werktijden opleggen etc) op sociale discipline in Victoriaans Engeland en het is best een deprimerende bedoening om te zien hoe doelbewust religieuzen en kapitalisten werkten aan het opdringen van een moraal. Het is uitkijken dat ik niet een diehard Marxistische beschrijving ga geven.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  maandag 17 mei 2010 @ 23:24:25 #209
91076 Steeven
Ad Fontes
pi_81561372
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:43 schreef ethiraseth het volgende:
Ben bezig aan een essay over de invloed van de telegraaf en de klok (invoering van Greenwich tijd door heel het land, openingstijden bepalen, werktijden opleggen etc) op sociale discipline in Victoriaans Engeland en het is best een deprimerende bedoening om te zien hoe doelbewust religieuzen en kapitalisten werkten aan het opdringen van een moraal. Het is uitkijken dat ik niet een diehard Marxistische beschrijving ga geven.
Klinkt tof .
  maandag 17 mei 2010 @ 23:36:35 #210
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_81561943
Ben wel erg in de war geraakt over (een van) de oorzaken van de Industriele revolutie. ik heb een paar jaar terug geleerd dat de aanwezigheid van steenkool een belangrijke drijfveer was, omdat stoommachines erop konden draaien, wat voor grotere productie zorgde blabla. Maar in reactie een eerste opzet van het werkstuk zei mijn docent dat dat niet klopte, dus ik had iets van wtf dude! Toen ging ik maar eens op zoek naar recente literatuur erover, en verrek, kom ik een artikel uit 2007 tegen uit hetEuropean Review of Economic History, welke ronduit beweert, op basis van berekeningen die ik niet helemaal snap (echte alfa ), dat kool eigenlijk geen enkele rol speelde. Als er geen kool was, zou het wel met behulp van wind- en waterkracht zijn gebeurd. Maar aan de andere kant zeggen recente boeken (2005 of nieuwer) weer dat kool weldegelijk belangrijk was. Stomme historici ook, bedenk eens wat het nou is.
  maandag 17 mei 2010 @ 23:46:42 #211
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_81562389
Dat klinkt haast als een exacte wetenschap, vergeleken met mijn geliefde Oude Geschiedenis.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  maandag 17 mei 2010 @ 23:48:50 #212
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_81562461
heh, ja, economische geschiedenis is echt vervelend. Ik probeer er altijd heel ver vandaan te blijven, en dat was ook nu mijn plan. Ik wilde gewoon een simpele introductie schrijven om even 19e eeuwse fabrieken een beetje in context te plaatsen, en nu moet ik me verdorie door allemaal economische nonsens heenwerken om een kloppend verhaal op te kunnen schrijven.
  woensdag 19 mei 2010 @ 13:19:42 #213
91076 Steeven
Ad Fontes
pi_81621617
Wij zijn bezig met Wereldgeschiedenis, om dingen eens vanuit een non-eurocentrisch standpunt te bekijken. Goed idee. Maar ik vind het geen zuiver vak.

Ik had van het weekend even uitgebreid in het lesboek gelezen. Er gaat een stuk over het lot van de Azteken door Cortes. Er wordt aangehaald hoe ze hem als god zagen/vereerden. Dit staat haaks op wat in Noble staat, behandeld in het vorige semester Vroegmoderne Tijd, daar staat in dat we kunnen aannemen dat dat niet waar is. De docent toen heeft ook nog benadrukt dat het onzin is geloof ik. Ik zie steeds meer van dat soort contradicties. Er wordt opgeschept over hoeveel mensen er wel niet in China woonden, in tegenstelling tot Europa. Net of meer mensen beter is? Is het land met de meeste inwoners het beste land? Het meest innovatieve land? Het leidende land? Hij noemt het schip van Columbus 'puny' en de Chinese vloot magistraal en groots, maar laatstgenoemde is niet verder gevaren dan het M-O en Columbus heeft zijn stempel gedrukt op de geschiedenis (maar dat wordt niet zo benoemd). Nu is het het vak om te filteren en te beoordelen. Maar als ik ook de toonzetting lees zou ik toch durven stellen dat het boek waar we nu in lezen behoorlijk bevooroordeeld is. Ik heb constant het idee dat de auteurs maar al te blij zijn als ze het Westen kunnen kleineren met de spaarzame zaken waarmee dat kan. Aan de andere kant heb ik het idee dat ik dusdanig eurocentrisch ben dat ik het juist zo opvat, misschien zie ik wel spoken.

Zijn er meer mensen die Wereldgeschiedenis hebben gevolgd en zo ja, hoe denk je erover?
  woensdag 19 mei 2010 @ 15:04:01 #214
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_81626719
PM Scaurus even.
  woensdag 19 mei 2010 @ 15:11:59 #215
91076 Steeven
Ad Fontes
pi_81627080
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 15:04 schreef Ewelina het volgende:
PM Scaurus even.
Leeft die nog?

Edit - Las net de eerste pagina, daar heeft men het over het vak. Ben niet de enige die - ondanks de gemotiveerde docent - er niet erg door geboeid raakt. Het is inderdaad zo vreselijk politiek correct.

[ Bericht 27% gewijzigd door Steeven op 19-05-2010 15:21:27 ]
  woensdag 19 mei 2010 @ 18:47:33 #216
235357 TitusPullo
pi_81637558
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 13:19 schreef Steeven het volgende:
Er wordt opgeschept over hoeveel mensen er wel niet in China woonden, in tegenstelling tot Europa. Net of meer mensen beter is?
Toegegeven, ik ken het boek niet, dus ik weet ook niet of er wordt opgeschept over de omvang van de bevolking in China. Maar ik zie het voorbeeld dat je hierboven geeft, niet als een poging om Europa te kleineren. Je zou zoiets ook kunnen opmerken over het Oost-Romeinse Rijk en het zogenaamde post-Romeinse Europa, zonder daarmee de grotere waarde van Byzantium te betogen.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  woensdag 19 mei 2010 @ 19:45:15 #217
91076 Steeven
Ad Fontes
pi_81640265
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 18:47 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Toegegeven, ik ken het boek niet, dus ik weet ook niet of er wordt opgeschept over de omvang van de bevolking in China. Maar ik zie het voorbeeld dat je hierboven geeft, niet als een poging om Europa te kleineren. Je zou zoiets ook kunnen opmerken over het Oost-Romeinse Rijk en het zogenaamde post-Romeinse Europa, zonder daarmee de grotere waarde van Byzantium te betogen.
Zoals ik al zei, misschien zie ik wel spoken, maar soms vind ik de aangehaalde voorbeelden raar, inclusief de woordkeuze. De auteur(s) doen een terechte poging om te laten zien dat er buiten Europa ook wel dingen gebeurden e.d. maar soms doen ze net teveel hun best.
pi_81664442
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 15:11 schreef Steeven het volgende:

[..]

Leeft die nog?

Edit - Las net de eerste pagina, daar heeft men het over het vak. Ben niet de enige die - ondanks de gemotiveerde docent - er niet erg door geboeid raakt. Het is inderdaad zo vreselijk politiek correct.
http://rutgerschimmel.wordpress.com/
Dit doet hij nu o.a.

En dit
http://www.conservatiefcafe.nl/
Ik weet het ook niet
  donderdag 20 mei 2010 @ 11:18:07 #219
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_81665959
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 10:36 schreef Dunckie het volgende:

[..]

http://rutgerschimmel.wordpress.com/
Dit doet hij nu o.a.
De pretenties spatten er wel vanaf. Die obsessie met een gebrek aan moraal bij atheïsten is bijna ongezond te noemen.
  donderdag 20 mei 2010 @ 11:55:53 #220
235357 TitusPullo
pi_81667362
alszijnde kunst.
  donderdag 20 mei 2010 @ 12:22:02 #221
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_81668378
Ondanks zijn nogal pretentieuze posts vond ik Scaurus wel een toevoeging voor het forum, hij bracht zeker een uniek geluid. Wel jammer dat hij weer weg is.
  donderdag 20 mei 2010 @ 12:23:39 #222
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_81668423
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 12:22 schreef ethiraseth het volgende:
Ondanks zijn nogal pretentieuze posts vond ik Scaurus wel een toevoeging voor het forum, hij bracht zeker een uniek geluid. Wel jammer dat hij weer weg is.
Dat inderdaad. Al dacht ik in bepaalde gevallen wel: dit is pretentieus gewauwel.
pi_81705726
Hallo Steeven!

Ik studeer op dit moment ook geschiedenis in Utrecht het 1e jaar. En ik ben ook een oud HBO student met een P in rechten. Tot nu toe alles nog gehaald hoewel de cijfers nooit over de 7 gaan...maar goed je kunt niet alles hebben en stampen is nu nooit echt een sterk punt van me geweest. Misschien heb ik je dan wel eens gezien bij tentamens (behalve dat ik niet weet hoe je er uitziet)
  vrijdag 21 mei 2010 @ 09:02:29 #224
91076 Steeven
Ad Fontes
pi_81706882
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 07:56 schreef Civilization het volgende:
Hallo Steeven!

Ik studeer op dit moment ook geschiedenis in Utrecht het 1e jaar. En ik ben ook een oud HBO student met een P in rechten. Tot nu toe alles nog gehaald hoewel de cijfers nooit over de 7 gaan...maar goed je kunt niet alles hebben en stampen is nu nooit echt een sterk punt van me geweest. Misschien heb ik je dan wel eens gezien bij tentamens (behalve dat ik niet weet hoe je er uitziet)
Hey

Ben je voltijdstudent of deeltijd? Ik zit in het 2e jaar trouwens . Als je deeltijd doet volg je nu Eigentijdse geschiedenis, ben je voltijd dan heb ik geen idee . Mocht je dat laatste zijn dan ram je het gemiddelde fijn omhoog. Ik weet niet of het je is opgevallen maar vrijwel alle docenten hebben geen hoge pet op van voltijdfiguren, zelden zoveel cynische opmerkingen gehoord als dit schooljaar. Maar dat is natuurlijk een generalisatie. Ik hoorde gisteren dat het hoogste cijfer bij Vroegmoderne Tijd toch gehaald is door een voltijdstudent . Tevens vonden ze het slagingspercentage te hoog (eveneens het gemiddelde cijfer).

Nou ja, nog 4-5 weken doorbijten. Ik zit er eigenlijk wel doorheen dit schooljaar. Ben toe aan rust.
pi_81793945
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 09:02 schreef Steeven het volgende:

[..]

Hey

Ben je voltijdstudent of deeltijd? Ik zit in het 2e jaar trouwens . Als je deeltijd doet volg je nu Eigentijdse geschiedenis, ben je voltijd dan heb ik geen idee . Mocht je dat laatste zijn dan ram je het gemiddelde fijn omhoog. Ik weet niet of het je is opgevallen maar vrijwel alle docenten hebben geen hoge pet op van voltijdfiguren, zelden zoveel cynische opmerkingen gehoord als dit schooljaar. Maar dat is natuurlijk een generalisatie. Ik hoorde gisteren dat het hoogste cijfer bij Vroegmoderne Tijd toch gehaald is door een voltijdstudent . Tevens vonden ze het slagingspercentage te hoog (eveneens het gemiddelde cijfer).

Nou ja, nog 4-5 weken doorbijten. Ik zit er eigenlijk wel doorheen dit schooljaar. Ben toe aan rust.
Ik ben voltijd ben ik bang . Ik doe nu Eigentijds en Wereldgeschiedenis dus dat zal wel hetzelfde zijn. Voltijd studenten zijn meestal slechter juist omdat ze geen vaste baan hebben naast hun studie en daarom de hele tijd met het studentenleven bezig zijn in plaats van ook nog wat leren. Ik kan die cynische opmerkingen wel begrijpen, kijk alleen maar naar Middeleeuwen hoe dramatisch dat voor de meeste voltijders is verlopen Het het was niet eens echt moeilijk! De toetsvorm van Wereldgeschiedenis is trouwens nogal apart... 3x een scriptie die binnen 48 uur moet worden ingeleverd wat dus eigenlijk vergelijkbaar is met een open boek tentamen. Ik ga ervan uit dat ik dat wel haal dus alleen nog goed stampen voor Eigentijds en dan kan ik naar het 2e jaar met een p op zak
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')