quote:Avondmensen willen uitslaaprecht
3,5 miljoen Nederlanders hebben een inwendige klok die nooit goed loopt. Ze willen andere werktijden.
Ze worden gediscrimineerd, beschimpt en onderdrukt: avondmensen. Die om acht uur verdwaasd in de trein zitten, op het werk vier koppen koffie naar binnen gieten en om elf uur nog niet wakker zijn. In een wurggreep gehouden door de vroege vogels van de maatschappij.
Maar nu slaan ze terug, met meer dan 8.000 voetsoldaten in 50 landen. Verenigd in de B-society van de Deense Camilla King: een internationale beweging die strijdt voor keuzevrijheid van werktijden. Het Amnesty International van de bioritmen vecht voor het recht om pas om tien uur op school en werk te verschijnen. In Denemarken is er al een B-middelbare school en zijn er meerdere B-bedrijven. Deze zomer komt er een Nederlandse B-society.
Het handvest ‘de tien geboden van B-society’ is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek van professor Chronobiologie Till Rönneberg uit München. Ieder mens heeft een innerlijke klok die wordt gestuurd door ‘klokgenen’. Die persoonlijke klok komt alleen vaak niet overeen met de klok aan de muur.
B-mensen blijven graag tot laat wakker en vinden het moeilijk om ’s ochtends op te staan. Ja, nogal wiedes als je tot twee uur wakker blijft. Maar ze kunnen niet anders. Het is genetisch bepaald. Volgens hun innerlijke klok duurt de dag namelijk 25 tot 27 uur, in tegenstelling tot de 23 uur van de vroege vogel A-mens.
Daardoor duurt het voor een B-mens veel langer voor hij wakker is en leeft hij met een constante ‘sociale jetlag’ omdat hij niet genoeg slaapt. Eerder naar bed gaan helpt niet want een avondmens kan niet om 23 uur slapen. De enige oplossing is later gaan werken.
Volgens Rönneberg slaapt 60 procent van de mensen te weinig doordat ze te vroeg moeten werken. Bij hardcore B-mensen loopt het slaaptekort op tot tien uur per week. In Nederland wonen zo’n 3,5 miljoen B-mensen en 2 miljoen A-mensen.
Rönneberg voorspelt ‘onvoorstelbaar economisch voordeel’ als iedereen kan kiezen hoe laat hij begint met werk of school. B-mensen in hun eigen bioritme laten werken stimuleert de productiviteit en creativiteit en zorgt daarmee voor economische groei. Want welk avondmens krijgt voor elf uur iets uit zijn vingers?
Oplossing van het fileprobleem is nabij als een kwart van Nederland later begint met werken. Daarnaast blijkt volgens King uit onderzoek bij ‘B-gecertificeerde’ ondernemingen dat de tevredenheid van werknemers stijgt van 30 naar 90 procent.
Keuzevrijheid in werktijden is bovendien goed voor de volksgezondheid. Volgens Rönneberg consumeren B-mensen meer koffie, alcohol en sigaretten dan A-mensen of personen uit de middengroep. Vanwege de stress die ze krijgen van hun sociale jetlag.
Hoog tijd dat bedrijven, scholen en overheden hun ogen openen, vindt grondlegger King. Maar hoeveel zieltjes win je met een kleinerende term als B-mens? ‘Ik bedoel het als Hamlets ‘to be or not to be’. Het gaat om het recht om jezelf te zijn.’
Bron: De Pers
Nee, dan ben je gewoon een B-mens met een slecht ritmequote:Op dinsdag 31 maart 2009 08:56 schreef Bravebart het volgende:
Ik kan nooit slapen voor 0:00, ben ik dan een C-mens?
niet fluisteren in gezelschap!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 08:59 schreef Gupje het volgende:
[..]
Ik ken hem niet![]()
Volgens het intranet zit hij veel in Amsterdam, daar kom ik weinig.
Ik kan me niet herinneren dat dat er net ook al stondquote:Op dinsdag 31 maart 2009 08:54 schreef Piles het volgende:
[..]
Moet je bovenstaande stukje even lezen
Ik kan niet alles tegelijk hčquote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:00 schreef Daph_ het volgende:
Ik kan me niet herinneren dat dat er net ook al stond
quote:Nee, ik lees het niet, te veel tekst
quote:B-mensen blijven graag tot laat wakker en vinden het moeilijk om ’s ochtends op te staan. Ja, nogal wiedes als je tot twee uur wakker blijft. Maar ze kunnen niet anders. Het is genetisch bepaald. Volgens hun innerlijke klok duurt de dag namelijk 25 tot 27 uur, in tegenstelling tot de 23 uur van de vroege vogel A-mens.
Ik typ hard op, geloof je me niet vraag me collega's maarquote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:00 schreef FunkyHomosapien het volgende:
[..]
niet fluisteren in gezelschap!
En bedanktquote:Op dinsdag 31 maart 2009 08:57 schreef Piles het volgende:
[..]
Nee, dan ben je gewoon een B-mens met een slecht ritme
Ah ok, dan zit hij daar tegenwoordig blijkbaar meerquote:Op dinsdag 31 maart 2009 08:59 schreef Gupje het volgende:
[..]
Ik ken hem niet![]()
Volgens het intranet zit hij veel in Amsterdam, daar kom ik weinig.
jij bent er zeker ook zo eentje die z'n toetsenbord als typemachine aanziet?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:02 schreef Gupje het volgende:
[..]
Ik typ hard op, geloof je me niet vraag me collega's maar
Ja, daar heb ik dus ook last vanquote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:01 schreef Piles het volgende:
[..]
Ik kan niet alles tegelijk hč![]()
[..]
[..]
Oh dus ik had het toch goed gezienquote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:01 schreef Piles het volgende:
[..]
Ik kan niet alles tegelijk hč![]()
[..]
[..]
Maak er alpha en beta van, klinkt gelijk stuk beterquote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:05 schreef Daph_ het volgende:
[..]
Oh dus ik had het toch goed gezien![]()
Nwah ik weet niet eens of ik zo'n B-mens benIk slaap wel altijd laat en ben altijd bekaf 's ochtends, maar ik weet niet of ik daarmee gelijk een B-mens ben
trouwens, B-mens.. Dat klinkt alsof je een soort tweederangsburger bent ofzo
Nee heb een eigen toetsenbord, die is muis stil.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:04 schreef FunkyHomosapien het volgende:
[..]
jij bent er zeker ook zo eentje die z'n toetsenbord als typemachine aanziet?
Nog later klaarquote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:11 schreef FunkyHomosapien het volgende:
het is wel zo, onderzoek heeft uitgewezen dat puber en jonge volwassenen een biologisch ritme hebben waarbij een werkdag om half 11 begint en eindigt om half 7.
maar of ik daar nou zo blij mee moet zijn..
trouwens, ik zou het best fijn vinden![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |