Tot een tijd terug had ik 3 favoriete soorten brood van de C1000. Witbrood met sesamzaad, wit tijgerbrood, en witbrood met maanzaad. Tijgerbrood vind ik lekker om de tijgerkorst met zowel harde als zachtere stukken erin. En het sesam- en maanzaad geeft gewoon net wat extra smaak aan bijvoorbeeld een boterham met kaas. Goed, van die drie waren het tijgerbrood en het sesam wit het lekkerste vond ik, en dan nam ik zo af en toe het maanzaad voor meer afwisseling.
Nu viel het me al een poos op dat er steeds minder sesam- en maanzaad op de broden zat. Een paar jaar terug was de korst nog royaal bedekt, en proefde je de smaak van de zaadjes duidelijk, zoals de bedoeling is van dat soort broden. Toen werd het minder, en minder, en minder. Bezuinigingen op de productiekosten denk ik. Het werd zo erg dat je eigenlijk de smaak van het sesam- of maanzaad nog amper proefde als je een boterham van zo'n brood, met beleg, at. Geroosterd met alleen boter erop nog net wel, maar zelfs dan was de smaakervaring minimaal.
Daarom stapte ik ook maar helemaal over op tijgerbrood. Dat smaakte altijd nog goed. Op die korst kan ook weinig wegbezuinigd worden denk ik. Maar ja, zo af en toe is dat brood even niet meer in voorraad bij de lokale C1000. En dan moet ik toch wat anders kiezen. Zo ook deze week. Ik nam weer eens een wit sesambrood. Nu verwachtte ik daar dus al weinig meer van, en terecht, want toen ik vanavond een boterham met pindakaas at, leek het net alsof ik gewoon witbrood had.
Nou besloot ik eens te kijken hoeveel sesamzaadjes er nu daadwerkelijk op een willekeurige snee brood zaten. Het was niet moeilijk te bepalen, er zaten er namelijk welgeteld 6(!) op. Dat is toch gewoon te treurig. Dan kunnen ze er net zo goed helemaal niks op doen.
Samenvatting en klacht combo: 6 miezerige sesamzaadjes op een snee "sesam"brood.
full stops and exclamation marks