abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67440525
Vandaag kwam de tegellegger ons cementdekvloer egaliseren. Het hele huis werd gedaan, in totaal 150m2, 40zakken van 25kg van het merk Fobi ging erin.
De tegellegger ging telkens 1emmer leeggieten op een stuk en ging vervolgens met een grote hakenkam dit gladstrijken. De 2e meneer ging de egaline mengen.
Ik vroeg dat ik welleens zag dat men met een grote wisser overheen ging halen. Dit is een ander techniek werd er gezegd.
Toen ze naar andere verdieping ging, nam ik een kijkje. De vloer was zeker niet waterpas, dus vroeg ik of dat niet juist de bedoeling was. Nee, het is afhankelijk van je ondervloer. Helemaal waterpas lukt het nooit. De egaline vloeit vanzelf wel zo vlakmogelijk. Ik ga boven vinyl leggen en beneden tegels.
Dat komt er wel vlak in hoor, je vloer is nu wel glad en vlak en de kuiltjes, meeste oneffenheden zijn weg.

Ik vraag me af of de tegellegger wel gelijk heb. Kan iemand mij hierover meer vertellen?
pi_67440601
Nee.....dwz; mijn boerenverstand zegt dat een vloeistof, of een bijna-vloeistof altijd de horizontale en dus waterpasstand opzoekt, dus moet het vlak zijn...

[ Bericht 90% gewijzigd door Broertie op 26-03-2009 19:42:30 ]
  donderdag 26 maart 2009 @ 20:37:31 #3
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_67442683
Helemaal vlak wordt het inderdaad meestal niet, daarom wordt er vaak nog geschuurd voor de uiteindelijke vloerbedekking wordt gelegd. Bij marmoleum gebeurt dat i.i.g. altijd. Vinyl en tegels zijn wat dat betreft wat minder kritisch.
Never explain, never apologize.
pi_67487087
Thanks, inmiddels van meerdere mensen gehoord dat het inderdaad 100% waterpas nooit kan worden.

Trouwens, na het lijmen van de vloertegels, is het belangrijk dat je minimaal 2dagen moet laten drogen voordat je de voegen gaat inwassen? Ik denk dat de tegellegger de klus in 1dag wilt gaan afmaken, maar lees overal dat je moet wachten na het lijmen met voegen. Ik krijg ook vloerverwarming, is het dus zeker belangrijk dat het voegen later wordt gebeurd?
pi_67487291
ik zou het sowieso vreemd vinden als een tegellegger binnen één dag weer over zijn tegelwerk gaat lopen banjeren. Die lijm is dan zeker nog niet uitgehard, met grote kans op dichtdrukken van voegen etc. En als je een beetje lijmdikte nodig hebt kun je het ook nog indrukken.

En als je dan gaat inwassen wil je het daarna met water afdoen. Lijkt me niet echt gunstig als dat water nog bij je niet uitgeharde tegellijm komt.
  FOK!fotograaf zaterdag 28 maart 2009 @ 13:48:12 #6
17893 Forno
pi_67492401
Egaline is geen waterige vloeistof, maar een soort stroop. Het vloeit wel, maar je moet wel een handje helpen. Dus dat de egaline uit zichzelf helemaal waterpas uitvloeit is niet waar.

Er is vast een norm voor de vlakheid van vloeren. Als je twijfelt een second opinion aanvragen.
pi_67509606
Ik denk dat je de vraag anders moet stellen.
Kan met egaline een waterpasliggende vloer gemaakt worden?

ja.
  zondag 29 maart 2009 @ 11:53:48 #8
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_67514547
Er is een heel grot verschil in wat je "besteld" zeg maar. Is de omschrijving van de werkzaamheden het "uitvlakken" van de vloer met egaline of het "waterpas afvlakken" met egaline?
Zeer waarschijnlijk staat er gewoon uitvlakken in de prijsaanbieding en dat hebben ze dan gedan (ja aannemers kunnen enorme lui zeikerds zijn....)
Verder wbt het tegelen: idd minimaal 2 dagen wachten met het voegen, omdat je lijm nog niet geheel is uitgehard (staat hierboven ook ergens) Als ze het wel dezelfde dag willen doen, dit niet accepteren.
Kijk ook een op de site van de leverancier van de lijm naar de verwerkingsvoorschriften en droogtijden.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_67516952
Ik vrees dat het puur uitvlakken is. Ik had geen idee dat het op '2 manieren' kon zoals je boven heb omschreven.
Dinsdag ga ik langs om te boel te bekijken. Overigens heb ik de tegelzetter gesproken en vroeg of hij van plan was alles in 1 dag te doen het leggen en voegen, waarbij hij antwoorde dat hij meestal de volgende dag komt om te voegen. Nu heb ik het volgende besproken, maandag tegelen vloer en plint, woensdag vloervoegen en vrijdag plintvoegen. Ik heb witte gepolijste tegels van 30x60 met zilvergrijze voeg en zwarte 20x8 granieten plinten met antraciete voeg. Ik krijg flexlijm van Foby, zal zo even checken op hun site voor de droogtijd. Maar lijkt mij wel voldoende tijd tussen toch?

Ik had tevens gevraagd of hij tegelkruisjes gebruikte, waarop hij antwoorde dat het alleen voor amateurs zijn. Ik ga hem morgen nogmaals bellen ik wil toch dat hij de kruisjes gebruikt voor een exacte voegafstand tussen de tegels.
Hij stelde voor om de 30x60 tegels in 1/3 verband te leggen met een 3mm voeg. As dinsdag komt de vloerverwarming, deze wordt in de egaline gefreesd en dient als hoofd. 3mm afstand is wel genoeg? En moet er ook een voeg langs de randen bij de muren komen ivm uitzetten van de tegels, desondanks dat er de dikkeplint opkomt van 1cm dik?

Indien nog meer tips dan hoor ik het graag, thanks.
  FOK!fotograaf zondag 29 maart 2009 @ 14:38:00 #10
17893 Forno
pi_67518114
In neem aan dat je je klusjesman vertrouwt?

Volgens mij gaat het qua uitvoering prima zoals beschreven (het gaat om het eindresultaat toch?). Wat betreft het 1/3 verband kan ik alleen maar zeggen, doe wat je zelf mooi vind. (Oh ja joh!).
Maak een nette schets op schaal en teken daar je gewenste tegelplan in. Kun je vervelende hoekjes vooraf ontdekken en oplossen door het patroon eventueel wat te verschuiven. Zorg dat die schets/tekening kraakhelder is voor de tegelzetter.
pi_67524392
Tja, of ik hem vertrouwd. Hij kan het zeker wel, geen twijfel aan, maar je moet wel weten dat er veel mensen zijn die alles snel in 1 dag wilt klaar hebben en op naar de volgende klus de volgende dag. Ik weet niet eens of hij het red in 1 dag (70m2). Goed en perfect kan heel veel schelen van elkaar. Maar dit heb je natuurlijk met elke klusjes man. Ik zei hem ook als na afloop de hele vloer strak en perfect inzit, zal ik hem een extraatje geven. Hopelijk motiveerd dit hem.

Ik zat er ook aan te denken om de legplan op papier neer te zetten, maar hoort de legger dit niet te doen?
pi_67524747
is het een klusjesman of een echte tegelzetter? de meeste tegelzetters hebben al zo vaak getegeld dat ze dat inmiddels wel zonder kruisjes kunnen, en snel ook. Voor een echte tegelzetter is 70 m2 echt goed te doen hoor.. zeker met grote tegels
pi_67524904
Is een echte tegelzetter. Maar met kruisje is toch 100% zeker dat de afstanden even ver zijn toch? Dat kan je toch nooit met de hand/blote ogen zo perfect doen?

De vloer kost nogal wat in totaal, daarom dat ik beetje voorzichtig en perfect wilt hebben.
pi_67525179
een tegelzetter met een aantal jaar ervaring kan dat zonder kruisjes. En als je het zeker wilt weten ga je kijken als ie een beetje op weg is (paar m2) dan kan hij altijd nog kruisjes gaan gebruiken als het niet recht is. zonder kruisjes tegelt een tegelzetter veel sneller als met. Een beetje vakman heeft een (zoals ze dat zo mooi noemen) timmermans-oog mijn oom die bijvoorbeeld lijstenmaker is en maar 1 oog heeft wat ie kan gebruiken heeft het zich aangeleerd. die mannen kunnen in een oogopslag zien of iets recht hangt, of er evenveel afstand tussen zit en wat de afstand is.

Je kan er best afspraken met zo'n man over maken hoor als je het niet helemaal vertrouwd, maar hij weet zelf ook wel dat als hij geen goed werk af levert dat jij hem achter zijn vodden blijft zitten
pi_67525427
Thanks, ik zal het morgen met hem over hebben en leg het hem uit. Hopelijk heb ik zn ego niet geschaad door al die vragen en eisen en dat hij z'n werk gewoon perfect voor me gaat doen. Het is mijn eerste huis en tevens wat ik net zei, na de keuken heeft de vloer mij het meest gekost.

Vriend van mij heeft 2maanden geleden ook een nieuwe vloer in laten zetten, dit alles binnen 1 dag en via dezelfde 'aanbevolen' tegelzetters lijst van een tegelleverancier. Ik heb iemand anders uitgekozen, want wil niet dezelfde hebben die:
A. zei hoef niet geegaliseerd te worden (bobbel midden in de woonkamer)
B. de vlammen op de tegel kriskras doorelkaar heeft gelegd.

Daarom, ze kunnen het allemaal wel, maar of ze hun best voor je gaan doen, dat is een andere vraag.
pi_67525547
het is heel goed om er bovenop te zitten en alles in de gaten te houden, ik zou dit ook zo tegen de tegelzetter zeggen, daar heeft hij vast begrip voor. De meeste mensen in de bouw houden er alleen niet van om van een ander te horen hoe ze hun werk moeten doen. Een beetje goede vakman houd wel van overleg dus als jij je 'angsten' aan hem uitlegt zal hij daar zeker begrip voor hebben en zn best voor je doen.

Rotte appels zitten er altijd tussen maar als je de boel een beetje in de gaten houd komt het zeker goed!

succes er mee!
  FOK!fotograaf zondag 29 maart 2009 @ 19:40:51 #17
17893 Forno
pi_67526139
quote:
Op zondag 29 maart 2009 18:25 schreef 330d het volgende:
Tja, of ik hem vertrouwd. Hij kan het zeker wel, geen twijfel aan, maar je moet wel weten dat er veel mensen zijn die alles snel in 1 dag wilt klaar hebben en op naar de volgende klus de volgende dag. Ik weet niet eens of hij het red in 1 dag (70m2). Goed en perfect kan heel veel schelen van elkaar. Maar dit heb je natuurlijk met elke klusjes man. Ik zei hem ook als na afloop de hele vloer strak en perfect inzit, zal ik hem een extraatje geven. Hopelijk motiveerd dit hem.

Ik zat er ook aan te denken om de legplan op papier neer te zetten, maar hoort de legger dit niet te doen?
Eigenlijk vroeg ik me af waarom je 1/3 verband wilt? Kan mooi zijn hoor, maar kijk ook naar andere mogelijkheden. Zoeken op afbeeldingen op google bijvoorbeeld, werkt misschien inspirerend.

Een tegelzetter maakt in de regel geen tekening. Ze zetten de tegels meestal vanuit het midden uit, met als uitgangspunt zo klein mogelijke passtukjes aan de zijkanten. Als het een vierkante ruimte is, kan er eigenlijk weinig mis gaan. Maar hoeken en schuine wandjes willen nog wel eens (onbedoeld) lelijke passtukjes opleveren. In dat geval kun je een tekening maken om de uitzetpunten nauwkeurig te maatvoeren.
pi_67526553
Ik wilde eerst halfverband (leek me het meest logische voor 60*30 tegels), maar de tegelzetter adviseerde om voor 1/3 te gaan, had iets temaken met de punten/hoeken van de tegels ofzo?? Toevallig heeft een vriend van mij dezelfde maat tegels en ook op 1/3, ik vond het best wel mooi dus stemde daarin toe. Qua werk maakt het toch niks uit in beide legverbanden?

Ik krijg de tegels dinsdag binnen, kan natuurlijk een paar uitpakken en zelf even wat stoeien om op de leggen.

De woonkamer is intotaal met hal 13,5meter lang en 5,7meter breed. En geen rare hoeken nee. Ben ook nog niet uit of ik de tegels in de lengte of juist in de breedte wilt hebben.

Ik zal zeker het resultaat hier posten nadat het klaar is
pi_67526611
quote:
Op zondag 29 maart 2009 19:56 schreef 330d het volgende:
Ik wilde eerst halfverband (leek me het meest logische voor 60*30 tegels), maar de tegelzetter adviseerde om voor 1/3 te gaan, had iets temaken met de punten/hoeken van de tegels ofzo?? Toevallig heeft een vriend van mij dezelfde maat tegels en ook op 1/3, ik vond het best wel mooi dus stemde daarin toe. Qua werk maakt het toch niks uit in beide legverbanden?

Ik krijg de tegels dinsdag binnen, kan natuurlijk een paar uitpakken en zelf even wat stoeien om op de leggen.

De woonkamer is intotaal met hal 13,5meter lang en 5,7meter breed. En geen rare hoeken nee. Ben ook nog niet uit of ik de tegels in de lengte of juist in de breedte wilt hebben.

Ik zal zeker het resultaat hier posten nadat het klaar is
pi_67526628
dubbel, foutje
pi_67538302
Zojuist de tegellegger gesproken en verhaaltje gedaan, hij zal zn best doen maar weigerde om kruisjes te gebruiken. Ok, ik vertrouw je wel. Toen vroeg ik waar hij wilde beginnen ivm neerzetten van de pallet tegels. Aaan de lange muur rechts vd woonkamer. Huh, moet je niet in het midden beginnen? Nee, we zien wel hoe we uitkomen
Tja, ik zie het ook wel ja.

Plattegrond

30x60tegels. in 1/3 verband. Als meneer aan de rechtlange kant wilt beginnen van boven naar beneden, dan lijkt mij het veiligst om de tegels met de lange kant in de breedte neer te leggen. Dan houd hij onder en links waarschijnlijk smalle randen over.

Wordt vervolgd.
  maandag 30 maart 2009 @ 10:14:07 #22
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_67539368
330d, Met je beee, em Weee.....Doe jezelf en de mensen die je inhuurt een lol, en bemoei je alleen met het resultaat!!, die man heeft engelengeduld met een klant zoals jij iig.

Voor de volgende keer: Eerst uitwerken wat je wilt, dan de tegels erbij zoeken en dat de opdracht doen. Hoef je ook niet op de dag voor het leggen je hoofd te breken over een verband en voegbreedte

Als je niet weet wat je wilt, krijg je wat anders.

Paskruisjes en in het midden beginnen...............vraag je aan je chirurg ook de kleur van de hechting? en of ie wel netjes 2 slag om naait?

Evengoed, veel plezier van je vloer. Als het nu niet goed komt kun je alleen jezelf verwijten! die arme tegelzetter mag niets zelf beslissen

(gechargeerd uiteraard, maar dat lult wel zo lekker)

ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_67540326
je kan wel zeggen dat die gast zijn vak verstaat, maar er lopen ook een heleboel klungels rond hoor. Dat ze gewoon met een hele tegel in de hoek beginnen en niet omkijken naar de andere kanten. Ik heb zelf voor een vloer van 200m²+ ook een legplan gemaakt (tegels 80x80), want anders wordt dat gewoon ter plekke bepaald op een manier die je waarschijnlijk niet wilt.

Of dat ze je badkamertegels leggen en dan de tegels van de wand, met exact dezelfde maat, de voegen niet door laten lopen (zelf meegemaakt). Zou je zeggen dat dat gewoon boerenverstand is. Maarja, dat was meer zaagwerk en de prijs was per m². Dat je tegels 10cm verspringen dat is dan maar zo. Niet dus, en de eerste paar tegels konden er dan ook mooi af.

Je moet niet zomaar overal vanuit gaan, want die kerel is binnen een paar dagen weer pleite en doet het op zijn manier (hoe sneller hoe beter indien totaalprijs of per m²), maar jij moet er een hele tijd tegenaan kijken.
  maandag 30 maart 2009 @ 11:05:38 #24
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_67540652
He Void, ook hier geldt: 330d heeft deze meneer zelf gekozen voor de klus, het zou blijk geven van geen vertrouwen in hem maar ook in haar/zijn eigen keuze. Op basis daarvan een opdracht geven lijkt me heel fout.

Elke vraag die 33d heeft gesteld aan de man is met een prima antwoord beantwoord, 330d kent het werk van de man van ander klussen. Op een gegeven moment is het vetrouwen daar en dan moet je je er gewoon niet mee bemoeien tot het af is. Is er dan iets niet goed dan zal de TZ het oplossen.

Ik ken het brodelwerk van sommige maar al te goed, maar je kiest zelf voor een dure vakman of een "mannetje"

Ik snap het tuuk wel maar als je een vakman een opdracht geeft, moet je hem ook serieus nemen en dus niet op zijn lip gaan zitten met allemaal "weetjes" Schoenmaker blijf bij je leest gaat hier op zeg maar, That's all

[ Bericht 15% gewijzigd door DaBuzzzzz op 30-03-2009 11:15:30 ]
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_67541139
Dit zijn inderdaad puur esthetische dingen. Wat voor lijm die kerel erachter douwt of wel/niet met kruisjes werken mag hij bij mij ook zelf weten . Als het er maar fatsoenlijk uitziet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')