Dat is inderdaad alleen bij terugleggen en waarbij je bij elke trekking dezelfde kans op succes hebt. Hier kun je niet van een succes spreken.quote:Op donderdag 2 april 2009 14:20 schreef ALICENOR het volgende:
Das waar, ik dacht dat met de nCr functie van de GR mss wel iets mogelijk is. Die functie kan toch al de mogelijke combinaties aangeven? Of is dat alleen bij een binomiale verdeling?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | x=0; for i = 1:1000000 r = randint(11,1,[1 90*65000]); r = ceil(r/65000); r = unique(r); if(size(r,1) >= 10) x=x+1; end n=n+1; end x/n |
Zo zat ik ook te denken ja, maar dan heb je niet de oplossing van de slide te pakken...quote:Op donderdag 2 april 2009 23:13 schreef GlowMouse het volgende:
Met jouw definitie, en x1 x en x2 y noemend (wie verzint dat met zowel super- als subscript), moet je gewoon vergelijkingen oplossen.
Ik kom dan op x2 >= 3/x1 (vanwege speler 1)
en x2 <= 4-3/(4-x1)³ (vanwege speler 2)
maar zowel boven de streep als onder de streep wordt dubbel geteld. Heft dat elkaar niet op?quote:Op vrijdag 3 april 2009 14:20 schreef GlowMouse het volgende:
Nee, toen ik erover nadacht al en toen pas ben ik de simulatie gaan doen. Wat er gebeurde in mijn berekening is dat er heel veel dubbel werd geteld (in het stukje achter de 1-), zodat de kans nog groter zou zijn.
Ik had nchoosek(5,3)*nchoosek(60,10) in de teller en nchoosek(100,10) in de noemer. In de noemer staat het aantal verzamelingen van 10 elementen die je kunt trekken uit een populatie van 100, daar is niets dubbel geteld. In de teller staat het aantal verzamelingen van 10 elementen die je kunt trekken uit een populatie van 60 maal het aantal manieren om zo'n populatie van 60 te vormen. De deelverzameling waarbij alles van soort 1 is tel je dan 5x.quote:Op vrijdag 3 april 2009 16:18 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
maar zowel boven de streep als onder de streep wordt dubbel geteld. Heft dat elkaar niet op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |