Opgelost.quote:Op zondag 15 maart 2009 23:03 schreef Edwinuss het volgende:
Je bent nooit te laat om te leren, wat boeit het wat andere mensen denken ?
Gewoon de opleiding doen die je tof lijkt, en uiteraard wanneer het je uitkomt.
Juistquote:Op zondag 15 maart 2009 23:35 schreef Renesite het volgende:
Ik ken plenty laatbloeiers in mijn klasZe hebben hiervoor vaak al iets gedaan waarna ze weer zijn begonnen. Deze club haalt alles daardoor wel veel beter
!
Ik was op mijn 20e klaar met mijn HBOquote:Op maandag 16 maart 2009 16:09 schreef Renesite het volgende:
daarentegen ben ik straks met mijn 22e al klaar
Dan heb ik ook al een MBO afgerond hequote:Op maandag 16 maart 2009 16:34 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Ik was op mijn 20e klaar met mijn HBO
Ik doe nu WO en dan de gewone opleiding, omdat er voor mijn HBO geen mooie/leuke master te vinden is.
Gelijk heb je, zouden meer mensen moeten doen.quote:Op zondag 15 maart 2009 23:02 schreef Leonidas82 het volgende:
Ik trek echter mijn eigen plan.
Precies... je kan beter gewoon een opleiding afmaken die je echt leuk vindt, ipv uit sociale dwang er maar mee stoppen en in werk belanden dat eigenlijk niets voor jou is en waarschijnlijk (zeker in het begin) ook nog eens minder betaalt dan wat je had kunnen doen als je wel even die jaartjes door had gegaan. Ik denk dat 9 van de 10 mensen daar later erg spijt van gaan krijgen.quote:Op zondag 15 maart 2009 23:28 schreef boyv het volgende:
Niet druk om maken. Liever wat later klaar met je studie, dan de rest van je leven vakkenvuller of orderpicker zijn.
Je eigen plan is altijd het beste.
100% mee eens, van mij werd vanaf de mavo verwacht dat ik min of meer de ICT in ging. Het hele trajact is doorgelopen en ik ben nu al denk 4 jaar echt actief bezig in de ICT en ben erachter dat het infeite absoluut niet mijn ding is. Sinds een jaar of 2 is mijn interesse enorm uitgebreid richting natuurkundige princiepe's en toepassing daarvan in techniek (denk aan alternatieve energiebronnen). Vroeger wist ik amper wat hiervan gezien de informatie nooit naar mij is toegespeeld.quote:Op maandag 16 maart 2009 17:51 schreef Idler het volgende:
[..]
Gelijk heb je, zouden meer mensen moeten doen.
Ik denk dat het juist verstandig is om later met studeren te beginnen. Het is dan een veel bewustere keuze en daardoor is de kans ook groter dat het lukt. Na je Havo/VWO wordt het min of meer van je verwacht dat je door gaat leren, ook al weet je eigenlijk niet eens wat je wil gaan doen (ook al denken veel mensen dit wel te weten). Op latere leeftijd heb je waarschijnlijk een andere (betere) motivatie om een bepaalde studie te gaan doen.
Waarschijnlijk denkt 'men' dat je al zesdejaars student oid bent, vanwege je leeftijd?quote:Op zondag 15 maart 2009 23:02 schreef Leonidas82 het volgende:
Ik ben op mijn 23e begonnen met studeren. Inmiddels zit ik in de 3e en studeer af op mijn 27e. Gelukkig ben ik niet de oudste in de klas, maar ook zeker niet de jongste. Nu is het zo dat onbewust een soort norm heerst waarin bepaald wordt dat je dient af te studeren op je 24e/25e en dat je dan aan de slag gaat. Als ik vertel dat ik nog studeer en volgend jaar afstudeer (als ik 27 jaar ben) krijg ik vaak te horen 'ja dan wordt het ook wel eens tijd! ' Ik ervaar dat als een soort druk en dat de omgeving het vaak als 'vreemd' beschouwd als je op 26e nog studeert.
Toch heeft het ook een positief iets, omdat ik mij besef dat ik het niet kan maken om wat 'aan te kloten' (ik wil niet pas op mijn 30e afstuderen) Ben ik dus zeer serieus bezig met mijn studie en heb tot nu toe alles gehaald! Ik merk alleen dat de omgeving het vaak niet begrijpt. Je wordt schijnbaar geacht om dus al op je 23e afgestudeerd te zijn en rond je 25e al een huisje, boompje, beestje te hebben. Ik trek echter mijn eigen plan.
Wie begrijpt dit verhaal en ervaart hetzelfde? Merken jullie ook dat NL toch onbewust met leeftijdsnormen werkt wat betreft studie en afstuderen?
Jawel, begrijp ik, maar stufi en alles, als je volop leent zit je op 700pm, doe dat keer 48...quote:Op woensdag 18 maart 2009 22:27 schreef L.Mo het volgende:
Na de vier jaar HBO kreeg ik geen stufi meer voor de universiteit. Dat is een lening geworden dus dat moet ik nog een keer terug betalen.
Maar bespaar niet op een opleiding, een jaar collegegeld verdien je later in een maand terug
VMBO'ers hebben volgens dat ding een IQ van 83 tot +/- 110...quote:Op zondag 22 maart 2009 20:12 schreef Matthijs- het volgende:
Niet vanaf.. dat is de middle 70% (69 zou logischer zijn). Voor de wiskunde op jouw school was zeker wel een bijzonder hoog iq nodig.
Uiteraard, uitschieters zijn er altijd. Heb je nog meer van die voor de hand liggende bijdehante opmerkingen of was het dat?quote:Op zondag 22 maart 2009 20:17 schreef Matthijs- het volgende:
Nee, het betreft dus de middelste 70% van alle vmbo'ers. Nogmaals: geen 100% (zou ook een aparte aanname zijn nietwaar?).
Nou, misschien ben ik wel niet zo slim, wie weet. Ik zie iig nergens terug dat het iets met 70% te maken heeft.quote:Op zondag 22 maart 2009 20:12 schreef Matthijs- het volgende:
Niet vanaf... dat is de middle 70% (69 zou logischer zijn).
Ik vind de grafiek een beetje erg dubieus eerlijk gezegd. Wil wel eens weten hoeveel mensen met dat IQ de Havo hebben afgerond. Ook het nut van de CITO-toets ga ik wel erg (/nog meer) in twijfel trekken wanneer dit waar is. Nou deed ik dat toch al, maar goed.quote:Op zondag 22 maart 2009 21:10 schreef Pyjama het volgende:
Ik denk dat je wel hard moet werken als je met een IQ van 91 Havo doet.
daar is die nieuwe huiswerksite toch voorquote:Op zondag 22 maart 2009 21:10 schreef Pyjama het volgende:
Ik denk dat je wel hard moet werken als je met een IQ van 91 Havo doet.
Of het alsnog halen Het hangt verder van de tentamen af (ook op universitair niveau). MC vragen, beetje kunnen redeneren, samenhang zien met andere vakken en een goede samenvatting is soms voldoende. Ken ook mensen die op het laatste moment gewoon voor de grap een tentamen maken, niets voor hebben gedaan behalve sheets doornemen en het alsnog halen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 15:37 schreef Atlanticus het volgende:
Met het oog op de bovenstaande grafiek: Studeren is niet alleen een kwestie van intelligentie,
veel belangrijker is discipline. Iemand die 24 uur van tevoren begint een tentamen te leren en een IQ heeft van 130 kan heel hard falen.
Het hangt daar uiteraard vanaf. Maar je zegt zelf al dat het "soms" werkt, dus bij de meeste vakken moet je echt wel op tijd beginnen en veel doen. Vooral bij bèta studies moet je op tijd beginnen met oefenen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 16:04 schreef Sharkdoggie het volgende:
[..]
Of het alsnog halen Het hangt verder van de tentamen af (ook op universitair niveau). MC vragen, beetje kunnen redeneren, samenhang zien met andere vakken en een goede samenvatting is soms voldoende. Ken ook mensen die op het laatste moment gewoon voor de grap een tentamen maken, niets voor hebben gedaan behalve sheets doornemen en het alsnog halen.
Dat is erg knap zeg, respect!quote:Op dinsdag 24 maart 2009 15:06 schreef Heroinjunk het volgende:
Nee joh, wat maakt dat uit. Ik ben zelf begonnen op mijn 17e en nu ik bijna 19 ben en 2 studies verder,
Ik ken mensen die zo zelfs negens en tienen hebben gehaald..quote:Op dinsdag 24 maart 2009 16:04 schreef Sharkdoggie het volgende:
[..]
Of het alsnog halen Het hangt verder van de tentamen af (ook op universitair niveau). MC vragen, beetje kunnen redeneren, samenhang zien met andere vakken en een goede samenvatting is soms voldoende. Ken ook mensen die op het laatste moment gewoon voor de grap een tentamen maken, niets voor hebben gedaan behalve sheets doornemen en het alsnog halen.
Bij multiple choice is dat ook heel goed te doen, met een beetje logica en affiniteit met het onderwerp.quote:Op woensdag 25 maart 2009 08:59 schreef Finitio het volgende:
[..]
Ik ken mensen die zo zelfs negens en tienen hebben gehaald..
Hoe zou jij het willen zien?quote:Op woensdag 25 maart 2009 08:36 schreef RobertoCarlos het volgende:
Door het programma van Prem heb ik ineens door dat kinderen al vroeg verziekt worden door dit soort tests.
ze worden zeker in bepaalde hokjes gedrukt, en kinderen zijn slim genoeg om zich dat te realiseren en gaan zich er dan ook naar gedragen. In mijn idee is een algemene brugklas veel beter, zo kan er over een heel jaar bekeken worden wat een kind wel en niet kan en welk onderwijs geschikt is, ipv aan de hand van 1 test een kind ergens te plaatsen.quote:Op woensdag 25 maart 2009 08:36 schreef RobertoCarlos het volgende:
Door het programma van Prem heb ik ineens door dat kinderen al vroeg verziekt worden door dit soort tests.
Dan zijn het geen echte vakken. Of die mensen hebben meer gedaan dan ze zeggen gedaan te hebben.quote:Op woensdag 25 maart 2009 08:59 schreef Finitio het volgende:
[..]
Ik ken mensen die zo zelfs negens en tienen hebben gehaald..
Ook dan weet je het niet. Iemand kan door omstandigheden ook onderpresteren.quote:Op woensdag 25 maart 2009 13:50 schreef F04 het volgende:
Kunnen ze niet beter ipv een CITO toets een IQ test doen? Dan weet je tenminste zeker of het kind wel de benodigde capaciteiten ervoor heeft.
Is het zo moeilijk om na te denken? De meeste mensen hebben wel geleerd om te interpreteren, maar op FOK schiet het brein van sommigen daar nog tekort.quote:Op woensdag 25 maart 2009 00:28 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dat is erg knap zeg, respect!
Op fora worden dingen meestal uit hun context gerukt.quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:53 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Is het zo moeilijk om na te denken? De meeste mensen hebben wel geleerd om te interpreteren, maar op FOK schiet het brein van sommigen daar nog tekort.
Of de toets was gewoon makkelijk natuurlijk (zoals al gezegd, multiple choice + iets snel doornemen = hoog punt, kan best wel).quote:Op woensdag 25 maart 2009 14:14 schreef Atlanticus het volgende:
[..]
Dan zijn het geen echte vakken. Of die mensen hebben meer gedaan dan ze zeggen gedaan te hebben.
Het is nog maar de vraag of dit allemaal zo gaat gebeuren natuurlijk... maar plannen moet je hebben.quote:
quote:Op zaterdag 28 maart 2009 16:57 schreef FixYou het volgende:
Ja, ik blijf ook leren.
Ik doe nu Business management op het HBO, daarna jaar reizen, daarna nog drie jaar technische bedrijfskundige informatica op het WO en dan nog een master MBA. Dan ben ik ook al 29.
Edit: sorry, ik bedoelde bedrijfskundige informatica, dat is iets heel anders.
Het probleem is bijv. al dat dit je heel veel geld kan gaan kosten als de huidige plannen doorgaan. Dan mag je nog maar 1 bachelor en 1 master doen, voor de rest moet je dan een (veel) hoger collegegeld betalen.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 16:57 schreef FixYou het volgende:
Ja, ik blijf ook leren.
Ik doe nu Business management op het HBO, daarna jaar reizen, daarna nog drie jaar technische bedrijfskundige informatica op het WO en dan nog een master MBA. Dan ben ik ook al 29.
Edit: sorry, ik bedoelde bedrijfskundige informatica, dat is iets heel anders.
Beetje late reactie, maar er moet veel meer meegenomen bij dit soort testen. De hele persoonlijkheid, zaken als bijv doorzettingsvermogen, sociale achtergrond van de kids, etc. Je zag bijv bij Prem dat Pleun nou niet direct uit een intellectueel gezin kwam, maar dat ze wel degelijk intelligent, leergierig en bijdehand was. Bij een papieren toets wordt daar allemaal niet naar gekeken.quote:
Geld is in mijn familie gelukkig geen probleem.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 18:16 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Het probleem is bijv. al dat dit je heel veel geld kan gaan kosten als de huidige plannen doorgaan. Dan mag je nog maar 1 bachelor en 1 master doen, voor de rest moet je dan een (veel) hoger collegegeld betalen.
Kan je nagaan, je bent nog niet eens begonnen of er is al een beer op de weg
Wat een onzin. Je tekent geen contract voor het leven of zo.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 17:26 schreef Pyjama het volgende:
Als je eenmaal besloten hebt is het niet echt een keuze meer, dan ga je gewoon door.
Je moet toch vooral je eigen pad uitstippelen en keuzes maken die voor jou het beste zijn.quote:Op zondag 29 maart 2009 00:40 schreef Sport_Life het volgende:
...terwijl bijna al mn vrienden al aan het afstuderen zijn of afgestudeerd zijn. Is moeilijk te verwerken.
Hmm ik vind dus van wel, mentaal gezien dan. Je gooit toch het hele beeld van je toekomst om, bouwt schulden om, steekt er veel tijd in. Op een gegeven moment is stoppen eigenlijk geen optie meer.quote:Op zondag 29 maart 2009 00:15 schreef Adidah het volgende:
[..]
Wat een onzin. Je tekent geen contract voor het leven of zo.
jawel... maar als ik de eerste studie door had gezet was ik nu in juni afgestudeerd... en dat is vervelendquote:Op zondag 29 maart 2009 00:47 schreef Adidah het volgende:
[..]
Je moet toch vooral je eigen pad uitstippelen en keuzes maken die voor jou het beste zijn.
Bedelen kennelijk ook nietquote:Op zaterdag 28 maart 2009 22:10 schreef FixYou het volgende:
[..]
Geld is in mijn familie gelukkig geen probleem.
Eensch! (helaas)quote:Op zondag 29 maart 2009 00:50 schreef Pyjama het volgende:
[..]
Hmm ik vind dus van wel, mentaal gezien dan. Je gooit toch het hele beeld van je toekomst om, bouwt schulden om, steekt er veel tijd in. Op een gegeven moment is stoppen eigenlijk geen optie meer.
Maar goed, dat is hoe ik het ervaar he (en ik heb het nu over op latere leeftijd beginnen met een studie, als je jonger bent kun je nog wel eens een keer afhaken en opnieuw beginnen, maar aan studiefinanciering komt een keer een einde en als je ook nog kinderen wilt etc heb je toch met een tijdslimiet te maken).
Ja, je hebt gelijk. Ik kan beter geld lenen van de IB-groep om mijn zelfstandigheid te vergroten.quote:
Leer je wel de waarde van geld kennen....gouden lepel enzoquote:Op zondag 29 maart 2009 18:21 schreef FixYou het volgende:
[..]
Ja, je hebt gelijk. Ik kan beter geld lenen van de IB-groep om mijn zelfstandigheid te vergroten.
Ik krijg ook niet alles van ze, ik werk 16 uur per week en betaal mijn eigen kamer en boodschappen. Maar als het om educatie gaat, willen ze best in mij investeren.quote:Op zondag 29 maart 2009 18:29 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Leer je wel de waarde van geld kennen....gouden lepel enzo
quote:Op zondag 15 maart 2009 23:52 schreef TimMer1981 het volgende:
Gewoon schijt aan hebben. Maatschappelijke normen bestaan alleen voor mensen die niet voor zichzelf na kunnen denken.
Wat een drama...quote:Op zaterdag 28 maart 2009 22:12 schreef Sharkdoggie het volgende:
Nu doe ik 2 WO studies tegelijk en heb het gevoel dat ik eindelijk op het niveau "presteer" waarmee ik blij ben. Enige spijt wat ik heb is dat ik toch HBO heb afgemaakt en daarmee 3 jaar heb weggegooid,vooral omdat ik uitdaging miste. Echt vreemd wordt ik niet aangekeken. Niet door de mensen die jonger zijn dan mij en al helemaal niet door de mensen op de universiteit die precies hetzelfde als mij hebben.
quote:Op zondag 5 april 2009 18:50 schreef McGilles het volgende:
Klinkt allemaal heel bekend.
Ben zelf 26 en word in de zomer 27 en ben nu laten we zeggen 3e jaars. Als ik ergens gek van word is op werk (part-time) elke week weer vragen van mensen krijg hoe lang ik nog moet en wanneer ik denk klaar te zijn. Om eerlijk te zijn boeit het mij echt niet, ik doe lekker mijn eigen ding, heb het zeer naar mijn zin op mijn huidige werk en de studie doe ik lekker op m'n eigen tempo.
Ik dacht dat ik erg was met 3 studies in 3 jaar, maar jij maakt het wel erg bont met 3 studies in een half jaarquote:Op donderdag 9 april 2009 10:09 schreef Ofyles2 het volgende:
Dit jaar voor het eerst begonnen met studeren, ben nu al onderhand aan mijn derde studie bezig.
60% van de mensen op de universiteit valt af, dus beter laat dan nooit hè.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:09 schreef Ofyles2 het volgende:
Dit jaar voor het eerst begonnen met studeren, ben nu al onderhand aan mijn derde studie bezig.
mijn post al gevonden daar?quote:Op donderdag 9 april 2009 20:09 schreef RobertoCarlos het volgende:
De vraag is alleen of jullie deze studies af gaan maken:![]()
![]()
Het grote 2 studies topic
Kennelijk heb je de boodschap dan nog niet begrepen...dan had je hier niet zo enthousiast over 3 studes gepost...quote:
Houd er rekening mee dat je daarvoor duizenden euri collegegeld per jaar zult moeten betalen...quote:Op donderdag 9 april 2009 21:24 schreef Mss het volgende:
Ik ben met mijn 17e begonnen aan mijn HBO. Ik ben nu 21 en zou eigenlijk dit jaar afstuderen. Heb echter 2x mijn derde jaar niet gehaald dus ik begin waarschijnlijk met mijn 21e nog aan een nieuwe HBO zonder dat ik de oude heb afgerond. Ben dan naar alle waarschijnlijkheid nog 4 jaar bezig en met de 25 pas klaar.
Ja, dat is ook de (eigenlijk de enige) reden dat ik overweeg om mijn oude studie met 2 jaar tegenzin nog af te makenquote:Op donderdag 9 april 2009 21:26 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Houd er rekening mee dat je daarvoor duizenden euri collegegeld per jaar zult moeten betalen...
Laten we zeggen: ben met mn huidige baan en studieplan beter af dan de gemiddelde starter na 't HBOquote:Op donderdag 9 april 2009 20:52 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Kennelijk heb je de boodschap dan nog niet begrepen...dan had je hier niet zo enthousiast over 3 studes gepost...![]()
Ga deeltijd!quote:Op donderdag 9 april 2009 21:24 schreef Mss het volgende:
Ik ben met mijn 17e begonnen aan mijn HBO. Ik ben nu 21 en zou eigenlijk dit jaar afstuderen. Heb echter 2x mijn derde jaar niet gehaald dus ik begin waarschijnlijk met mijn 21e nog aan een nieuwe HBO zonder dat ik de oude heb afgerond. Ben dan naar alle waarschijnlijkheid nog 4 jaar bezig en met de 25 pas klaar.
Buiten dat jij een wat groter probleem krijgt met je studiefinanciering (je zult veel moeten gaan lenen, of er voor werken) zit ik op het moment hetzelfde zo niet nog erger. Ik ben weliswaar op mijn 21e pas voor het eerst begonnen met HBO ('21+ test'), maar ben van plan na mijn propedeuse behaald te hebben naar de uni te gaan. Veel mensen raden het me af, maar ik trek me daar niets van aanquote:Op donderdag 9 april 2009 21:24 schreef Mss het volgende:
Dan heb je wel een hele goeie baan als je E 13000,- per jaar aan collegegeld kunt betalen....quote:Op vrijdag 10 april 2009 00:15 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Laten we zeggen: ben met mn huidige baan en studieplan beter af dan de gemiddelde starter na 't HBO. (tis alleen klote van de studieschuld dus vandaar nog maar hbo of wo in de avond ernaast)
True maar helaas zijn niet alle studie's in deeltijd te doenquote:Op vrijdag 10 april 2009 00:18 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ga deeltijd!Ik doe het ook en bevalt mij uitstekend, en natuurlijk lekker inkomen zonder afhankelijk te zijn van bijbanen
Sterker nog: het worden er steeds minder omdat het..... jawel niet rendabel is voor de uni'squote:Op vrijdag 10 april 2009 10:52 schreef _Drake_ het volgende:
[..]
True maar helaas zijn niet alle studie's in deeltijd te doen
Dat is helaas waar idd, ik heb geluk dat mijn studiekeuze nog wel in deeltijd is, maar er zijn er ook een aantal gestopt.quote:Op vrijdag 10 april 2009 10:52 schreef _Drake_ het volgende:
[..]
True maar helaas zijn niet alle studie's in deeltijd te doen
Same here. Na de HTS weer begonnen met studeren aan de TU. Ben waarschijnlijk ook op mn 27e klaar en krijg ook vaak dezelfde reactie.quote:Op zondag 15 maart 2009 23:02 schreef Leonidas82 het volgende:
Ik ben op mijn 23e begonnen met studeren. [..]
Goed gedaan!quote:Op maandag 13 april 2009 12:16 schreef Bierie het volgende:
Meld! Hier ook een laatbloeier.
Eerst van mijn 11e tot 15e LTS (huidig VMBO) gedaan. Geen idee wat ik daar deedVervolgens van mijn 15e tot 21e fulltime gewerkt (allerlei IT baantjes). Vervolgens op mijn 21e toelatingsexamen gedaan voor een bachelor Bio-informatica. En nu ga ik volgend jaar waarschijnlijk beginnen aan een master opleiding bio-informatica in Wageningen. Tja het leven kan raar lopen
Grap van dit alles is dat er allerlei mensen zijn met een hogere vooropleiding dan ik die nog allemaal vakken over moeten doen. Maar ik heb tot nu toe alles nog in één jaar gehaaldIk vind dat prachtig ja
Eigenwijze VWO's die keihard falen tegenover mij de "simpele" LTS'er / VMBO'er hehehe
![]()
Niet dat ik vind dat het uitmaakt. Maar sommige kunnen er zo bevooroordeeld over doen dat ik er toch wel een beetje van kan genieten als dat gebeurt
Dankjequote:Op maandag 13 april 2009 13:37 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Goed gedaan!![]()
Blijkt maar weer dat je gewoon naar de verkeerde onderwijsniveau gestuurd kan worden/ kan gaan door testjes enzo
Nee ergens klopt het wel, ik zou ook geen belasting willen betalen voor iemand die zo nodig twee studies wil doen.quote:Op maandag 8 juni 2009 14:16 schreef Grumpey het volgende:
en zo onterecht vind ik die regeling niet eens, het is jammer alleen dat ze geen overgangsfase hebben.
Behalve als je het onderwijs of de gezondheidszorg in wil, dan betaal je niks extra...quote:Op maandag 8 juni 2009 15:53 schreef Bierie het volgende:
Ik vind het belachelijk dat Plaskerk een tweede studie zoveel duurder heeft gemaakt. De regering promoot een leven lang leren maar dan wel als je geld heb.
Uhm, nee. De overheid promoot helemaal geen leven lang studeren. De overheid stimuleert dat je aan de slag gaat en je kennis gaat toepassen in plaats van ontwijkgedrag en vluchtgedrag in een tweede opleiding zoals veel studenten nu laten zien. Door de mogelijkheid te ontmoedigen in een laat stadium nog iets nieuws te studeren vergroot je ook het aantal mensen dat al vroegtijdig bekijkt of de studie de juiste is. Het feit dat de regelingen nu zo soepel zijn is er debet aan dat mensen nu zo laid-back studies uitkiezen, en laten vallen, en weer opnieuw beginnen, en weer laten vallen, etc etc.quote:Op maandag 8 juni 2009 15:53 schreef Bierie het volgende:
Ik vind het belachelijk dat Plaskerk een tweede studie zoveel duurder heeft gemaakt. De regering promoot een leven lang leren maar dan wel als je geld heb.
Sorry maar die laatste conclusie is compleet onjuist.quote:Op maandag 8 juni 2009 16:39 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Uhm, nee. De overheid promoot helemaal geen leven lang studeren. De overheid stimuleert dat je aan de slag gaat en je kennis gaat toepassen in plaats van ontwijkgedrag en vluchtgedrag in een tweede opleiding zoals veel studenten nu laten zien. Door de mogelijkheid te ontmoedigen in een laat stadium nog iets nieuws te studeren vergroot je ook het aantal mensen dat al vroegtijdig bekijkt of de studie de juiste is.
Dat is niet alleen te wijten aan de student. Er moet ook gewoon heel jong gekozen worden. Men dient maar op 16/17 jarige leeftijd te weten wat men de rest van het leven wil doen.quote:Het feit dat de regelingen nu zo soepel zijn is er debet aan dat mensen nu zo laid-back studies uitkiezen, en laten vallen, en weer opnieuw beginnen, en weer laten vallen, etc etc.
Ik vind het 'geld argument' dat zo gaat van 'wij moeten ervoor betalen en dat vind ik niet terecht' ook een beetje lam. Betalen moet je toch. De regering vindt wel een andere bodemloze put hoor. Je moet het dus ook niet zien alsof je daar geld in steekt, je steekt geld in de belasting die je sowieso moet betalen.quote:En dat geld argument gaat niet op, omdat iedereen dezelfde rechten en voorzieningen krijgt voor het volgen van een goede, universitaire opleiding in Nederland. Daarnaast is een 2e opleiding een keuze, als jij denkt dat het je marktwaarde vergroot dan is het je eigen keus om een lening te nemen. Dit is niet meer de verantwoordelijkheid voor anderen, laat staan dat ze ervoor moeten betalen zoals nu het geval is.
Even een snelle google:quote:Op maandag 8 juni 2009 16:39 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Uhm, nee. De overheid promoot helemaal geen leven lang studeren. De overheid stimuleert dat je aan de slag gaat en je kennis gaat toepassen in plaats van ontwijkgedrag en vluchtgedrag in een tweede opleiding zoals veel studenten nu laten zien. Door de mogelijkheid te ontmoedigen in een laat stadium nog iets nieuws te studeren vergroot je ook het aantal mensen dat al vroegtijdig bekijkt of de studie de juiste is. Het feit dat de regelingen nu zo soepel zijn is er debet aan dat mensen nu zo laid-back studies uitkiezen, en laten vallen, en weer opnieuw beginnen, en weer laten vallen, etc etc.
Bovendien ga je er vanuit dat mensen een 2e studie doen omdat ze sukkels zijn en niet omdat ze zich verder willen ontwikkelen. Dat kan namelijk ook.... Dat gaat niet als je toevallig geen beurs kunt krijgen en niet genoeg verdient om de 8 - 10.000 Euri zelf te betalen. En dat is de meerderheid van de mensen.quote:De ministerraad heeft besloten een Taskforce leven lang leren in te stellen. Doel is mensen te stimuleren te blijven leren en te blijven investeren in zichzelf. De Taskforce gaat de activiteiten op het gebied van leven lang leren stimuleren en coördineren.
De overheid had zich wel voorgenomen studeren te stimuleren. Dus daar zat je al fout.quote:Op maandag 8 juni 2009 16:39 schreef Grumpey het volgende:
[..]
En dat geld argument gaat niet op, omdat iedereen dezelfde rechten en voorzieningen krijgt voor het volgen van een goede, universitaire opleiding in Nederland. Daarnaast is een 2e opleiding een keuze, als jij denkt dat het je marktwaarde vergroot dan is het je eigen keus om een lening te nemen. Dit is niet meer de verantwoordelijkheid voor anderen, laat staan dat ze ervoor moeten betalen zoals nu het geval is.
Mogelijkheden zijn er altijd. Ongelukkigheid is een belangrijke rede waarom mensen dus eerder hun studie moeten evalueren of dit de juiste keuze is.quote:Op maandag 8 juni 2009 17:03 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Sorry maar die laatste conclusie is compleet onjuist.
Het enige dat je hiermee veroorzaakt is dat mensen hun leven lang ongelukkig zullen zijn door een fout in het verleden.
zodra het is ingevoerd zie je ook pas effect. Studenten gaan wel eerder keuzes maken, geld is een belangrijke motivator. Eigen keuzevrijheid echter niet.quote:Studenten gaan heus niet betere keuzes maken. De meeste weten namelijk niet eens dat dit wordt ingevoerd.
[..]
Indien mensen op 16/17 jarige leeftijd niet weten wat ze moeten doen, is het misschien veel beter als er een jaar of wat gewerkt/gereisd wordt voordat er een opleiding gekozen wordt omdat het wordt opgelegd. Goede keuzes moeten er gemaakt worden, niet keuzes an sich.quote:Dat is niet alleen te wijten aan de student. Er moet ook gewoon heel jong gekozen worden. Men dient maar op 16/17 jarige leeftijd te weten wat men de rest van het leven wil doen.
[..]
Omdat de geld anders het geld toch wel uitgeeft is natuurlijk geen argument om het dan maar aan dit doel uit te geven. Ze zouden hetzelfde geld kunnen gebruiken om de studiefinanciering omhoog te doen om zo mensen die een duidelijke keuze hebben gemaakt extra te helpen tijdens deze studie. Oftewel: je studeert maar 1 opleiding, maar we geven je wel extra mogelijkheden om hier meer tijd in te kunnen steken. Zoiets.quote:Ik vind het 'geld argument' dat zo gaat van 'wij moeten ervoor betalen en dat vind ik niet terecht' ook een beetje lam. Betalen moet je toch. De regering vindt wel een andere bodemloze put hoor. Je moet het dus ook niet zien alsof je daar geld in steekt, je steekt geld in de belasting die je sowieso moet betalen.
Sowieso weet ik niet in hoeverre een dubbele master een meerwaarde heeft voor de nederlandse economie, en ik vermoed dat dat onderzoek sowieso onmogelijk is om te doen.quote:Op maandag 8 juni 2009 17:40 schreef Bierie het volgende:
[..]
De overheid had zich wel voorgenomen studeren te stimuleren. Dus daar zat je al fout.
Bovendien pak je hiermee alleen de gemotiveerde studenten mee. Juist die studenten die Nederland zo graag wilt houden. Iemand die een tweede Master opleiding volgt doet dit veelal voor extra verdieping en is veelal gemotiveerd er eigen geld in te steken (immers moet je dan al of lenen van de ib groep mits dat nog mogelijk is of het zien te combineren met werk.) En dan komt de regering met de genadeslag zodat je ook nog eens een zesvoud aan collegeld mag betalen.
Waar denk je dat al die gemotiveerde studenten naartoe gaan als ze instellingscollegeld moeten gaan betalen? Ja naar het buitenland. Immers heeft Nederland geen enkel streepje meer voor op universiteiten in het buitenland. Dus weg alle gemotiveerde hoogopgeleide Nederlandse studenten.
Het is in en in triest om telkens weer te zien dat er dit soort kortzichtige oplossingen gezocht worden om kosten te besparen. Zeker omdat je weet dat dit meer een rem legt op de economie ipv het te stimuleren.
Ik denk dat het wel degelijk een maatschappelijke taak is om wetenschappelijk onderzoek (lees hoogopgeleide dubbel master studenten) te financieren. Zeker als je weet dat het zijn geld dubbel terug zal verdienen.
Nee in dat opzicht slaat NL de plank echt weer eens totaal mis
Natuurlijk heeft zo iemand meerwaarde in de economie. Als je met behulp van gedetaileerde kennis van twee verschillende vakgebieden tot nieuwe inovaties komt kan dat alleen maar leiden tot een betere economische positie.quote:Op maandag 8 juni 2009 17:55 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Sowieso weet ik niet in hoeverre een dubbele master een meerwaarde heeft voor de nederlandse economie, en ik vermoed dat dat onderzoek sowieso onmogelijk is om te doen.
Daarnaast denk ik dat gemotiveerde studenten vooral snel een goede promotieplek willen (als ze voor verdieping gaan) en/of een ervaringsplek/trainieship.
Het rondhobbelen van master naar master geeft de economie niet echt een meerwaarde omdat het niveau van afstuderen van de student na 2/3 jaar extra studie gelijk blijft. Als ik Economie en Geschiedenis gedaan heb, is dat waarschijnlijk waanzinnig interessant en verdiepend, maar het denkniveau blijft vergelijkbaar met studenten met 1 master. Oftewel, moeten anderen deze 'persoonlijke verdieping' dan betalen?
Oh, en het nederlandse onderwijs heeft 1 heel belangrijk streepje voor op andere landen. Namelijk dat het collegegeld voor 1 studie in nederland flink veel lager ligt tav het niveau van het onderwijs dat gegeven wordt. Dat verklaard de enorme toestroom van buitenlandse studenten, en zal ook garanderen dat nederlandse studenten in nederland blijven.
Als je >25 al extreem vindt, maakt leeftijd dus wel uit voor jouquote:Op woensdag 10 juni 2009 01:44 schreef Muzz_ het volgende:
Wat maakt het nou weer uit wanneer iemand klaar is met z’n studie (of begint..), je bent nooit te oud om te leren.
Al moet ik wel zeggen dat ik de twee extremen merkwaardig vind (mensen van >25 of <17).
Het idee wat je stelt is een mooi idealisme. Alleen het werkt in de praktijk niet. Er wordt namelijk enorm misbruik van gemaakt doordat mensen automatisch minimale moeite gaan doen en geen neiging voelen om studies snel af te ronden. In Scandinavie stellen ze niet voor niets toelatingseisen: men wil hiermee de motivatie van studenten garanderen. Ook in mijn ogen moet het hele 'volk' (jouw woord) de beschikking hebben over onderwijs, maar daar kunnen best verplichtingen tegenover staan zoals maximale inzet. Als onderwijs altijd maar mogelijk is, dan levert dit netto niet de meeste winst voor de maatschappij op. Hierbij aansluitend: vanuit de psychologie is al jaren bekend dat mensen gelukkiger zijn als ze iets voltooien waar ze zich voor hebben ingezet en waar aan eisen is voldaan dan iets wat jan en alleman zomaar en altijd kan doen. En gelukkigheid vind ik een belangrijk criterium, aangezien dat waarschijnlijk de achterliggende rede is waarom jij onderwijs altijd en voor iedereen op elk moment gesubsidieerd wil maken.quote:Op woensdag 10 juni 2009 00:28 schreef Leonidas82 het volgende:
Onderwijs is het kloppend hart van onze economie. Zonder onderwijs geen ontwikkeling, kennis en innovatie. Inderdaad, dit kabinet bespaart op de verkeerde zaken. Er worden miljarden uitgegeven aan defensie, ontwikkelingssamenwerking, onrendabele infraprojecten en allerlei andere zinloze en bodemloze putten. Allemaal gemeenschapsgeld wat keer op keer verkwist wordt door dit Neo-Christelijke kabinet en dat wereldvreemd gereformeerd zootje wat daar zit.
In veel Scandinavische landen is studeren aan het hoger onderwijs gratis. Overheden daar hebben structurele potjes daarvoor. Het enige nadeel is dat de plaatsen beperkt zijn en aankomende studenten toelatingstesten moeten doen. Scandinavie investeert behoorlijk in onderwijs en deze landen (Noorwegen, Denemarken, Zweden en Finland) draaien economisch gezien veel beter dan Nederland. Daar geen idioten aan het roer die stelen van de werkenden en vervolgens het verkwisten aan allerlei egostrelende projecten of zinloze zaken als defensie (zoals JSF).
We moeten af met dat gezeik van 'ik wil daar niet aan meebetalen' het is het egoistische-calvanistische wat de gemiddelde Nederlander streelt. Wij loonslaven en zelfstandigen werken de helft van het jaar voor de overheid. Wij hebben allerlei sociale voorzieningen tot onze beschikking die tegen een prima prijs tot onze beschikking staan.
Wat goed voor ons allen, hoeft niet persé goed voor jou te zijn, maar dat hoeft ook niet altijd. Naar mijn mening, zonder communistische insinuaties, want ik ben een kapitalist met oog voor een sociale basis, dient de staat altijd sociale bouwstenen te hebben (zoals onderwijs en OV) waar het volk gebruik van kan maken, maakt niet uit hoevaak. Dat geld wordt gewoon opgebracht en gestoken hierin. Het is duurzaam en komt op lange termijn zowel het menselijk kapitaal als de economie in zijn geheel ten goede.
Beter laat dan nooit.quote:Op woensdag 10 juni 2009 10:49 schreef brunette82 het volgende:
heb al in een andere topic een reactie geplaatst over het onderwijs..
Heb zelf vbo gedaan en gehaald. Toen mbo niveau 2 in 2 jaar, niveau 3 in 2 jaar, niveau 4 ook in 2 jaar.
Allemaal in werken en leren traject.
En na de zomer ga ik hbo-v in de duale traject doen, in 2 of 2,5 jaar.
Ben 27, en zal dus op mijn 30e klaar zijn, en daar schaam ik mij totaal niet voor.
Ben alleen maar trots op mezelf, vanwege mijn doorzetings vermogen en motivatie.
Iedereen die zich (te) druk maakt over wanneer je wat haalt
Hoe heb je dit betaald?quote:Op woensdag 10 juni 2009 10:49 schreef brunette82 het volgende:
heb al in een andere topic een reactie geplaatst over het onderwijs..
Heb zelf vbo gedaan en gehaald. Toen mbo niveau 2 in 2 jaar, niveau 3 in 2 jaar, niveau 4 ook in 2 jaar.
Allemaal in werken en leren traject.
En na de zomer ga ik hbo-v in de duale traject doen, in 2 of 2,5 jaar.
True that.quote:Op woensdag 10 juni 2009 10:49 schreef brunette82 het volgende:
Iedereen die zich (te) druk maakt over wanneer je wat haalt
betaald????????? Heb niks betaald..alle opleidingen in het werken en leren traject gedaan, dus dat houdt in, 1 dag in de week naar school en 36 uur in de week werken/keren in de praktijk, dus je krijgt een salaris..en dat tot nu toe gedaan bij elke opleiding...duale traject van hbo-v net zo..quote:Op woensdag 10 juni 2009 20:05 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Hoe heb je dit betaald?
(en wat is HBO-v?)
Ik weet niet precies hoe je dat bedoelt... Je bedoelt je universitaire bachelor in 1 of 2 jaar doen ipv een pre-master?quote:Op zaterdag 13 juni 2009 11:37 schreef GR het volgende:
Heb je , aangezien je nog zo jong bent, ook een verkorte bachelor overwogen in plaats van een pre-master?
ehm.... 2 jaar VWO... toen besloten dat ik geen zin had in Frans EN duits en toen maar 3 jaar Havo gedaan.... 4 jaar HBOquote:Op zaterdag 13 juni 2009 12:55 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Hoe lang heb je dan over jouw vwo gedaan?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
Klopt! In plaats van een eenjarig schakelprogramma een tweejarige bachelor. Ik zit namelijk een beetje in hetzelfde schuitje. Ik ben rond me 20ste/21ste klaar met me studie, maar ik vind dat nog vrij vroeg om al met een master te beginnen. De verkorte bachelor lijkt me een betere optie aangezien je toch meer de academische vaardigheden ontwikkelt, plus je verkrijgt nog een extra bachelortitel. Uiteindelijk maakt het maar 1 jaar uit, welke je compenseert door vroeg af te studeren op het hbo. Ik heb echter het idee dat er vrij weinig kiezen voor deze optie. Maar inderdaad, soms is de kortste weg ook de beste.quote:Ik weet niet precies hoe je dat bedoelt... Je bedoelt je universitaire bachelor in 1 of 2 jaar doen ipv een pre-master?
Nee Ik weet wat ik graag wil.... En als ik bereken hoe oud ik ben als ik dat heb bereikt.... is de korste weg de beste
Mja, ik denk iets met doorzettingsvermogen ofzo. Uiteraard moeten vrijwel iedereen dit hebben als hij/zij een hogere opleiding wil afronden. Verder is het inderdaad niet zo heel speciaal.quote:Op woensdag 10 juni 2009 18:39 schreef RRGJL het volgende:
Tja, waarom is het eigenlijk zo knap om je omhoog te werken? Is gewoon een toevalligheid hoor, kwestie van karakter. Ik zie niet in wat er nou zo bijzonder is aan iemand die op het MBO begon en uiteindelijk universiteit heeft gehaald, of iemand die meteen op de universiteit terecht kwam. Ok, de laatste heeft minder lang erover gedaan. Maar als het in je karakter zit om bepaalde baantjes niet te zien zitten of meer te willen, dan leer je dus door. Het is niet zo dat dit een vette struggle is ofzo. Het is geen achievement, in mijn ogen. En ik kom zelf ook van het MBO, dus ik weet waar ik over praat.
Maar... tijdens een 2 jarige bachelor leer je grote kans veel dezelfde dingen die je op je HBO bachelor ook heb geleerd. De dingen die je niet weet kun je dan tijdens een schakelprogramma leren.... Je wilt van welke bachelor op welke master stappen?quote:Op zaterdag 13 juni 2009 14:22 schreef GR het volgende:
[..]
Klopt! In plaats van een eenjarig schakelprogramma een tweejarige bachelor. Ik zit namelijk een beetje in hetzelfde schuitje. Ik ben rond me 20ste/21ste klaar met me studie, maar ik vind dat nog vrij vroeg om al met een master te beginnen. De verkorte bachelor lijkt me een betere optie aangezien je toch meer de academische vaardigheden ontwikkelt, plus je verkrijgt nog een extra bachelortitel. Uiteindelijk maakt het maar 1 jaar uit, welke je compenseert door vroeg af te studeren op het hbo. Ik heb echter het idee dat er vrij weinig kiezen voor deze optie. Maar inderdaad, soms is de kortste weg ook de beste.
Ik ook niet, ben er juist erg trots op als ik hem eenmaal heb. Aan de andere kant misstaat een extra bachelor via de universiteit nooit op je cv. Uiteindelijk is het een individuele afweging. Je zou het eens met een studieadviseur kunnen overleggen. Universiteiten hanteren steeds vaker 'maatwerkprogramma's', waarbij ze kijken naar jouw individuele situatie, en op basis daarvan een programma opstellen. Het zou zomaar kunnen dat ze, op grond van je bachelortitel ,zeggen dat er ook een verkorte bachelor voor jou mogelijk is. Het loont zeker om eens de studieadviseur op te bellenquote:ik vind het niet zo heel erg dat ik een bachelor titel van de HBO heb hoor
Na propedeuse of diploma? succes in ieder gevalquote:Zo, uitgeschreven voor het HBO, en ingeschreven voor het WO.
Is dat niet een beetje laat?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:56 schreef L.Mo het volgende:
Na bijna 2 jaar gewerkt te hebben ga ik me vanavond inschrijven voor m'n nieuwe studie. Ga beginnen met HBO werktuigbouw
Heb er zin in
Mwa, ik heb me ook pas gisteren ingeschreven voor een deeltijd hbo opleidng.(leraar godsdienst en levensbeschouwingquote:
en levensbeschouwing gaat wel uitdagend genoeg zijn?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:27 schreef child_of_the_matrix het volgende:
[..]
Mwa, ik heb me ook pas gisteren ingeschreven voor een deeltijd hbo opleidng.(leraar godsdienst en levensbeschouwing) (en nee ik ben geen christen/moslim).
Ik ben nu 25 by the way en dit wordt ook mijn 3e studie. Alhoewel heb ooit maar een maandje commerciele economie gedaan toen ik het alweer voor gezien hield dus die tel ik niet echt mee. Heb voor 5 jaar terug voor het laats een opleiding gedaan en dat was journalistiek. Ben daar toen mee gestopt omdat het idd zoals al vaker gezegd in de Windesheim topics behoorlijk middelbare school niveau is en absoluut niet uitdagend.
Daarna een paar jaar blijven hangen in werk. Dus ook een laatbloeier hier.
Morgen intake gesprek in Zwolle en dan gaan we er weer voor per 7 september!
Iig wel ism het leraarschap ja.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 18:09 schreef ASroma het volgende:
[..]
en levensbeschouwing gaat wel uitdagend genoeg zijn?
Na Propedeuse (en daarna nog 3 jaar aankutten)quote:Op maandag 15 juni 2009 09:04 schreef GR het volgende:
[..]
Na propedeuse of diploma? succes in ieder geval
Ligt maar net aan de reden natuurlijk. Sommige mensen storen zich aan de schoolse manier van lesgeven op het HBO, het samenwerken, of simpelweg de te oppervlakkige stof. Dan kan WO een oplossing zijn. Het is natuurlijk discutabel in hoeverre het getuigt van doorzettingsvermogen, dat je voor het WO ook nodig hebt, als je om die reden stopt met een HBO studie. Dat ben ik wel met je eens.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 18:38 schreef Matthijs- het volgende:
Als 2x HBO 2x geen succes was, dan probeer je nu toch een WO-opleiding? Kans lijkt me groot dat je hier ook voortijdig mee stopt.
Nee.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 20:46 schreef ASroma het volgende:
het WO is qua stof net zo oppervlakkig natuurlijk.
Dat vind ik ook idd erg jong om dan al kids te hebben..quote:Op maandag 31 augustus 2009 21:24 schreef _Loki het volgende:
Er zit iemand van 29 bij ons in de klas en die wordt toch best vreemd aangekeken als ze verteld dat ze 29 is, getrouwd is en kinderen heeft.
Ja, stel je voor zeg! Dat je niet van je 18e tot je 23e studeert, niet van je 23e tot je 65e carriere maakt, niet binnen je 27e en je 35e trouwt en kinderen maakt, dat je na je 30e nog uitgaat. Stel je voor dat iemand zijn eigen plan trekt in het leven!quote:Op maandag 31 augustus 2009 21:24 schreef _Loki het volgende:
Er zit iemand van 29 bij ons in de klas en die wordt toch best vreemd aangekeken als ze verteld dat ze 29 is, getrouwd is en kinderen heeft.
Weet niet of iemand anders dit ook al gepost heeft.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 22:20 schreef Renesite het volgende:
Als je het goed bekijkt is het hoogste leerniveau in Nederland schijnbaar wel erg laag. Al is dat op z'n minst een nieuw topic waard...
Ja en wie doet er nou eens wat aan? Dat gaat maar door en dat gaat maar door! Een grote schande is het!quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:04 schreef Zeven7 het volgende:
[..]
Ja, stel je voor zeg! Dat je niet van je 18e tot je 23e studeert, niet van je 23e tot je 65e carriere maakt, niet binnen je 27e en je 35e trouwt en kinderen maakt, dat je na je 30e nog uitgaat. Stel je voor dat iemand zijn eigen plan trekt in het leven!![]()
Dat dit kan in Nederland!
Dit proef ik ook de laaste tijd. Dat je een complete log van elke scheet aan activiteit mee moet sjouwen en dan ook nog eens elke keus moet verantwoorden.quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:36 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ik vind het jammer dat alles hier met ' windows of opportunity' gaat.
Deze windows gaan (voor de meeste mensen) tussen je 15de en 30ste dicht. Om daar en daar te komen moet je dat en dat gedaan hebben en het liefst vóór een bepaalde leeftijd.
Op je 28 nog een pilotenopleiding doen? Het kan, maar je kansen zijn behoorlijk geslonken. En wil je bij McKinsey werken? Dan moet je op de middelbare school al hoge cijfers gehaald hebben. Anders kun je het vergeten.
Krijg je pas naar je 3 jaar uni de smaak van het leren te pakken en wil je een exclusieve master doen? Helaas, je extra curriculaire cv is wel erg leeg.. en je cijfers zijn ook niet om over naar huis te schrijven. Vooralsnog komt je aanmelding onderaan de stapel (Of moet je wel over heel veel overtuigingskracht beschikken).
Veel cv pimp-activiteiten kennen een selectieprocedure, en vragen bij aanvang al een goed gevuld cv. Dus moet je daarvóór ook al niet stilgezeten hebben,
En dan heb ik het nog niet eens over mensen die een tijd lang als junk/tokkie/zwerver geleefd hebben en nu het licht zien. Voor hen zijn veel heel veel wegen al afgesloten. Immers, het wordt al lastig voor de zogenaamde 'laatbloeiers'. Laat staan voor hen.
In deze maatschappij moet je al vroeg goed bezig zijn. Zo niet dan worden je kansen met het jaar kleiner. En dat is jammer. Wat wij de de "Amerikaanse droom' noemen, moet ook voor mensen ouder dan 22 te verwezenlijken zijn.
ze zit dan ook tussen de 18-jarige.quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:04 schreef Zeven7 het volgende:
[..]
Ja, stel je voor zeg! Dat je niet van je 18e tot je 23e studeert, niet van je 23e tot je 65e carriere maakt, niet binnen je 27e en je 35e trouwt en kinderen maakt, dat je na je 30e nog uitgaat. Stel je voor dat iemand zijn eigen plan trekt in het leven!![]()
Dat dit kan in Nederland!
Waarom doe je het dan?quote:Op maandag 31 augustus 2009 23:25 schreef RRGJL het volgende:
Ik vind het wel apart om eerst kinderen te nemen en dan terug naar school te gaan. Niet de meest intelligente keuze. Maar je kent die persoon zijn geschiedenis niet, je weet het hele hoe en wat niet, dus het is ook niet verstandig om er een oordeel over te vellen.
Ze is zelf vast ook ooit 18 geweest, gok ik zo. Dus ze weet vast wel hoe ze met jullie om moet gaan. Daarnaast krijg je straks als je werkt ook te maken met jongere en oudere mensen en mensen die misschien andere keuzes (moesten) maken in het leven. Kunnen jullie er vast aan wennen dat je omgeving wat diverser is dan op de middelbare school.quote:Op dinsdag 1 september 2009 00:02 schreef _Loki het volgende:
[..]
ze zit dan ook tussen de 18-jarige.
waar je ook veel mee te maken krijgt.
Ben het helemaal met je eens! Is ook jammer dat er vaak zo bekrompen gedacht wordt.quote:Op maandag 31 augustus 2009 22:36 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ik vind het jammer dat alles hier met ' windows of opportunity' gaat.
Zo voorspelbaarquote:
Dit klopt wel. Ze zouden eens een experiment moeten doen met een vak waarvoor ' een selectie ' geldt en dan stiekem iedereen toelaten. Zul je zien dat je toch gemotiveerde/betere mensen krijgt.quote:Op maandag 31 augustus 2009 23:30 schreef kless het volgende:
Echter wat ik ook veel zie is dat ze een "selectie" gebruiken als drempel om motivatie te pijlen. Geef je je alsnog op danwel dat je interesse toont is de kans al vrij groot dat je er aan mee kan doen. Alleen zij weten hoe groot die stapel is waar jij mogenlijk onderop komt en vaak is deze kleiner dan waar je bang voor bent.
Neenee dat zeg ik ook niet, ik vind het écht knap dat ze nu alsnog een voltijd studie doet, maar toch, het lijkt me heel lastig om te moeten mengen met 'kinderen' van 10 jaar jonger, of zelfs meer.quote:Op dinsdag 1 september 2009 09:10 schreef Zeven7 het volgende:
[..]
Ze is zelf vast ook ooit 18 geweest, gok ik zo. Dus ze weet vast wel hoe ze met jullie om moet gaan. Daarnaast krijg je straks als je werkt ook te maken met jongere en oudere mensen en mensen die misschien andere keuzes (moesten) maken in het leven. Kunnen jullie er vast aan wennen dat je omgeving wat diverser is dan op de middelbare school.
Niks mis mee toch? Of moet deze mevrouw maar thuis blijven zitten en niet haar ambities volgen omdat een stel postpubers het "een beetje vreemd" vinden?
En zo is het!quote:Op dinsdag 1 september 2009 16:36 schreef -sabine- het volgende:
Gisteren me eerste lessen gehad op de NHL.
Ik was wel bijna de oudste (46 jaar).
Wat zegt een leeftijd eigenlijk?
Ik zie soms een twintiger en dan hoop ik stiekem nooit zoooo oud te worden.
Ik doe de flex voor docent wiskunde.
Ik heb een halve baan in het onderwijs.
Daarnaast een eigen bedrijf waar ik ook op de zaterdag aanwezig moet zijn.
De andere werkzaamheden voor de winkel doe ik vanuit huis.
Druk?
Ach, ik hoef geen sociaal leven meer op te bouwen, het onderhoud er van vergt ook weinig tijd.
Door lichamelijke mannekementen kan ik niet sporten enz.
Mijn kinderen zijn uit huis en studeren.
Ik ervaar het als een extraatje dat we "studeren" delen.
Met mijn partner, die ook op die school werkt, kan ik lekker bijbeppen.
Ik heb bewust een break genomen toen ik mijn eerste kind kreeg.
Bewust 7 jaar op het nest gaan zitten.
Daarvan heb ik geen enkele keer spijt gehad.
Mijn tijd om te leren/studeren, via boeken en zo te ontwikkelen, is nu aangebroken.
Een voorrecht om het alsnog te mogen en te kunnen doen.
Waarom oordeel je nu gelijk metquote:
En ook dat slaat natuurlijk nergens op en is een dom vooroordeel. Ik zie werkelijk niet wat daar mis mee is.quote:Ik had misschien moeten zetten dat ik het dom zou vinden als iemand die keuze bewust maakt en gewoon eerst kinderen neemt en dan weer gaat studeren.
Hetzelfde kan ik jou vragen (zie de reactie die ik quote).quote:Op dinsdag 1 september 2009 19:02 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Waarom oordeel je nu gelijk metNogal dom.
[..]
Tja. Ik vind het wel dom. Het is geen vooroordeel het is een mening. Ik vind het een verkeerde volgorde. Prima dat je het niet met me eens bent, maar meer dan een meningsverschil is het dan ook niet.quote:En ook dat slaat natuurlijk nergens op en is een dom vooroordeel. Ik zie werkelijk niet wat daar mis mee is.
Het gaat erom dat je zegt dat het dom is om gelijk te oordelen zonder dat je weet wat er allemaal achter zit. Vervolgens doe je het zelf meerdere keren. Doe het zelf dan ook niet, want dan ben je niet alleen dom, maar ook nog eens hypocriet.quote:Op dinsdag 1 september 2009 20:00 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Hetzelfde kan ik jou vragen (zie de reactie die ik quote).
[..]
Tja. Ik vind het wel dom. Het is geen vooroordeel het is een mening. Ik vind het een verkeerde volgorde. Prima dat je het niet met me eens bent, maar meer dan een meningsverschil is het dan ook niet.
Nee. Je leest niet. Nouja, je leest wat je wil lezen.quote:Op dinsdag 1 september 2009 20:45 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Het gaat erom dat je zegt dat het dom is om gelijk te oordelen zonder dat je weet wat er allemaal achter zit. Vervolgens doe je het zelf meerdere keren. Doe het zelf dan ook niet, want dan ben je niet alleen dom, maar ook nog eens hypocriet.
En wat zijn de redenen voor deze bewuste keuze?? Dat weet je dus helemaal niet..quote:Op dinsdag 1 september 2009 21:15 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Nee. Je leest niet. Nouja, je leest wat je wil lezen.
Ik zeg duidelijk dat ik het dom vind als je er bewust voor kiest. Dan zit er dus niets achter maar is het een bewuste keuze.
"Dom" in de zin van .......?quote:Op dinsdag 1 september 2009 21:15 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Nee. Je leest niet. Nouja, je leest wat je wil lezen.
Ik zeg duidelijk dat ik het dom vind als je er bewust voor kiest. Dan zit er dus niets achter maar is het een bewuste keuze.
Ik heb het niet over iemand die per ongeluk zwanger wordt en uit principe het kind wil houden oid.
Wat is er precies verkeerd aan de volgorde dan? Want dat mis ik een beetje in je argumentatie.quote:Op dinsdag 1 september 2009 20:00 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Tja. Ik vind het wel dom. Het is geen vooroordeel het is een mening. Ik vind het een verkeerde volgorde. Prima dat je het niet met me eens bent, maar meer dan een meningsverschil is het dan ook niet.
Tja misschien als je de ambitie heb om 40+ uur te werken wel. Persoonlijk been there done that.quote:Op woensdag 2 september 2009 12:13 schreef _Loki het volgende:
Ik snap wel wat hij bedoelt, het lijkt me nogal lastig om nog carrière te maken als je al kinderen hebt.
Maar 40+ uur werken met kinderen lijkt me echt niet te doen.quote:Op woensdag 2 september 2009 12:20 schreef Bierie het volgende:
[..]
Tja misschien als je de ambitie heb om 40+ uur te werken wel. Persoonlijk been there done that.
De spaarrekening is gevuld. Ik kom makkelijk rond en ik heb naast mijn studie een baan waar ik na het afronden van mijn opleiding zo terecht kan en meteen doorgroei.
Neah in mijn optiek zijn hardlopers doodlopers. En er zijn naar mijn mening belangrijkere dingen dan carriëre maken (wat je daar ook onder verstaat).
My point exactly. Maar ik geloof er ook niet in dat je 40+ nodig heb om carriere te maken. Komt nog bij dat binnen de richting dat ik op wil er sowieso niet gekeken wordt naar het aantal uur dat je werkt (pharmaceutisch onderzoek).quote:Op woensdag 2 september 2009 12:23 schreef _Loki het volgende:
[..]
Maar 40+ uur werken met kinderen lijkt me echt niet te doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |