Alweer een waar woord! Hulde.quote:Op donderdag 1 juli 2010 11:08 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Iran is natuurlijk geen objectieve bron. Maar er is echt wel info over. En daarnaast is elk land soeverein. Dat betekent dat je je niet bemoeit met hun politiek. Mensenrechten is iets anders. Maar als zo'n Mansouri staatsgevaarlijk zou zijn dan is het terecht dat hij de doodstraf krijgt of welke straf dan ook. Ze pakken - zelfs in Iran - je niet zomaar op. Het is verder een vreselijk land maar Amnesty wil vaak goedkoop scoren.
Inderdaad heb ik een lage pet op van Amnesty net als ik dat van Greenpeace heb. De organisaties hebben in het beginsel een goed ideaal. Alleen het schorem wat er werkt daar deugt vaak niets van.
Was Nazi-Duitsland soeverein? Of het Japan van WO2? Volgens jouw definitie wel. Natuurlijk mag je je met de politiek van een land bemoeien, als dat in de interesses van jouw land is. Het is juist het idee dat landen soeverein zijn die er voor zorgt dat landen helemaal uit de bocht vliegen, en dat er veel te laat wordt ingegrepen. Had men Hitler aangepakt voordat hij een grote oorlogsmachine had op kunnen zetten, dan was dat met veel minder slachtoffers gepaard gegaan.quote:Op donderdag 1 juli 2010 11:08 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Iran is natuurlijk geen objectieve bron. Maar er is echt wel info over. En daarnaast is elk land soeverein. Dat betekent dat je je niet bemoeit met hun politiek. Mensenrechten is iets anders. Maar als zo'n Mansouri staatsgevaarlijk zou zijn dan is het terecht dat hij de doodstraf krijgt of welke straf dan ook. Ze pakken - zelfs in Iran - je niet zomaar op. Het is verder een vreselijk land maar Amnesty wil vaak goedkoop scoren.
Inderdaad heb ik een lage pet op van Amnesty net als ik dat van Greenpeace heb. De organisaties hebben in het beginsel een goed ideaal. Alleen het schorem wat er werkt daar deugt vaak niets van.
Je hebt gelijk wat betreft de kwalijke reputatie die SA heeft als het om mensenrechten gaat. Daar ga ik eens diep over nadenken. Ook al omdat SA via het Wahabisme voor behoorlijk wat problemen heeft gezorgd in verschillende gebieden.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 11:40 schreef Lagrinta het volgende:
Iran krijgt altijd de zwarte piet toegespeeld terwijl men (Amerika en Europa) dikke vriendjes is met Saoedi-Arabië. Een land waar vrouwen nog minder rechten hebben. Dubbele standaarden zijn hypocriet. Kritiek leveren op Iran is juist laf want het maakt het Iraanse regime alleen maar sterker. Ze misbruiken de haat tegen Iran juist voor hun eigen anti-Westerse retoriek.
Nazi Duitsland en Japan hadden expansiedrift. Iran is al heel lang geen oorlog gestart. Wat er in Iran gebeurd is vreselijk, maar je kan van Iran niet zeggen dat ze een oorlog gaan beginnen. De dreigende taal naar Israel kan je niet serieus nemen en dat weet Israel zelf ook.
De VS moet zich rustig houden anders komt er WOIII. Met China aan de kant van Iran en Europa die de VS laat stikken.
Ja, dat verbaasde me ook al: ik las zelfs over doodstraffen! Nou vind ik dat wel weer er drastisch en ik vertrouw het ook niet helemaal, maar ik zie de VSvA en Israel, om de twee grootste vijanden maar te noemen, hun oorlogsmisdadigers veel soepeler behandelen.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 04:36 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Wat me overigens verbaasd heeft, is dat er de afgelopen dagen politiemensen/gevangenismedewerkers veroordeeld zijn voor de moord op gevangenen, na de opstand van vorig jaar. Dit laat zien dat het allemaal niet meevalt, en dat er echt van alles mis is in Iran. Ik vraag me af of dit rapport invloed heeft gehad op die veroordeling.
Iran heeft invloed elders, ja. Maar dat is nogal wat anders dan territoriale expansie.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 11:54 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je hebt gelijk wat betreft de kwalijke reputatie die SA heeft als het om mensenrechten gaat. Daar ga ik eens diep over nadenken. Ook al omdat SA via het Wahabisme voor behoorlijk wat problemen heeft gezorgd in verschillende gebieden.
Wat betreft de expansiedrift: die is er natuurlijk wel. Via Hezbollah en Hamas heeft Iran invloed in Syrie en de Palestijnse gebieden, en zorgt daardoor voor onrust. Daarnaast heeft Iran haar oog laten vallen op het olierijke en Sjiitische Zuiden van Irak, en reken maar dat ze daar aanspraak op gaan maken zodra de Amerikanen verdwenen zijn. Een atoomwapen kan daarbij van dienst zijn. Daarnaast kunnen die wapens ook worden ingezet om de controle over de Golf te krijgen, waardoor er geen enkel schip meer in of uit kan. Die kans kunnen wij ons niet veroorloven, omdat daarmee de olietoevoer naar het Verre Oosten en Europa in gevaar komt, waardoor Westerse en Oosterse economieen in elkaar storten.
