Nou je krijgt van mij toch echt wel een schop tegen je hielen terug, klote ouders met kinderwagens die denken dat ze alles kunnen maken pfff.quote:Op zondag 29 maart 2009 23:03 schreef Marrije het volgende:
[..]
En doe je dat niet dan tik ik gewoon tegen je hielen aan met m'n dubbele buggyZeker als je een sigaret in je hand hebt, en dan zo lekker je armen langs je lichaam waardoor die peuk precies ter hoogte komt van een kind in de buggy

zo als gezegd, het bruidspaar stond ook buiten.quote:Op dinsdag 28 april 2009 13:10 schreef Teteteterek het volgende:
[..]
Hoe onbeschoft kun je zijn? Op iemands bruiloft ffs

Dan neem ik die uitspraak terug en kan ik enkel tot de conclusie komen dat je wel heel kansloos bent als je je eigen bruiloft verpest vanwege zoiets onbenulligs.quote:Op dinsdag 28 april 2009 23:43 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
zo als gezegd, het bruidspaar stond ook buiten.

Dit stukje is me bijgebleven.quote:Op woensdag 1 april 2009 23:40 schreef Ringo het volgende:
[..]
Vreemd hè. Er is echt een periode voorbij, die ook mij haarscherp voor de geest staat. Ineens is het ook op thuisfeestjes bon ton om alle rokers het balkon of de straat op te sturen.
Overigens ben ik zelf ten volle meegegaan in de hype, ik ben met roken gestopt in juni 2008. Het rookverbod in de horeca wilde ik niet afwachten. Moet zeggen dat ik erg blij ben met die beslissing, niet te hoeven roken is welzeker een bevrijding. Maar dat ga ik verder niemand uitleggen.
En toch. Die romantiek van het roken. Jezelf aangepraat? Natuurlijk. Maar daardoor nog niet minder echt. De bewuste handeling van de sigaret die wordt opgestoken op een "cruciaal moment": als je de bioscoop uitkomt na een indrukwekkende film, bij het eerste biertje in de kroeg, na een fantastische maaltijd of na geweldige seks, op de eerste lentedag op een zonnig terras. Zo veel momenten te bedenken.Roken an sich betekent niks, echt helemaal niks -- maar het zijn nu juist die speciale momenten die je in het moment tussen de vlam en de eerste hijs omcirkelt. Elke goede sigaret, of althans het opsteken daarvan, is een pauze in je leven waarin je het Nu heilig verklaart.
(Laten we voor het gemak al die andere sigaretten even vergeten)
-- o en de vriendelijke vanzelfsprekendheid waarmee roken vroeger nog onderdeel was van het sociale leven. De mistige feestjes, die je kleren zo heerlijk deden stinken. Het wakker worden op verlopen ochtenden, het gestommel door vreemde kamers op zoek naar net-niet-lege pakjes. De kantines van de universiteit, die nog minstens voor de helft waren gereserveerd voor de rokende medemens -- en altijd het mooiste gedeelte. De vakanties voor heel weinig geld waarin je op alles kon bezuinigen behalve op je peuken: grofweg anderhalf pakje per dag. Het luidruchtig beleden mantra want-rokers-zijn-nu-eenmaal-gezellig waarom je bij lange na nog niet werd uitgelachen behalve door die paar slicke nerds die je toch al graag buiten je vriendenkring hield.
Roken was een statussymbool. Je wist dat het slecht was maar juist die slechtheid bezorgde je een aura waarmee je iedere ruimte onbevreesd durfde betreden. Men had voor de roker nog -- ontzag.
Roken. Eigenlijk:
En nu? Lang leve de ratio. Hiep hiep hoera voor het be-wust-wor-dings-pro-ces.
Lang-za-mer-hand wordt de we-reld wijs, stot-ter-de Bak-ker-tje Dik.![]()
(En in gedachten snoof hij nog eens de lucht op van de havana's die opa placht op te steken zodra oma uit winkelen was. Vrijheid heeft nog nooit naar bloemetjes geroken.)
Vroeger was alles beter, zelfs in vergelijking met nu.

Het is mijn eigen topic, lul.quote:

Ik denk niet dat ze de rook kan ruiken tenzij een beetje van de rook bij haar binnendringt, toch?quote:Op donderdag 26 maart 2009 23:40 schreef Stali het volgende:
ja maar jeezz... het motregent hier en er staat amper wind.
Is het nu zeiken omdat ze de rook ruikt of dat de rookwolken bij haar de slaapkamer binnendringen.
Ik vind dit wel zo bizar. Sta je toch even buiten te roken om niemand tot last te zijn he.

Misschien heb je gelijk. Maar ik verdenk de intolerante exrokers er een beetje van om ook te willen trappen op de zwakte omdat ze zich dan beter voelen. Ik hoop in ieder geval nooit zo'n akelige heks te worden.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 23:10 schreef childintime het volgende:
Weet je Staal, dat zelfs in het buitenland al verboden is te roken in je eigen tuin als je buren er last van hebben![]()
Dat stukje van Ringo is wel een hele mooieHet is het "doen". De behoefte aan nicotine is na een week je lichaam uit. De behoefte aan het "doen" duurt jaren..... Dat is ook waarom juist ex- rokers zo fanatiek zijn in hun overtuiging, vele malen erger dan mensen die nooit gerookt hebben. Ex- rokers, zullen rokers altijd benijden omdat ze weten hoe het "doen" voelt en ze dat eigenlijk altijd blijven missen.

Ik hoop dat ook. Dat als ik een keer echt succesvol stop ik niet zo'n rokershatende heks wordt en de jacht open op rokers.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 23:17 schreef Staal het volgende:
[..]
Misschien heb je gelijk. Maar ik verdenk de intolerante exrokers er een beetje van om ook te willen trappen op de zwakte omdat ze zich dan beter voelen. Ik hoop in ieder geval nooit zo'n akelige heks te worden.
Maar het wordt wel tijd om te definitief te stoppen. Ben ook geen twintig meer en ga wel voor de honderd.

Tja... dat klinkt allemaal heel leuk en lief, maar als jouw buurman kettingroker is en dus om de haveklap buiten staat te roken... ga jij 10 keer per dag je ramen open en dicht doen? En je ramen kan je pas dicht doen als je opeens weer die rook in je huis ruikt, kwaad is al geschied dan... lekker effectief dus.quote:Op zondag 2 januari 2011 12:01 schreef Luthien87 het volgende:
Als ik last zou hebben van mijn buurman die in zijn tuin staat te roken, dan doe ik lekker voor vijf minuten het raam dicht. Daarna is-ie weg en kan het raam weer open

Woon jij zo dicht op de straat?!quote:Op zondag 2 januari 2011 12:52 schreef Stormqueen het volgende:
Precies! meteen verbieden! Ook meteen afspreken dat auto's niet meer in de straat gestart mogen worden, ik word altijd zoooo ellendig van die uitlaatgassen die mijn kamer in waaien!

er zit ongeveer een meter stoep tussen ja. Niet iedereen heeft een royale voortuin / opritquote:

Dan zou ik me kunnen voorstellen dat je het zeer zeker niet kan waarderen als iemand de motor aanzet en rustig zijn of haar ramen gaan ontdoen van ijs. Naast het feit dat het geluid gewoon vervelend isquote:Op zondag 2 januari 2011 12:58 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
er zit ongeveer een meter stoep tussen ja. Niet iedereen heeft een royale voortuin / oprit

Ja is ook wel zo.quote:Op zondag 2 januari 2011 12:49 schreef elkravo het volgende:
[..]
Tja... dat klinkt allemaal heel leuk en lief, maar als jouw buurman kettingroker is en dus om de haveklap buiten staat te roken... ga jij 10 keer per dag je ramen open en dicht doen? En je ramen kan je pas dicht doen als je opeens weer die rook in je huis ruikt, kwaad is al geschied dan... lekker effectief dus.
En dan te bedenken dat hij buiten gaat staan omdat hij bij hemzelf binnen niet mag/wil roken...

wat een taalgebruikquote:Op zondag 2 januari 2011 13:08 schreef Stormqueen het volgende:
even een aanvulling: ik ben zelf een roker en heb alle begrip voor niet-rokers en hou zoveel mogelijk rekening met niet-rokers. Waar ik echter niet zo goed tegen kan zijn niet-rokers die ondanks de moeite die ik voor ze doe toch nog gaan lopen kankerenop mijn roken, ZONDER dat ze het eerst bespreekbaar hebben gemaakt. Dus als je last van me hebt, zeg het dan gewoon tegen me, dan loop ik wel een stuk opzij

Ze stelt zich aan, al is een ander zijn (of haar :p ) rook storend omdat het een ander merk isquote:Op donderdag 26 maart 2009 23:40 schreef Stali het volgende:
ja maar jeezz... het motregent hier en er staat amper wind.
Is het nu zeiken omdat ze de rook ruikt of dat de rookwolken bij haar de slaapkamer binnendringen.
Ik vind dit wel zo bizar. Sta je toch even buiten te roken om niemand tot last te zijn he.

Mijn dochter rookt (gelukkig) niet. Ze baalt ervan dat alle rokers (want wat roken er veel jongeren zeg!) steeds naar buiten gaan. Ze zegt de prikkende ogen en de volgende dag keelpijn hebbend ervoor over te hebben dat er toch maar binnen gerookt mag worden omdat het zo saai is als al die rokers steeds naar buiten gaan.quote:Op zondag 2 januari 2011 12:01 schreef Luthien87 het volgende:
Ik ben een niet-roker en ik vind het heerlijk dat de restaurants, cafés, treinen, concertzalen en kantoren tegenwoordig rookvrij zijn. (Behalve de kroeg die ik af en toe bezoek en waar het rookverbod niet gehandhaafd wordt.) Bij mij thuis mag ook niet gerookt worden.
Maar ik ben me er daarnaast van bewust dat er voor de rokers hierdoor bijna geen andere plaats meer overblijft dan buiten. Wie ben ik dan om daar ook nog moeilijk over te doen? De meeste rokers doen al hun best om anderen niet te hinderen met hun rookgedrag, niet-rokers mogen ook wel een beetje begrip opbrengen voor het feit dat er mensen zijn die ervan genieten om te roken en dat nergens anders kunnen doen dan buiten dus daarom maar op een terrasje of in hun tuin gaan zitten.
Als ik last zou hebben van mijn buurman die in zijn tuin staat te roken, dan doe ik lekker voor vijf minuten het raam dicht. Daarna is-ie weg en kan het raam weer open
(Daarbuiten weet ik natuurlijk dat roken ontzettend ongezond is, vraag ik me ook wel eens af hoe het komt dat er in deze tijd nog mensen zijn die roken en daarvan genieten, hoewel de post van Ringo daarin wel veel duidelijk maakt. Ik zou er absoluut niet door gaan roken, maar het laat wel zien hoe mensen die al roken dit beleven.)

Zo beginnen de meeste mensen weer met roken.quote:Op maandag 3 januari 2011 08:54 schreef Ringo het volgende:
Mijn lief rookt vrolijk door en met de jaarwisseling heb ik even vrolijk met haar meegerookt. Een stuk of vijf sigaretjes alles bij elkaar, die me prima smaakten. De ruige keel bij het wakker worden vond ik minder tof. Een gewoonte wordt het dan ook niet meer. Maar zo af en toe is het best lekker.

quote:Op woensdag 1 april 2009 23:40 schreef Ringo het volgende:
[..]
Vreemd hè. Er is echt een periode voorbij, die ook mij haarscherp voor de geest staat. Ineens is het ook op thuisfeestjes bon ton om alle rokers het balkon of de straat op te sturen.
Overigens ben ik zelf ten volle meegegaan in de hype, ik ben met roken gestopt in juni 2008. Het rookverbod in de horeca wilde ik niet afwachten. Moet zeggen dat ik erg blij ben met die beslissing, niet te hoeven roken is welzeker een bevrijding. Maar dat ga ik verder niemand uitleggen.
En toch. Die romantiek van het roken. Jezelf aangepraat? Natuurlijk. Maar daardoor nog niet minder echt. De bewuste handeling van de sigaret die wordt opgestoken op een "cruciaal moment": als je de bioscoop uitkomt na een indrukwekkende film, bij het eerste biertje in de kroeg, na een fantastische maaltijd of na geweldige seks, op de eerste lentedag op een zonnig terras. Zo veel momenten te bedenken.Roken an sich betekent niks, echt helemaal niks -- maar het zijn nu juist die speciale momenten die je in het moment tussen de vlam en de eerste hijs omcirkelt. Elke goede sigaret, of althans het opsteken daarvan, is een pauze in je leven waarin je het Nu heilig verklaart.
(Laten we voor het gemak al die andere sigaretten even vergeten)
-- o en de vriendelijke vanzelfsprekendheid waarmee roken vroeger nog onderdeel was van het sociale leven. De mistige feestjes, die je kleren zo heerlijk deden stinken. Het wakker worden op verlopen ochtenden, het gestommel door vreemde kamers op zoek naar net-niet-lege pakjes. De kantines van de universiteit, die nog minstens voor de helft waren gereserveerd voor de rokende medemens -- en altijd het mooiste gedeelte. De vakanties voor heel weinig geld waarin je op alles kon bezuinigen behalve op je peuken: grofweg anderhalf pakje per dag. Het luidruchtig beleden mantra want-rokers-zijn-nu-eenmaal-gezellig waarom je bij lange na nog niet werd uitgelachen behalve door die paar slicke nerds die je toch al graag buiten je vriendenkring hield.
Roken was een statussymbool. Je wist dat het slecht was maar juist die slechtheid bezorgde je een aura waarmee je iedere ruimte onbevreesd durfde betreden. Men had voor de roker nog -- ontzag.
Roken. Eigenlijk:
En nu? Lang leve de ratio. Hiep hiep hoera voor het be-wust-wor-dings-pro-ces.
Lang-za-mer-hand wordt de we-reld wijs, stot-ter-de Bak-ker-tje Dik.![]()
(En in gedachten snoof hij nog eens de lucht op van de havana's die opa placht op te steken zodra oma uit winkelen was. Vrijheid heeft nog nooit naar bloemetjes geroken.)
Vroeger was alles beter, zelfs in vergelijking met nu.

Ga dan in timboektoe wonen als je geen last van andere mensen wilt. Als je nu eenmaal in een stad woont krijg je te maken met andere mensen. En ieder mens mag gewoon zelf bepalen of hij binnen of buiten rookt.quote:Op maandag 3 januari 2011 19:05 schreef Gulo het volgende:
Ik begrijp je buurvrouw heel goed. Het is een bijzonder onaangename lucht.
Ik word er zelfs wakker van (ben hypersensitief wat geuren betreft). Erg vervelend is dat.

Ik zeg toch niet dat iemand het niet mag? Ik zeg alleen dat ik het vervelend vind, en dat ik er last van heb.quote:Op maandag 3 januari 2011 22:04 schreef anno2010 het volgende:
[..]
Ga dan in timboektoe wonen als je geen last van andere mensen wilt. Als je nu eenmaal in een stad woont krijg je te maken met andere mensen. En ieder mens mag gewoon zelf bepalen of hij binnen of buiten rookt.

ook als de tokkies in de auto voor je bij het stoplicht met hun ram open aan het roken zijnquote:Op dinsdag 4 januari 2011 07:49 schreef SperzieboonToon het volgende:
Ik ruik zelfs de rook hier binnen van de buurman van 4 huizen verderop
Zeer zelden gebeurd het, maar toch gebeurd

Ga eens opzij aubquote:Op zondag 2 januari 2011 13:08 schreef Stormqueen het volgende:
even een aanvulling: ik ben zelf een roker en heb alle begrip voor niet-rokers en hou zoveel mogelijk rekening met niet-rokers. Waar ik echter niet zo goed tegen kan zijn niet-rokers die ondanks de moeite die ik voor ze doe toch nog gaan lopen kankeren op mijn roken, ZONDER dat ze het eerst bespreekbaar hebben gemaakt. Dus als je last van me hebt, zeg het dan gewoon tegen me, dan loop ik wel een stuk opzij

quote:Op zondag 2 januari 2011 21:32 schreef anno2010 het volgende:
Gewoon tegen haar zeggen dat ze haar kanka bek moet houden, anders moet ze maar naar een boerderij verhuizen als ze geen last van andere mensen wilt krijgen.
En zoniet stuur je maar even een knokploeg langs.

quote:Op dinsdag 4 januari 2011 09:02 schreef Ringo het volgende:
Het begrip overlast is natuurlijk typisch iets voor deze tijd. Bedacht (en in ere gehouden) door mensen die denken dat zij (en vooral zij!) recht hebben op een wereld zonder ongemakken en ongemakjes. Iedere gedraging van een ander die indruist tegen hun eigen normen en waarden, is hinderlijk en moet aldus worden bestreden. Een buurvrouw die 's zomers de barbecue aanzet, de blaffende hond van de overkant, de "tokkies" die met open raam roken in de file. Het is een dominant egoïsme dat mensen ertoe brengt deze normaliteiten, die nu eenmaal het gevolg zijn van een samen-leving, als excessen te beschouwen. Als ik er last van heb, hoort het niet.

Die vrouw heeft gelijk. Ben je nou echt zo dom dat je je niet voor kunt stellen dat andere mensen er last van kunnen hebben? En ze vraagt het toch gewoon netjes, niet dreigend o.i.d.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 00:13 schreef Lienzz het volgende:
Vorige zomer zat ik lekker op het terrasje buiten (heerlijk voor de rokers natuurlijk) We hadden net gegeten en dronken nog wat na, after dinner smaakt een sigaret natuurlijk het best!
Ik stak me een sigaretje op en genoot er van (lekker weer, lekker eten, lekker drinken, lekker sigaretje...je kent het wel) maar enkele seconden later kwamen er mensen naast ons ztten, aan een ander tafeltje!
Op een gegeven moment begon die mevrouw te klagen dat ze last had van mijn sigarettenrook en vroeg ze of ik misschien mijn sigaret wilde uitmaken of dat ik de rook een andere kant op wilden blazen.
Serieus?!?! mijn schoenen vielen uit en ik raakte er zelfs door geiritteerd. Ik heb er dan ook geen gehoor aan gegeven! Ik dacht zelfs even dat ze een grapje maakte![]()

Is dat niet de toon die de muziek maakt? Zeg je: 'Zouden jullie alsjeblieft niet willen roken, ik word er vreselijk ziek van en ik zou zo graag hier gezellig bij jullie zitten'? Ik kan me niet voorstellen dat veel mensen dat beantwoorden met 'he, je moet mensen hun vrijheid gunnen hoor!' . Als je begint over 'zo nodig moeten roken' kan ik me wel voorstellen dat dat weerstand oproept.quote:Op maandag 7 november 2011 09:27 schreef robvandam420 het volgende:
Helaas wordt dit mij vrijwel onmogelijk gemaakt door familieleden of vrienden die het dus nodig vinden om een sigaret op te steken. Als ik hier dan iets van zeg, krijg ik als antwoord dat ik mensen de vrijheid moet geven om een sigaretje op te steken.

Niet alleen als je onder een raam staat, maar ook 10 meter er vandaan.quote:Op zondag 2 januari 2011 12:50 schreef draaijer het volgende:
Als je nagenoeg onder een raam staat te roken, dan kan je dat inderdaad binnen ruiken. Ook door die ventilatieroosters. Het is smerig.

quote:Op vrijdag 27 maart 2009 00:08 schreef TimMer1981 het volgende:
Nederland is gewoon een zeikland. Mijn advies? Emigreren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |