Op aanraden van Huup even een crosspost uit Z&G
Ik wil op mijn werk graag gebruik maken van de mogelijkheid om 1 uur (1/8 werkdag) meer pauze te krijgen (oftewel een uur eerder naar huis). Dit omdat ik toch wel last blijf houden van harde buiken en de verloskundige me heeft aangeraden goed te rusten.
Voorlopig voor een week of 2, dan kijken we wel of het beter gaat.
Wie van jullie heeft dat ook gedaan en hoe ging dat bij jullie in het werk?
Ik moet vrijdag in ieder geval langs bij de bedrijfsarts. Mijn baas begon al te zeuren toen ik de zwangerschapsverklaring inleverde, omdat de verloskundige daar niks over het extra uur pauze had gezet. Volgens een vriendin is dat ook helemaal niet nodig omdat je als zwangere recht hebt op dat uur (staat in arbeidstijdenwet) en op internet vind ik:
quote:
Als je een verzoek indient voor meer pauze kan de werkgever je vragen om de zwangerschapsverklaring (dat is de verklaring die je kan krijgen bij je verloskundige). Voor de werkgever geldt dat hij binnen een redelijke termijn aan je verzoek moet voldoen.
In de arbeidstijdenwet staat ook alleen maar:
quote:
De werkgever voldoet, met inachtneming van het tweede tot en met vijfde lid, aan de voor hem uit de eerste volzin voortvloeiende verplichting binnen een redelijke termijn nadat een verzoek daartoe door de zwangere werknemer is gedaan. Bij dit verzoek wordt desgevraagd een schriftelijke verklaring overgelegd van een geneeskundige of een verloskundige waaruit blijkt, dat de betrokken werknemer zwanger is.
Het lijkt me dat ik het zo goed gedaan heb, toch? (wordt beetje onzeker door het gedoe van mijn baas)
Ik vind het op de een of andere manier al moeilijk genoeg om toe te geven dat ik extra rust nodig heb. Ik wil niet gezien worden als het 'zielige zwangere vrouwtje'. Maar het is wel belangrijk voor mezelf en ook voor de gezondheid van mijn kindje.
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.