abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67614557
In het kort:
Tuin, veel schaduw doordat er een bos achter het huis en de tuin staat.
80% mos, echt het gevoel dat je op een spons loopt.

Ik was al van plan om te verticuteren. Nu kwam ik iemand tegen en die zei dat het niet helpt en je tuin er volgend jaar weer zo bij staat. Verder lees ik dat het in het najaar gebruikelijk is om te verticuteren.
Ook zie ik dat de 1 het erover heeft dat je ijzersulfaat voor het verticuteren moet toedienen. De ander heeft het juist weer over alleen water.

Vragen:
1) Voorjaar verticuteren, nuttig?
2) Ijzersulfaat of water?
3) Holle messen of massieve messen (ik kom er met zo'n handding niet doorheen)?
pi_67615035
ik zeg: bestraten
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 1 april 2009 @ 15:51:02 #3
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_67615162
verticuteren: JA. Je maakt hiermee de wortelmat van het gras open waardoor meststoffen beter de grond ingaan en door het kapottrekken der wortels gaat het gras harder groeien. Verticuteren doe én in het najaar en in het voorjaar. Bijmesten ook.
Nog beter is het om in het voorjaar te verticuteren, kalk toevoegen, 2 weken wachten, verticuteren, mesten en bij zaaien.

om water de grond in te krijgen hoef je niet te verticuteren.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_67616406
quote:
Op woensdag 1 april 2009 15:51 schreef DoctorB het volgende:
verticuteren: JA. Je maakt hiermee de wortelmat van het gras open waardoor meststoffen beter de grond ingaan en door het kapottrekken der wortels gaat het gras harder groeien. Verticuteren doe én in het najaar en in het voorjaar. Bijmesten ook.
Nog beter is het om in het voorjaar te verticuteren, kalk toevoegen, 2 weken wachten, verticuteren, mesten en bij zaaien.

om water de grond in te krijgen hoef je niet te verticuteren.

Dank je wel

Ik hoorde dat je het gras voor moet behandelen.
De 1 gebruikt daar water en ijzersulfaat (doodt gras) voor, de ander alleen maar water (om ervoor te zorgen dat de ondergrond losser wordt).
  woensdag 1 april 2009 @ 16:28:25 #5
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_67616657
tvp, geen idee wat te doen
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
pi_67658628
Vorig jaar heb ik een pak 'probleemoplosser voor gazon' gekocht.
Ik weet niet wat erin zat, maar alle paardebloemen, mos en al het ander wat géén gras is, verdween na een week of 2 als sneeuw voor de zon.
Toen geverticuteerd, kalk gestrooid en een weekje later bijgezaaid.
Ligt er nu weer prachtig groen bij
pi_68012959
Beste Bluezz,

Ook wij hebben ons gras vol mos en onkruid zitten. Ik dacht gelijk te moeten verticuteren en opnieuw zaaien, maar dat is dus anders.

Ga die probleemoplosser maar eens proberen. Bedankt voor de tip.

Even voor de duidelijkheid:
Na het strooien van die probleemoplosser wacht ik 2 weken en dan ga ik veticuteren?
En dat kalk wat je er na erop doet. Waar kan ik dat halen en hoe heet dat?

Na een week kan ik dan al opnieuw zaaien?

Groetjes Elleke
pi_68015305
Bij het tuincentrum kan je kalk kopen in verschillende maten/zakken.

Eerst die probleemoplosser (staat op de verpakking) ook bij het tuincentrum.
Dan 2 weken wachten of tot je ziet dat er gaten/lichte plekken vallen, dan zou ik verticuteren en meteen opnieuw inzaaien.
Dat kalk kan je wel weer in het najaar doen, in die probleemoplosser zat eigenlijk genoeg om het bij ons op te pimpen!
pi_68015353
Kalk altijd in het voor- en najaar strooien! Kalk bestrijdt het mos niet, maar voorkomt het. En mos groeit gewoon door in de winter (gras niet), dus ook in het najaar kalk strooien, zodat je in het voorjaar geen mos hebt
pi_68015376
Oh 2X per jaar, ook een idee
pi_68015407
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:09 schreef Bluezz het volgende:
Oh 2X per jaar, ook een idee
Scheelt je volgend voorjaar een hoop aan probleemoplossers en verticuteren
pi_68021508
Vandaag wezen grasmaaien.
Er kwam heel wat meer af dan normaal..

Ik stel het waarschijnlijk uit tot na de zomervakantie.
Achter het huis blijft er amper gras over. Dan staat een mosveld toch een stuk mooier..

Het heeft nu ook nog dezelfde kleur als het gras, maar dat zal straks wel heel anders zijn, ben ik bang.

In ieder geval erg bedankt voor de tips. Kan het nu niet weer uitstellen, omdat ik weet hoe het moet.
pi_68035450
Oke. Thanks.

Maar dus toch ook nu kalk strooien en in het najaar.
Hoe lang na het kalk strooien moet ik wachten voordat ik kan zaaien?

Groetjes Elleke
  woensdag 15 april 2009 @ 12:15:40 #14
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_68035738
quote:
Op woensdag 15 april 2009 12:05 schreef Elleke83 het volgende:
Oke. Thanks.

Maar dus toch ook nu kalk strooien en in het najaar.
Hoe lang na het kalk strooien moet ik wachten voordat ik kan zaaien?

Groetjes Elleke
Hoi Elleke,

Je hoeft op een forum niet elk bericht af te sluiten met een groet. Die wordt als vanzelfsprekend weggelaten.

Groetjes,

Damzkieee
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
pi_68035750
Dat weet ik eigenlijk niet

Heb je hier wat aan?
LINK
LINK 2
pi_68035763
quote:
Op woensdag 15 april 2009 12:15 schreef Damzkieee het volgende:

Hoi Elleke,

Je hoeft op een forum niet elk bericht af te sluiten met een groet. Die wordt als vanzelfsprekend weggelaten.

Groetjes,

Damzkieee
Je hebt helemaal gelijk
Doe het dan ook zelf niet
pi_68074591
TVP, heb mijn tuin net geverticuteerd en lees nu ff mee voor andere tips...
pi_68635909
JA heb ik zeker wat aan.

Thanks!
pi_68644218
Mijn vader strooit altijd eerst ijzersulfaat, verkrijgbaar in zakken van 50 liter bij de Welkoop, voor een tuin van ongeveer 900 m2 gebruikt hij twee zakken. Belangrijk is dat je dit doet in een droge periode, eind april, begin mei is dus de beste periode, het mos wordt dan in ongeveer een week zwart. Daarna kun je er met de verticuteermachine overheen, er komt bij ons altijd erg veel mos vanaf. Daarna strooit hij wat met kalk vermengde tuingrond over het gazon zodat de bodem minder zuur wordt (het is van oorsprong een heidegebied/naaldbomengebied dus de bodem is behoorlijk zuur), na een week zaait hij het gras opnieuw in met graszaad en dan na 2 weken staat alles weer vol met gras.
pi_68650993
Als je ijzersulfaat gaat gebruiken, pas dan op met je kleding. Ik heb ooit een broek verpest, doordat ijzersulfaat dat erop gekomen was roestvlekken had veroorzaakt.
pi_68653401
Wij hebben in het voorjaar ook veel mos, door verticuleren en kalk is het nu alweer bijna weg.
pi_69381912
TVP
pi_94369359
Nu dus de tijd om te verticuleren en kalk te strooien, kan het kwaad om kalk te strooien als de zon schijnt? Gazonmest moet nu dus even wachten.
pi_94369512
Volgens mij kan het geen kwaad, maar is het wel goed om daarna te sproeien (of hopen op een regenbui) :)
Anders wacht je voor de zekerheid even tot eind van de middag, dan is de zon al een stuk minder fel.
pi_94383983
Ben er ondertussen al achter. De beste oplossing die de minste moeite kost is gewoon wat vaker over het gras heen lopen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')