Dom en laf? Niet dommer of laffer dan kritiek op elk ander land waar je niet woont.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 11:40 schreef Lagrinta het volgende:
Iran krijgt altijd de zwarte piet toegespeeld terwijl men (Amerika en Europa) dikke vriendjes is met Saoedi-Arabië. Een land waar vrouwen nog minder rechten hebben. Dubbele standaarden zijn hypocriet. Kritiek leveren op Iran is juist dom en laf want het maakt het Iraanse regime alleen maar sterker. Ze misbruiken de haat tegen Iran juist voor hun eigen anti-Westerse retoriek.
Ik vind dat je een beetje te makkelijk over het nut van protesten heenstapt. Niet dat ze meteen de wantoestanden oplossen, maar vaak zetten ze wel wat in gang.quote:Als in Jemen kinderen worden vermoord uit eerwraak kunnen wij nog zo verontwaardigd reageren en boze brieven sturen als we willen. Het is allemaal nonsense in mijn ogen. Mensen veranderen niet na een boze brief. Het heeft met de sociaal culturele achtergronden te maken die in dat land gelden. Die zullen langzaam zelf veranderen. Maar Obama en z'n hope komen door de loop van een geweer, dus dan zal het wel goed zijn. Gefeliciteerd!
Eindelijk weer eens een beetje een on-topic replyquote:Op zaterdag 3 juli 2010 19:57 schreef Fortune_Cookie het volgende:
http://www.liveleak.com/view?i=153_1277870853
Ron Paul over de komende oorlog met Iran.
Bron: http://www.trouw.nl/nieuw(...)zich_tegen_Iran.htmlquote:Teheran: Rusland keert zich tegen Iran
(Novum/AP) - Rusland heeft zich tegen Teheran gekeerd en zich aangesloten bij de Verenigde Staten bij het verspreiden van leugens over het Iraanse atoomprogramma. Dat heeft de Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad gezegd.
Volgens Ahmadinejad schaarde de Russische president Dmitri Medvedev zich vorige week achter het 'propagandadrama' van Washington door te zeggen dat Iran steeds dichterbij het vervaardigen van een kernwapen komt.
Rusland staat op een lastige tweesprong wat betreft het Iraanse atoomprogramma. Aan de ene kant wil Moskou de politieke en economische banden met Iran niet op het spel zetten, aan de andere kant raakt Rusland steeds gefrustreerder over Iran. Vorige maand steunde Moskou een nieuwe ronde sancties tegen het regime in Teheran.
quote:Explosie op olietanker in Straat van Hormuz
Gepubliceerd: 28 juli 2010 17:02 | Gewijzigd: 28 juli 2010 17:02
AP, Reuters, AFP
Dubai, 28 juli. Een olietanker van een Japanse oliemaatschappij heeft vannacht schade opgelopen bij een explosie die mogelijk het resultaat was van een aanval in de buurt van de strategisch belangrijke Straat van Hormuz, tussen Iran en Oman. Dat heeft de maatschappij, Mitsui O.S.K. Lines, bekendgemaakt.
Een functionaris van de maatschappij zei dat wordt gedacht aan een terroristische aanslag. Al-Qaeda heeft verscheidene jaren geleden aanslagen gepleegd op schepen, waaronder een olietanker, aan de Jemenitische kust.
Bij de explosie werd een opvarende licht gewond; er is geen olielek. De Amerikaanse Vijfde vloot, die in Bahrein is gebaseerd, onderzoekt het incident.
De supertanker M. Star was geladen met 270.204 ton olie uit Qatar en Abu Dhabi onderweg naar Japan. In plaats daarvan vaart het schip nu naar Fujairah, een van de Arabische Emiraten, om de omvang van de schade te onderzoeken. Volgens het Japanse ministerie van Transport had een bemanningslid licht aan de horizon gezien direct voor de explosie, wat een van de redenen is waarom aan een aanval wordt gedacht. De plaats van de explosie, bij een reddingsboot, maakt het onwaarschijnlijk dat de ontploffing door olie is veroorzaakt. „Er is niets dat kan exploderen in dat deel van het schip”, aldus een woordvoerder van Mitsui.
Door de Straat van Hormuz, tussen de Perzische Golf en de Golf van Oman, passeren dagelijks 17 miljoen vaten olie, 40 procent van de olie die wereldwijd door tankers wordt vervoerd. Iran heeft gedreigd de engte af te sluiten voor olietankers in het geval van een aanval op zijn nucleaire installaties, maar het heeft de passage zelf ook nodig voor zijn olie-export.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |