nodisch18 | zaterdag 28 maart 2009 @ 09:40 |
Dat KERS gebeuren waar ik ze over hoor praten bij de F!. Kan iemand mij even kort uitleggen wat dat inhoud en waarom niet iedereen er gebruik van maakt. Danke! ![]() ![]() | |
Mdrop | zaterdag 28 maart 2009 @ 09:50 |
Voor zover ik weet is het een systeem dat kracht op doet op het moment dat de auto remt, deze kracht wordt omgezet in elektriciteit en tijdelijk opgeslagen in een accu, deze elektriciteit kan dan ingezet worden voor een soort 'powerboost' zoals in de A1gp, maximaal 6.5 seconden per ronde als ik me niet vergis. | |
vosss | zaterdag 28 maart 2009 @ 09:51 |
Systeem wat de kinetische energie die vrij komt bij het remmen op slaat. De teams mogen per ronde maximaal 6,6 seconde een boost knop gebruiken die maximaal 82pk extra levert door die opgeslagen energie weer de motor in te knallen zegmaar ![]() | |
nodisch18 | zaterdag 28 maart 2009 @ 10:58 |
quote:en waarom heeft niet iedereen dit systeem dan? | |
Mdrop | zaterdag 28 maart 2009 @ 11:14 |
quote:Omdat nog niet iedereen de techniek er 100% voor klaar heeft, en ze het dus nog niet durven te proberen ivm ongelukken, fouten of andere problemen. techniek staat niet voor niets. | |
nodisch18 | zaterdag 28 maart 2009 @ 11:25 |
iemand toevallig een overzichtje van welke teams het wel en niet hebben? | |
ElmarO | zaterdag 28 maart 2009 @ 13:07 |
quote:Renault, Ferrari, McLaren en bij BMW Sauber heeft alleen Heidfeld het. De rest van de teams gebruikt geen KERS op het moment. ![]() | |
Sally | zaterdag 28 maart 2009 @ 13:12 |
Het is niet alleen dat de energie opgeslagen wordt in een accu, het kan ook in een vliegwiel ![]() In de OP van het [F1] F1 nieuwtjes topic deel 45: We zijn weer begonnen staan 2 artikelen genoemd over KERS -> quote:In het filmpje van Red Bull is rond 1:18 sprake van KERS en daar begint de Uitleg (met een kijkje 'in' de wagen zelf) | |
Desunoto | zaterdag 28 maart 2009 @ 16:08 |
Klinkt leuk op zich. Wel stom dat sommige teams het dan niet hebben. | |
Sally | zaterdag 28 maart 2009 @ 18:26 |
quote:De techniek ervan is niet zo simpel, het is een boel gewicht extra ook nog. Je kunt een batterij/accu hebben om de vrijgekomen energie van het remmen op te slaan (chemische opslag), maar je kunt ook de energie opslaan door het om te zetten in een opgerolde veer, een vliegwielconstructie (mechanische opslag). Voor beide opties (chemisch en mechanisch) heb je ruimte nodig in de toch al krap opgezette Formule 1-wagen, en je moet ook het systeem om de energie op te vangen/om te zetten niet vergeten te plaatsen. En het kost dus een boel aan extra gewicht. Wat dan weer kan leiden tot onbalans in de wagen. En verder er is er een ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Sally op 30-03-2009 21:26:27 (klein denkfoutje aangepast) ] | |
StateOfMind | zondag 29 maart 2009 @ 00:40 |
tvp | |
staticdata | zondag 29 maart 2009 @ 12:49 |
Kers systeem heeft een gewicht van circa 30kg. op een auto van circa 605 kg is dat toch al gauw 5% extra. | |
InTrePidIvity | zondag 29 maart 2009 @ 12:54 |
Ik heb de race niet gezien, maar werd er nog (merkbaar) gebruik gemaakt van KERS? En hoeveel rondes duurt het voordat zo'n accu vol om te gebruiken is? Is die 6,5 seconde het maximaal haalbare, of het maximaal toelaatbare? | |
Maravilla | zondag 29 maart 2009 @ 12:55 |
quote:Dat gewicht is geen tegenargument dacht ik, want de teams zonder KERS moeten een 'straf'gewicht meedragen in de auto. Stond althans in de AD Special deze week. | |
Montov | maandag 30 maart 2009 @ 15:06 |
quote:Per ronde wordt KERS volledig opgeladen, en per ronde mag het vervolgens reglementair 6,6 seconde worden gebruikt. Op tv hadden ze de graphic aangepast waar de de versnelling en de snelheid ziet bij de onboardcamera, en daar was ook te zien wanneer KERS werd gebruikt. | |
wimderon | maandag 30 maart 2009 @ 15:17 |
quote:Dat strafgewicht kan echter wel op de ideale plaats worden geplaatst. | |
bodylotion | maandag 30 maart 2009 @ 20:15 |
quote:Dat is gewoon ballast om op het minimuum gewicht te komen. | |
wimderon | maandag 30 maart 2009 @ 20:27 |
quote:Ik gebruik ook maar de term die in de gequote post gebruikt wordt. Het komt gewoon op hetzelfde neer. | |
ziggyziggyziggy | maandag 30 maart 2009 @ 20:41 |
quote:Minimum aantal kilo's. Er is geen maximum gewicht, maar je auto zo licht mogelijk houden is altijd de beste optie. | |
InTrePidIvity | maandag 30 maart 2009 @ 20:55 |
quote:Oke, maar hoe zit dat met de restenergie dan? Als je per ronde je hele accu weer oplaadt, zit er dan precies een boost van 6,5 seconde in aan energie, of heeft de accu meer capaciteit dan dat? | |
Montov | maandag 30 maart 2009 @ 21:08 |
quote:Theoretisch moet je rekening houden met maximaal 2 keer het toegestane vermogen om op te slaan, immers, aan het eind van ronde 2 bijvoorbeeld kan je de nog niet gebruikte opgewekte energie van ronde 1 nog hebben (om op het laatste rechte stuk te gebruiken) en is KERS in ronde 2 alweer energie aan het opslaan voor gebruik in ronde 3. En hardwarematig zal de capaciteit vast groter zijn, of is het makkelijk uitbreidbaar zodra er via regelwijzigingen meer van KERS gebruik mag worden gemaakt. Ik denk dat er geen 'restenergie' wordt opgeslagen: zodra het maximaal toegestane vermogen is vergaard wordt er gewoon niet meer opgewekt. | |
Sally | maandag 30 maart 2009 @ 21:21 |
quote:Oh ja, dan had het ene bericht dat op het forum gequote werd, het wel goed. Ergens logisch, een minimumgewicht. Mochten ze lichter zijn dan de FIA voorschrijft, konden ze (mss) harder en dus worden ze gediskwalificeerd. Edit: mijn post aangepast [ Bericht 2% gewijzigd door Sally op 30-03-2009 21:37:20 ] | |
bodylotion | maandag 30 maart 2009 @ 21:51 |
quote:ok, het is alleen niet hetzelfde in de autosport ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 30 maart 2009 @ 21:55 |
quote:Je zou bijna zeggen dat er over is nagedacht. ![]() | |
Sally | maandag 30 maart 2009 @ 23:16 |
quote: ![]() Kunnen we ontopic blijven ![]() ![]() Is er een team dat met de vliegwielconstrauctie voor KERS rijdt (of getest heeft)? | |
wimderon | maandag 30 maart 2009 @ 23:38 |
quote:Williams heeft ermee getest. | |
sasquatsch | dinsdag 31 maart 2009 @ 14:46 |
Zie hier voor een artikel over de mechanische KERS (uit de OP van F1 nieuwtjes topic deel 45). Volgens dit artikel is het rendement van de mechanische versie ca. 60% ten opzichte van de 37% van de elektrische versie. Dat komt doordat bij de mechanische versie beweging in beweging wordt omgezet om de energie op te slaan en bij de elektrische variant wordt beweging omgezet in elektriciteit en vervolgens wordt de energie chemisch opgeslagen in een accu. En dan natuurlijk weer terug om de boost te krijgen. |