abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 19 maart 2009 @ 22:05:28 #1
14896 Gumtree
 Rubberboom?
pi_67221013
in plaats van een standaard deurmat bij de voordeur willen we het stukje van ongeveer 1.50 x 1.00 betegelen met een grof grind mozaïek

Deze kleine platte kiezelsteentjes zitten op matjes, maar deze moeten op een stalen plaat gelijmd worden want op de plek van de deurmat zit nu het kruipluik en dat moet toegankelijk blijven.

Heeft iemand ervaring tips en/of trucs m.b.t. het lijmen van tegels op een stalen plaat?

Waarom de stalen plaat? een houten of andere plaat maakt de vloer te hoog zodat deze niet aansluit op de bestaande tegelvloer.
pi_67221120
Naast de suggesties van de lezers - en niet van mij - kun je ook morgen even de producent/importeur bellen.
Mogelijk weten zij waarmee het plakt / blijft zitten.

* denkt stilletjes mee...
pi_67228722
Het grootste probleem lijkt me niet de lijm, maar het losbarsten van de tegels als de plaat iets doorbuigt. Neem dus een elastisch blijvende lijm, en misschien kun je aan de onderkant van de stalen plaat een dik stuk multiplex schroeven voor de stevigheid (ons vorige kruipruimteluik was 2x 18 mm multiplex, geschroefd en gelijmd) zodat het niet kan doorbuigen. Hoewel ik ongeveer 200 m2 stalen dek onder mijn vloer heb, zitten er nergens rechstreeks tegels op (het dek loopt een beetje rond af, en er zit dus overal beton onder mijn tegels).
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
  vrijdag 20 maart 2009 @ 10:27:26 #4
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_67231959
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 06:57 schreef JurriaanK het volgende:
Het grootste probleem lijkt me niet de lijm, maar het losbarsten van de tegels als de plaat iets doorbuigt. Neem dus een elastisch blijvende lijm, en misschien kun je aan de onderkant van de stalen plaat een dik stuk multiplex schroeven voor de stevigheid (ons vorige kruipruimteluik was 2x 18 mm multiplex, geschroefd en gelijmd) zodat het niet kan doorbuigen.
Dat dus.

Wat je ook even moet bedenken, is hoe je je schoenen moet vegen wanneer je binnenkomt. Buiten kun je natuurlijk geen droogloopmat leggen, dus hoe ga je vocht van onder schoenen oplossen?
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  vrijdag 20 maart 2009 @ 10:37:42 #5
14896 Gumtree
 Rubberboom?
pi_67232295
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 10:27 schreef error_404 het volgende:

[..]

Dat dus.

Wat je ook even moet bedenken, is hoe je je schoenen moet vegen wanneer je binnenkomt. Buiten kun je natuurlijk geen droogloopmat leggen, dus hoe ga je vocht van onder schoenen oplossen?
Buiten ligt onder de luifel een "welcome" kokosmat. dus met het inlopen van vuil hebben we niet zo'n probleem. in de rest van de woonkamer/gang liggen plavuizen dus met een vochtige dweil is alles zo weer schoon.

Als we binnen bij de voordeur een mat leggen dan wordt het een krabplaats voor de katten, zo zijn de eerste 2 deurmatten ook gesneuveld.

