Een discussie die Kant een paar eeuwen terug al definitief de grond in heeft geboord wat mij betreft.quote:Op dinsdag 8 december 2009 13:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dawkins heeft inderdaad geen expertise op het gebied van religie en "de Godsvraag", maar het lijkt mij toch zeker wel interessant om te zien wat voor gesprek het op zou leveren als Craig in zou gaan op Dawkins argumenten die hij in zijn boek noemt. Temeer omdat beide zich zover ik weet focussen op een rationele kijk op religie.
Kant heeft het Godsbewijs de grond in geboord, niet de Godsvraag...quote:Op dinsdag 8 december 2009 14:30 schreef Monolith het volgende:
[..]
Een discussie die Kant een paar eeuwen terug al definitief de grond in heeft geboord wat mij betreft.
Ja, heb je serieus ooit zulke onzin gelezen?quote:Op dinsdag 8 december 2009 14:25 schreef Farizeeer het volgende:
[..]
Een andere bekende Christelijke filosoof, Alvin Plantinga, heeft een inhoudelijke review gegeven van Dawkins' boek. Hij laat bijvoorbeeld zien dat met Dawkins eigen definitie van complexiteit, God niet complex kan zijn. Maar ja, een debat is natuurlijk leuker vanwege de interactie...
‘of course God is a spirit’. Hoezo ‘of course’? Hoe kan een ‘spirit’ enige interactie met de materiële wereld vertonen? Waarom kan een ‘spirit’ (wat is dat überhaupt!) geen delen hebben? Geef me nog eens een voorbeeld van ‘spirit’ als iets wat is los van iets materieels.quote:According to his definition (set out in The Blind Watchmaker), something is complex if it has parts that are "arranged in a way that is unlikely to have arisen by chance alone." But of course God is a spirit, not a material object at all, and hence has no parts.5 A fortiori (as philosophers like to say) God doesn't have parts arranged in ways unlikely to have arisen by chance. Therefore, given the definition of complexity Dawkins himself proposes, God is not complex.
Dawkins stelt dat zijn argument betrekking heeft op de God van de Abrahmitische religies, dus dan zal hij daar ook serieus op in moeten gaan. Dat doet hij niet. Die vragen die je stelt, deel ik met je.quote:Op dinsdag 8 december 2009 14:43 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, heb je serieus ooit zulke onzin gelezen?
[..]
‘of course God is a spirit’. Hoezo ‘of course’? Hoe kan een ‘spirit’ enige interactie met de materiële wereld vertonen? Waarom kan een ‘spirit’ (wat is dat überhaupt!) geen delen hebben? Geef me nog eens een voorbeeld van ‘spirit’ als iets wat is los van iets materieels.
Meer het algemene idee van het soort rationele godsbewijzen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 14:36 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Kant heeft het Godsbewijs de grond in geboord, niet de Godsvraag...
Ja, maar die eigenschappen van de God van de Abrahamitische religies zijn vrij onkenbaar. Je hebt natuurlijk negatieve theologie, maar ook in de Islam gaat men niet zover als in het Christendom om God echt eigenschappen toe te kennen. Dat is te antropomorf zeg maar.quote:Op dinsdag 8 december 2009 15:09 schreef Farizeeer het volgende:
[..]
Dawkins stelt dat zijn argument betrekking heeft op de God van de Abrahmitische religies, dus dan zal hij daar ook serieus op in moeten gaan. Dat doet hij niet. Die vragen die je stelt, deel ik met je.
Je vergeet iets: Plantinga (Nederlandse Amerikaan trouwens!) kijkt hier of het argument van Dawkins toepasbaar is op de christelijke God, en daarvoor zijn de dogma's natuurlijk wel relevant. Dawkins' argument dat God niet eeuwig kan bestaan omdat God te complex is en dus geëvolueerd moet zijn, is puur gebaseerd op wat wij zien in de natuurlijke wereld. Het klassieke christelijke concept van God is niet dat God een natuurlijk wezen is, maar een geestelijk, immateriëel wezen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 14:43 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, heb je serieus ooit zulke onzin gelezen?
[..]
‘of course God is a spirit’. Hoezo ‘of course’? Hoe kan een ‘spirit’ enige interactie met de materiële wereld vertonen? Waarom kan een ‘spirit’ (wat is dat überhaupt!) geen delen hebben? Geef me nog eens een voorbeeld van ‘spirit’ als iets wat is los van iets materieels.
En dan is het aardig dat ‘classical theism’ of wat dan ook God veronderstelt. Maar we weten bitter weinig van de werkelijkheid om ons heen, en van al die dingen waar we met onze beperkte zintuigen al redelijk het gevoel van hebben zeker te zijn, is God en zijn verschijningsvorm(en) er zeker niet één van.
Dit is gewoon argumenteren per dogma. Ah, ‘dit is Dawkins argumetn, maar ik heb hier drie dogmata, en nu geldt het niet meer’.
Ik vind het echt een heel zwak argument dat alleen zichzelf kan bewijzen door al aan te nemen dat de definitie van God geldig of zinnig is. Als je stelt dat God eenvoudig is, dan is hij het. Daar komt het op neer. Maar bewijs daarvoor?
Ik vind dat ook een cirkelredenering. Dawkins volgt een redeneertrant die uitkomt op een God die complex moet zijn volgens zijn definitie. Plantinga begint aan de andere kant, neemt alle Christelijke dogmata mee, en bulldozert zo z’n weg, alles aan de kant schuivend en concluderend dat hij niet uitkomt waar Dawkins begon.quote:Op dinsdag 8 december 2009 15:23 schreef koningdavid het volgende:
In die zin is Plantinga's kritiek in mijn ogen zeker terecht. Dawkins argument is niet toepasbaar op de christelijke God.
Ik vind juist wel dat hij er eerlijk in is. In dezelfde paragraaf die jij citeert:quote:Op dinsdag 8 december 2009 15:35 schreef Iblis het volgende:
Ik vind dat Plantinga hier simpelweg niet eerlijk is over alle theologische dogmata die hij binnensmokkelt om zijn punt te maken. Hij gaat niet echt inhoudelijk in op de fout in Dawkins redenering, hij zegt gewoon: ‘theologen zien het anders en dus heb jij het fout’.
In principe kun je dan net zo goed zeggen: ‘Je praat maar wat je wilt, als mijn dogma anders zegt heb je het fout, en dan mag je zelf uitzoeken waar’.
Dit autoriteitsargument zou inderdaad niet op zijn plaats zijn in een logische verhandeling over waarom God simpel is. Het is daarentegen wel relevant om te bepalen of Dawkins' argument opgaat voor de gangbare, theologische opvatting die christenen over God hebben. Plantinga's conclusie is dat dit niet opgaat, want de christelijke opvatting is dat God een geest is. Dit is m.i. een terecht punt.quote:First, is God complex? According to much classical theology (Thomas Aquinas, for example) God is simple, and simple in a very strong sense, so that in him there is no distinction of thing and property, actuality and potentiality, essence and existence, and the like. Some of the discussions of divine simplicity get pretty complicated, not to say arcane.3 (It isn't only Catholic theology that declares God simple; according to the Belgic Confession, a splendid expression of Reformed Christianity, God is "a single and simple spiritual being.") So first, according to classical theology, God is simple, not complex.
quote:4. The distinguished Oxford philosopher (Dawkins calls him a theologian) Richard Swinburne has proposed some sophisticated arguments for the claim that God is simple. Dawkins mentions Swinburne's argument, but doesn't deign to come to grips with it; instead he resorts to ridicule (pp. 110-111).
Ik weet niet wat jij onder ‘eenvoudig’ verstaat, maar hoe is dit eenvoudig? Dat alles wat mogelijk is is ook is? Dat is eenvoudig? Dat is eenvoudig? Waarom is dat eenvoudig? Wat heeft dat te doen met eenvoudig? Hoe sluit dat aan bij ons begrip van eenvoudig? Dawkins zegt namelijk: ‘God moet complex zijn’, en Plantinga zegt: ‘Nee, helemaal niet, volgens Christelijke opvatting is hij eenvoudig’. En dan noemt hij wat zaken, waarvan me helemaal niet duidelijk is wat daar nu eenvoudig aan is!quote:simple in a very strong sense, so that in him there is no distinction of thing and property, actuality and potentiality, essence and existence, and the like.
Dan zou Dawkins eerst moeten definiëren wat hij onder 'complex' verstaat. Ik heb TGD hier niet bij de hand, misschien dat iemand anders een citaat heeft?quote:Op dinsdag 8 december 2009 16:53 schreef Iblis het volgende:
Nee, ik vind dat juist het hoofdpunt van smokkelen! Hij stelt dit en doet alsof het heel logisch is. Alsof iemand met een koffer van 10 kuub langs de douane loopt en zegt ‘uiteraard heb ik niets aan te geven, mijn koffer is een kleine’:
[..]
Ik weet niet wat jij onder ‘eenvoudig’ verstaat, maar hoe is dit eenvoudig? Dat alles wat mogelijk is is ook is? Dat is eenvoudig? Dat is eenvoudig? Waarom is dat eenvoudig? Wat heeft dat te doen met eenvoudig? Hoe sluit dat aan bij ons begrip van eenvoudig? Dawkins zegt namelijk: ‘God moet complex zijn’, en Plantinga zegt: ‘Nee, helemaal niet, volgens Christelijke opvatting is hij eenvoudig’. En dan noemt hij wat zaken, waarvan me helemaal niet duidelijk is wat daar nu eenvoudig aan is!
Dat is niet ‘eenvoudig’ in een betekenis die Dawkins in gedachten heeft volgens mij. Volgens mij is dat juist zeer wel complex in een betekenis die Dawkins ook complex zou noemen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |