abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67171814
Het enige echte bento-topic!

Vorige delen:
Meet Mr Bento
Bento-topic - deel 2
Bento Topic - Deel 3
Bento-topic #4

Bentō (弁当 or べんとう) is een Japanse meeneem-maaltijd die over het algemeen bij de lunch gegeten wordt. Een traditionele bento bestaat uit rijst, vis of vlees en één of meer groente-gerechten. De dozen waar de maaltijd inzit variëren van handgemaakte lacquer-waar tot plastic wegwerpbakjes. Sommige bento’s, met name de bento’s die voor kinderen worden gemaakt kenmerken zich door een uitgesproken design. Schattige ontwerpen en figuren uit anime series spelen vaak de hoofdrol en lenen zich dankbaar om een aantrekkelijke lunch te crëeren.

Hoewel een bento van origine Japans is, kan er van alles in het bakje gedaan worden, variërend van traditioneel Japanse gerechten, tot pasta en brood of oerhollandse zaken zoals poffertjes. Over het algemeen wordt in het achterhoofd gehouden dat een bento:

- goed volgepakt moet zitten;
- vooral gezonde ingrediënten moet bevatten;
- 3 delen koolhydraten bevat (zoals rijst/pasta/brood etcetera);
- 1 deel proteïne, zoals tofu, ei of vlees(waren);
- en 2 delen groente of fruit. (waarbij het fruit eigenlijk als snack gezien wordt.)

Wanneer dit het geval is zal de inhoud van het bakje in ml. ongeveer gelijk staan aan het aantal kcal. die de maaltijd zal leveren.

Nuttige links:

- Lunchinabox.net (topsite met veel tips, recepten; no-nonsense)
- Cookingcute.com (veel lekkere recepten en goeie tips, mooie ontwerpen; sinds kort weer geupdate!)
- Tips, trucs en FAQ over bento (van lunchinabox.net)
- Sakurakitsa’s Flickr (erg uitgebreide esthetische bento’s)
- Bento op Flickr
- Japanse bento’s (klik bovenin op de kalender voor foto’s)
- Lunch links (zeer uitgebreid website overzicht van lunchinabox.net)
- Bento TV (filmpjes met een ietwat vreemd meiske, wat en hoe over bento. de spullen die zij verkoopt zijn erg prijzig! )
- Just Bento // Just Hungry (zeer uitgebreide sites van een Zwitserse met veel recepten en tips.)

In Nederland zijn slechts sporadisch bento’s en bento-accesoires te krijgen. Het loont om de lokale toko’s af te struinen en creatief te denken, zo heeft de Xenos een hoop spulletjes staan die interessant zijn voor bentomakers, zoals kleine sausbakjes en siliconen muffinvormpjes, ook bij de halfords is een bento gesignaleerd die verdacht veel lijkt op de Mr. Bento van Zojirushi . Andere opties zijn bijvoorbeeld Ebay of Japan Centre. Het loont hierbij om zoveel mogelijk bij dezelfde verkoper te kopen in verband met de verzendkosten, of om met meerdere mensen tegelijk te bestellen.

Uiteindelijk draait het bij bento vooral om het maken van een smakelijke en leuke lunch, dus kom maar op met al die foto’s van jullie bento’s zodat we inspiratie op kunnen doen!

Voor de vorm alvast wat inspiratie:

- sperzieboontjes,
- quiche met spinazie en feta,
- komkommersalade
- couscoussalade

- mais, erwtjes, tofu en kaas,
- wortelsla met appel en rozijn
- onigiri (rijstbal) gevuld met tonijn
- noedelsalade

(Beide van Zwaalie, in de Mr. Bento)

- gehaktballetjes, kaasje, gele paprika
- komkommer, zuurtje
- halve kiwi
- twee onigiri met furikake en een klein gehaktballetje

- onigir met furikake, gyoza-dumpling,
- kerstomaatjes, druiven,
- ontbijtkoekje
- gehaktballetjes

(Van Huuphuup)

- oreokoekjes,
- Eikuikentje, tomaatjes, kaassterretjes, miniflesje mangochilisaus,
- Roomkaaswraps,
- appelkonijntjes, patéetje met crackers en een mix van bosbessen, rozijnen en organische cacaobonen met een chocoladelaagje.

- Bento-poffertjes met blokjes roomboter en flesjes stroop.

(Van Minilot)

[ Bericht 49% gewijzigd door Goover op 18-03-2009 16:26:08 ]
  woensdag 18 maart 2009 @ 15:25:27 #2
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_67172152
Draait dat hele Bento gebeuren eigenlijk ook om gezond eten?

Ik zie vrij veel gezond eten voorbij komen en weinig decoraties met chocola etc.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_67172337
Goover, die eitjes worden gemaakt m.b.v. mallen, waar je het gepelde ei nog warm indoet, als ik het goed heb begrepen.
pi_67172462
dat werkt toch nooit? en waar koop je die mallen?
het lijkt me sterk dat je het ei eerst kookt en dat het daarna nog vervormd
Voices tell me I'm the shit.
  woensdag 18 maart 2009 @ 15:35:15 #5
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_67172505
de 2de en 1na laatste plaatjes zien er lekker uit. tering
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
pi_67172595
Die eieren zijn echt tof
pi_67172690
Bento is toch de skin van winamp?
pi_67173410
Hee allemaal
*yay deel 5 alweer*!

Bento gaat wel meestal om gebalanceerd eten, maar een toetjes bento kan volgens mij ook prima (voor een keertje!)

De eieren moet je koken, pellen, en terwijl ze nog heet zijn in het vormpje stoppen. 10 minuten de koelkast in en KLAAR (zie ook: http://www.cookingcute.com/using_egg_molds.htm)
Die vormpjes kan je alleen in het buitenland krijgen bij bento winkels, bijv. www.jlist.com of ebay bij bijv. bento_delicious.

Ik ben houd zelf een website bij van mijn eigen bento creaties: www.bento-babe.nl en daar staat bijv. ook een verklarende woordenlijst en meer volgt
pi_67173567
Wel goed idee om misschien zo'n ei vorm faq te maken voor mijn eigen website...... Ik heb net ook te horen gekregen dat ik vrijdag misschien vrij ben HMMMM *denkt eens rustig na over meer hippe bento-dingen*
pi_67174372
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 15:35 schreef wise het volgende:
de 2de en 1na laatste plaatjes zien er lekker uit. tering
Fixed

Ik heb het ook allemaal maar uit een quote van het vorige deel gesloopt, daarnaast was met mijn 1e post meteen het topic vol
pi_67174429
Mijn idee is trouwens om een Bento te maken voor mijn vriendin om haar een keer te verassen. Alleen weet ik niet of ik secuur genoeg kan werken voor een mooi effect
  woensdag 18 maart 2009 @ 17:26:41 #12
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_67176026
tvp dan maar
Ik heb al een boek.
  † In Memoriam † woensdag 18 maart 2009 @ 17:48:20 #13
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_67176517
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 16:29 schreef Goover het volgende:
Mijn idee is trouwens om een Bento te maken voor mijn vriendin om haar een keer te verassen. Alleen weet ik niet of ik secuur genoeg kan werken voor een mooi effect
Dan moet je het niet te moeilijk maken Met (koekjes)uitstekers voor je groenten en gekleurde siliconen bakjes (of muffinvormpjes) voor kleine hapjes kom je al een eind! En misschien een radijsbloemetje of tomaatroosje erbij.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_67177904
wel lief van je Goover, elke vrouw vind het super om eten te krijgen van haar liefje!!
Ik sluit me aan bij macka, gewoon leuke kleurtjes en misschien een hartjes steker gebruiken om wat worteltjes mooi te maken simpele bento's zijn juist vaak de mooiste (vind ik dan....)
pi_67182912
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 15:25 schreef boem-dikkie het volgende:
Draait dat hele Bento gebeuren eigenlijk ook om gezond eten?

Ik zie vrij veel gezond eten voorbij komen en weinig decoraties met chocola etc.
Het is voor veel wel een van de redenen om een bento te maken, maar wat je erin stopt is maar net wat je wilt Er zijn wel als je wilt hulp-lijnen om een bento in te richten zoals je een beetje de schijf van vijf indeelt zodat je een evenwichtige lunch mee neemt. Maar uiteindelijk ben je natuurlijk vrij ^.^

Zelf doe ik het voor de variatie, het gezondere en mijn liefde om te prutsen met mijn voedsel
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 16:29 schreef Goover het volgende:
Wat lief van je ^.^ Zoals al gezegd werd, prikkertjes, wat simpele cookievormpjes en kleurrijke muffinvormpjes ofzo kom je al ver mee! Naast dat zou ik veel kleurrijk feestelijk uitziend voedsel proberen erin te stoppen, kleur is goed En hoe secuur of moeilijk je het wilt maken is aan jou, maar het is geen eis voor een bento.

En verder hoop ik snel mijn koeling van me pctje gefixed te hebben, dan kan ik weer keer meer foto's posten
pi_67188359
Jeetje, wat gaat het de laatste tijd snel met de topics

Wat lief van je Goover dat je een bento als verrassing voor je vriendin wil klaarmaken
pi_67195258
Vandaag 2 niet te moeilijke bento's, uit bed komen ging niet zo soepel vanochtend!

In de bento van mijn man:

Pasta salade, bimi, ham pitabrood sandwich, veldsla, gehaktballetjes en een omelet japanse stijl. (met sojasaus erdoorheen)

Mijn bento vandaag:

Boven: Penguin met dressing, cherry tomaatjes, pijnboompitten, mozerella en veldsla.
Onder: Japanse omelet, chili-cheddar wraps en olijven met amandelen erin.
pi_67209941
Wat ziet dit er allemaal prachtig uit! Eten jullie het warm of koud? En ben je niet ontzettend lang bezig iedere ochtend om deze lunch klaar te maken?
pi_67211076
Ik doe meestal koud, maar warm is ook goed mogelijk! Wel moet je dan een thermo tasje hebben, of een magnetron (en een magnetron bestendig schaaltje)! Meestal ben ik 15-30 minuten bezig, maar ik word dan lekker relaxt wakker, en ben tegenwoordig ook een stuk gezelliger 's ochtends en dat allemaal dankzij bento!
pi_67211435
quote:
Op donderdag 19 maart 2009 16:48 schreef Amthezia het volgende:
Ik doe meestal koud, maar warm is ook goed mogelijk! Wel moet je dan een thermo tasje hebben, of een magnetron (en een magnetron bestendig schaaltje)! Meestal ben ik 15-30 minuten bezig, maar ik word dan lekker relaxt wakker, en ben tegenwoordig ook een stuk gezelliger 's ochtends en dat allemaal dankzij bento!
Maar jij had vanmorgen om 6.10 al je Bento's gemaakt en ook al foto's online staan? Dan sta je echt vroeg op! Maar goed, complimenten want het ziet er echt geweldig uit!
pi_67216249
Ja normaal zat ik dan 40 minuten gaar achter mijn pc, en nu doe ik 30 minuten bento-en en daarna ff foto's online zetten erg heh maar anders vergeet ik het in de drukte van mijn werk!! Maar dank je wel bento-en is gewoon heel leuk om te doen!
pi_67233024
quote:
Op donderdag 19 maart 2009 16:11 schreef Susanne81 het volgende:
Wat ziet dit er allemaal prachtig uit! Eten jullie het warm of koud? En ben je niet ontzettend lang bezig iedere ochtend om deze lunch klaar te maken?
Ik het het meestal koud Of ik moet mijn thermoding meenemen dan ist nog warm ^.^
En ik denk dat ik er een kwartiertje a een half uurtje in steek per bento, en dan prepareer ik wat ik in de avond kan doen van tevoren en maak dat in de ochtend af. Scheelt me waardevolle tijd in de ochtend, heb altijd tijd tekort

En met dit weer lekker bento op eten in het zonnetje heerlijk.

Amthezia: Ziet er weer lekker uit
Moet binnenkort ook eens omelet rolletjes maken, lijkt me wel lekker.
pi_67234704
Ja zijn ze ook wel, maar je moet ze wel goed "afdrogen" anders zijn ze wat minder
Ik maak ze meestal van 1 ei, met een scheut melk erdoorheen (en kruiden), zo worden ze het mooist en rolbaarst (is dat nederlands....hmmm)

Ik heb vanochtend quiches staan maken, bento-size naar aanleiding van www.justbento.com ze zien er mooi uit, en je kan ze schijnbaar ook invriezen (whieh!) dus dat ga ik allemaal uitproberen!
pi_67235418
Ik heb vanmorgen een klein kookboekje gehaald voor meeneemlunches en daar raden ze aan om op je werk (in je bureaula bijv.) een voorraadje met lekkere dressings en dergelijke te hebben (balsamicoazijn, verschillende soorten oliën in kleine flesjes etc). Eigenlijk raar dat mensen dat niet hebben en meestal de meest standaard (boterham met kaas, boterham met ham en een appel) dingen meenemen naar het werk. Dag in dag uit. Je brengt toch best veel tijd door op je werk en lekker eten op het werk lijkt me net zo normaal als thuis. In het boekje wordt de bento overigens niet genoemd, maar het zijn wel allemaal receptjes die zo in een bento kunnen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 20 maart 2009 @ 16:34:18 #25
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_67243213
Hmmm, het lijkt me erg leuk, maar als ik het goed snap, komt het neer op een maaltijd met daarin verschillende (gezonde) producten en dan vooral leuk ingepakt?
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')