Momenteel is mijn idee om de tegeltjes te lijmen met majolicol van Eurocol en het geheel te voegen met een elastische epoxy voeg speciaal voor zwembaden.
pi_67232818
Bedenk wel dat staal een behoorlijke uitzettingscoefficient heeft, over een (buiten)temperatuurbereik van -10 tot +40 heb je dan wel een erg elastische lijm nodig, die dat opvangen kan.
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
  vrijdag 20 maart 2009 @ 11:33:17 #7
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_67234073
Is een montagekit-achtig spul geen idee? Je zou hem vervolgens kunnen "voegen" met plastic korrels van thermoplast, zodat je die daarna met een föhn ofzo kunt laten smelten. Dan is het gegarandeerd elastisch genoeg.
Is montage op een plaat triplex, trespa of dun MDF trouwens geen mogelijkheid?
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  vrijdag 20 maart 2009 @ 12:09:30 #8
14896 Gumtree
 Rubberboom?
pi_67235365
mdf hebben we geprobeerd maar dat breekt en zuigt zich helemaal vol met vocht de plaat ligt op het kruipluik en ondanks dat alles superieur geisoleerd is krijg je toch condens.
  vrijdag 20 maart 2009 @ 12:43:30 #9
14896 Gumtree
 Rubberboom?
pi_67236463
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 10:54 schreef charon het volgende:
Bedenk wel dat staal een behoorlijke uitzettingscoefficient heeft, over een (buiten)temperatuurbereik van -10 tot +40 heb je dan wel een erg elastische lijm nodig, die dat opvangen kan.
de lineaire uitzettingscoefficient van staal is volgens BINAS 12.10^-6 voor koolstofstaal.

Dat betekent dat een stuk staal van 1 meter lengte per graad temperatuurverhoging 0,012 mm langer wordt.

de plaat is ongeveer 1.40 m en ligt op een betonnen vloer, laat het temperatuurverschil op zijn hoogst 20 graden zijn dan hebben we het over een kleine 0,2 mm denk dus dat dat geen probleem is.
  vrijdag 20 maart 2009 @ 14:35:28 #10
31260 Finch
Stay close
pi_67239370
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 12:43 schreef Gumtree het volgende:

[..]

de lineaire uitzettingscoefficient van staal is volgens BINAS 12.10^-6 voor koolstofstaal.

Dat betekent dat een stuk staal van 1 meter lengte per graad temperatuurverhoging 0,012 mm langer wordt.

de plaat is ongeveer 1.40 m en ligt op een betonnen vloer, laat het temperatuurverschil op zijn hoogst 20 graden zijn dan hebben we het over een kleine 0,2 mm denk dus dat dat geen probleem is.
Ook niet als het in de winter -15 graden vriest en je bent even je auto aan het uitladen...? van +20 naar -15... en weer terug in korte tijd..

Lijkt me niet echt handig als je lijm niet elastisch is..
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein
pi_67240041
Het punt is ook dat het een cyclische belasting is.
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
pi_67242407
wij hebben thuis buiten putdeksels zelf gemaakt van 3mm RVS. Hierop hebben we steentjes geplakt van 20mm dik met een montagekit. Het ligt nu al geruime tijd buiten bij temperaturen van -10 tot +20 en er is nog niks gebeurd.

Denk dat je hier ook niet zulke problem gaat krijgen als je een goede montagekit gebruikt. Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat je plaat voldoende stijf is en niet teveel gaat doorbuigen (wij hebben ivm rijbelasting nog strippen onder de plaat gelast).
pi_67248726
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 14:35 schreef Finch het volgende:

[..]

Ook niet als het in de winter -15 graden vriest en je bent even je auto aan het uitladen...? van +20 naar -15... en weer terug in korte tijd..

Lijkt me niet echt handig als je lijm niet elastisch is..
Nee ook dan niet, zo snel reageert de plaat nu ook weer niet op temperatuurschommelingen.
pi_67377645
Hallo,

lijkt mij het beste om de tegelmatjes met een msp te verlijmen op de stalen plaat.
alvorens het aanbrengen van de msp eerst goed de metalen plaat ontvetten
het in wassen kun je beter met een siliconen kit doen wel een hoop werk maareen flexibele oplossing.

Waarom met lijm en kit ? deze blijven fleibel en zullen niet barsten als de plaat enigzins doorbuigt.....

succes.
Herman

*spam verwijderd*

[ Bericht 7% gewijzigd door Vonkenboer op 25-03-2009 22:35:05 ]
  Moderator woensdag 25 maart 2009 @ 22:34:50 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_67411850
hermandegoeiste,

Ik heb je internetadres uit je post verwijderd, het lijkt mij niet de bedoeling om op deze manier reclame op FOK! te gaan maken .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')