abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67548309
Hallo,

Wij moeten altijd elke dag berichten lezen en uitprinten van rtlz.nl
Maar de leraar heeft tegen een bepaald groepje gezegd (waaronder ik) dat we een leuke opdracht voor onszelf moeten bedenken die met de recessie of aandelen te maken heeft.
Weet iemand wat leuks?
  maandag 30 maart 2009 @ 15:24:11 #2
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_67548334
2000 light years from home
pi_67548383
Maak een opdracht hoe de economische crisis begon
pi_67548594
Of maak een vergelijking van wijze van de berichtgeving en het verloop van de indexen.
  maandag 30 maart 2009 @ 15:35:54 #5
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_67548705
Inderdaad. Als je uitlegt wat geld is en hoe het ontstaat is dat een hele leuke opdracht .
Ik kreeg bij economieles toendertijd niet te horen wat nu overal op internet staat, alheowel er toen nog geen euro's waren en de situatie dus heel anders was.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_67548812
quote:
Deze PDF geeft imo een nog betere uitleg.

http://www.rothbard.be/bestanden/boeken/WHDOMOGG.pdf

Wat je ook kunt doen, TS, is een uitleg geven van hoe al die verschillende derivaten/producten werken. Wat is een Credit Default Swap, wat is een Collateralized Debt Obligation, wat is een Alt-A hypotheek, wat is een subprime hypotheek en waarin verschilt het van een prime-hypotheek, wat doen Freddie Mac en Fannie Mae. Iedereen heeft het hier wel over, maar niet veel mensen weten precies wat al deze termen betekenen, dat kan je dus leuk opzoeken en uitleggen.

[ Bericht 15% gewijzigd door Bolkesteijn op 30-03-2009 15:48:49 ]
pi_67549180
Maak een opdracht over bailouts en lever je verslag in met een briefje van 50 bij de inhoudsopgave.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_67549233
quote:
Op maandag 30 maart 2009 15:51 schreef Mendeljev het volgende:
Maak een opdracht over bailouts en lever je verslag in met een briefje van 50 bij de inhoudsopgave.
Is de docent dan een systeemdocent?
pi_67549398
quote:
Op maandag 30 maart 2009 15:52 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Is de docent dan een systeemdocent?
Blijkbaar niet, anders mochten alle kinderen wel zo'n leuke opdracht maken.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_67554703
Oke, met dat geld etc. heb ik wel iets maar dat andere met A-hypotheek snap ik nog niet.
Ik zit trouwens in VWO 4 dus dat gaat me iets boven de pet geloof ik.
  maandag 30 maart 2009 @ 19:13:15 #11
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_67554800
Je kan ook altijd nog een opdracht houden over inflatie en wat bijvoorbeeld hyperinflatie is En dan linken naar huidige crisis, is zat over te vinden
Begrotingstekorten, hoe kredieten werken, over hypotheken etcetera
Half bezopen is weggegooid geld.
pi_67555432
quote:
Op maandag 30 maart 2009 15:39 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Deze PDF geeft imo een nog betere uitleg.

http://www.rothbard.be/bestanden/boeken/WHDOMOGG.pdf

Een godsgechenk is dat boek.
De analyse in het eerdere artikel is bepaald niet slecht, behalve dat de schrijver een fundamentele denkfout maakt, waardoor hij ook geen oplossing weet te verzinnen voor zijn dillema: hij stelt inflatie gelijk aan kapitalisme.
De aloude fout dus weer, dat crises ontstaan op een vrije markt. Hij analyseert terecht dat banken hier het probleem zijn, maar vergeet waar het handelen van al deze banken begint: Bij de centrale bank, en wie benoemt daarvan het bestuur? Juist, de overheid.

Wat is geld? Het antwoord is verbluffend simpel:
Geld is een algemeen aanvaard ruilmiddel.
Kopen is dus een synoniem voor 'indirect ruilen'.

Knoop dat in de oortjes mensen!

Ook vraagt de voorgaande schrijver zich af hoe groei kan ontstaan zonder geldgroei.
Het antwoord is hier ook niet zo moeilijk:
Door innovatie en marktwerking. Hierdoor stijgt de productiviteit/efficiency, dalen prijzen en komen spullen daar waar er vraag naar is.
Deze benadering zou je conservatief kunnen noemen: men zal zelf voor de vooruitgang moeten zorgen, het zal tijd vergen en offers eisen (spaarzaamheid, omgaan met tijdelijke armoede), maar is op de lange termijn duurzaam.
De benadering die men nu hanteert in ons geldwezen, is progressief: snel realiseert met kortetermijn groei, zonder daarbij na te denken of de groei ook op de lange termijn doorwerkt.
Maar zoals opperprogressieve econoom Keynes al vond: In the long run we're al dead.
Dat is, met zijn economische vergif, zeker het geval.

Tip van mij aan TS: duik in de geschiedenis van FannieMae en FreddieMac. Dan kom je er bijv achter dat dit door de staat gecreeërde liefdadigheidsinstellingen waren met privileges. Dat deze twee banken als eerste in de ellende kwamen, is dus weinig verassend.
pi_67555473
quote:
Op maandag 30 maart 2009 19:09 schreef Gitaarmat het volgende:
Oke, met dat geld etc. heb ik wel iets maar dat andere met A-hypotheek snap ik nog niet.
Ik zit trouwens in VWO 4 dus dat gaat me iets boven de pet geloof ik.
VWO 4 toch, geen VBO 4?
Ik heb HAVO economie I & II gedaan en ik snap het ook
  maandag 30 maart 2009 @ 22:40:02 #14
246373 Idler
Simplicity!
pi_67562188
Maak een opdracht over de Oostenrijkse school en de visie op de crisis vanuit dat perspectief.
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
pi_67578093
quote:
Op maandag 30 maart 2009 19:36 schreef sneakypete het volgende:

[..]

VWO 4 toch, geen VBO 4?
Ik heb HAVO economie I & II gedaan en ik snap het ook
Ja, heb je dat gedaan of doe je dat nu?
Ik doe NU VWO 4..
  dinsdag 31 maart 2009 @ 21:38:16 #16
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_67592872
of je jat gewoon een [aex] topic

zoiets als dit Toffe statistiekjes: Beurscrises vergeleken
pi_67634763
De economische voor- en nadelen van de euro (kijk naar optimum currency areas).
pi_67634819
Het oplossen van de globale economische crisis.

Succes.
  donderdag 2 april 2009 @ 06:12:11 #19
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_67634856
Ik zou het doen over het US momentane beleid.... the first trigger.
Hoe ze hun munt probeerde te beschermen ten koste van hun eigen economie [FED] en hoe fout deze wedloop ging.
-- Check de rentepercentages hoe de FED deze verhoogde afgelopen jaren... en hoe deze veer terug hard sprong (in their faces) -

BBB en de Dag dat de dollar viel..... het begin reeks van deze serie.... dus alles t/m febr 2008.
Toen leek het nog een zuiver Amerikaans probleem..... we where fooled.
  Redactie Frontpage donderdag 2 april 2009 @ 13:42:49 #20
145738 superworm
is erbij
pi_67643908
quote:
Op donderdag 2 april 2009 06:12 schreef Drugshond het volgende:
Ik zou het doen over het US momentane beleid.... the first trigger.
Hoe ze hun munt probeerde te beschermen ten koste van hun eigen economie [FED] en hoe fout deze wedloop ging.
-- Check de rentepercentages hoe de FED deze verhoogde afgelopen jaren... en hoe deze veer terug hard sprong (in their faces) -

BBB en de Dag dat de dollar viel..... het begin reeks van deze serie.... dus alles t/m febr 2008.
Toen leek het nog een zuiver Amerikaans probleem..... we where fooled.
Hij zit in VWO 4 he. Dit is way boven z'n hoofd, lijkt me, en véél te veel om je voor een opdrachtje in te verdiepen. Geldcreatie is veel makkelijker uit te leggen, past in de educatie (welke methode heb je, die van Heertje?) en dat alles kun je ook nog begrijpen onder de roes van bier en wiet - heel veel plusjes voor een gemiddelde middelbare scholier, me dunkt.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')