quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 22:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:Tja, het is een stokpaardje van me, maar er zou een manier gevonden moeten worden om te voorkomen, dat iemand buiten een topic om gaat handelen. Het is heel vervelend als je in een topic het hoogste bod hebt, om vervolgens in FB te zien dat het topic dicht kan omdat er via PM gehandeld is, waardoor je niet hebt kunnen reageren op een hoger bod.
Ik zie het probleem niet zo.
Stel, ik zet nu iets op Fok te koop voor 20 euro en jij biedt 18 euro en hebt het hoogste bod. Echter, voor ik het zie zegt mijn buurman dat hij het wil hebben voor 18 euro, waarom zou ik het dan niet aan hem kunnen/mogen verkopen? We hebben toch nog geen overeenkomst? Of op de markt bij de laatste paar aardbeien, als jij staat te kijken en onderhandelen en iemand anders biedt het dubbele dan krijgt hij ze gewoon, dat is vrij normaal.
Ik kan me voorstellen dat het vervelend is, maar dan schrijf je die verkoper voor jezelf toch af? Het is puur een persoonlijke ergenis, misschien moet je de PM zelf ook gaan gebruiken?
----
Op de andere kwestie van het beoordelen, dat is een heel heel lastig punt. Je zou een systeem als eBay op kunnen zetten dat de verkoper moet aangeven aan wie hij verkoopt, zodat die persoon commentaar terug kan geven. Niet helemaal sluitend, maar wel te doen technisch. Gewoon een knop erbij "artikel verkocht' en dat je dan de nick aangeeft van de koper, die vervolgens een PM krijgt of het inderdaad klopt en daarna of hij commentaar wil geven. Voorwaarde is dan dat je PM aanstaat. Of je doet het met een soort push-message zoals Tweakers dat ook kent. Stel ik koop iets van user A, de volgende keren dat ik kom krijg ik dan een melding of het klopt. Na het akkoord geven verdwijnt deze dan. Hier is eenvoudig een IP check achter te bouwen, hoewel dit niet waterdicht zal zijn. Je kan altijd een proxy oid gebruiken.
Een geverifieerd verkoper idee is ook goed idee, maar dan moet je echt mensen hebben die post gaan versturen enzo dus lijkt me niet haalbaar.
Belangrijk is ook dat een verkoper kan aangeven hoe een koper was. Dus snelle betaling, goede communicatie, etc. etc. Dit zorgt voor een eerlijk systeem (eigenlijk net als eBay) en bevorderd het handelen.
Maar uiteindelijk zal alles staan of vallen met controle, en dat is lastig. Je moet goed kijken of iemand zich niet omhoog kloont. Dit moet makkelijk te zien zijn, maar wel goed over nadenken. Bijvoorbeeld als iemand nooit iets verkoopt en dan opeens 3 dingen in 1 week dan moet er eigenlijk een mod kijken of het allemaal klopt. Als iemand een topic opent en zonder posts of met een enkele post opeens vermeld dat het verkocht is en een kloon gebruikt om zichzelf te belonen dan moet dat opvallen.