Bronquote:DEN HAAG - Minister André Rouvoet (Gezin) gaat onderzoeken of de hoogte van de kinderbijslag in het buitenland gebaseerd kan worden op de kosten voor levensonderhoud in het land waar de kinderen wonen. Dat heeft Rouvoet dinsdag gezegd tijdens een spoeddebat in de Tweede Kamer over fraude met kinderbijslag in Marokko en Turkije.
Vooral CDA en SGP wezen er in het debat op dat de hoogte van de kinderbijslag is gebaseerd op de kosten voor zorg en onderwijs voor kinderen in Nederland, terwijl deze kosten in Marokko en Turkije lager zijn. De ChristenUnie-bewindsman waarschuwde wel dat er diverse haken en ogen zitten aan het hanteren van het zogeheten woonlandbeginsel bij de export van kinderbijslag.
Zo is het volgens Rouvoet niet eenvoudig om per land vast te stellen wat de kosten voor levensonderhoud zijn. Bovendien sprak hij over mogelijke effecten op de gezinshereniging als de kinderbijslag in bijvoorbeeld Marokko en Turkije lager is dan in Nederland.
Verdere beperking
Regeringspartij CDA vroeg het kabinet ook te onderzoeken of de export van kinderbijslag naar het buitenland verder beperkt kan worden. Het zou alleen nog mogelijk moeten zijn voor kinderen van bijvoorbeeld diplomaten en mensen die tijdelijk worden uitgezonden voor ontwikkelingshulp.
VVD, PVV en Rita Verdonk willen direct verdragen over de export van uitkeringen stopzetten. Maar volgens Rouvoet kunnen internationale verdragen hierover niet eenzijdig worden opgezegd.
De PvdA wilde niet direct spreken over het beperken van de export van kinderbijslag, zoals coalitiegenoot CDA voorstelde. PvdA-Kamerlid Samira Bouchibti wil daarvoor eerst nog een reactie van het kabinet afwachten op eerder gestelde vragen van de Kamer over het beperken van de export van uitkeringen in zijn algemeenheid. Voor de zomer wordt hierop een reactie van het kabinet verwacht.
Fraude
Daarbij wil Bouchibti ook van het kabinet weten „welke stok Nederland achter de deur heeft” in de verdragen met Marokko en Turkije om deze landen te dwingen meer mee te werken aan het controleren op fraude. De PvdA zet met ChristenUnie, SP en GroenLinks vooral nog in op een strengere toekenning van uitkeringen in het buitenland en een hardere aanpak van fraude.
Ik geloof dat je niet helemaal hebt begrepen hoe dat werktquote:Op dinsdag 31 maart 2009 19:46 schreef Hyperdude het volgende:
Goed plan. Ik woon officieel/zomers in Zwitserland.
Kan ik mooi een Porsche kopen van de opgehoogde kinderbijslag..
Wel ff snel een paar koters Fokken.
Ik denk het niet, die 2 euro aan kinderbijslag kunnen landen als Turkije en Marokko missen als kiespijn.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 19:51 schreef Hukkie het volgende:
Mss kan hier een dubbelslag gehaald worden icm het nationaliteiten gemekker.
Dat krijg je als je fraude pleegt , maar dat mag waarschijnlijk volgens jou als je moslim bentquote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:02 schreef Meki het volgende:
En kinderbijslag naar Spanje en Afganistan kan zeker nog he
Geenszins, afschaffen die bende als je hier niet woont, punt uit!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:02 schreef Meki het volgende:
En kinderbijslag naar Spanje en Afganistan kan zeker nog he
Omdat Nederland graag voor Sinterklaas speelt.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:35 schreef Lariekoek het volgende:
Waarom wordt er überhaupt kinderbijslag betaald voor kinderen die niet in Nederland woonachtig zijn
Allemaal relatief he. Voor zo'n op zand gebaseerde economie is 2 euro heel wat. Dus ze gaan het wel voelen.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:27 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik denk het niet, die 2 euro aan kinderbijslag kunnen landen als Turkije en Marokko missen als kiespijn.
Waarom frauderen ze dan massaal met kinderbijslag?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:27 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik denk het niet, die 2 euro aan kinderbijslag kunnen landen als Turkije en Marokko missen als kiespijn.
Als het gaat om kinderen die sowieso wel naar Nederland mogen is dat eigenlijk niet zo'n probleem. Hoe eerder hoe beter, want dan lopen ze geen leerachterstand op.quote:
Omdat daar de mogelijkheid toe is en omdat de pakkans nihiel is. Een zakcentje extra is altijd welkom, armoede troef en daar je kinderen laten opgroeien.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:13 schreef TradingStock het volgende:
[..]
Waarom frauderen ze dan massaal met kinderbijslag?
Hallo?
Het is daar armoede troef.
Ik kan ook een mes in je nek steken als ik wil. Doe ik toch ook niet? Het is maar wat je normaal vindt... Gewoon geen geld naar het buitenland meer, probleem opgelost.quote:Op woensdag 1 april 2009 08:33 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Omdat daar de mogelijkheid toe is en omdat de pakkans nihiel is. Een zakcentje extra is altijd welkom, armoede troef en daar je kinderen laten opgroeien.Je moet nog veel leren over de fraudeurs.
Wel leuk dat je dan weer met mensen neersteken als voorbeeld komt, maar jij weet net zo goed als ik dat de ene vorm van criminaliteit de andere niet is. Witteboordencriminaliteit is bijvoorbeeld veel meer "geaccepteerd" omdat het niet zichtbaar is en de gewone burger doorgaans niet raakt, het is geen straatcriminaliteit en de overlast die daar bij komt kijken geldt voor dit soort delicten niet. Het heeft niks te maken met wat ik normaal vind, het heeft te maken met hoe raar mensen denken.quote:Op woensdag 1 april 2009 08:40 schreef pisnicht het volgende:
[..]
Ik kan ook een mes in je nek steken als ik wil. Doe ik toch ook niet? Het is maar wat je normaal vindt... Gewoon geen geld naar het buitenland meer, probleem opgelost.
Nee, want je maakt geen punt. Althans, hetgeen wat je wil zeggen is logisch: Stelen mag niet. Dat hoef je mij niet te vertellen natuurlijk en daarvoor hoef je niet met zo'n voorbeeld aan te komen. Doet er voor de rest niet aan af dat mensen gemiddeld genomen sneller frauderen dan dat ze mensen neersteken, maar dat men toch meer last heeft van het laatste dan het eerste. Dat betekent niet dat frauderen niet erg is - objectief gezien.quote:Op woensdag 1 april 2009 09:06 schreef pisnicht het volgende:
Ik probeerde het even duidelijk te maken door een gechargeerd voorbeeld te nemen. Ik had ook kunnen zeggen dat ik ook je fiets kan jatten. Je gaat dus aan het punt voorbij![]()
Dit is dan ook geen normale fraude, dit zijn frauderende Marokkanen en/of Turken. Nog erger dus.quote:Op woensdag 1 april 2009 09:16 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, want je maakt geen punt. Althans, hetgeen wat je wil zeggen is logisch: Stelen mag niet. Dat hoef je mij niet te vertellen natuurlijk en daarvoor hoef je niet met zo'n voorbeeld aan te komen. Doet er voor de rest niet aan af dat mensen gemiddeld genomen sneller frauderen dan dat ze mensen neersteken.
Bron:NOSquote:Minister Rouvoet werkt aan een wetsvoorstel om de kinderbijslag voor kinderen buiten de Europese Unie te verlagen. Het gaat om kinderen met de Nederlandse nationaliteit die bijvoorbeeld in Turkije en Marokko wonen.
Rouvoet wil de financiële bijdrage aanpassen aan de lagere kosten van levensonderhoud in die landen.
Besparing
In het voorjaar beloofde hij de Tweede Kamer te kijken of dat mogelijk was. Dat blijkt zo te zijn en Rouvoet werkt nu concreet aan maatregelen om de kinderbijslag in die landen aan te passen.
Hoeveel de kinderbijslag buiten de EU omlaag gaat, is niet duidelijk en hoeveel de overheid bespaart evenmin.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |