abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_3740473
Na bijna anderhalf jaar wonen, werken en reizen in Australie wordt het in juni tijd voor een nieuw avontuur: NIEUW ZEELAND.

Ben jij er geweest? Wat zijn de echte aanraders? Post al je tips en opmerkingen in dit topic. Liejannuh, Pingpong, gumtree en alle andere NZ-reizigers: leef je hier uit.

pi_3740550
NZ is echt fantastisch!

Als ik wat meer tijd heb zal ik ff het een en ander voor je opschrijven, moet zo helaas offline.

Hoe lang ga je daar rondreizen?

keyboard error - press any key to continue
pi_3740622
Jaa NZ is echt super..

Ik ben er op stage geweest voor ruim 3 maanden en daarna nog 1.5 maand rondgereist.. geniaal.. ik adviseer je om de lonely planet van NZ te kopen die vond ik erg goed.. absolute musts om te doen:
Abel Tasman National park --> daar raad ik je sterk aan te gaan kayakken was echt super in de vrije natuur
Milford/Doubtfull Sound --> prachtige fjord (het zou geloof ik eigenlijk Milford fjord moeten heten omdat het een fjord is en geen sound)
Tongariro crossing --> zelf heb ik die gemist omdat het weer niet echt super was maar daar loop je over/tussen 3 vulkanen en schijnt echt supergaaf te zijn
Bay of Islands --> prachtige stranden en veel te doen..
[edit] Rotorua vergeten --> bekend om de maori cultuur, en om zn thermische activiteit, prachtig om te zien[/edit]

Verder zijn er nog 100000001 andere dingen te doen die ook allemaal super zijn.. maar een beetje veel om op te schrijven.. ik zal later misschien nog een paar tips posten als ik wat meer tijd heb.

Ik heb 633 foto's online staan van NZ als je ze wilt bekijken ze staan hier:
http://vuurvlieg.student.utwente.nl/~nz/

Succes ermee!!

zaterdag 6 april 2002 @ 11:08:42 #4
930 Kimmie
mikro-zacht
pi_3740964
Wat is er zo boeiend aan NZ op de natuur na dan? De bevolking lijkt mij op zijn zachts gezegd boring en als ik lang wil vliegen ga ik wel naar Frans Polynesie , dus vertel eens...
fake a dream
pi_3741898
Nieuw Zeeland is zo mooi!

Het mooiste is het zuidereiland en trek je hiking boots maar weer uit de kast, want er is het nodige te lopen!
Ik heb deze tracks gelopen:
- Abel Tasman Coastal track (ook erg leuk te kanoen! )
- Tongariro Crossing (echt ontzettend mooi, probeer zelfs de gehele track te lopen en niet alleen de crossing! )
- Routeburn Track (vlakbij de Milford track, ik heb er 3 dagen met open mond van bewondering rondgelopen! )

Verder moet je eigenlijk een helikopterhike (of als je niet zoveel geld hebt, een full day hike) doen bij de Franz Jozef Gletsjer. Ontzettend mooi en hoe hoger op de gletsjer, hoe mooier!

Het leukste museum wat ik heb gezien was het National Museum Te Papa in Wellington. Ontzettend veel en vooral leuke informatie over de geschiedenis van het land! Absoluut de moeite waard!
Christchurch heeft trouwens ook erg leuke musea!

Rotorua mag je natuurlijk niet missen, net zoals een traditionele Maori dansavond met Hangi.

De Bay of islands is ook wel heel erg leuk en relaxed en de Punakaiki Pancake Rocks zijn zo vaag, die mag je ook niet missen!

Als ik nog meer ideeen heb, dan hoor je ze wel! Veel plezier alvast!

zaterdag 6 april 2002 @ 13:59:16 #6
14896 Gumtree
 Rubberboom?
pi_3742030
prepare yourself,

ik ga eerst ff een tukkie doen , doe gelijk een beetje insperatie op...

ik zal een mooi foto verslagje online zetten...

Nog even geduld dus.

pi_3743072
Ja de tracks zijn echt gaaf.. voor sommige moet je er wel vlug bij zijn (Milford, Routeburn).

