abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67599352
Hoi!
Nou, ik geloof dat ik eindelijk bij het juiste adres ben, eindelijk mensen die mij misschien kunnen helpen!
Ik ben dus gestopt na een half jaar psychologie en wil zo snel mogelijk (dus de herfst of uiterlijk de lente) gaan studeren in Malmö, Zweden. Ik kom al 10 jaar lang elk jaar in Malmö en vorig weekend was ik weer daar en ik realiseerde me dat ik me daar zo thuis voel! Dus, nieuw plan. Eindelijk word ik weer enthousiast . Maar ja, ik wil dus Engels en Zweeds gaan leren daar. 1 groot probleem. Ik probeer nu al dagen uit te zoeken hoe en wat maar ik snap er niets van! Dus de kernvraag is dit:
Hoe en waar moet ik dingen regelen voor beurzen blabla. Je moet volgens deze site http://www.migrationsverket.se/english.jsp bewijs van een beurs ofzo hebben. Ik snap er helemaal niets van Misschien is er iemand die gewoon een overzicht heeft over hoe je wanneer wat moet regelen?
Ik hoop dat iemand me kan helpen
Groetjes Marijn
  woensdag 1 april 2009 @ 00:32:15 #2
174659 Billy_Talent
stiekem mag alles
pi_67599632
Studeren en stage in het buitenland - deel 9

Ik zou het daar ook eens proberen
I can't come to the phone right now, I'm eating corn chips and masturbating. Please leave a message.
  woensdag 1 april 2009 @ 05:51:51 #3
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_67601062
KAA > SES
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_67610723
Ik heb in Zweden gestudeerd (niet in Malmö) maar kan je het een het ander wel vertellen.
quote:
Je moet volgens deze site http://www.migrationsverket.se/english.jsp bewijs van een beurs ofzo hebben. Ik snap er helemaal niets van
Hoe lang wil je er gaan studeren.. langer dan 3 maanden? Dan moet je bewijzen dat je een beurs (bijvoorbeeld een Erasmus beurs) hebt en voldoende financiële middelen en een backup bijvoorbeeld je ouders om te kunnen "overleven"?

Vul het Registration for EU/EEA citizens formulier in.. (mag ook als je in Zweden ben, maar binnen 90 dagen moet het binnen zijn). Brief mag in het Engels, maar je krijgt in het Zweeds antwoord.
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_67611753
Ja, ik wil er heen voor 1 of misschien wel de hele studietijd.. Maar je kan toch alleen een Erasmusbeurs aanvragen als je al hebt gestudeert/staat ingeschreven bij een universiteit in Nederland? Ik kan wel een bewijs inleveren (een soort van contract dan) dat mijn ouders geld hebben enzo.. Maar ik snap niets van die beurzen
pi_67611968
quote:
Op woensdag 1 april 2009 14:16 schreef sheiswhatsheis het volgende:
Ja, ik wil er heen voor 1 of misschien wel de hele studietijd.. Maar je kan toch alleen een Erasmusbeurs aanvragen als je al hebt gestudeert/staat ingeschreven bij een universiteit in Nederland? Ik kan wel een bewijs inleveren (een soort van contract dan) dat mijn ouders geld hebben enzo.. Maar ik snap niets van die beurzen
Zo ver dat ik weet, kan je een Erasmus beurs krijgen als je inderdaad aan een hogeschool of universiteit staat ingeschreven. Je kan ook in aanmerking komen van een VSB Fonds beurs.. maar die hebben recentelijk in hun portfolio gesneden.

Hier kan je ook veel vinden
https://www.studera.nu/ en dan naar English
pi_67612150
quote:
Op woensdag 1 april 2009 00:21 schreef sheiswhatsheis het volgende:
Hoe en waar moet ik dingen regelen voor beurzen blabla. Je moet volgens deze site http://www.migrationsverket.se/english.jsp bewijs van een beurs ofzo hebben. Ik snap er helemaal niets van
Nog even de goede subpagina aanklikken:

http://www.migrationsverk(...)are/registrering.jsp

En daar staat het netjes:
quote:
Student
- Proof of enrolment on a course programme which is at least at high school level
- Assurance that you have sufficient funds for your keep
- Proof that you have comprehensive medical insurance that is valid in Sweden.

You are entitled to work during the time you are studying.
Dus:
- Bewijs van inschrijving
- Bewijs van voldoende inkomsten. Bijvoorbeeld studiefinanciering van de IB-groep, want die kun je naar het buitenland meenemen.
- Bewijs van ziektekostenverzekering.

Die laatste heeft wat extra toelichting nodig.
- Als je in Zweden studeert, schrijf je dan niet uit bij je Nederlandse gemeente! Blijf gewoon ingeschreven staan op bijvoorbeeld het adres van je ouders.
- Als je in Zweden studeert, maar niet in Zweden werkt, én nog bij een Nederlandse gemeente ingeschreven staat, dan blijf je gewoon in de Nederlandse basisverzekering zitten. Vraag bij je verzekeraar een "European Health Insurance Card" aan, dat is het benodigde bewijs.
- Als je in Zweden studeert, dan mag je daar wel een bijbaantje nemen. Maar dan word je uit de Basisverzekering geschopt en moet je naar een Zweedse verzekeraar.

Kortom:
1. Inschrijven bij de universiteit
2. Inschrijven bij de IB-groep
3. Ter plekke in Zweden inschrijven bij de gemeente en EU-registratie doen.

De EU-registratie is (in Zweden ook?) gekoppeld aan je paspoort / ID-kaart en is dus geldig totdat je paspoort / ID-kaart verloopt.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-04-2009 14:32:24 ]
pi_67612296
quote:
Op woensdag 1 april 2009 14:30 schreef Igen het volgende:

[..]

Die laatste heeft wat extra toelichting nodig.
- Als je in Zweden studeert, schrijf je dan niet uit bij je Nederlandse gemeente! Blijf gewoon ingeschreven staan op bijvoorbeeld het adres van je ouders.

Dat doe ik op dit moment ook. Ik studeer in Engeland, woon er ook. Maar sta gewoon nog steeds ingeschreven in Nederland. Wat onder andere het voordeel heeft wat betreft die european insurance card.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  woensdag 1 april 2009 @ 15:37:36 #9
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_67614599
quote:
Op woensdag 1 april 2009 14:16 schreef sheiswhatsheis het volgende:
zo moeilijk is het niet, ze doen niet zo moeilijk. Ik hoefde niet eens te laten zien hoe ik m'n studie bekostigde, je hoeft alleen maar in te vullen dat je hte zelf bekostigt...

En anders is een briefje van je ouders dat ze voor je inspringen ook genoeg...

Op www.studera.nu kun je je inschrijven voor studies. Pas wel op, deadlines komen eraan of zijn al geweest!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_67629222
grappig..vriend van mij heeft net diezelfde keuze gemaakt!
spreek geen zweeds..maar succes
pi_67638023
Haha, zie je wel dat ik nu bij het juiste adres ben! Super bedankt allemaal! Ik ben die deadlines inderdaad even gecontroleerd en het bleek dat de deadline van Malmö al in januari was geweest.. dus nu ga ik 1 july applyen voor de lente Maar echt, super bedankt!
Meer tips? Laat maar gewoon weten
Goede / slechte ervaringen? Tell me
pi_67659542
quote:
Op woensdag 1 april 2009 22:27 schreef Lovely-Lili het volgende:
grappig..vriend van mij heeft net diezelfde keuze gemaakt!
spreek geen zweeds..maar succes
Dat sprak ik in het begin ook niet.. en zo'n probleem hoeft dat in Zweden niet te zijn
quote:
Op donderdag 2 april 2009 10:22 schreef sheiswhatsheis het volgende:
Haha, zie je wel dat ik nu bij het juiste adres ben! Super bedankt allemaal! Ik ben die deadlines inderdaad even gecontroleerd en het bleek dat de deadline van Malmö al in januari was geweest.. dus nu ga ik 1 july applyen voor de lente Maar echt, super bedankt!
Meer tips? Laat maar gewoon weten
Goede / slechte ervaringen? Tell me
Ik heb zat goede en ook slechte ervaringen, maar dat post ik wel later.. moet morgen weer vroeg mijn bed uit.
pi_67659747
Volgens mij kun je een beurs krijgen om Zweeds te leren, omdat het een kleine taal is. Maar dan moet je waarschijnlijk wel ingeschreven zijn bij een Nederlandse uni.

Ik ga zelf na de zomer in Zweden studeren dus ik zit een beetje met dezelfde vragen. Binnenkort weet ik hopelijk meer.
"I can accept failure. I can not accept not trying."
pi_67673491
quote:
Op donderdag 2 april 2009 22:17 schreef Schadenfreude het volgende:
Volgens mij kun je een beurs krijgen om Zweeds te leren, omdat het een kleine taal is. Maar dan moet je waarschijnlijk wel ingeschreven zijn bij een Nederlandse uni.

Ik ga zelf na de zomer in Zweden studeren dus ik zit een beetje met dezelfde vragen. Binnenkort weet ik hopelijk meer.
Het is inderdaad mogelijk om voordat je naar het buitenland gaat (en een Erasmusbeurs krijgt) gratis naar een aantal taallessen te gaan.

Alleen startte de taallessen juist op het moment dat ik al in Zweden was.
pi_67689352
Veel contact met de Zweedse jeugd had ik ook weer niet, maar de meest hilarische gesprekken met de Zweden had ik bij de rij van de unisex wc's tijdens het stappen. De meeste hebben dan wel een paar drankjes op en zijn dan wat makkelijker met praten.

Een jongen had ruzie met een andere jongen.. Hij riep hem nog iets na. en zijn vervolgens iets in het Zweeds terug. Ik verstond er vrij weinig van, maar 5 minuten later wist ik al een stuk of 15 scheldwoorden.

Een andere keer stond ik na het stappen bij de McDonalds bij de wc's.. Om dat je daarvoor moet betalen voordat je de wc ingaat, willen sommige mensen de deur nog wel eens openhouden, zodat je gratis kan.

Iemand deed er wel erg lang over en de man voor mij (wel meteen in het Engels).. wat die gast aan het doen zou kunnen zijn. Ik maakte een nogal flauwe opmerking en had daarop volgende weer een leuk gesprek.
pi_67700924
Hahaha nice! Ja, Zweden kunnen wel drinken zeg! Ik schrok me rot toen ik daar en wedstrijdje ging houden met de vrienden van mijn nichtje... Maar is de doorsnee Zweedse jeugd terughoudend dan?
pi_67702193
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 12:23 schreef sheiswhatsheis het volgende:
Hahaha nice! Ja, Zweden kunnen wel drinken zeg! Ik schrok me rot toen ik daar en wedstrijdje ging houden met de vrienden van mijn nichtje... Maar is de doorsnee Zweedse jeugd terughoudend dan?
Ze zullen zomaar niet 1-2-3 op je afstappen en een praatje met je maken. Op school had ik daar iets minder last van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')