abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 april 2009 @ 13:06:30 #51
144006 chacama
Ondernemend!
pi_68069417
Het probleem is onstaan toen er mensen waren die de kinderen al jaren bij opa en oma (of andere vrijwilligers) onderbrachten zonder enige vergoeding hiervoor te betalen, spontaan gebruik gingen maken van de regeling. Die mogelijkheid werd namelijk geboden door de overheid. Nu zegt diezelfde overheid dat het niet de bedoeling was dat deze 'informele' opvang betaald zou worden. Alleen kan/wil ze niet uitzoeken wie er wel en niet op deze manier KOT (kinderopvangtoeslag) ontvangt. Om dus hun eigen fout op te lossen en geld uit te sparen probeert de minister met de invoering van de nieuwe Wet op de Kinderopvang dit weer uit de weg te ruimen met als gevolg dat gast- en vraagouders die al jaren van het begin af aan via een gastouderbureau werken nu vraagtekens hebben over de toekomst.

Of het wel of geen misbruik is.... voor mijn gevoel is het misbruik maken van een regeling. Wanneer iemand voor 2006 zijn kinderen onderbracht bij opa en oma en hiervoor niet betaalde, waarom dan na 2006 wel op eens alleen maar omdat het vergoed wordt. Wanneer je echter voor die tijd al betaalde voor die opvang... tja, groot gelijk dat je dan ook via de WKO vergoeding vraagt. Het is iets waar je gebruik van mag maken, maar ik vind niet dat je het mag gebruiken om een spaarpot te creeeren op kosten van de belastingbetaler.

@Koosje. Je vind dan misschien dat je zelf voldoende belastinggeld betaald, maar dat geld gaat helaas niet alleen naar de opvang. Het wordt nog voor een heleboel andere (ook minder goede dingen) gebruikt. En omdat er voor die dingen ook geld nodig is (bijv. onderwijs en zorg) wordt er nu gekort op de kinderopvang. Ik vind dit jammer. Want wanneer de overheid wat beter had opgelet had dit niet hoeven te gebeuren. Ze hadden het beter moeten inkaderen.
pi_68070437
Ergens snap ik wel dat ze de regeling aanpassen, maar het is zooo tegenstrijdig. Vrouwen moeten meer werken van de regering, maar hee, regel dan ook voldoende opvang. En als alle kinderen die nu naar een gastouder gaan opeens naar een kdv moeten, is er al helemaal geen opvang meer genoeg. En waarom inderaad alle gastouders 'straffen'? Typisch gevalletje van wet die teveel geld kost en daarom dus opgeheven wordt, het lijkt de ziektekostenaftrek wel.
Over de term 'misbruik' : ik zou het liever "slim gebruik" noemen. De regering biedt die mogelijkheid en dus ben je in mijn ogen gek als je er geen gebruik van maakt. Daar betaal je inderdaad op andere manieren genoeg voor.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_68070573
Als al het belastinggeld wat mijn huishouden betaalt naar de opvang zou gaan, dan zou er inderdaad geen probleem zijn De kinderopvang is echter op dit moment iets wat datzelfde huishouden aangaat, vandaar de opmerking.
Ik ben het helemaal met je eens hoor, dat de overheid dit had kunnen voorzien en eerder of zelfs van tevoren maatregelen hadden moeten nemen.
pi_68071273
De organisatie waar Anna eerst op het kdv zit, gaat nu ook met gastouders werken. Geloof dat ze ook gastouders 'overnemen' van niet officiële aanbieders.

Heb nu gesolliciteerd, maar wel op een fulltime baan. Ben zo bang dat het niks wordt omdat ik alleen parttime kan werken. En het verdient niet genoeg om J. thuis te laten zijn, zou hij best willen.

Heeft iemand dat wel eens gedaan? Toch reageren, terwijl je weet dat je niet volledig kan werken? En dan vooral verhalen dat je toch wordt aangekomen natuurlijk.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  † In Memoriam † donderdag 16 april 2009 @ 14:13:34 #55
43556 miss_dynastie
pi_68071803
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:06 schreef chacama het volgende:
Het is iets waar je gebruik van mag maken, maar ik vind niet dat je het mag gebruiken om een spaarpot te creeeren op kosten van de belastingbetaler.
Geldt dat ook voor kinderbijslag, wat jou betreft? Hypotheekrenteaftrek? Huurtoeslag? Zorgtoeslag? Met het geld kun je doen wat je wilt, dat geldt voor iedereen. Ik zou het onredelijk vinden om mensen die een spaarpotje creeren verwijten te gaan maken, maar mensen die het opmaken niet.
  donderdag 16 april 2009 @ 14:24:11 #56
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_68072123
Ik weet van een stel waar de opa en oma oppassen, die krijgen daar in geld voor ihkv gastouderopvang. Dat geld wordt dus in principe betaald aan de opa en oma en een deel van dat geld krijgen ze via de belasting terug. Geheel terecht imo. Maar de opa en oma sluizen dat geld weer terug naar de ouders en daarvoor is deze regeling niet bedoeld. Het is dus eigenlijk/feitelijk onjuist gebruik van het geld dat ze als KOT krijgen. Maar aan de andere kant kun je ook zeggen, die opa en oma mogen zelf weten wat ze met het geld doen en als zij van dat geld willen sparen voor hun kleinkinderen is dat hun keus. Ik vind het een lastige discussie en er is voor beide kanten wel wat te zeggen.
En ik ben het met voorgangers eens, dat dit klimaat natuurlijk gecreeerd is door de regering zelf. Hadden ze vooraf kunnen bedenken.

Mijn ouders krijgen trouwens gewoon elke maand wat geld van ons voor de moeite die ze doen om toch zo'n 6 dagen per maand op te passen.... "kunnen ze ook goed gebruiken.
Make love, not war ☮
pi_68072190
Het is heel dubbel inderdaad. Ik vind het in ieder geval jammer dat de regeling zo wankel is op dit moment, anders had mijn zusje er een goede bijbaan aan gehad en ik ken niemand bij wie ik mijn kinderen met een geruster hart achter zou laten. Zonder betaling is het voor haar echter niet rendabel om op te passen, helaas.

edit: domme typo
  donderdag 16 april 2009 @ 14:27:18 #58
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_68072214
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:58 schreef YPPY het volgende:
De organisatie waar Anna eerst op het kdv zit, gaat nu ook met gastouders werken. Geloof dat ze ook gastouders 'overnemen' van niet officiële aanbieders.

Heb nu gesolliciteerd, maar wel op een fulltime baan. Ben zo bang dat het niks wordt omdat ik alleen parttime kan werken. En het verdient niet genoeg om J. thuis te laten zijn, zou hij best willen.

Heeft iemand dat wel eens gedaan? Toch reageren, terwijl je weet dat je niet volledig kan werken? En dan vooral verhalen dat je toch wordt aangekomen natuurlijk.
Jep, dat is me om precies te zijn al 3 keer gelukt .
Ik geef het altijd wel direct aan in mijn brief, of ik bel / mail vooraf met de contactpersoon of het zin heeft om te solliciteren. Soms lukt het niet, maar vaak dus wel .
Voor mijn nieuwe baan (per 1 mei) heb ik wel íets water bij de wijn moeten doen, ik ga 28 uur werken ipv 24 uur. Ik ga de ene week 3 dagen en de andere week 4 dagen werken.
Maar gezien het feit dat zij iemand voor 40 uur zochten, heb ik het er dus netjes vanaf gebracht .
Mijn vriend gaat nu 4 uur in de week minder werken.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_68072237
Precies owlet. En dat vergeet die overheid nu, dat er ook nog een gevoel en moeder(vader)hart bij komt kijken. Ik sta er ook niet om te springen mijn kinderen bij een vreemde achter te laten.
  donderdag 16 april 2009 @ 15:07:58 #60
144006 chacama
Ondernemend!
pi_68073532
quote:
Op donderdag 16 april 2009 14:13 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Geldt dat ook voor kinderbijslag, wat jou betreft? Hypotheekrenteaftrek? Huurtoeslag? Zorgtoeslag? Met het geld kun je doen wat je wilt, dat geldt voor iedereen. Ik zou het onredelijk vinden om mensen die een spaarpotje creeren verwijten te gaan maken, maar mensen die het opmaken niet.
Ja. De toeslagen worden uitgekeerd om tegemoet te komen in de kosten. Wanneer er geen kosten gemaakt worden, vind ik niet dat je er gebruik van mag maken. Dus wanneer je voor de opvang bij 'bekenden' geen kosten maakt, dan ook geen kinderopvangtoeslag. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

@koosje en owlet. Ik moet er ook niet aan denken dat ik mijn kinderen bij een vreemde moet brengen. mijn gastouder is dan misschien geen familie, maar zeer zeker geen vreemde. En Owlet ik lees dat jouw zusje opvangt. Vangt ze alleen jouw kinderen op of nog meer..... want dan zou - zoals het er nu naar uitziet - wel gewoon kunnen blijven werken als gastouder....

Het is moeilijk om het kaf van het koren te scheiden, maar de minister is er mee bezig.... zie onderstaand bericht.

Laatste nieuws
pi_68073902
quote:
Op donderdag 16 april 2009 15:07 schreef chacama het volgende:
En Owlet ik lees dat jouw zusje opvangt. Vangt ze alleen jouw kinderen op of nog meer..... want dan zou - zoals het er nu naar uitziet - wel gewoon kunnen blijven werken als gastouder....
Nee, ze doet nu heel ander werk (hoewel ze wel gediplomeerd KDVleidster is dus misschien zou zij wel gastouder kunnen blijven). Het is sowieso niet van toepassing omdat het voor ons nu niet nodig is en ze nog te ver weg woont.

Maar toen we nog wel opvang nodig hadden hebben we serieus overwogen om haar werk aan te bieden als gastouder zodat ze hier in de buurt kon gaan wonen en dan nog meer verdiende dan het minimumjeugdloon dat ze toen in een winkel verdiende.
Maar het was toen nog zo onduidelijk hoe het met de regeling zou gaan dat we de gok niet durfden te nemen.
  donderdag 16 april 2009 @ 16:10:39 #62
144006 chacama
Ondernemend!
pi_68075822
Kan ik me voorstellen. De onduidelijkheid zorgt voor veel onrust. Heb de website van het ministerie afgestuind op zoek naar het nieuwe wetsvoorstel, maar kan alleen maar de reactie van de raad van state vinden. Helaas. Had graag zelf willen lezen wat nu de daadwerkelijke regels gaan worden. Hoe de eisen gesteld gaan worden. Voorlopig dus nog steeds afwachten.
  woensdag 22 april 2009 @ 19:56:33 #63
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_68281286
Op aanraden van Huup even een crosspost uit Z&G

Ik wil op mijn werk graag gebruik maken van de mogelijkheid om 1 uur (1/8 werkdag) meer pauze te krijgen (oftewel een uur eerder naar huis). Dit omdat ik toch wel last blijf houden van harde buiken en de verloskundige me heeft aangeraden goed te rusten.
Voorlopig voor een week of 2, dan kijken we wel of het beter gaat.

Wie van jullie heeft dat ook gedaan en hoe ging dat bij jullie in het werk?
Ik moet vrijdag in ieder geval langs bij de bedrijfsarts. Mijn baas begon al te zeuren toen ik de zwangerschapsverklaring inleverde, omdat de verloskundige daar niks over het extra uur pauze had gezet. Volgens een vriendin is dat ook helemaal niet nodig omdat je als zwangere recht hebt op dat uur (staat in arbeidstijdenwet) en op internet vind ik:
quote:
Als je een verzoek indient voor meer pauze kan de werkgever je vragen om de zwangerschapsverklaring (dat is de verklaring die je kan krijgen bij je verloskundige). Voor de werkgever geldt dat hij binnen een redelijke termijn aan je verzoek moet voldoen.
In de arbeidstijdenwet staat ook alleen maar:
quote:
De werkgever voldoet, met inachtneming van het tweede tot en met vijfde lid, aan de voor hem uit de eerste volzin voortvloeiende verplichting binnen een redelijke termijn nadat een verzoek daartoe door de zwangere werknemer is gedaan. Bij dit verzoek wordt desgevraagd een schriftelijke verklaring overgelegd van een geneeskundige of een verloskundige waaruit blijkt, dat de betrokken werknemer zwanger is.
Het lijkt me dat ik het zo goed gedaan heb, toch? (wordt beetje onzeker door het gedoe van mijn baas)

Ik vind het op de een of andere manier al moeilijk genoeg om toe te geven dat ik extra rust nodig heb. Ik wil niet gezien worden als het 'zielige zwangere vrouwtje'. Maar het is wel belangrijk voor mezelf en ook voor de gezondheid van mijn kindje.
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
pi_68282294
Ca.ra ik ga het waarschijnlijk precies zo doen. MOrgen moet ik naar de bedrijfsarts en ik ben benieuwd waar zij mee gaat komen. De ene dag gaat het beter dan de andere, maar ik heb het redelijk snel benauwd, waardoor ik gewoon niet genoeg rust krijg 's nachts. Ik wil vragen of ik gewoon af en toe, op beroerde ochtenden, wat later kan komen...Volgens mij doe je het precies volgens de regels, maar ja...werkgevers en regels...
  woensdag 22 april 2009 @ 21:38:29 #65
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_68284560
Dat heb ik ook Mefke. Huisstofmijt allergie, hooikoorts en dan een verkoudheid er overheen, heerlijk. En 4x per nacht er uit om te plassen. Soms sta ik 's ochtends vermoeider op dan ik er 's avonds in ben gegaan voor mijn gevoel.

Heb jij voor je werkgever iets van een verklaring van je verloskundige nodig dat je extra rust nodig hebt? Ik kan nergens vinden dat dat nodig is.
Mijn baas kwam er vanmiddag om 10 over 4 ineens mee aanzetten en toen kon ik mijn vlos niet meer telefonisch bereiken. Ach ja we zien wel... ik zou dat het gewoon duidelijk was.
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
pi_68285344
ca.ra, als ik die arbowetgevingsdingen goed begrijp is een verklaring dat je zwanger bent voldoende. En anders zou ik morgen de bedrijfsarts eens bellen, kijken wat die zegt...Succes!
  woensdag 22 april 2009 @ 22:10:58 #67
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_68285825
Ik heb een afspraak voor vrijdag bij de bedrijfsarts, dus dan weet ik hopelijk meer. Wel fij dat t iig voor het weekend zal zijn.
En nu is het zwangere-meisjes bedtijd! (zei degene die altijd rond middernacht ging slapen...)
  donderdag 23 april 2009 @ 08:36:05 #68
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_68293549
Ik heb tijdens mn zwangerschap last gehad van bekkeninstabiliteit en ik moest minder werken. Dat heb ik op mn werk gewoon doorgegeven en conform het advies van vk/bekkentherapeut zo gaan werken. Mijn werkgever hoefde geen verklaring en ik ben zelfs niet eens bij de bedrijfsarts geweest... wel jammer dat je werkgever er zo moeilijk over doet.
Make love, not war ☮
  donderdag 23 april 2009 @ 20:01:35 #69
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_68314539
ik heb er echt slecht van geslapen vannacht. Om 5 uur wakker met buikpijn en na wat draaien-draaien-draaien in bed om 6 uur maar een badje gemaakt om te ontspannen. Dat hielp wel wat.

Uiteindelijk heb ik gewoon vandaag met de verloskundige gebeld en die heeft alsnog een verklaring voor me gemaakt dat de extra rust is voorgeschreven. Morgen maar eens kijken wat de Arbo arts zegt.

Ik voelde me gewoon zo klote gisteren toen ik door mijn chef apart geroepen werd en de mededeling kreeg: 'we hebben geconstateerd dat op de verklaring van je verloskundige niks staat over extra rust houden'. Ik vind dat nou niet echt meewerkend overkomen...
Jammer dat het zo moet. Maar goed, het gaat dus niet overal zo.
pi_68315632
bij mij zou de arbo arts nog speciaal de richtlijnen over pauze doorgeven aan mijn werkgever. Dus dat komt wel goed, denk ik. Bij mij ligt het probleem niet eens bij de werkgever, vrees ik. IK zelf moet er enorm aan wennen dat ik niet meer vol door kan. Of, zoals de arboarts zei: ga nou eens op 100% van je kunnen zitten, niet zoals jij altijd doet op 150%.
Ca.ra succes morgen!
  donderdag 23 april 2009 @ 20:53:36 #71
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_68316405
Dank Mefke

Ach ja, 100%.... ik weet het. Maar ik moet nog mensen trainen, handleidingen schrijven, een nieuwe database testen, klanten te woord staan en... en... en....
Ergens anders las ik ook het advies om 8 uur te werken maar niet 'op volle kracht'. Dat kan ik dus echt niet! Ik heb t nu wel zo geregeld dat ik dat uur eerder naar huis kan, mocht e.e.a. niet officieel regegeld kunnen worden dan neem ik wel met terugwerkende kracht viije uren op. Ik ga dan ook (op uitdrukkelijk advies van de verloskundige) echt een uur op bed l,iggen als ik thuis kom. Mijn man doet gelukkig veel voor me in het huishouden op het moment. Dat uur doet me ook echt wel goed hoor. Als ik niet ga liggen piekeren...
  vrijdag 24 april 2009 @ 15:23:22 #72
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_68339125
Goeeeed, dit was onverwacht. De bedrijfsarts was van mening dat een uur korter niet genoeg was en heeft me voor de komende 4 weken op 4 uur per dag gezet. Als dit goed gaat dan kan ik straks weer wat langer proberen.

Ik was een beetje stout, dus ik zei tegen mijn chef: De bedrijfsarts was het niet eens met het uur minder werken... (kleine pauze) Zij meteen: Tja dan moet je daar naar luisteren he, niks aan te doen. Ik weer: tja hij vond het beter als ik voorlopig halve dagen ging werken.
Het leverde wel een leuke blik op
pi_68341467
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 15:23 schreef Ca.ra het volgende:
Goeeeed, dit was onverwacht. De bedrijfsarts was van mening dat een uur korter niet genoeg was en heeft me voor de komende 4 weken op 4 uur per dag gezet. Als dit goed gaat dan kan ik straks weer wat langer proberen.

Ik was een beetje stout, dus ik zei tegen mijn chef: De bedrijfsarts was het niet eens met het uur minder werken... (kleine pauze) Zij meteen: Tja dan moet je daar naar luisteren he, niks aan te doen. Ik weer: tja hij vond het beter als ik voorlopig halve dagen ging werken.
Het leverde wel een leuke blik op

nou wel heel fijn dat je in elk geval serieus genomen wordt door je bedrijfsarts goeie uitkomst zo toch?
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  vrijdag 24 april 2009 @ 16:59:32 #74
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_68342123
Zeker! Wel even slikken om zo 'op rantsoen' te worden gezet (zei de workaholic) maar alles voor het goede doel he.
  Moderator dinsdag 12 mei 2009 @ 09:20:02 #75
5428 crew  miss_sly
pi_68929608
Hoe bereken je de dag dat je verlof eindigt? Je kunt wel uitgaan van de uitgerekende datum, maar dat is maar een richtlijn natuurlijk. De kans dat je op die dag bevalt, is vrij klein.

Heb je gewoon recht op 16 weken vanaf de eerste verlofdag? En wat als je veel eerder of later bevalt (36 weken of 42 weken)?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')