Zelf heb ik de volgende tracks gelopen:
-Rakiura track (op Stewart Island)
-Top track (in de Catlins)
-Milford track
-Abel tasman track

De bevolking is absoluut niet boring, tenzij je vriendschapplijke, aardige mensen boring vindt..

zaterdag 6 april 2002 @ 16:46:43 #8
930 Kimmie
mikro-zacht
pi_3743284
quote:
Op zaterdag 06 april 2002 16:13 schreef Vuurvlieg het volgende:

De bevolking is absoluut niet boring, tenzij je vriendschapplijke, aardige mensen boring vindt..

idd ja!
fake a dream
  zondag 7 april 2002 @ 14:05:38 #9
14896 Gumtree
 Rubberboom?
pi_3749772
Nieuw Zeeland

Nieuw Zeeland (NZ) is mijn favoriete plekje. Het land heeft een heel gunstig klimaat wat kan varieëren van een alpen klimaat in het zuider eiland en een semi tropisch klimaat op het noorder eiland. Verder is de natuur heel wisselend. Zoals ik al zei het zuidereiland lijkt op de Alpen, maar het noorder eiland is met zijn vulcanen toch wel even ietsje anders.

Ik ben nu 2 keer naar NZ geweest, de eerste keer was van maart tot mei 1999, en de tweede keer was november/december 2001. in die twee jaar tijd is het land op sommige punten best veranderd, het toerisme is meer op de voorgrond gekomen (de nummer 1 bron van inkomsten voor veel Nieuw Zeelanders) en een negatief puntje is dat ook Nieuw Zeeland aan het veramerikaniseren is; macca's all over the place, en om het nog erger te maken, Starbucks coffee, opent vestigingen sneller dan welke ondernemer dan ook. Wat dus als gevolg heeft dat NZ erg populair aan het worden is onder de (naieve) Amerikanen. Verder kom je veel Duitsers, Zwitsers, Nederlanders, Engelsen, Ieren en Israeliërs tegen (of niet Liejannuh)

zuidereiland

Beide keren ben ik op het zuider eiland begonnen. Het zuidereiland is het meest relaxed van de beide eilanden. Maar ook weer niet, want tijd om te relaxen is er eigenlijk niet. De Southern Alps snijden het eiland eigenlijk in twee stukken, de oostkant waar het qua weer goed toeven is, en de westkust waar de meeste regen per vierkante meter valt. (sommige stukken meer dan 9 meter per jaar) laat je hier echter niet door afschrikken, het is fantastisch.

de westkust heeft dus een ander klimaat dan de oostkust, toch blijft het bijzonder, de westkust heeft naast ruige stranden ook 2 gletjsers, deze gletsjers zijn ook nog eens heel bijzonder, ze zijn namelijk de enige nog groeiende gletsjers in de wereld (op eentje na dan, maar ik weet ff niet meer waar die is) Beide gletsjers worden gevoed uit het mt. Cook massief (zie bovenste foto) Die gletsjers worden nu dus commercieel uitgebuit, je kunt er namelijk over heen lopen... samen met een gids en voorzien van loodzware schoenen met nageltjes en een pikhouweel kruip je langszaam naarboven en wring je je zelf door de meest nauwe openingen... denk trouwens niet dat het koud is, een korte broek is aan te raden . Oja de namen van de Gletsjers zijn: Franz Joseph en Fox Glacier waarvan de laatste iets minder toeristisch is (lees; minder backpackers)

zoals anderen (Liajannuh en vuurvlieg) al zeiden het zuidereiland is een paradijsje om te wandelen/hiken of zoals de kiwi's het noemen "trampen" (spreek uit op zijn Engels met een lange rrrrr (kiwi accentje))

Ik heb de milford sound track gelopen afgelopen keer, een schitterende 4 daagse wandeltocht over iets van 50 km, door regenwoud, alpine landschap, bergpassen. Langs meren en rustig kabbelende beekjes en ruige krachtige watervallen. De Milford is uitgeroepen tot de mooiste meerdaagse wandeling ter wereld en dat is niet gelogen. De wandeling opzich is door iedereen met een beetje conditie te lopen. Er is wel één maar! de wandeling is erg populair dus snel vol, het Department of conservation (DOC) heeft een strikte limiet van 40 wandellaars per dag op de track. Dat betekend dus dat je moet boeken, 4 maanden van te voren is geen uitzondering. (ter indicatie: ik boekte in september en had nog keuze uit twee dagen in november of december)

Abel Tasman national parc is ook iets om naar uit te kijken, je loopt van lagune naar lagune je waant je op een tropisch eiland en de uitzichten zijn onbeschrijvelijk. Doe dat echter niet in het hoogseizoen. Het is namelijk een populaire vakantie bestemming voor de kiwi's zelf. Veel kiwi's trekken er dan met hun jacht(jes) op uit (gemiddeld heeft één op de drie kiwi's een bootje van redelijke omvang)

Adrealine!!! whoow, dan zit je goed op het zuidereiland.
Bungyjumpen, jetboaten, wild water raften, skydiven, en ik kan nog wel ff doorgaan... werkelijk waar als je creditcard het allemaal toe laat dan kun je je zeker een goede maand vermaken in Queenstown, er is zoveel te beleven en te doen... maar je mag natuurlijk ook kijken.

ga je echter voor het wildlife in NZ ook dan zit je goed op het zuidereiland, langs de gehele oostkust kom je penguins en zeeleeuwen tegen (wat kunnen die beesten stinken zeg) een mooi plekje om te spotten is de Otago Peninsula bij Dunedin. Verder is de hele zuidkust van Dunedin tot Invergarcill meer dan de moeite waard alleen jammer dat mijn chauffeuse er anders over dacht. Voor walvissen en dolfijnen zou ik stoppen in Kaikoura, men bied daar walvis cruises en dolphin swimming aan. natuurlijk ook hier weer een toeristisch tintje.

Noorder Eiland

Zoals ik al zei; hier ploft, stoomt, ruikt en soms schudt het ook nog een beetje. Het noorder eiland ligt op een vrij actieve breuklijn. Dat dit voor bijzondere dingen mag leiden zal duidelijk zijn.

Het is in het noorden allemaal wat drukker dan in het zuiden, reed je in het zuiden zonder iemand tegen te komen, hier kom je zelfs een stukje snelweg tegen. De steden zoals Wellington (de hoofdstad) en Auckland zijn steden van formaat. (Auckland heeft b.v. al één derde van de totale bevolking)

Ook hier kun je je weer uitleven met trampen, een hele bijzondere en mooie tocht is de tongariro crossing, deze tocht gaat over een nog actieve vulcaan en leidt je langs krater meren.

mocht je iets meer in je mars hebben dan is de "Northern Circuit" ook zeer de moeite waard. Het positieve puntje is dat je naar afloop van de tocht je spieren kunt verwennen in één van de thermal hot pools in Rotorua. Neem wel oude zwemspullen mee, en huur je handdoeken daar... anders zit je voor een lange tijd met een naar rotte eieren stinkende handdoek in je bagage... die geur was je er niet zo uit.

Wat kan ik nog meer vertellen? Nieuw Zeeland is zoooo gaaf ik weet zeker dat je er van zult genieten. Voor de liefhebbers heb ik nog wel een reislogboek in een word bestandje liggen. Als je intresse hebt moet je maar even mailen (mail adres staat wel in het profiel)

[Dit bericht is gewijzigd door Gumtree op 07-04-2002 14:16]

zondag 7 april 2002 @ 14:43:48 #10
14896 Gumtree
 Rubberboom?
pi_3749993
er is "more to come" nog even geduld.
pi_3750064
Ooit ga ik daar naar toe. Ooit..........
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  maandag 8 april 2002 @ 01:15:14 #12
6044 Ccarrella
onderweg...
pi_3756589
Hartstikke bedankt allemaal voor jullie tips en adviezen! En Gumtree: thanks mate! Het begint al te kriebelen nu ik je verslag lees!
pi_3766491
quote:
Op zaterdag 06 april 2002 11:08 schreef Kimmie het volgende:
Wat is er zo boeiend aan NZ op de natuur na dan? De bevolking lijkt mij op zijn zachts gezegd boring en als ik lang wil vliegen ga ik wel naar Frans Polynesie , dus vertel eens...
Zijn Nieuw- Zeelanders dan boring? Ik kan me wel voorstellen dat er in Australie meer te beleven is. Maar daardoor zijn de Kiwi's toch niet meteen boring, of wel dan?
  maandag 8 april 2002 @ 22:22:03 #14
930 Kimmie
mikro-zacht
pi_3766818
quote:
Op maandag 08 april 2002 22:03 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Zijn Nieuw- Zeelanders dan boring? Ik kan me wel voorstellen dat er in Australie meer te beleven is. Maar daardoor zijn de Kiwi's toch niet meteen boring, of wel dan?

Huh vergelijk ik het met Australiers dan, die lijken mij eveneens niet echt boeiend. Je moet gewoon een super natuur en wandel freak zijn denk ik wil je echt aan je trekken komen in Nieuw-Zeeland, ik geef zelf veel meer de voorkeur aan aan reizen naar streken die kleurrijk zijn en waarbij de bevolking gewoon 100% anders is dan wij zijn.

De plaatjes in dit topic zijn prachtig maar trekken mij niet om er zo'n reis voor te maken.

fake a dream
pi_3766990
quote:
Op maandag 08 april 2002 22:22 schreef Kimmie het volgende:

[..]

Huh vergelijk ik het met Australiers dan, die lijken mij eveneens niet echt boeiend. Je moet gewoon een super natuur en wandel freak zijn denk ik wil je echt aan je trekken komen in Nieuw-Zeeland, ik geef zelf veel meer de voorkeur aan aan reizen naar streken die kleurrijk zijn en waarbij de bevolking gewoon 100% anders is dan wij zijn.

De plaatjes in dit topic zijn prachtig maar trekken mij niet om er zo'n reis voor te maken.

Ik zeg ook niet dat je ze met Aussie's vergelijkt. Die vergelijking maak ik zelf

Maar ik zou zelf heel graag NZ wel eens willen bezoeken. Lijkt mij echt een fascinerend land.

dinsdag 9 april 2002 @ 01:13:47 #16
6044 Ccarrella
onderweg...
pi_3768633
Hee Kimmie, dat je Australie en Nieuw Zeeland niet boeiend vindt had ik al begrepen uit een vorig Oz-topic, waarin je deze mening ook kenbaar maakte. Misschien kan Liejannuh je op de travelmeeting volgende week van het tegendeel overtuigen...
Maar eh... ik wil dit topic graag houden voor tips en aanraders voor Nieuw Zeeland. (Niet voor opmerkingen van mensen die er nog nooit geweest zijn maar er desondanks niets aan vinden.)
  dinsdag 9 april 2002 @ 07:05:32 #17
930 Kimmie
mikro-zacht
pi_3769121
quote:
Op dinsdag 09 april 2002 01:13 schreef Ccarrella het volgende:
Hee Kimmie, dat je Australie en Nieuw Zeeland niet boeiend vindt had ik al begrepen uit een vorig Oz-topic, waarin je deze mening ook kenbaar maakte. Misschien kan Liejannuh je op de travelmeeting volgende week van het tegendeel overtuigen...
Maar eh... ik wil dit topic graag houden voor tips en aanraders voor Nieuw Zeeland. (Niet voor opmerkingen van mensen die er nog nooit geweest zijn maar er desondanks niets aan vinden.)

Ow nou dit is toch een vrij en open forum waar iedereen mag posten

Ik vind het ook leuk om te lezen wat daar allemaal te doen is en tja dat ik nog steeds niet 'overtuigd' ben, misschien komt dat nog.

fake a dream
pi_3770900
quote:
Op zaterdag 06 april 2002 11:08 schreef Kimmie het volgende:
...en als ik lang wil vliegen ga ik wel naar Frans Polynesie , dus vertel eens...
Even offtopic. Maar Kimmie, ben je daar toevallig al eens geweest?
b o a r d e n : k i t e / s n o w / w a k e
pi_3780503
quote:
Op zaterdag 06 april 2002 06:11 schreef Ccarrella het volgende:
Na bijna anderhalf jaar wonen, werken en reizen in Australie wordt het in juni tijd voor een nieuw avontuur: NIEUW ZEELAND.

Ben jij er geweest? Wat zijn de echte aanraders? Post al je tips en opmerkingen in dit topic. Liejannuh, Pingpong, gumtree en alle andere NZ-reizigers: leef je hier uit.

Schande dat je er nog niet geweest bent.
Ik kan je wel heel veel tips geven van hoe en wat, maar met New Zealand is dat niet nodig,
omdat alles geweldig is.

Gewoon gaan en niet luisteren naar al die onwetende mensen.

woensdag 10 april 2002 @ 23:05:48 #20
14896 Gumtree
 Rubberboom?
pi_3791461
quote:
Op dinsdag 09 april 2002 07:05 schreef Kimmie het volgende:

[..]

Ow nou dit is toch een vrij en open forum waar iedereen mag posten

Ik vind het ook leuk om te lezen wat daar allemaal te doen is en tja dat ik nog steeds niet 'overtuigd' ben, misschien komt dat nog.

het is inderdaad een vrij en open forum, maar ik vind het een beetje ver gaan om een een mening te geven over een land en de bevolking die kant nog wal raakt. Daarbij heb je het over een land waar je zelf nog nooit bent geweest.

Dat jij andere interesses hebt dan natuur en wandelen is mij best. Maar de beide landen (Australië en Nieuw Zeeland) hebben wel degelijk een omvangrijke cultuur, denk hierbij aan de Maori's en de helaas nog erg onderdrukte aboriginals.

Ik wil hiermee geen flame topic starten maar ik wilde het wel ff kwijt.

komend weekend tik ik trouwens nog een stukje, ik denk niet dat ik jou op andere gedachten kan brengen maar ik zou het zeer op prijs stellen als je eens nadenkt voordat je commentaar op iets geeft.

dinsdag 25 juni 2002 @ 07:24:05 #21
6044 Ccarrella
onderweg...
pi_4740243
Nog 5 nachtjes slapen... en dan vlieg ik van Sydney naar Wellington (via Auckland). Met een printje van dit topic in mijn LP.
pi_4740391
Ccarella, heeeeeeeeeel veel plezier in Nieuw Zeeland! Vergeet Te Papa niet te bezoeken in Wellington, kun je zeker een dag voor uittrekken!

En succes met het het zoeken naar een goed Hostel, want volgens mij is Wellington toch wel de stad waar de hostels een beetje onder de maat zijn! In de rest van Nieuw Zeeland is dat trouwens een stuk beter!

Plaats zo af en toe eens een verslagje!

dinsdag 25 juni 2002 @ 08:49:35 #23
30149 Iesie
Im not dead! I feel happy!
pi_4740481
quote:
Op maandag 08 april 2002 22:31 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Maar ik zou zelf heel graag NZ wel eens willen bezoeken. Lijkt mij echt een fascinerend land.

't is een mooi land maar facinerend? Het is een doodgewoon westers land, maar dan saaier, maar wel met een prachtige natuur. En ja ik ben er geweest...
<Sonium> someone speak python here?
<lucky> HHHHHSSSSSHSSS
<lucky> SSSSS
<Sonium> the programming language
pi_4740790
quote:
Op dinsdag 25 juni 2002 08:49 schreef Iesie het volgende:

[..]

't is een mooi land maar facinerend? Het is een doodgewoon westers land, maar dan saaier, maar wel met een prachtige natuur. En ja ik ben er geweest...

Het fascinerende aan Nieuw Zeeland vond ik de onwijs mooie natuur, waar je dus ook heerlijk kunt wandelen en dat de mensen onwijs aardig zijn! Heb er nog een mooie greenstone aan over gehouden! Gewoon spontaan van iemand gekregen!

Heb er trouwens ook fantastische (gratis!) musea gezien en het is natuurlijk de commerciele bakermat van het bungyjumpen! Kortom ik baalde echt dat ik na 2 maanden weg moest en wil zeker nog een keertje terug om nog meer te wandelen en nog meer te genieten!

Voor het feesten hoef je inderdaad niet echt naar Nieuw Zeeland te gaan, maar dat kun je overal doen.

Maar gelukkig verschillen de meningen over landen, want anders zou het er zo druk worden!

pi_4740799
Zeeland is ook leuk!
Billie Holiday is Lady Day!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')