Dat klopt wel hoor. De maan weerkaatst ook licht en kan soms best fel zijn.quote:Op maandag 30 maart 2009 12:09 schreef Moondreamer het volgende:
Mij is dat ook opgevallen dat er af en toe rare fenomenen aan de hemel staan die opvallen.
Een tijd geleden werd hier ook al iets over gerept, maar werd het afgedaan als Venus.
Wat ik zo raar vindt is hoe Venus zo vel aan de hemel staat. Hoe kan een planeet nou zo helder zijn, als een ster ?
Dat zou de weerkaatsing van het zonlicht zijn, maar Venus staat zo ver weg, dan zou de maan toch zo sterk verlicht moeten worden dat je er blindt van wordt?
Een ster geeft licht af, maar hoe zit dat nou met een planeet ?
Klopt. Dat speelde ook door mijn gedachten. Maar wie verteld ons dat ze niet de kop moeten houden om paniek en chaos te voorkomen? Beetje ver gedacht, maar allee...quote:Op maandag 30 maart 2009 12:15 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Je ziet Venus. Die staat nu dichterbij omdat zowel de aarde als Venus rondjes rond de zon draaien, en op dit moment zijn ze dicht bij elkaar. Dat heeft verder niets te maken met een onbewezen planeet X. Denk je niet dat alle astronomen over elkaar zouden buitelen van opwinding als er opeens een nieuw object, helderder dan Venus te zien zou zijn?
Muggenzifterij. Dat een paar astrologen sinds kort de nummering veranderen is toch niet iets om over te vallen. Ik noem bewust 10de planeet zodat men weet waar het over gaat. Het was jaren bekend als de 10de planeet.quote:Bovendien zou het de 9de planeet zijn, Pluto is al een paar jaar geen planeet meer.
Venus zal altijd in de buurt van de zon te vinden zijn, en is dus meestal alleen 's ochtends of 's avonds te zien. Deze foto is trouwens op 13 maart genomen met een redelijk simpele telescoop (20cm doorsnede):quote:Op maandag 30 maart 2009 12:18 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Dat klopt wel hoor. De maan weerkaatst ook licht en kan soms best fel zijn.
Neem aan dat Venus veel dichter bij de zon staat, dus meer licht weerkaatst... en het klopt.
Wat niet klopt volgens mij is dat Venus altijd aan hetzelfde punt aan de hemel staat. De aarde draait om de zon, en Venus ook met een andere snelheid.
Toch staat die felle ster die ik bedoel een bijna elke avond op hetzelfe punt. hij verplaatst zich heel langzaam (afgelopen winter/kerst in het zuiden, nu in het westen). Maar ik kan me vergissen.
Snap ik. Ik snap alleen niet dat dat de verklaring is van mijn vraag/opmerking dat deze felle ster zich heel langzaam aan de hemel verplaatst.quote:Op maandag 30 maart 2009 12:22 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Venus zal altijd in de buurt van de zon te vinden zijn, en is dus meestal alleen 's ochtends of 's avonds te zien.
Hij zal zich verplaatsen aan de hemel, omdat Venus en de aarde met een ander tempo om de zon draaien. Vanaf aarde zien we dan de positie van Venus ten opzichte van de zon langzaam veranderen.quote:Op maandag 30 maart 2009 12:25 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Snap ik. Ik snap alleen niet dat dat de verklaring is van mijn vraag/opmerking dat deze felle ster zich heel langzaam aan de hemel verplaatst.
Dat zei ik ook al. Alleen was ik van mening dat die verplaatsing veel grilliger is dan die felle ster die ik elke avond zie.quote:Op maandag 30 maart 2009 12:31 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Hij zal zich verplaatsen aan de hemel, omdat Venus en de aarde met een ander tempo om de zon draaien. Vanaf aarde zien we dan de positie van Venus ten opzichte van de zon langzaam veranderen.
Inderdaad. Bedankt.quote:Op maandag 30 maart 2009 12:36 schreef jogy het volgende:
Hier wel een goed stuk over Venus trouwens: http://www.lunarplanner.com/HCpages/Venus.html
Ach, de omlooptijd van Venus is 255 dagen, dus een echt snelle verschuiving verwacht ik nietquote:Op maandag 30 maart 2009 12:35 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Dat zei ik ook al. Alleen was ik van mening dat die verplaatsing veel grilliger is dan die felle ster die ik elke avond zie.
Toch kan het wel. Even een versimpeld voorbeeldje, ik neem aan dat Venus altijd even fel "schijnt" vanaf dezelfde afstand.quote:En dat Venus nu dichter bij de aarde staat, wist ik al. Daarom dat ik vorig zomer me er niet zo heel druk om maakte. Maar een Venus die dichterbij staat is niet gelijk aan 5x feller als normaal.
Maar nogmaals, die laatste mening is op gevoel. Ik kan het niet hard maken.
Vast wel ergens, maar ik weet er ook geen. Zou het zelf ook wel interessant vinden om te zien.quote:Is er ergens op internet een soort van standen site waar je precies kunt zien waar en wanneer welke planeet staat? Heb net al zitten zoeken met google maar kan niks vinden. Wie helpt?
Een ster geeft licht af, maar staat miljoenen lichtjaren van ons af. Een buur planeet die wat zonlicht reflecteert kan gemakkelijk ook erg licht zijn. De maan is een klompje aarde. Venus heeft veel gassen ofzo, misschien dat die gassen wat gemakkelijker licht weerkaatsen?quote:Op maandag 30 maart 2009 12:09 schreef Moondreamer het volgende:
Mij is dat ook opgevallen dat er af en toe rare fenomenen aan de hemel staan die opvallen.
Een tijd geleden werd hier ook al iets over gerept, maar werd het afgedaan als Venus.
Wat ik zo raar vindt is hoe Venus zo vel aan de hemel staat. Hoe kan een planeet nou zo helder zijn, als een ster ?
Dat zou de weerkaatsing van het zonlicht zijn, maar Venus staat zo ver weg, dan zou de maan toch zo sterk verlicht moeten worden dat je er blindt van wordt?
stellarium kan je proberen , is iets met planeet standen .quote:Op maandag 30 maart 2009 12:35 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Dat zei ik ook al. Alleen was ik van mening dat die verplaatsing veel grilliger is dan die felle ster die ik elke avond zie.
En dat Venus nu dichter bij de aarde staat, wist ik al. Daarom dat ik vorig zomer me er niet zo heel druk om maakte. Maar een Venus die dichterbij staat is niet gelijk aan 5x feller als normaal.
Maar nogmaals, die laatste mening is op gevoel. Ik kan het niet hard maken.
Is er ergens op internet een soort van standen site waar je precies kunt zien waar en wanneer welke planeet staat? Heb net al zitten zoeken met google maar kan niks vinden. Wie helpt?
Bedankt, maar toch niet helemaal wat ik zoek. Of ik snap niks van dat programma.quote:Op maandag 30 maart 2009 13:09 schreef Summers het volgende:
[..]
stellarium kan je proberen , is iets met planeet standen .
link met verschillende programma's die je kan downloaden http://www.astrostart.nl/downloads.php
Bedenk wel dat het wolkendek van Venusquote:Op maandag 30 maart 2009 12:09 schreef Moondreamer het volgende:
Venus is/wordt nu weer een ochtend planeet.quote:Op maandag 30 maart 2009 12:11 schreef Bastard het volgende:
We hebben iig weer iets om naar uit te kijken, de maker geeft aan dat er over een maand meer informatie komt zo te zien
Ik weet niet waar Venus te zien zou zijn vanaf ons, waar aan de hemel en of hij wel te zien is, hopelijk reageert er iemand met kennis van astronomie.
Is het niet Sirius... Want dat is een hele heldere "winter"sterquote:Op maandag 30 maart 2009 12:25 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Snap ik. Ik snap alleen niet dat dat de verklaring is van mijn vraag/opmerking dat deze felle ster zich heel langzaam aan de hemel verplaatst.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |