abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 april 2010 @ 15:26:44 #276
52636 M2theC
You designed yourself
pi_80006386
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 19:05 schreef scarback het volgende:
Ik ben ook van plan over te stappen op 'het echte werk'. Maar ik zit met het volgende: een straight razor (met een scheerkwast, strop enzovoort) is nog best prijzig, dus het leek mij aardig het eerst met een (veel goedkopere) shavette te proberen. Op die manier (dacht ik) kan ik het een beetje leren, voordat ik dure spullen koop. Ik lees op verschillende fora (straight razorplace enzo) heel verschillende verhalen over hoe dichtbij een shavette bij een echte straight zit(sommigen vinden het een goede leermethode, anderen vinden dat je beter direct naar een echte straight kan gaan)...Hoe denken jullie daarover?
Ik heb later die Shavette erbij gekocht (voor de lol) Om eerlijk te zijn vind ik een echte straight 10x beter scheren. Het is makkelijker en vooral het topje van het mes maakt het beter... Uiteraard kost het je wel wat centen.
There's a valuable lesson learned, so it evens it up for me. When the grass is cut, the snakes will show.
pi_80009192
Hallo scheer-experts!

Hier (weer) een dame die om advies komt vragen.

Mijn vriend is binnenkort jarig, en had al eens eerder aangegeven dat hij een mooier, luxer, scheermes wilde (hij scheert nu met een Gilette Mach 3 Turbo en heel af en toe elektrisch als hij haast heeft).

Ik ben bereid om hier best wat in te investeren, maar ik sta voor het bekende dilemma: straight of krabbertje?

Ik heb al wat mooie exemplaren gezien, vooral van het open mesje, en het lijkt me echt een mooi kado, waar hij ook nog eens lang mee vooruit kan.

Een beetje meer info:
- Hij heeft een behoorlijke snelle baardgroei (alleen wordt het nooit 'vol' op de bovenlip en 'wangen').
- Hij laat alleen een sikje staan.
- Hij scheert zich zo'n 3x in de week uitgebreid (eerst douchen om de poriën open te krijgen en dan scheren), dus neemt er wel de tijd voor.

Aan de andere kant is hij niet zo heel handig (al zag ik dat je ook cursussen in scheren hebt) en niet zo gek op bloed...

Ben benieuwd wat jullie me kunnen vertellen! Natuurlijk lever ik ook graag meer informatie indien nodig.

Liefs,

Essie
  dinsdag 6 april 2010 @ 17:31:36 #278
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_80011119
Ik zou als ik jou was voor een open mes van Dovo of Thiers Issard. Hou er wel rekening mee dat je niet alleen een mes nodig hebt maar ook 1 of 2 goede slijpstenen en eventueel een leren riem met slijppasta. Ik gebruik zelf 2 coticules. Een zachtere voor het echte slijpwerk en een hardere om de snede na te polijsten. Een riem heb ik zelf met deze 2 stenen niet nodig. Deze 2 stenen hebben me trouwens zo'n 120 euro gekost maar ze gaan als je ze puur en alleen voor een scheermes gebruikt een leven lang mee. Een goed mes gaat ook een leven lang mee dus reken in totaal op zo'n 375 euro voor 2 stenen en een mes.

Wat betreft bloed en handigheid, tsja, bij mij heeft er in het begin wel eens een beetje bloed gevloeid maar het is vrij snel te leren. Voor jou is het misschien ook leuk om er mee te leren scheren. Mijn vriendin scheert mij regelmatig tijdens het douchen en ik scheer regelmatig haar benen met mijn (ons) open mes. Een open mes werkt namelijk ook voortreffelijk op vrouwenbenen.

Bij www.koordenwinkel.eu verkopen ze open messen en www.ardennes-coticule.com verkoopt slijpstenen die ze zelf delven en verder vormgeven. Je kunt ook mailen naar info@ardennes-coticule.com en ze direct om hulp vragen om 2 goede stenen uit te zoeken.
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
  dinsdag 6 april 2010 @ 18:06:51 #279
3554 laffer
Ouwe LUL
pi_80012479
ik heb zelf deze slijpsteen: http://www.knivesandtools(...)10000-watersteen.htm
bevalt prima en gaat een leven lang mee, net als m`n scheermes
èèn keer een uitgave, maar je bent af van die dure mach3 shit
Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
  dinsdag 6 april 2010 @ 18:15:56 #280
122997 zquing
Drama Junk
pi_80012834
Met zo'n steen, heb je dan nog een leer nodig eigenlijk? Ik wou er toch al 1 hebben voor m'n keukenmessen
"Those unforgettable days, for them I live"
  dinsdag 6 april 2010 @ 18:20:58 #281
3554 laffer
Ouwe LUL
pi_80013017
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 18:15 schreef zquing het volgende:
Met zo'n steen, heb je dan nog een leer nodig eigenlijk? Ik wou er toch al 1 hebben voor m'n keukenmessen
voor je keukenmessen denk ik niet,dat voldoet prima, voor een open scheermes wel, dat luistert toch wat nauwer zo`n riem is enkel om het mes aan te scherpen trouwens, net als een aanzetstaal voor je keukenmessen
Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
  dinsdag 6 april 2010 @ 18:26:30 #282
122997 zquing
Drama Junk
pi_80013216
2000 voldoet eigenlijk ook al prima voor een keukenmes Alleen als ik toch voor een open mes ga voor 't scheren kan ik netzogoed meteen een steen nemen welke ik ook voor mn keukenmessen kan gebruiken(heb al een 400/2000 steen liggen)

Maar een leer is eigenlijk wel noodzakelijk voor een scheermes dus?
  dinsdag 6 april 2010 @ 18:28:52 #283
3554 laffer
Ouwe LUL
pi_80013301
ik heb zelf wel een leer, om voor elke scheerbeurt het mes even aan te zetten
  dinsdag 6 april 2010 @ 18:46:57 #284
3554 laffer
Ouwe LUL
pi_80013942
aanvulling, voor het slijpen van een scheermes heb je volgens mij minimaal een steen nodig met een grit van 4000-8000, denk ik, ik ben er ook geen expert in
  dinsdag 6 april 2010 @ 19:10:36 #285
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_80014832
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 18:26 schreef zquing het volgende:
Maar een leer is eigenlijk wel noodzakelijk voor een scheermes dus?
Nee hoor, niet met de juiste steen. Zoals ik al zei heb ik 2 coticules (dat is een natuur slijpsteen), een zachte voor het echte slijpwerk (dus als er echt een nieuwe snede geslepen moet worden) en een harde voor het polijsten. Ik maar eerst een slurry aan en verdun die steeds verder waarbij ik de laatste halen over de steen alleen met water doe. Altijd een perfect resultaat.

Het mooie van coticule echter is de veelzijdigheid. Met een dikke slurry slijp je veel agressiever (zeg maar korrel 2000) en hoe verder je de slurry verdunt hoe fijner de steen slijpt. Mijn harde steen alleen met water geeft hetzelfde resultaat als een watersteen van korrel 12000 maar met een dikke slurry zit ie op ongeveer korrel 6000.

[ Bericht 3% gewijzigd door PalmRoyale op 06-04-2010 19:16:12 ]
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
pi_80018759
Wow, bedankt voor het uitgebreide antwoord!

En grappig dat je zegt dat ik me er ook mee kan scheren, dat vroeg ik me toevallig ook af. Je moet elkaar dan wel volledig vertrouwen!

Heb je enig idee wat het verschil is tussen de verschillende scheermessen? Zeker bij Thiers Issard zitten er nogal wat prijsverschillen tussen (al zijn de meeste daarvan uitverkocht).

Dovo heeft wat starterspakketten, maar ik las ergens anders dat die afgeraden worden. In principe heb je dus aan een mes, 1 of 2 slijpstenen en een leren riem met pasta genoeg? En dan misschien zo'n kwast en speciaal scheerschuim er nog bij, of is dat niet nodig? Ik wil natuurlijk wel een compleet pakket geven...
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 17:31 schreef PalmRoyale het volgende:
Ik zou als ik jou was voor een open mes van Dovo of Thiers Issard. Hou er wel rekening mee dat je niet alleen een mes nodig hebt maar ook 1 of 2 goede slijpstenen en eventueel een leren riem met slijppasta. Ik gebruik zelf 2 coticules. Een zachtere voor het echte slijpwerk en een hardere om de snede na te polijsten. Een riem heb ik zelf met deze 2 stenen niet nodig. Deze 2 stenen hebben me trouwens zo'n 120 euro gekost maar ze gaan als je ze puur en alleen voor een scheermes gebruikt een leven lang mee. Een goed mes gaat ook een leven lang mee dus reken in totaal op zo'n 375 euro voor 2 stenen en een mes.

Wat betreft bloed en handigheid, tsja, bij mij heeft er in het begin wel eens een beetje bloed gevloeid maar het is vrij snel te leren. Voor jou is het misschien ook leuk om er mee te leren scheren. Mijn vriendin scheert mij regelmatig tijdens het douchen en ik scheer regelmatig haar benen met mijn (ons) open mes. Een open mes werkt namelijk ook voortreffelijk op vrouwenbenen.

Bij www.koordenwinkel.eu verkopen ze open messen en www.ardennes-coticule.com verkoopt slijpstenen die ze zelf delven en verder vormgeven. Je kunt ook mailen naar info@ardennes-coticule.com en ze direct om hulp vragen om 2 goede stenen uit te zoeken.
  dinsdag 6 april 2010 @ 21:24:31 #287
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_80020297
Het is voornamelijk de kwaliteit van het staal dat voor prijsverschillen zorgt (en daarnaast het materiaal van het handvat en de afwerking). Als je een goed mes voor een redelijke prijs zoekt kan ik je deze aanraden. Is gewoon een goed mes.

Wat betreft speciale zeep en een kwast, das geheel persoonlijk. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt. ik gebruik gewoon een goedkope bus scheerschuim en dat voldoet mij prima.

Oh, en je moet elkaar idd volledig vertrouwen. Mijn vriendin is de enige die ik met mijn mes bij mijn keel in de buurt laat.
pi_80020317
Lijkt me best wel eng om een vrouw met een straight te scheren... Heb 't één keer met een Gillette Mach3 gedaan, dat vond ik al eng genoeg
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_80020516
@PalmRoyale: dat mes zal vast goede kwaliteit zijn voor die prijs maar ik denk dat een beginner beter voor iets goedkopers kan gaan. Mijn eerste straight was een tweedehands die ik voor 3 tientjes bij http://www.winkelplein.nl/barbershopsuply/ heb gekocht. Heel tevreden over geweest altijd en gebruik 'm nog steeds af en toe.
  dinsdag 6 april 2010 @ 21:34:10 #290
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_80020834
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 21:24 schreef W1ZZ het volgende:
Lijkt me best wel eng om een vrouw met een straight te scheren... Heb 't één keer met een Gillette Mach3 gedaan, dat vond ik al eng genoeg
Mijn vriendin geniet er juist van als ik haar benen scheer
  dinsdag 13 april 2010 @ 18:47:45 #291
256169 scarback
De man met één sok
pi_80274324
Nou, ik heb een shavette aangeschaft, ik ben benieuwd of hier morgen bloedbadfoto staat en mijn rouwadvertentie
Eerst kijken, dan zeiken
pi_80274872
Zo moeilijk is het allemaal niet, gelukkig
  dinsdag 13 april 2010 @ 19:58:58 #293
168846 Conekiller
Synchroonzwemhooligan
pi_80277240
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 21:34 schreef PalmRoyale het volgende:

[..]

Mijn vriendin geniet er juist van als ik haar benen scheer
same here. Heb een vrij smalle Shavette voor erbij. Makkelijker rond de knie enzo. Heel wendbaar.

En het vraagt idd vertrouwen he. Niet alleen van haar maar ook van jou dat zij geen rare bewegingen gaat maken.
"Downhill Skateboarding: You will get hurt, You might get maimed, You could die, and Girls won't think you're cool."
pi_80285357
Speciaal maar even geregistreerd. Na behoorlijke irritatie (Rode huid, 'Razor bumps') van cartridge mesjes (Wilkinson Quatro) en nog wat anderen geprobeerd te hebben, samen met scheerschuim van Nivea (Extra sensitive spul) en ook nog wat omgeklooi met Gillete ben ik het een keer zat. Meerdere keren wat langer laten groeien om de haargroei richting te controleren, klopte allemaal perfect met mijn scheerrichting. Minder druk had ook geen zin. Mijn huid is sowieso wat problematisch qua uitdroging en het hele DE scheren vind ik sowieso wel 'vet', dus nu maar opzoek naar een leuk setje om mee te beginnen. Dit topic (en het vorige) wat door gebladerd, maar hoe meer ik las, hoe onzekerder ik werd over de keuzes.

Wat ik nodig heb (of denk nodig te hebben)!
Een krabbetje. (Vertrouw mezelf niet met een Straight).
Dacht zelf aan deze. Vind hem er sowieso beter uit zien dan de meeste anderen, en dat hij goed te verstellen is, is misschien wel handig als ik begin. Heb ik ook meteen één waar ik een tijd mee vooruit kan.

Schuim/Creme/Gel (Wat zijn de voordelen/nadelen hiervan?)
Hier heb ik dus echt geen enkel idee wat een beetje een goed idee is. Qua geur heb ik het liefste iets 'fris', het moet verder niet uitdrogen (het liefste hydrateren). Ik heb niet gigantische dikke baardgroei dus of een preshave (of wat dan ook) gel/creme/??? nodig is, weet ik ook niet. Verder nog tips voor bijpassende aftershave?

Kwast! Pffft... Voldoet zoiets of kan ik beter toch iets anders kiezen?

Mesjes
Combinatie pakket in de trend van dit leek me wel handig om mee te beginnen. (Of toch iets anders?)

Hoe moet ik die kwast trouwens bewaren? En is het mogelijk om het krabbertje gewoon neer te leggen in plaats van op te hangen?. Zeep / Creme / Gel kan ik wel in een soepkom / iets dergelijks doen, maar hoe groot moet dit bakje ongeveer zijn?

Veel vragen, ik weet het..... Toch alvast bedankt voor alle tips!
pi_80286114
krabber: ik heb dezelfde, ben er prima tevreden over. Van die verstelbaarheid moet je je niet teveel voorstellen, ik heb m sinds ik m heb (nu zo'n 3jr) nog nooit op iets anders dan de laagste stand gehad.

Schuim: mijn favoriet is Taylor's avocado cream. Droogt de huid niet uit, glijdt goed en is de enige die me geen pukkels geeft de volgende dag. Ik combineer 'm tegenwoordig met Proraso zeep.

Kwast: als die echt van dassenhaar is* lijkt ie me prima om mee te beginnen. Wel een beetje aan de kleine kant maar niet duur.

Mesjes: mijn favo mesjes zijn van Merkur (de makers van de krabber die je hebt uitgekozen). Eigenlijk ken ik geen enkele van deze mesjes.

Succes!

e das is in NL een beschermde diersoort dus dassenharen kwasten zijn in NL verboden. Aangezien dit een NL webshop is issie dus in principe illegaal bezig door deze te verkopen als ze echt met dassenhaar zijn gemaakt.
  dinsdag 13 april 2010 @ 22:54:57 #296
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_80286998
Voorstel om bij het volgende deel het topic iets breder te maken, natscheren in het algemeen.
pi_80287434
Dan wordt het topic overspoeld met gedoe over fusion/mach3 en bussen scheerschuim etc. Aangezien ik ervan overtuigd ben dat dat inferieure scheerwijzen zijn zie ik daar het nut niet van in, eerlijk gezegd.
  dinsdag 13 april 2010 @ 23:18:57 #298
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_80288162
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 23:02 schreef W1ZZ het volgende:
Dan wordt het topic overspoeld met gedoe over fusion/mach3 en bussen scheerschuim etc. Aangezien ik ervan overtuigd ben dat dat inferieure scheerwijzen zijn zie ik daar het nut niet van in, eerlijk gezegd.
Daarom juist, mensen komen zo naar dit topic en dat is een mooi moment om ze te laten inzien dat met een paar simpele veranderingen(preshave, borstel&schuim) een veel beter resultaat kunnen halen.
  dinsdag 13 april 2010 @ 23:56:13 #299
122997 zquing
Drama Junk
pi_80289557
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 23:02 schreef W1ZZ het volgende:
Wat is er mis met scheerschuim uit een bus? Ik vind 't ideaal voor wanneer ik niet zo heel veel tijd heb
pi_80290362
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 22:40 schreef W1ZZ het volgende:Schuim: mijn favoriet is Taylor's avocado cream. Droogt de huid niet uit, glijdt goed en is de enige die me geen pukkels geeft de volgende dag. Ik combineer 'm tegenwoordig met Proraso zeep.
Kwast en krabber zijn dan een winnaar. Wil wat betreft mesjes eerst verschillende uitproberen, dus toch maar zo'n combo pakket. Die avocado is iedereen enthousiast over, dus dat lijkt me ook een geslaagde keuze (Krijg je dan alleen niet verschillende geuren door elkaar heen?). Als pre-shave ga ik voor de Aloë vera cream van Proraso. Zit alleen nog wat met al die andere dingen. Er staat zo gigantisch veel en ik heb geen idee waar het allemaal voor is. Heeft dat extra spul überhaupt wel nut? (Wel/geen aftershave?) Begrijp ook nog steeds niet zo goed wat nou de voor- en nadelen van crème / zeep zijn. Weet iemand toevallig ook nog een scheer crème(?) met een frisse geur (Limoen? )

Bedankt voor de hulp alvast!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')