abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67087122
Ik ben op mijn 23e begonnen met studeren. Inmiddels zit ik in de 3e en studeer af op mijn 27e. Gelukkig ben ik niet de oudste in de klas, maar ook zeker niet de jongste. Nu is het zo dat onbewust een soort norm heerst waarin bepaald wordt dat je dient af te studeren op je 24e/25e en dat je dan aan de slag gaat. Als ik vertel dat ik nog studeer en volgend jaar afstudeer (als ik 27 jaar ben) krijg ik vaak te horen 'ja dan wordt het ook wel eens tijd! ' Ik ervaar dat als een soort druk en dat de omgeving het vaak als 'vreemd' beschouwd als je op 26e nog studeert.

Toch heeft het ook een positief iets, omdat ik mij besef dat ik het niet kan maken om wat 'aan te kloten' (ik wil niet pas op mijn 30e afstuderen) Ben ik dus zeer serieus bezig met mijn studie en heb tot nu toe alles gehaald! Ik merk alleen dat de omgeving het vaak niet begrijpt. Je wordt schijnbaar geacht om dus al op je 23e afgestudeerd te zijn en rond je 25e al een huisje, boompje, beestje te hebben. Ik trek echter mijn eigen plan.

Wie begrijpt dit verhaal en ervaart hetzelfde? Merken jullie ook dat NL toch onbewust met leeftijdsnormen werkt wat betreft studie en afstuderen?
pi_67087175
Je bent nooit te laat om te leren, wat boeit het wat andere mensen denken ?

Gewoon de opleiding doen die je tof lijkt, en uiteraard wanneer het je uitkomt.
pi_67087203
Nou dat zie ik zelf niet zo, kijk als iemand al sinds zijn twintigste bezig is met een HBO opleiding, dan wordt het tijd ja. Als iemand later begonnen is zie ik dat probleem niet zo. Ik merk dat ook niet in mijn omgeving, dat het als vreemd wordt gezien als je op latere leeftijd afstudeert.
  zondag 15 maart 2009 @ 23:05:01 #4
139330 TNA
For the stars that shine
pi_67087223
quote:
Op zondag 15 maart 2009 23:03 schreef Edwinuss het volgende:
Je bent nooit te laat om te leren, wat boeit het wat andere mensen denken ?

Gewoon de opleiding doen die je tof lijkt, en uiteraard wanneer het je uitkomt.
Opgelost.
pi_67087512
Dan ben je toch wat anders dan ik
Ik ben op mijn 19e begonnen, 3 jaar bachelor gedaan op HBO niveau en gehaald.
1 schakeljaar en dan 1 jaar master op HBO niveau gehaald.
En nu, op mijn 24e (wordt er nog 25) ben ik bezig met mijn 2 jaar master op WO niveau. Maar motivatie heb ik tegenwoordig minder en minder... Kan het vaak niet opbrengen om wat voor school te doen of te studeren. Het gaat allemaal heel laks.
pi_67087515
Bij mijn opleiding zie ik al mensen die tegen de 60 lopen, gewoon omdat ze zichzelf verder willen ontwikkelen of ergens interesse in hebben. Dat juich ik alleen maar toe, een veel betere houding dan huisje boompje beestje types die in totaal over 4 standaard onderwerpen kunnen praten.
Ron Paul 2012
  zondag 15 maart 2009 @ 23:15:43 #7
167923 appelsjap
All the above
pi_67087592
Ik zit nu in mijn eindexamen jaar, en wil graag een jaar rust, en dan weer naar de uni. Maar er wordt zo'n zware druk op me uitgeoefend. Ik MOET en ZAL gaan leren.
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
pi_67087692
Ik herken het, ik zit in de zelfde studiejaar/leeftijdscategorie, echter heb ik wel al een bachelor op zak.
Het is een norm in de maatschappij.
Het is naar mijn idee eerder een tactiek binnen de conversatie om naar dergelijke afwijkende elementen te zoeken. Het doel is om stof te laten opwaaien, waardoor je er weer over kan praten of naar elkaars meningen kan vragen. Vaak kan het de andere persoon ook niks schelen, of probeert juist daarmee een vriendelijke band mee op te bouwen in plaats van even serieus kritiek te gaan leveren.
pi_67087984
Niet druk om maken. Liever wat later klaar met je studie, dan de rest van je leven vakkenvuller of orderpicker zijn.

Je eigen plan is altijd het beste.
  Moderator zondag 15 maart 2009 @ 23:35:56 #10
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_67088303
Ik ken plenty laatbloeiers in mijn klas Ze hebben hiervoor vaak al iets gedaan waarna ze weer zijn begonnen. Deze club haalt alles daardoor wel veel beter !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_67088895
Gewoon schijt aan hebben. Maatschappelijke normen bestaan alleen voor mensen die niet voor zichzelf na kunnen denken.
  zondag 15 maart 2009 @ 23:55:21 #12
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_67088970
quote:
Op zondag 15 maart 2009 23:35 schreef Renesite het volgende:
Ik ken plenty laatbloeiers in mijn klas Ze hebben hiervoor vaak al iets gedaan waarna ze weer zijn begonnen. Deze club haalt alles daardoor wel veel beter !
Juist
Bij mij op het HBO zat iemand en die begon met haar 29e nog en was dus 33 toen ze klaar was. Ging allemaal prima. Oke, ik was 17, dus moest in het begin "wel even wennen", maar daarna ging het allemaal goed. Zolang iedereen elkaar maar in zijn of haar waarden laat, dan gaat het prima!

Gewoon doen wat je zelf wilt en lekker belangrijk wat andere vinden
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_67103664
Ik ben op mijn achttiende begonnen met studeren, wat echt veel te vroeg was... Intussen ben ik 24, en begin ik eindelijk een idee te krijgen wat ik wil, wat ik leuk vind, waardoor ik ook gemotiveerder werk en mijn studie (3e ) makkelijker haal dan de mensen die net van de middelbare school komen...
Not all those who wander are lost. - J.R.R. Tolkien
As far as we can discern, the sole purpose of human existance is to kindle a light of meaning in the darkness of mere being. - C.G. Jung
  Moderator maandag 16 maart 2009 @ 16:09:34 #14
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_67104601
daarentegen ben ik straks met mijn 22e al klaar
pi_67105333
Eerst maar eens in vier jaar zien te halen. En als je nog verder wilt ben je nog minimaal twee jaar bezig, dus zo bijzonder is dat allemaal niet.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
  maandag 16 maart 2009 @ 16:34:22 #16
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_67105435
quote:
Op maandag 16 maart 2009 16:09 schreef Renesite het volgende:
daarentegen ben ik straks met mijn 22e al klaar
Ik was op mijn 20e klaar met mijn HBO

Ik doe nu WO en dan de gewone opleiding, omdat er voor mijn HBO geen mooie/leuke master te vinden is.
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  Moderator maandag 16 maart 2009 @ 16:54:13 #17
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_67106132
quote:
Op maandag 16 maart 2009 16:34 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Ik was op mijn 20e klaar met mijn HBO

Ik doe nu WO en dan de gewone opleiding, omdat er voor mijn HBO geen mooie/leuke master te vinden is.
Dan heb ik ook al een MBO afgerond he
  maandag 16 maart 2009 @ 17:51:15 #18
246373 Idler
Simplicity!
pi_67107900
quote:
Op zondag 15 maart 2009 23:02 schreef Leonidas82 het volgende:
Ik trek echter mijn eigen plan.
Gelijk heb je, zouden meer mensen moeten doen.

Ik denk dat het juist verstandig is om later met studeren te beginnen. Het is dan een veel bewustere keuze en daardoor is de kans ook groter dat het lukt. Na je Havo/VWO wordt het min of meer van je verwacht dat je door gaat leren, ook al weet je eigenlijk niet eens wat je wil gaan doen (ook al denken veel mensen dit wel te weten). Op latere leeftijd heb je waarschijnlijk een andere (betere) motivatie om een bepaalde studie te gaan doen.
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
  dinsdag 17 maart 2009 @ 21:56:41 #19
195113 Pyjama
Gestreept, niet gestipt
pi_67152002
Ik denk dat ik me er op de Universiteit niet eens zo bij stil zou staan, maar ik ben verdomme 24 en ik zit nog op het middelbaar onderwijs. Moet je je eens indenken hoe raar mensen je dan aankijken
Toeval is toeval
pi_67157236
quote:
Op zondag 15 maart 2009 23:28 schreef boyv het volgende:
Niet druk om maken. Liever wat later klaar met je studie, dan de rest van je leven vakkenvuller of orderpicker zijn.

Je eigen plan is altijd het beste.
Precies... je kan beter gewoon een opleiding afmaken die je echt leuk vindt, ipv uit sociale dwang er maar mee stoppen en in werk belanden dat eigenlijk niets voor jou is en waarschijnlijk (zeker in het begin) ook nog eens minder betaalt dan wat je had kunnen doen als je wel even die jaartjes door had gegaan. Ik denk dat 9 van de 10 mensen daar later erg spijt van gaan krijgen.

Ik ben blij voor de mensen die op hun 25e hun burgerlijke bestaan al zijn begonnen, maar het wordt inderdaad door sociale druk min of meer aan iedereen opgelegd. 1 middelbare school, 1 hogere opleiding, alles nominaal doorlopen, en dan aan het werk.

Als ik de verhalen van m'n ouders en andere mensen van die leeftijd hoor, werd er vroeger heel anders tegenaan gekeken... hier en daar eens rondkijken, of het niet weten en even gaan reizen, op een gegeven moment je roeping vinden, en dan daarin afstuderen.
  woensdag 18 maart 2009 @ 09:24:38 #21
52853 L.Mo
Hey! Viespeuk!
pi_67160652
ah leuk, ik heb hetzelfde

tvp

(zit nu op werk. jaja, huisje boompje beestje )
Tot zover het nieuws
pi_67166478
quote:
Op maandag 16 maart 2009 17:51 schreef Idler het volgende:

[..]

Gelijk heb je, zouden meer mensen moeten doen.

Ik denk dat het juist verstandig is om later met studeren te beginnen. Het is dan een veel bewustere keuze en daardoor is de kans ook groter dat het lukt. Na je Havo/VWO wordt het min of meer van je verwacht dat je door gaat leren, ook al weet je eigenlijk niet eens wat je wil gaan doen (ook al denken veel mensen dit wel te weten). Op latere leeftijd heb je waarschijnlijk een andere (betere) motivatie om een bepaalde studie te gaan doen.
100% mee eens, van mij werd vanaf de mavo verwacht dat ik min of meer de ICT in ging. Het hele trajact is doorgelopen en ik ben nu al denk 4 jaar echt actief bezig in de ICT en ben erachter dat het infeite absoluut niet mijn ding is. Sinds een jaar of 2 is mijn interesse enorm uitgebreid richting natuurkundige princiepe's en toepassing daarvan in techniek (denk aan alternatieve energiebronnen). Vroeger wist ik amper wat hiervan gezien de informatie nooit naar mij is toegespeeld.

Echter ben ik momenteel een stuk zelfbewuster en meer gemotiveerd dan vroeger.Zodoende de knoop doorgehakt en ben nu dan ook bezig met een inleidingstraject voor het toelatingsexamen (Ik werk echter momenteel nog gewoon 100% fulltime).Als alles goed gaat hoop dan in het 3e kwartaal te gaan beginnen met de studie Technische Natuurkunde . het zal even wennen zijn en vermoedelijk ook zwaar maar dat zal mij er niet van weerhouden mijn ambitie na te streven.

Ze zeggen altijd dat het een vrij land is waarin iedereen zichtzelf kan ontplooien op de manier zoals hij dat wilt. Ik merk hier persoonlijk weinig van gezien de regering het liefst ziet dat je z.s.m de economie ondersteunt d.m.v arbied. Helaas ben ik alles behalve standaard en neem zoals sommige het noemen "een eigen weg".

[ Bericht 0% gewijzigd door _Drake_ op 18-03-2009 12:35:37 ]
pi_67184142
quote:
Ik ben op mijn 23e begonnen met studeren. Inmiddels zit ik in de 3e en studeer af op mijn 27e. Gelukkig ben ik niet de oudste in de klas, maar ook zeker niet de jongste. Nu is het zo dat onbewust een soort norm heerst waarin bepaald wordt dat je dient af te studeren op je 24e/25e en dat je dan aan de slag gaat. Als ik vertel dat ik nog studeer en volgend jaar afstudeer (als ik 27 jaar ben) krijg ik vaak te horen 'ja dan wordt het ook wel eens tijd! ' Ik ervaar dat als een soort druk en dat de omgeving het vaak als 'vreemd' beschouwd als je op 26e nog studeert.

Toch heeft het ook een positief iets, omdat ik mij besef dat ik het niet kan maken om wat 'aan te kloten' (ik wil niet pas op mijn 30e afstuderen) Ben ik dus zeer serieus bezig met mijn studie en heb tot nu toe alles gehaald! Ik merk alleen dat de omgeving het vaak niet begrijpt. Je wordt schijnbaar geacht om dus al op je 23e afgestudeerd te zijn en rond je 25e al een huisje, boompje, beestje te hebben. Ik trek echter mijn eigen plan.

Wie begrijpt dit verhaal en ervaart hetzelfde? Merken jullie ook dat NL toch onbewust met leeftijdsnormen werkt wat betreft studie en afstuderen?
Waarschijnlijk denkt 'men' dat je al zesdejaars student oid bent, vanwege je leeftijd?
Maar joh, trek je er verder toch alsjeblieft niets van aan en wees trots op de studiehouding die jij kent! Daar zijn vast meer mensen jaloers op dan jij denkt!

Niet iedereen weet gewoon al op zijn 17e/18e wat ie wil, dat is mijns inziens niet erg.

Ik herken verder wel veel in je verhaal. Heb twee HBO-opleidingen gedaan, de één een jaar en de andere een half jaar. Toen een tijd gewerkt en zit nu weer op school. Doe nu MBO, gaat erg goed en studeer in juni af.

Iedereen denkt dat ik daarna aan het werk ga. Mooi niet! Wil nog een keer een HBO-opleiding gaan doen! (ben dan ook op m'n 25e of 26e klaar)
  woensdag 18 maart 2009 @ 22:17:49 #24
52853 L.Mo
Hey! Viespeuk!
pi_67187739
Op m'n 17e was ik klaar op de havo. Ik was handig met computers dus dan ga je naar een informatica opleiding. Vier jaar later was ik afgestudeerd voor Technische Informatica (HBO). Ik had toen nog geen zin om gelijk full-time te gaan werken. Dus wat doe je dan? Dan ga je naar de uni. Ik heb er 3 gehad, allemaal heel interessant, maar het was gewoon te moeilijk

En ja, dan houdt het dus blijkbaar op met leren en ben ik dus maar een baan gaan zoeken. Die was zo gevonden en met tegenzin had ik het contract getekend. Maar het werken valt wel erg tegen

Ik had ook zoiets van 'Is dit het nou?'. Ik ben 22 en zit nu 40 uur per week op kantoor met werk dat ik niet leuk vind

In september wil ik weer beginnen met werktuigbouw. Dan ben ik 23 en, hopelijk, 27 als ik afstudeer
Tot zover het nieuws
  Moderator woensdag 18 maart 2009 @ 22:22:07 #25
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_67187964
Enne, klein detail: financieel? Of ben je gedropt voor februari?
  woensdag 18 maart 2009 @ 22:27:16 #26
52853 L.Mo
Hey! Viespeuk!
pi_67188268
Na de vier jaar HBO kreeg ik geen stufi meer voor de universiteit. Dat is een lening geworden dus dat moet ik nog een keer terug betalen.

Maar bespaar niet op een opleiding, een jaar collegegeld verdien je later in een maand terug
Tot zover het nieuws
  Moderator woensdag 18 maart 2009 @ 22:50:48 #27
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_67189567
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 22:27 schreef L.Mo het volgende:
Na de vier jaar HBO kreeg ik geen stufi meer voor de universiteit. Dat is een lening geworden dus dat moet ik nog een keer terug betalen.

Maar bespaar niet op een opleiding, een jaar collegegeld verdien je later in een maand terug
Jawel, begrijp ik, maar stufi en alles, als je volop leent zit je op 700pm, doe dat keer 48...
Kijk, je moet je er niet op blind staren, maar je mag er wel rekening mee houden.
pi_67202127
Ik ben 28 en zit in het laatste jaar van m'n bachelor taalwetenschap. Ik ben wel gewoon met 18 begonnen met studeren (industrieel ontwerpen) maar door omstandigheden moest ik stoppen en heb ik 6 jaar niets kunnen doen. Toen dat voorbij was op m'n 25ste had ik de keus: zonder diploma (alleen vwo) gaan werken of toch weer studeren. Gelukkig werd mijn studieschuld kwijtgescholden en kon ik weer studeren. In mijn jaar komt meer dan de helft van de studenten niet direct van het vwo en heeft al iets anders gedaan. Ik merk soms wel in mijn omgeving dat mensen raar opkijken wanneer ze vragen wat voor werk ik doe en dat ik zeg dan ik nog studeer. Maar meer dan lichte verbazing is het niet, ik voel me niet gedwongen om fulltime te gaan werken.
Het voordeel van iets ouder zijn is dat je beter weet wat je wilt en meer gemotiveerde bent. Ik wil absoluut niet uitlopen en zorg gewoon dat ik op tijd klaar ben. Veel van mijn medestudenten plakken nog een half jaartje aan hun bachelor vast en gaan bestuur doen, extra bijvakken of een extra lange stage. Het is wel jammer dat ik daar de ruimte niet voor heb.

Ik ga na mijn bachelor een 2-jarige master doen en ben dus 30 als ik afstudeer. Dat is best oud vind ik zelf. Maar gelukkig is in mijn vakgebied kennis belangrijker dan leeftijd. Gebrek aan werkervaring is een nadeel maar dat kun je wel goed compenseren met bijbaantjes, stages en student-assistentschap.

De keuze tussen werk of studie is afhankelijk van je prioriteiten. Ik vind geld niet zo belangrijk zolang ik maar een beetje rond kan komen. Ik heb wel een soort 'honger' naar kennis en kan me niet voorstellen om ergens te werken waar ik niet steeds iets nieuws leer of bedenk. Gelukkig is het mogelijk om van onderzoek je werk te maken.
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
pi_67204585
Ik ben zelf op mijn 21 ingestroomd op het HBO dmv. toelatingsexamen (21+ test).
Nu wil ik graag wanneer ik mijn P op zak heb overstappen naar de uni omdat HBO me simpelweg te langzaam gaat en er teveel gestuurd wordt / het te schools voor mij is.
Het is echter wel zo dat ik op het HBO in februari ingestroomd ben, waardoor ik dus straks een half jaar 'niets' doe / door ga met HBO , en dan pas overstappen naar de uni. Dan ben ik dus 26 wanneer ik afstudeer. Ook niet erg gemiddeld. Boeit me niet zoveel..
pi_67289418
Kijk eerst eens wat je kan.

pi_67300963
VMBO vanaf een IQ van 83 ? Okay het is simpel, maar je kunt het ook overdrijven.
  zondag 22 maart 2009 @ 20:12:08 #32
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_67303796
Niet vanaf... dat is de middle 70% (69 zou logischer zijn).
Oh really?
  zondag 22 maart 2009 @ 20:15:48 #33
240781 JJ.Johnson
Hollah: we want prenup!
pi_67303929
quote:
Op zondag 22 maart 2009 20:12 schreef Matthijs- het volgende:
Niet vanaf.. dat is de middle 70% (69 zou logischer zijn). Voor de wiskunde op jouw school was zeker wel een bijzonder hoog iq nodig.
VMBO'ers hebben volgens dat ding een IQ van 83 tot +/- 110...
Luck is what happens when preparation meets opportunity.
  zondag 22 maart 2009 @ 20:17:51 #34
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_67303993
Nee, het betreft dus de middelste 70% van alle vmbo'ers. Nogmaals: geen 100% (zou ook een aparte aanname zijn nietwaar?).
Oh really?
  zondag 22 maart 2009 @ 20:25:55 #35
240781 JJ.Johnson
pi_67304241
quote:
Op zondag 22 maart 2009 20:17 schreef Matthijs- het volgende:
Nee, het betreft dus de middelste 70% van alle vmbo'ers. Nogmaals: geen 100% (zou ook een aparte aanname zijn nietwaar?).
Uiteraard, uitschieters zijn er altijd. Heb je nog meer van die voor de hand liggende bijdehante opmerkingen of was het dat?
Waar het natuurlijk om gaat is dat die score van 83 toch wel echt erg laag is(juist omdat het binnen die 70% zit), zelfs voor het VMBO. Er bestaat niet zomaar zoiets als het speciaal onderwijs.
pi_67304695
quote:
Op zondag 22 maart 2009 20:12 schreef Matthijs- het volgende:
Niet vanaf... dat is de middle 70% (69 zou logischer zijn).
Nou, misschien ben ik wel niet zo slim, wie weet. Ik zie iig nergens terug dat het iets met 70% te maken heeft.

Het enige dat er op die grafiek te zien is dat iets met 70% te maken heeft, is dat 70% van de totale bevolking zich tussen de 85 en 115 bevindt. Er staat nergens dat de VMBO'ers die daar weergegeven worden 70% van het totaal zijn. Anderzijds is het wel logisch dat ze nooit een exacte weergave er van kunnen opstellen omdat er altijd wel ergens een VMBO'er met een IQ van 130+ rond zal lopen.
  zondag 22 maart 2009 @ 20:50:42 #37
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_67305057
Ik heb diezelfde test eens gedaan (herken het figuurtje daaruit) en meen me te herinneren dat onder deze afbeelding nog specifiek werd aangegeven dat het ook bij de statistieken per opleidingsniveau om 70% ging. Valt hier dus inderdaad niet met zekerheid aan af te lezen. Maar dan nog zou het redelijk logisch zijn.
Oh really?
  zondag 22 maart 2009 @ 21:10:11 #38
195113 Pyjama
Gestreept, niet gestipt
pi_67305803
Ik denk dat je wel hard moet werken als je met een IQ van 91 Havo doet.
Toeval is toeval
pi_67306678
quote:
Op zondag 22 maart 2009 21:10 schreef Pyjama het volgende:
Ik vind de grafiek een beetje erg dubieus eerlijk gezegd. Wil wel eens weten hoeveel mensen met dat IQ de Havo hebben afgerond. Ook het nut van de CITO-toets ga ik wel erg (/nog meer) in twijfel trekken wanneer dit waar is. Nou deed ik dat toch al, maar goed.
pi_67358646
Nee joh, wat maakt dat uit. Ik ben zelf begonnen op mijn 17e en nu ik bijna 19 ben en 2 studies verder, heb ik ervoor gekozen om eerst een jaar (of meerdere) te gaan werken om echt eens duidelijk uit te zoeken wat ik nou wil gaan doen. Ik vind het ontzettend moeilijk om te kiezen wat ik wil gaan doen met mijn studie en ik denk dat het juist beter is als je later begint te studeren, maar dat je dan ook echt ZEKER weet wat je wil doen.
pi_67359473
quote:
Op zondag 22 maart 2009 21:10 schreef Pyjama het volgende:
daar is die nieuwe huiswerksite toch voor
pi_67359784
Met het oog op de bovenstaande grafiek: Studeren is niet alleen een kwestie van intelligentie,
veel belangrijker is discipline. Iemand die 24 uur van tevoren begint een tentamen te leren en een IQ heeft van 130 kan heel hard falen.
There is but one straight course, and that is to seek truth and pursue it steadily. - George Washington
*** Wiskunde Meisjes Blog *** CFR.org *** NRC.nl ***
  dinsdag 24 maart 2009 @ 16:04:31 #43
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_67360797
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 15:37 schreef Atlanticus het volgende:
Met het oog op de bovenstaande grafiek: Studeren is niet alleen een kwestie van intelligentie,
veel belangrijker is discipline. Iemand die 24 uur van tevoren begint een tentamen te leren en een IQ heeft van 130 kan heel hard falen.
Of het alsnog halen Het hangt verder van de tentamen af (ook op universitair niveau). MC vragen, beetje kunnen redeneren, samenhang zien met andere vakken en een goede samenvatting is soms voldoende. Ken ook mensen die op het laatste moment gewoon voor de grap een tentamen maken, niets voor hebben gedaan behalve sheets doornemen en het alsnog halen.
Op zondag 29 augustus 2004 03:57 schreef nikky het volgende:
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
pi_67361557
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 16:04 schreef Sharkdoggie het volgende:

[..]

Of het alsnog halen Het hangt verder van de tentamen af (ook op universitair niveau). MC vragen, beetje kunnen redeneren, samenhang zien met andere vakken en een goede samenvatting is soms voldoende. Ken ook mensen die op het laatste moment gewoon voor de grap een tentamen maken, niets voor hebben gedaan behalve sheets doornemen en het alsnog halen.
Het hangt daar uiteraard vanaf. Maar je zegt zelf al dat het "soms" werkt, dus bij de meeste vakken moet je echt wel op tijd beginnen en veel doen. Vooral bij bèta studies moet je op tijd beginnen met oefenen.
There is but one straight course, and that is to seek truth and pursue it steadily. - George Washington
pi_67372600
tvp
  woensdag 25 maart 2009 @ 00:28:33 #46
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_67379216
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 15:06 schreef Heroinjunk het volgende:
Nee joh, wat maakt dat uit. Ik ben zelf begonnen op mijn 17e en nu ik bijna 19 ben en 2 studies verder,
Dat is erg knap zeg, respect!
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_67379541

Effe uit een presentatie gepakt.
  woensdag 25 maart 2009 @ 08:36:03 #48
124676 RobertoCarlos
pi_67382120
Door het programma van Prem heb ik ineens door dat kinderen al vroeg verziekt worden door dit soort tests.
pi_67382437
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 16:04 schreef Sharkdoggie het volgende:

[..]

Ik ken mensen die zo zelfs negens en tienen hebben gehaald..
pi_67386125
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 08:59 schreef Finitio het volgende:

[..]

Bij multiple choice is dat ook heel goed te doen, met een beetje logica en affiniteit met het onderwerp.
  woensdag 25 maart 2009 @ 12:14:56 #51
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_67388288
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 08:36 schreef RobertoCarlos het volgende:
Door het programma van Prem heb ik ineens door dat kinderen al vroeg verziekt worden door dit soort tests.
Hoe zou jij het willen zien?
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
pi_67391352
Kunnen ze niet beter ipv een CITO toets een IQ test doen? Dan weet je tenminste zeker of het kind wel de benodigde capaciteiten ervoor heeft.
  woensdag 25 maart 2009 @ 14:10:35 #53
97934 ASroma
Flamboyant
pi_67392097
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 08:36 schreef RobertoCarlos het volgende:
ze worden zeker in bepaalde hokjes gedrukt, en kinderen zijn slim genoeg om zich dat te realiseren en gaan zich er dan ook naar gedragen. In mijn idee is een algemene brugklas veel beter, zo kan er over een heel jaar bekeken worden wat een kind wel en niet kan en welk onderwijs geschikt is, ipv aan de hand van 1 test een kind ergens te plaatsen.
pi_67392260
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 08:59 schreef Finitio het volgende:

[..]

Dan zijn het geen echte vakken. Of die mensen hebben meer gedaan dan ze zeggen gedaan te hebben.
  woensdag 25 maart 2009 @ 15:39:15 #55
240781 JJ.Johnson
pi_67395174
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 13:50 schreef F04 het volgende:
Kunnen ze niet beter ipv een CITO toets een IQ test doen? Dan weet je tenminste zeker of het kind wel de benodigde capaciteiten ervoor heeft.
Ook dan weet je het niet. Iemand kan door omstandigheden ook onderpresteren.
Dat geldt voor zowel de CITO als voor een IQ-test.
pi_67395729
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 00:28 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dat is erg knap zeg, respect!
Is het zo moeilijk om na te denken? De meeste mensen hebben wel geleerd om te interpreteren, maar op FOK schiet het brein van sommigen daar nog tekort.
pi_67395925
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 15:53 schreef Heroinjunk het volgende:

[..]

Is het zo moeilijk om na te denken? De meeste mensen hebben wel geleerd om te interpreteren, maar op FOK schiet het brein van sommigen daar nog tekort.
Op fora worden dingen meestal uit hun context gerukt.
pi_67400143
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 14:14 schreef Atlanticus het volgende:

[..]

Dan zijn het geen echte vakken. Of die mensen hebben meer gedaan dan ze zeggen gedaan te hebben.
Of de toets was gewoon makkelijk natuurlijk (zoals al gezegd, multiple choice + iets snel doornemen = hoog punt, kan best wel).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-03-2009 17:49:04 ]
  zaterdag 28 maart 2009 @ 16:57:24 #59
182020 FixYou
Call 911 NOW!!!
pi_67496940
Ja, ik blijf ook leren.
Ik doe nu Business management op het HBO, daarna jaar reizen, daarna nog drie jaar technische bedrijfskundige informatica op het WO en dan nog een master MBA. Dan ben ik ook al 29.

Edit: sorry, ik bedoelde bedrijfskundige informatica, dat is iets heel anders.

[ Bericht 11% gewijzigd door FixYou op 28-03-2009 17:36:08 ]
ya te encontrara siempre te va buscando la verdad
un día entenderá lo poco que va quedando en su lugar
  zaterdag 28 maart 2009 @ 17:03:34 #60
97934 ASroma
Flamboyant
  zaterdag 28 maart 2009 @ 17:24:18 #61
124676 RobertoCarlos
pi_67497729
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 17:03 schreef ASroma het volgende:
dat je er de puf voor hebt...
Het is nog maar de vraag of dit allemaal zo gaat gebeuren natuurlijk... maar plannen moet je hebben.
  zaterdag 28 maart 2009 @ 17:26:23 #62
195113 Pyjama
Gestreept, niet gestipt
pi_67497788
Als alles loopt zoals ik het wil ben ik 32 als ik klaar ben. Pff. Mja, je moet toch wat he? Denk dat dat bij veel mensen ook wel meespeelt. Je moet wel studeren als je niet je hele leven een of ander baantje wil hebben waar je hart niet ligt.

Als je eenmaal besloten hebt is het niet echt een keuze meer, dan ga je gewoon door.
Toeval is toeval
  zaterdag 28 maart 2009 @ 17:35:06 #63
182020 FixYou
Call 911 NOW!!!
pi_67497997
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 16:57 schreef FixYou het volgende:
Ja, ik blijf ook leren.
Ik doe nu Business management op het HBO, daarna jaar reizen, daarna nog drie jaar technische bedrijfskundige informatica op het WO en dan nog een master MBA. Dan ben ik ook al 29.

zaterdag 28 maart 2009 @ 18:16:05 #64
124676 RobertoCarlos
pi_67498960
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 16:57 schreef FixYou het volgende:
Ja, ik blijf ook leren.

Het probleem is bijv. al dat dit je heel veel geld kan gaan kosten als de huidige plannen doorgaan. Dan mag je nog maar 1 bachelor en 1 master doen, voor de rest moet je dan een (veel) hoger collegegeld betalen.
Kan je nagaan, je bent nog niet eens begonnen of er is al een beer op de weg
  zaterdag 28 maart 2009 @ 18:19:52 #65
124676 RobertoCarlos
pi_67499046
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 12:14 schreef Sharkdoggie het volgende:

[..]

Hoe zou jij het willen zien?
Beetje late reactie, maar er moet veel meer meegenomen bij dit soort testen. De hele persoonlijkheid, zaken als bijv doorzettingsvermogen, sociale achtergrond van de kids, etc. Je zag bijv bij Prem dat Pleun nou niet direct uit een intellectueel gezin kwam, maar dat ze wel degelijk intelligent, leergierig en bijdehand was. Bij een papieren toets wordt daar allemaal niet naar gekeken.
  zaterdag 28 maart 2009 @ 18:54:01 #66
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_67499959
Ik zou me ook laatbloeier moeten noemen.

ergens in mn 2 de studie jaar kwamen er een paar inzichten bij waarna motivatie ver te zoeken was en 1 jaar aankloten en daarna heeft het bijna 2 jaar stil gelegen.
Nu bezig met een 2 jarige eindsprint van bachelor afronden (Gelukt)met 3 richtingen en 2 jarige master in anderhalf jaar doen(onderweg en opschema) eventueel "vertragen" door buitenland stage.
En wat er daarna gebeurt? Weet ik nog niet.
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  zaterdag 28 maart 2009 @ 22:08:27 #67
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_67505807
Ook al zou alles getest kunnen worden dan nog wordt voorspeld hoe diegene later presteert door naar zijn of haar prestaties op het moment van testafname te kijken. Natuurlijk is het zo dat kinderen al heel vroeg op een traject worden gezet wat het niet makkelijk om een niveau hoger te komen maar op een gegeven moment moeten kinderen aan een traject beginnen.

Een algemene brugklas zou kunnen werken, maar een groep 8 met een leraar die goed het niveau kan inschatten zou een dergelijke functie moeten hebben.

Zelf zou ik graag willen zien zo nu makkelijk iemand een niveau lager wordt gezet als diegene slecht presteert ook een niveau omhoog kan gaan als diegene goed presteert. Mensen veranderen van mening, motivatie, inzet naar mate ze ouder worden. Iemand die net van de basisschool afkomt kan een totaal andere instelling hebben wanneer ze beginnen met examens. Zou dan ook willen zien dat mentoren in klassen ook echt hun leerlingen proberen te motiveren en inzicht proberen te bieden met hoe ze ervoor staan.
  zaterdag 28 maart 2009 @ 22:10:31 #68
182020 FixYou
Call 911 NOW!!!
pi_67505867
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 18:16 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Het probleem is bijv. al dat dit je heel veel geld kan gaan kosten als de huidige plannen doorgaan. Dan mag je nog maar 1 bachelor en 1 master doen, voor de rest moet je dan een (veel) hoger collegegeld betalen.
Kan je nagaan, je bent nog niet eens begonnen of er is al een beer op de weg
Geld is in mijn familie gelukkig geen probleem.
  zaterdag 28 maart 2009 @ 22:12:23 #69
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_67505934
Terug ontopic: Ik ben op mijn 23e aan mijn tweede studie begonnen, nadat ik een HBO studie had afgerond. De mensen waarmee ik afstudeerde hebben nu hun huisje, boompje en beestje, maar ik zou dat niet trekken. Deels omdat ik niet rest van mijn leven het soort werk wil doen wat bepaald wordt door de diploma die ik net heb gehaald en deels omdat ik nu nog veel richting kan geven aan mijn voortgang.

Natuurlijk is het mogelijk om nog een goed CV op te bouwen, cursussen te doen, maar daarmee gaat het me langzaam vergeleken met nu een WO diploma halen. Nu doe ik 2 WO studies tegelijk en heb het gevoel dat ik eindelijk op het niveau "presteer" waarmee ik blij ben. Enige spijt wat ik heb is dat ik toch HBO heb afgemaakt en daarmee 3 jaar heb weggegooid,vooral omdat ik uitdaging miste. Echt vreemd wordt ik niet aangekeken. Niet door de mensen die jonger zijn dan mij en al helemaal niet door de mensen op de universiteit die precies hetzelfde als mij hebben.
  Moderator zaterdag 28 maart 2009 @ 22:20:29 #70
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_67506227
Als je het goed bekijkt is het hoogste leerniveau in Nederland schijnbaar wel erg laag. Al is dat op z'n minst een nieuw topic waard...
pi_67509268
Leonidas, ik zit in jouw situatie maar dan als eerstejaars (ik ben 23 ja, bijna 24 ). Ik merk er weinig van in mijn omgeving, mensen zijn nooit verbaasd of iets dergelijks. Het enige hinderlijke voor mij is dat al mijn vrienden inmiddels aan het afstuderen zijn en ik net begonnen ben...maar dat heb ik aan mezelf te danken aangezien ik eerst jaren gewerkt heb omdat ik te eigenwijs was om te gaan studeren. En bovendien echt geen idee had van wat ik wilde (weet ik nog steeds niet trouwens, maar ik vermaak me prima nu, al voel ik me soms wat oud bij 18-jarigen in de buurt).
  zondag 29 maart 2009 @ 00:15:21 #72
144213 Adidah
Het was wraak
pi_67509428
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 17:26 schreef Pyjama het volgende:
Als je eenmaal besloten hebt is het niet echt een keuze meer, dan ga je gewoon door.
Wat een onzin. Je tekent geen contract voor het leven of zo.
pi_67509876
Ik ben op mijn 19e begonnen met studeren, alleen was de studiekeuze verre van realistisch, ben toen aan het begin van het tweede jaar gestopt en iets totaal anders gaan doen. Dat bleek ook niet zo'n goede keus, het was allemaal veel te simpel en ik mistte nogal wat uitdaging, dus met mn propedeuse diploma dezelfde studie nog in een andere stad geprobeerd, maar ook dat was huilen met de pet op, kwam ik na een maandje achter. Inmiddels ben ik 23 en ga ik in september de vierde studie tegemoet zien.
Nu baal ik ontzettend dat ik de eerste studie niet iets meer had doorgezet, sommige vakken waren wel problematisch, maar geen absolute ramp en nu zit ik helemaal zonder papiertje terwijl bijna al mn vrienden al aan het afstuderen zijn of afgestudeerd zijn. Is moeilijk te verwerken.
  zondag 29 maart 2009 @ 00:47:49 #74
144213 Adidah
Het was wraak
pi_67509991
quote:
Op zondag 29 maart 2009 00:40 schreef Sport_Life het volgende:
...terwijl bijna al mn vrienden al aan het afstuderen zijn of afgestudeerd zijn. Is moeilijk te verwerken.
Je moet toch vooral je eigen pad uitstippelen en keuzes maken die voor jou het beste zijn.
  zondag 29 maart 2009 @ 00:50:00 #75
195113 Pyjama
Gestreept, niet gestipt
pi_67510033
quote:
Op zondag 29 maart 2009 00:15 schreef Adidah het volgende:

[..]

Wat een onzin. Je tekent geen contract voor het leven of zo.
Hmm ik vind dus van wel, mentaal gezien dan. Je gooit toch het hele beeld van je toekomst om, bouwt schulden om, steekt er veel tijd in. Op een gegeven moment is stoppen eigenlijk geen optie meer.

Maar goed, dat is hoe ik het ervaar he (en ik heb het nu over op latere leeftijd beginnen met een studie, als je jonger bent kun je nog wel eens een keer afhaken en opnieuw beginnen, maar aan studiefinanciering komt een keer een einde en als je ook nog kinderen wilt etc heb je toch met een tijdslimiet te maken).
Toeval is toeval
pi_67510084
quote:
Op zondag 29 maart 2009 00:47 schreef Adidah het volgende:

[..]

Je moet toch vooral je eigen pad uitstippelen en keuzes maken die voor jou het beste zijn.
jawel... maar als ik de eerste studie door had gezet was ik nu in juni afgestudeerd... en dat is vervelend . De keuzes die ik maakte waren wel rationeel hoor, op het moment waren ze voor mij logisch, ik zie het dan ook meer als domme pech .
  zondag 29 maart 2009 @ 08:52:28 #77
124676 RobertoCarlos
pi_67512714
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 22:10 schreef FixYou het volgende:

[..]

Geld is in mijn familie gelukkig geen probleem.
Bedelen kennelijk ook niet
  zondag 29 maart 2009 @ 08:53:00 #78
124676 RobertoCarlos
pi_67512716
quote:
Op zondag 29 maart 2009 00:50 schreef Pyjama het volgende:

[..]

Hmm ik vind dus van wel, mentaal gezien dan. Je gooit toch het hele beeld van je toekomst om, bouwt schulden om, steekt er veel tijd in. Op een gegeven moment is stoppen eigenlijk geen optie meer.

Maar goed, dat is hoe ik het ervaar he (en ik heb het nu over op latere leeftijd beginnen met een studie, als je jonger bent kun je nog wel eens een keer afhaken en opnieuw beginnen, maar aan studiefinanciering komt een keer een einde en als je ook nog kinderen wilt etc heb je toch met een tijdslimiet te maken).
Eensch! (helaas)
  zondag 29 maart 2009 @ 18:21:22 #79
182020 FixYou
Call 911 NOW!!!
pi_67524270
quote:
Op zondag 29 maart 2009 08:52 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Bedelen kennelijk ook niet
Ja, je hebt gelijk. Ik kan beter geld lenen van de IB-groep om mijn zelfstandigheid te vergroten.
  zondag 29 maart 2009 @ 18:29:42 #80
124676 RobertoCarlos
pi_67524475
quote:
Op zondag 29 maart 2009 18:21 schreef FixYou het volgende:

[..]

Ja, je hebt gelijk. Ik kan beter geld lenen van de IB-groep om mijn zelfstandigheid te vergroten.
Leer je wel de waarde van geld kennen....gouden lepel enzo
  zondag 29 maart 2009 @ 19:45:07 #81
182020 FixYou
Call 911 NOW!!!
pi_67526266
quote:
Op zondag 29 maart 2009 18:29 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Leer je wel de waarde van geld kennen....gouden lepel enzo
Ik krijg ook niet alles van ze, ik werk 16 uur per week en betaal mijn eigen kamer en boodschappen. Maar als het om educatie gaat, willen ze best in mij investeren.
  Moderator zondag 29 maart 2009 @ 19:49:34 #82
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_67526374
Zo op de man af hoeft nou ook weer niet. PMen hierover mag naar elkaar natuurlijk wel.
  woensdag 1 april 2009 @ 10:24:44 #83
165633 eriksd
The grand facade...
pi_67604439
quote:
Op zondag 15 maart 2009 23:52 schreef TimMer1981 het volgende:
Gewoon schijt aan hebben. Maatschappelijke normen bestaan alleen voor mensen die niet voor zichzelf na kunnen denken.

Benieuwd hoe jij je leven invult.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  woensdag 1 april 2009 @ 10:29:43 #84
165633 eriksd
The grand facade...
pi_67604574
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 22:12 schreef Sharkdoggie het volgende:
Nu doe ik 2 WO studies tegelijk en heb het gevoel dat ik eindelijk op het niveau "presteer" waarmee ik blij ben. Enige spijt wat ik heb is dat ik toch HBO heb afgemaakt en daarmee 3 jaar heb weggegooid,vooral omdat ik uitdaging miste. Echt vreemd wordt ik niet aangekeken. Niet door de mensen die jonger zijn dan mij en al helemaal niet door de mensen op de universiteit die precies hetzelfde als mij hebben.
Wat een drama...
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_67712019
quote:
Op woensdag 1 april 2009 10:24 schreef eriksd het volgende:

[..]

Benieuwd hoe jij je leven invult.
Op mijn eigen manier zonder andere mensen ermee lastig te vallen, zoals het hoort.
pi_67712621
quote:
Op woensdag 1 april 2009 10:29 schreef eriksd het volgende:

[..]

Wat een drama...
Hij zei iig niet als ipv. dan.
  zondag 5 april 2009 @ 18:00:41 #87
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_67734694
Hier ook een laatbloeier; ik ben minder gaan werken om nu (29 jaar) aan een HBO studie te beginnen.

Na VWO had ik even geen zin in leren en ik wist ook niet goed wat ik wilde. Ik ben daarom gaan werken. Ik heb geen hekel aan m'n werk (ook daar wel opledingen gevolgd) maar ik ben wel tot de slotsom gekomen dat ik niet oud ga worden in dit werk. Dit is voor mij dan ook een carierre-switch.
Mijn streven is om de HBO gewoon in 4 jaar af te ronden, maar ik ga me niet gek laten maken, dus wordt het later later dan so be it... Ik vind het ook gewoon weer leuk om te leren, en t.z.t. passendwerk vinden, tja dat zie ik dan ook wel weer. Ik zit gelukkig niet op de schopstoel.
Ik heb nu huisje, boompje, beestje, maar ik zie het (voor mij in iedergeval) als een voordeel. Ik heb een goede basis waarop ik kan terugvallen qua geld en qua werk (een partner met inkomen scheelt uiteraard ook). Ik ben erg gemotiveerd en kan nu ook veel beter plannen, en vooruitzien dan toen ik 19 was (ja ja jaartje op VWO blijven zitten).

Kortom ik ben zeer gemotiveerd, geld boeit mij niet zo veel als ik er maar van rond kan komen (veel luxe hoeft niet, maar mag altijd ) en ik zie wel waar het schip strandt.
klerkje
pi_67735981
Klinkt allemaal heel bekend.

Ben zelf 26 en word in de zomer 27 en ben nu laten we zeggen 3e jaars. Als ik ergens gek van word is op werk (part-time) elke week weer vragen van mensen krijg hoe lang ik nog moet en wanneer ik denk klaar te zijn. Om eerlijk te zijn boeit het mij echt niet, ik doe lekker mijn eigen ding, heb het zeer naar mijn zin op mijn huidige werk en de studie doe ik lekker op m'n eigen tempo.
  zondag 5 april 2009 @ 19:14:03 #89
124676 RobertoCarlos
pi_67736606
quote:
Op zondag 5 april 2009 18:50 schreef McGilles het volgende:
Klinkt allemaal heel bekend.

Ben zelf 26 en word in de zomer 27 en ben nu laten we zeggen 3e jaars. Als ik ergens gek van word is op werk (part-time) elke week weer vragen van mensen krijg hoe lang ik nog moet en wanneer ik denk klaar te zijn. Om eerlijk te zijn boeit het mij echt niet, ik doe lekker mijn eigen ding, heb het zeer naar mijn zin op mijn huidige werk en de studie doe ik lekker op m'n eigen tempo.
pi_67822642
Ik heb na het VWO echt nooit gedacht om *niet* verder te leren, dat leek voor mij eigenlijk de enige keuze. Maar zoals bij velen had ik ook het probleem om niet direct te weten wat ik wilde en bij een aantal studies niet te kunnen worden geplaatst. Dus dan loop je enige "vertraging" ( ) op waardoor ik nu ook niet nominaal zal afstuderen. Het zij zo.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 9 april 2009 @ 10:09:39 #91
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_67855137
Dit jaar voor het eerst begonnen met studeren, ben nu al onderhand aan mijn derde studie bezig.
pi_67874436
quote:
Op donderdag 9 april 2009 10:09 schreef Ofyles2 het volgende:
Dit jaar voor het eerst begonnen met studeren, ben nu al onderhand aan mijn derde studie bezig.
Ik dacht dat ik erg was met 3 studies in 3 jaar, maar jij maakt het wel erg bont met 3 studies in een half jaar
  donderdag 9 april 2009 @ 20:09:57 #93
124676 RobertoCarlos
pi_67875008
De vraag is alleen of jullie deze studies af gaan maken:
Het grote 2 studies topic
pi_67875086
quote:
Op donderdag 9 april 2009 10:09 schreef Ofyles2 het volgende:
60% van de mensen op de universiteit valt af, dus beter laat dan nooit hè.
pi_67875801
quote:
Op donderdag 9 april 2009 20:09 schreef RobertoCarlos het volgende:
De vraag is alleen of jullie deze studies af gaan maken:
Het grote 2 studies topic
mijn post al gevonden daar?
  donderdag 9 april 2009 @ 20:52:48 #96
124676 RobertoCarlos
pi_67876389
quote:
Op donderdag 9 april 2009 20:33 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

mijn post al gevonden daar?
Kennelijk heb je de boodschap dan nog niet begrepen...dan had je hier niet zo enthousiast over 3 studes gepost...

[ Bericht 8% gewijzigd door RobertoCarlos op 09-04-2009 21:25:14 ]
pi_67877325
Ik ben met mijn 17e begonnen aan mijn HBO. Ik ben nu 21 en zou eigenlijk dit jaar afstuderen. Heb echter 2x mijn derde jaar niet gehaald dus ik begin waarschijnlijk met mijn 21e nog aan een nieuwe HBO zonder dat ik de oude heb afgerond. Ben dan naar alle waarschijnlijkheid nog 4 jaar bezig en met de 25 pas klaar.
Aids.
  donderdag 9 april 2009 @ 21:26:36 #98
124676 RobertoCarlos
pi_67877405
quote:
Op donderdag 9 april 2009 21:24 schreef Mss het volgende:
Ik ben met mijn 17e begonnen aan mijn HBO. Ik ben nu 21 en zou eigenlijk dit jaar afstuderen. Heb echter 2x mijn derde jaar niet gehaald dus ik begin waarschijnlijk met mijn 21e nog aan een nieuwe HBO zonder dat ik de oude heb afgerond. Ben dan naar alle waarschijnlijkheid nog 4 jaar bezig en met de 25 pas klaar.
Houd er rekening mee dat je daarvoor duizenden euri collegegeld per jaar zult moeten betalen...
pi_67877677
quote:
Op donderdag 9 april 2009 21:26 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Houd er rekening mee dat je daarvoor duizenden euri collegegeld per jaar zult moeten betalen...
Ja, dat is ook de (eigenlijk de enige) reden dat ik overweeg om mijn oude studie met 2 jaar tegenzin nog af te maken
Aids.
pi_67882886
quote:
Op donderdag 9 april 2009 20:52 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Kennelijk heb je de boodschap dan nog niet begrepen...dan had je hier niet zo enthousiast over 3 studes gepost...
Laten we zeggen: ben met mn huidige baan en studieplan beter af dan de gemiddelde starter na 't HBO . (tis alleen klote van de studieschuld dus vandaar nog maar hbo of wo in de avond ernaast)
pi_67882944
quote:
Ga deeltijd! Ik doe het ook en bevalt mij uitstekend, en natuurlijk lekker inkomen zonder afhankelijk te zijn van bijbanen
  vrijdag 10 april 2009 @ 09:17:46 #102
240781 JJ.Johnson
pi_67886709
quote:
Buiten dat jij een wat groter probleem krijgt met je studiefinanciering (je zult veel moeten gaan lenen, of er voor werken) zit ik op het moment hetzelfde zo niet nog erger. Ik ben weliswaar op mijn 21e pas voor het eerst begonnen met HBO ('21+ test'), maar ben van plan na mijn propedeuse behaald te hebben naar de uni te gaan. Veel mensen raden het me af, maar ik trek me daar niets van aan Ik snap op zich de argumenten wel, en waarom het geen goed idee is / lijkt, maar ik weet dat ik het kan en wil het heel graag. Het lukt me dus vast wel. Zo niet, dan kan ik altijd nog terug naar het HBO, maar daar ga ik maar even niet vanuit.

Edit: ben nu dus 21, ben op mijn 22e klaar met propedeuse, op mijn 23e begin ik aan de uni omdat ik bij het HBO mee heb gedaan aan de februari instroom en dus op de helft van het jaar klaar ben, en dan ben ik 26 wanneer ik klaar ben met mijn WO Bachelor. Wellicht nog een master erachteraan... Dus ik ben nog wel even zoet. Maar eigenlijk maakt me dat niet zoveel uit. Nu heb je die kans nog.
  vrijdag 10 april 2009 @ 09:57:54 #103
124676 RobertoCarlos
pi_67887720
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 00:15 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Laten we zeggen: ben met mn huidige baan en studieplan beter af dan de gemiddelde starter na 't HBO . (tis alleen klote van de studieschuld dus vandaar nog maar hbo of wo in de avond ernaast)
Dan heb je wel een hele goeie baan als je E 13000,- per jaar aan collegegeld kunt betalen....
pi_67889425
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 00:18 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Ga deeltijd! Ik doe het ook en bevalt mij uitstekend, en natuurlijk lekker inkomen zonder afhankelijk te zijn van bijbanen
True maar helaas zijn niet alle studie's in deeltijd te doen
  vrijdag 10 april 2009 @ 11:36:50 #105
124676 RobertoCarlos
pi_67891039
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 10:52 schreef _Drake_ het volgende:

[..]

Sterker nog: het worden er steeds minder omdat het..... jawel niet rendabel is voor de uni's
pi_67908097
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 10:52 schreef _Drake_ het volgende:

[..]

Dat is helaas waar idd, ik heb geluk dat mijn studiekeuze nog wel in deeltijd is, maar er zijn er ook een aantal gestopt.
  maandag 13 april 2009 @ 10:34:40 #107
212492 Jarzwork
'ave we got a video??
pi_67970210
quote:
Ik ben op mijn 23e begonnen met studeren. [..]
Same here. Na de HTS weer begonnen met studeren aan de TU. Ben waarschijnlijk ook op mn 27e klaar en krijg ook vaak dezelfde reactie.

Ik erger me er eerlijk gezegd niet eens meer aan; mensen die laat beginnen hebben vaak erg veel motivatie en zijn erg met de stof bezig (merk ik zelf ook tot mn eigen verbazing), dit in tegenstelling tot studenten die meteen na het VWO begonnen zijn. De uitval onder de oudere instromer is veel lager en daarbij zul je (vanwege je harde werk en doordat je weet wat er te koop is in de wereld) nooit genoegen nemen met een doorsnee baantje na je studie. Bij veel 'vroegbloeiers' zie ik dit wel.

No worries, de echte afrekening komt pas op je middelbare school reunie
pi_67972792
Meld! Hier ook een laatbloeier.

Eerst van mijn 11e tot 15e LTS (huidig VMBO) gedaan. Geen idee wat ik daar deed Vervolgens van mijn 15e tot 21e fulltime gewerkt (allerlei IT baantjes). Vervolgens op mijn 21e toelatingsexamen gedaan voor een bachelor Bio-informatica. En nu ga ik volgend jaar waarschijnlijk beginnen aan een master opleiding bio-informatica in Wageningen. Tja het leven kan raar lopen

Grap van dit alles is dat er allerlei mensen zijn met een hogere vooropleiding dan ik die nog allemaal vakken over moeten doen. Maar ik heb tot nu toe alles nog in één jaar gehaald Ik vind dat prachtig ja Eigenwijze VWO's die keihard falen tegenover mij de "simpele" LTS'er / VMBO'er hehehe

Niet dat ik vind dat het uitmaakt. Maar sommige kunnen er zo bevooroordeeld over doen dat ik er toch wel een beetje van kan genieten als dat gebeurt
Profiel opgeheven.
  maandag 13 april 2009 @ 13:37:25 #109
124676 RobertoCarlos
pi_67974835
quote:
Op maandag 13 april 2009 12:16 schreef Bierie het volgende:
Meld! Hier ook een laatbloeier.

Eerst van mijn 11e tot 15e LTS (huidig VMBO) gedaan. Geen idee wat ik daar deed Vervolgens van mijn 15e tot 21e fulltime gewerkt (allerlei IT baantjes). Vervolgens op mijn 21e toelatingsexamen gedaan voor een bachelor Bio-informatica. En nu ga ik volgend jaar waarschijnlijk beginnen aan een master opleiding bio-informatica in Wageningen. Tja het leven kan raar lopen

Grap van dit alles is dat er allerlei mensen zijn met een hogere vooropleiding dan ik die nog allemaal vakken over moeten doen. Maar ik heb tot nu toe alles nog in één jaar gehaald Ik vind dat prachtig ja Eigenwijze VWO's die keihard falen tegenover mij de "simpele" LTS'er / VMBO'er hehehe

Niet dat ik vind dat het uitmaakt. Maar sommige kunnen er zo bevooroordeeld over doen dat ik er toch wel een beetje van kan genieten als dat gebeurt
Goed gedaan!
Blijkt maar weer dat je gewoon naar de verkeerde onderwijsniveau gestuurd kan worden/ kan gaan door testjes enzo
pi_67975021
quote:
Op maandag 13 april 2009 13:37 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Goed gedaan!
Blijkt maar weer dat je gewoon naar de verkeerde onderwijsniveau gestuurd kan worden/ kan gaan door testjes enzo
Dankje

Ik ben met name blij met het feit dat zoiets mogelijk is. Men is veelal erg negatief over het onderwijs in Nederland (vaak ook terecht). Maar dat je verschillende zij instroom wegen heb om toch weer verder te kunnen is dan toch weer een mooi iets. Het heeft mij in ieder geval veel geholpen!

En die testjes op de basisschool. Ik vind het zo een ontzettend achterhaald iets. Het is toch een moment opname. Je zal maar net een slechte dag hebben. Als je zelf dan niet de motivatie bezit om door te zetten. Ben je straks de rest van je leven veroordeeld tot onderpresteren!
Profiel opgeheven.
  maandag 8 juni 2009 @ 13:49:22 #111
52853 L.Mo
Hey! Viespeuk!
pi_69824601
Kom er net achter dat het dankzij Plasterk bijna onmogelijk wordt om een tweede studie te doen. Ik wil dus een tweede HBO studie gaan doen, maar dan komt er naast het collegegeld ook nog eens instellingsgeld bij. En dat is zo'n 6000 euro!
Tot zover het nieuws
  maandag 8 juni 2009 @ 14:16:08 #112
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_69825382
en zo onterecht vind ik die regeling niet eens, het is jammer alleen dat ze geen overgangsfase hebben.
pi_69828182
Ik vind het belachelijk dat Plaskerk een tweede studie zoveel duurder heeft gemaakt. De regering promoot een leven lang leren maar dan wel als je geld heb.
Profiel opgeheven.
  maandag 8 juni 2009 @ 15:53:39 #114
52853 L.Mo
Hey! Viespeuk!
pi_69828193
quote:
Op maandag 8 juni 2009 14:16 schreef Grumpey het volgende:
en zo onterecht vind ik die regeling niet eens, het is jammer alleen dat ze geen overgangsfase hebben.
Nee ergens klopt het wel, ik zou ook geen belasting willen betalen voor iemand die zo nodig twee studies wil doen.

Krijg ik er later wel weer uit
Tot zover het nieuws
  maandag 8 juni 2009 @ 15:55:52 #115
52853 L.Mo
Hey! Viespeuk!
pi_69828256
quote:
Op maandag 8 juni 2009 15:53 schreef Bierie het volgende:
Ik vind het belachelijk dat Plaskerk een tweede studie zoveel duurder heeft gemaakt. De regering promoot een leven lang leren maar dan wel als je geld heb.
Behalve als je het onderwijs of de gezondheidszorg in wil, dan betaal je niks extra...
Tot zover het nieuws
  maandag 8 juni 2009 @ 16:39:46 #116
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_69829689
quote:
Op maandag 8 juni 2009 15:53 schreef Bierie het volgende:
Uhm, nee. De overheid promoot helemaal geen leven lang studeren. De overheid stimuleert dat je aan de slag gaat en je kennis gaat toepassen in plaats van ontwijkgedrag en vluchtgedrag in een tweede opleiding zoals veel studenten nu laten zien. Door de mogelijkheid te ontmoedigen in een laat stadium nog iets nieuws te studeren vergroot je ook het aantal mensen dat al vroegtijdig bekijkt of de studie de juiste is. Het feit dat de regelingen nu zo soepel zijn is er debet aan dat mensen nu zo laid-back studies uitkiezen, en laten vallen, en weer opnieuw beginnen, en weer laten vallen, etc etc.

En dat geld argument gaat niet op, omdat iedereen dezelfde rechten en voorzieningen krijgt voor het volgen van een goede, universitaire opleiding in Nederland. Daarnaast is een 2e opleiding een keuze, als jij denkt dat het je marktwaarde vergroot dan is het je eigen keus om een lening te nemen. Dit is niet meer de verantwoordelijkheid voor anderen, laat staan dat ze ervoor moeten betalen zoals nu het geval is.
pi_69830066
Misschien dat het interessant is om na te gaan hoe lang 'onze' politici over hun studie hebben gedaan. Zullen leuke uitkomsten tussen zitten
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_69830568
quote:
Op maandag 8 juni 2009 16:39 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Uhm, nee. De overheid promoot helemaal geen leven lang studeren. De overheid stimuleert dat je aan de slag gaat en je kennis gaat toepassen in plaats van ontwijkgedrag en vluchtgedrag in een tweede opleiding zoals veel studenten nu laten zien. Door de mogelijkheid te ontmoedigen in een laat stadium nog iets nieuws te studeren vergroot je ook het aantal mensen dat al vroegtijdig bekijkt of de studie de juiste is.
Sorry maar die laatste conclusie is compleet onjuist.
Het enige dat je hiermee veroorzaakt is dat mensen hun leven lang ongelukkig zullen zijn door een fout in het verleden. Studenten gaan heus niet betere keuzes maken. De meeste weten namelijk niet eens dat dit wordt ingevoerd.
quote:
Het feit dat de regelingen nu zo soepel zijn is er debet aan dat mensen nu zo laid-back studies uitkiezen, en laten vallen, en weer opnieuw beginnen, en weer laten vallen, etc etc.
Dat is niet alleen te wijten aan de student. Er moet ook gewoon heel jong gekozen worden. Men dient maar op 16/17 jarige leeftijd te weten wat men de rest van het leven wil doen.
quote:
En dat geld argument gaat niet op, omdat iedereen dezelfde rechten en voorzieningen krijgt voor het volgen van een goede, universitaire opleiding in Nederland. Daarnaast is een 2e opleiding een keuze, als jij denkt dat het je marktwaarde vergroot dan is het je eigen keus om een lening te nemen. Dit is niet meer de verantwoordelijkheid voor anderen, laat staan dat ze ervoor moeten betalen zoals nu het geval is.
Ik vind het 'geld argument' dat zo gaat van 'wij moeten ervoor betalen en dat vind ik niet terecht' ook een beetje lam. Betalen moet je toch. De regering vindt wel een andere bodemloze put hoor. Je moet het dus ook niet zien alsof je daar geld in steekt, je steekt geld in de belasting die je sowieso moet betalen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 08-06-2009 17:04:00 ]
  maandag 8 juni 2009 @ 17:26:02 #119
124676 RobertoCarlos
pi_69831298
quote:

[..]

Uhm, nee. De overheid promoot helemaal geen leven lang studeren. De overheid stimuleert dat je aan de slag gaat en je kennis gaat toepassen in plaats van ontwijkgedrag en vluchtgedrag in een tweede opleiding zoals veel studenten nu laten zien. Door de mogelijkheid te ontmoedigen in een laat stadium nog iets nieuws te studeren vergroot je ook het aantal mensen dat al vroegtijdig bekijkt of de studie de juiste is. Het feit dat de regelingen nu zo soepel zijn is er debet aan dat mensen nu zo laid-back studies uitkiezen, en laten vallen, en weer opnieuw beginnen, en weer laten vallen, etc etc.
Even een snelle google:
http://www.regering.nl/Ac(...)ang_leren_stimuleren
quote:
De ministerraad heeft besloten een Taskforce leven lang leren in te stellen. Doel is mensen te stimuleren te blijven leren en te blijven investeren in zichzelf. De Taskforce gaat de activiteiten op het gebied van leven lang leren stimuleren en coördineren.
Bovendien ga je er vanuit dat mensen een 2e studie doen omdat ze sukkels zijn en niet omdat ze zich verder willen ontwikkelen. Dat kan namelijk ook.... Dat gaat niet als je toevallig geen beurs kunt krijgen en niet genoeg verdient om de 8 - 10.000 Euri zelf te betalen. En dat is de meerderheid van de mensen.

Maar volgens mij wil je gewoon hier een discussie starten, want ik kan mij niet voorstellen dat je dit serieus meent...
pi_69831811
quote:

[..]

De overheid had zich wel voorgenomen studeren te stimuleren. Dus daar zat je al fout.

Bovendien pak je hiermee alleen de gemotiveerde studenten mee. Juist die studenten die Nederland zo graag wilt houden. Iemand die een tweede Master opleiding volgt doet dit veelal voor extra verdieping en is veelal gemotiveerd er eigen geld in te steken (immers moet je dan al of lenen van de ib groep mits dat nog mogelijk is of het zien te combineren met werk.) En dan komt de regering met de genadeslag zodat je ook nog eens een zesvoud aan collegeld mag betalen.

Waar denk je dat al die gemotiveerde studenten naartoe gaan als ze instellingscollegeld moeten gaan betalen? Ja naar het buitenland. Immers heeft Nederland geen enkel streepje meer voor op universiteiten in het buitenland. Dus weg alle gemotiveerde hoogopgeleide Nederlandse studenten.

Het is in en in triest om telkens weer te zien dat er dit soort kortzichtige oplossingen gezocht worden om kosten te besparen. Zeker omdat je weet dat dit meer een rem legt op de economie ipv het te stimuleren.

Ik denk dat het wel degelijk een maatschappelijke taak is om wetenschappelijk onderzoek (lees hoogopgeleide dubbel master studenten) te financieren. Zeker als je weet dat het zijn geld dubbel terug zal verdienen.

Nee in dat opzicht slaat NL de plank echt weer eens totaal mis
Profiel opgeheven.
  maandag 8 juni 2009 @ 17:47:35 #121
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_69832057
quote:
Op maandag 8 juni 2009 17:03 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Sorry maar die laatste conclusie is compleet onjuist.
Het enige dat je hiermee veroorzaakt is dat mensen hun leven lang ongelukkig zullen zijn door een fout in het verleden.
Mogelijkheden zijn er altijd. Ongelukkigheid is een belangrijke rede waarom mensen dus eerder hun studie moeten evalueren of dit de juiste keuze is.
quote:
Studenten gaan heus niet betere keuzes maken. De meeste weten namelijk niet eens dat dit wordt ingevoerd.
[..]
zodra het is ingevoerd zie je ook pas effect. Studenten gaan wel eerder keuzes maken, geld is een belangrijke motivator. Eigen keuzevrijheid echter niet.
quote:
Dat is niet alleen te wijten aan de student. Er moet ook gewoon heel jong gekozen worden. Men dient maar op 16/17 jarige leeftijd te weten wat men de rest van het leven wil doen.
[..]
Indien mensen op 16/17 jarige leeftijd niet weten wat ze moeten doen, is het misschien veel beter als er een jaar of wat gewerkt/gereisd wordt voordat er een opleiding gekozen wordt omdat het wordt opgelegd. Goede keuzes moeten er gemaakt worden, niet keuzes an sich.
quote:
Ik vind het 'geld argument' dat zo gaat van 'wij moeten ervoor betalen en dat vind ik niet terecht' ook een beetje lam. Betalen moet je toch. De regering vindt wel een andere bodemloze put hoor. Je moet het dus ook niet zien alsof je daar geld in steekt, je steekt geld in de belasting die je sowieso moet betalen.
Omdat de geld anders het geld toch wel uitgeeft is natuurlijk geen argument om het dan maar aan dit doel uit te geven. Ze zouden hetzelfde geld kunnen gebruiken om de studiefinanciering omhoog te doen om zo mensen die een duidelijke keuze hebben gemaakt extra te helpen tijdens deze studie. Oftewel: je studeert maar 1 opleiding, maar we geven je wel extra mogelijkheden om hier meer tijd in te kunnen steken. Zoiets.
Het gaat er om dat mensen nu een tweede opleiding doen omdat het kan in plaats van omdat het moet.
  maandag 8 juni 2009 @ 17:55:21 #122
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_69832354
quote:
Op maandag 8 juni 2009 17:40 schreef Bierie het volgende:

[..]

De overheid had zich wel voorgenomen studeren te stimuleren. Dus daar zat je al fout.

Bovendien pak je hiermee alleen de gemotiveerde studenten mee. Juist die studenten die Nederland zo graag wilt houden. Iemand die een tweede Master opleiding volgt doet dit veelal voor extra verdieping en is veelal gemotiveerd er eigen geld in te steken (immers moet je dan al of lenen van de ib groep mits dat nog mogelijk is of het zien te combineren met werk.) En dan komt de regering met de genadeslag zodat je ook nog eens een zesvoud aan collegeld mag betalen.

Waar denk je dat al die gemotiveerde studenten naartoe gaan als ze instellingscollegeld moeten gaan betalen? Ja naar het buitenland. Immers heeft Nederland geen enkel streepje meer voor op universiteiten in het buitenland. Dus weg alle gemotiveerde hoogopgeleide Nederlandse studenten.

Het is in en in triest om telkens weer te zien dat er dit soort kortzichtige oplossingen gezocht worden om kosten te besparen. Zeker omdat je weet dat dit meer een rem legt op de economie ipv het te stimuleren.

Ik denk dat het wel degelijk een maatschappelijke taak is om wetenschappelijk onderzoek (lees hoogopgeleide dubbel master studenten) te financieren. Zeker als je weet dat het zijn geld dubbel terug zal verdienen.

Nee in dat opzicht slaat NL de plank echt weer eens totaal mis
Sowieso weet ik niet in hoeverre een dubbele master een meerwaarde heeft voor de nederlandse economie, en ik vermoed dat dat onderzoek sowieso onmogelijk is om te doen.
Daarnaast denk ik dat gemotiveerde studenten vooral snel een goede promotieplek willen (als ze voor verdieping gaan) en/of een ervaringsplek/trainieship.
Het rondhobbelen van master naar master geeft de economie niet echt een meerwaarde omdat het niveau van afstuderen van de student na 2/3 jaar extra studie gelijk blijft. Als ik Economie en Geschiedenis gedaan heb, is dat waarschijnlijk waanzinnig interessant en verdiepend, maar het denkniveau blijft vergelijkbaar met studenten met 1 master. Oftewel, moeten anderen deze 'persoonlijke verdieping' dan betalen?

Oh, en het nederlandse onderwijs heeft 1 heel belangrijk streepje voor op andere landen. Namelijk dat het collegegeld voor 1 studie in nederland flink veel lager ligt tav het niveau van het onderwijs dat gegeven wordt. Dat verklaard de enorme toestroom van buitenlandse studenten, en zal ook garanderen dat nederlandse studenten in nederland blijven.
pi_69833193
quote:
Op maandag 8 juni 2009 17:55 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Sowieso weet ik niet in hoeverre een dubbele master een meerwaarde heeft voor de nederlandse economie, en ik vermoed dat dat onderzoek sowieso onmogelijk is om te doen.
Daarnaast denk ik dat gemotiveerde studenten vooral snel een goede promotieplek willen (als ze voor verdieping gaan) en/of een ervaringsplek/trainieship.
Het rondhobbelen van master naar master geeft de economie niet echt een meerwaarde omdat het niveau van afstuderen van de student na 2/3 jaar extra studie gelijk blijft. Als ik Economie en Geschiedenis gedaan heb, is dat waarschijnlijk waanzinnig interessant en verdiepend, maar het denkniveau blijft vergelijkbaar met studenten met 1 master. Oftewel, moeten anderen deze 'persoonlijke verdieping' dan betalen?

Oh, en het nederlandse onderwijs heeft 1 heel belangrijk streepje voor op andere landen. Namelijk dat het collegegeld voor 1 studie in nederland flink veel lager ligt tav het niveau van het onderwijs dat gegeven wordt. Dat verklaard de enorme toestroom van buitenlandse studenten, en zal ook garanderen dat nederlandse studenten in nederland blijven.
Natuurlijk heeft zo iemand meerwaarde in de economie. Als je met behulp van gedetaileerde kennis van twee verschillende vakgebieden tot nieuwe inovaties komt kan dat alleen maar leiden tot een betere economische positie.

Ja maar het maakt geen kont uit dat het wellicht "goedkoper" is dan omringende landen wat ik overigens betwijfel (maar nu geen zin heb om uit te zoeken). Het blijft nog steeds onbetaalbaar
Profiel opgeheven.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 08:31:12 #124
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_69851590
In buitenland betaal je wel minder collegegeld (tussen de 500 en 600 euro) in bijvoorbeeld belgie of frankrijk, maar daar staat tegenover dat je geen soepele ib-groep hebt die een prestatiebeurs geeft aan jan en alleman waar iedereen recht op heeft. Doe dat bedrag x 12 en je snapt dat nederland erg goedkoop is.
Duitsland en engeland zijn bij voorbaat duurder, zonder ib-groep al.
pi_69883853
Onderwijs is het kloppend hart van onze economie. Zonder onderwijs geen ontwikkeling, kennis en innovatie. Inderdaad, dit kabinet bespaart op de verkeerde zaken. Er worden miljarden uitgegeven aan defensie, ontwikkelingssamenwerking, onrendabele infraprojecten en allerlei andere zinloze en bodemloze putten. Allemaal gemeenschapsgeld wat keer op keer verkwist wordt door dit Neo-Christelijke kabinet en dat wereldvreemd gereformeerd zootje wat daar zit.

In veel Scandinavische landen is studeren aan het hoger onderwijs gratis. Overheden daar hebben structurele potjes daarvoor. Het enige nadeel is dat de plaatsen beperkt zijn en aankomende studenten toelatingstesten moeten doen. Scandinavie investeert behoorlijk in onderwijs en deze landen (Noorwegen, Denemarken, Zweden en Finland) draaien economisch gezien veel beter dan Nederland. Daar geen idioten aan het roer die stelen van de werkenden en vervolgens het verkwisten aan allerlei egostrelende projecten of zinloze zaken als defensie (zoals JSF).

We moeten af met dat gezeik van 'ik wil daar niet aan meebetalen' het is het egoistische-calvanistische wat de gemiddelde Nederlander streelt. Wij loonslaven en zelfstandigen werken de helft van het jaar voor de overheid. Wij hebben allerlei sociale voorzieningen tot onze beschikking die tegen een prima prijs tot onze beschikking staan.

Wat goed voor ons allen, hoeft niet persé goed voor jou te zijn, maar dat hoeft ook niet altijd. Naar mijn mening, zonder communistische insinuaties, want ik ben een kapitalist met oog voor een sociale basis, dient de staat altijd sociale bouwstenen te hebben (zoals onderwijs en OV) waar het volk gebruik van kan maken, maakt niet uit hoevaak. Dat geld wordt gewoon opgebracht en gestoken hierin. Het is duurzaam en komt op lange termijn zowel het menselijk kapitaal als de economie in zijn geheel ten goede.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leonidas82 op 10-06-2009 00:34:28 ]
pi_69884621
Ikzelf ben nu 16, en net klaar met mijn examens. Volgend jaar ga ik toegepaste psychologie (hbo) studeren. Dat ik zo jong ben zien veel mensen ook als een groot probleem, maar ik zie er ook wel de voordelen van in.
Ik ben dadelijk op mijn 21e afgestudeerd, en kan dus makkelijk nog WO erachteraan doen. En blijkt het niets te zijn, dan heb ik alle tijd om verder te kijken.
het is ook wel kut omdat er verwacht wordt dat ik zelfstandig ben enzo, maar ik ben 16 dus volledig zelfstandig kan ik gewoon niet zijn. Ook denk ik dat het wel een probleem is met projectgroepen en dat soort dingen, ik kan echt niet samenwerken met mensen van 25-30 jaar.
Maar we zien wel wat er allemaal gaat komen.
pi_69885385
Wat maakt het nou weer uit wanneer iemand klaar is met z’n studie (of begint..), je bent nooit te oud om te leren.

Al moet ik wel zeggen dat ik de twee extremen merkwaardig vind (mensen van >25 of <17).
  woensdag 10 juni 2009 @ 08:55:16 #128
124676 RobertoCarlos
pi_69887403
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 01:44 schreef Muzz_ het volgende:
Wat maakt het nou weer uit wanneer iemand klaar is met z’n studie (of begint..), je bent nooit te oud om te leren.

Al moet ik wel zeggen dat ik de twee extremen merkwaardig vind (mensen van >25 of <17).
Als je >25 al extreem vindt, maakt leeftijd dus wel uit voor jou
  woensdag 10 juni 2009 @ 09:52:02 #129
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_69888661
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 00:28 schreef Leonidas82 het volgende:
Onderwijs is het kloppend hart van onze economie. Zonder onderwijs geen ontwikkeling, kennis en innovatie. Inderdaad, dit kabinet bespaart op de verkeerde zaken. Er worden miljarden uitgegeven aan defensie, ontwikkelingssamenwerking, onrendabele infraprojecten en allerlei andere zinloze en bodemloze putten. Allemaal gemeenschapsgeld wat keer op keer verkwist wordt door dit Neo-Christelijke kabinet en dat wereldvreemd gereformeerd zootje wat daar zit.

In veel Scandinavische landen is studeren aan het hoger onderwijs gratis. Overheden daar hebben structurele potjes daarvoor. Het enige nadeel is dat de plaatsen beperkt zijn en aankomende studenten toelatingstesten moeten doen. Scandinavie investeert behoorlijk in onderwijs en deze landen (Noorwegen, Denemarken, Zweden en Finland) draaien economisch gezien veel beter dan Nederland. Daar geen idioten aan het roer die stelen van de werkenden en vervolgens het verkwisten aan allerlei egostrelende projecten of zinloze zaken als defensie (zoals JSF).

We moeten af met dat gezeik van 'ik wil daar niet aan meebetalen' het is het egoistische-calvanistische wat de gemiddelde Nederlander streelt. Wij loonslaven en zelfstandigen werken de helft van het jaar voor de overheid. Wij hebben allerlei sociale voorzieningen tot onze beschikking die tegen een prima prijs tot onze beschikking staan.

Wat goed voor ons allen, hoeft niet persé goed voor jou te zijn, maar dat hoeft ook niet altijd. Naar mijn mening, zonder communistische insinuaties, want ik ben een kapitalist met oog voor een sociale basis, dient de staat altijd sociale bouwstenen te hebben (zoals onderwijs en OV) waar het volk gebruik van kan maken, maakt niet uit hoevaak. Dat geld wordt gewoon opgebracht en gestoken hierin. Het is duurzaam en komt op lange termijn zowel het menselijk kapitaal als de economie in zijn geheel ten goede.
Het idee wat je stelt is een mooi idealisme. Alleen het werkt in de praktijk niet. Er wordt namelijk enorm misbruik van gemaakt doordat mensen automatisch minimale moeite gaan doen en geen neiging voelen om studies snel af te ronden. In Scandinavie stellen ze niet voor niets toelatingseisen: men wil hiermee de motivatie van studenten garanderen. Ook in mijn ogen moet het hele 'volk' (jouw woord) de beschikking hebben over onderwijs, maar daar kunnen best verplichtingen tegenover staan zoals maximale inzet. Als onderwijs altijd maar mogelijk is, dan levert dit netto niet de meeste winst voor de maatschappij op. Hierbij aansluitend: vanuit de psychologie is al jaren bekend dat mensen gelukkiger zijn als ze iets voltooien waar ze zich voor hebben ingezet en waar aan eisen is voldaan dan iets wat jan en alleman zomaar en altijd kan doen. En gelukkigheid vind ik een belangrijk criterium, aangezien dat waarschijnlijk de achterliggende rede is waarom jij onderwijs altijd en voor iedereen op elk moment gesubsidieerd wil maken.

Ook is het in mijn ogen juist een doodsteek van de economie als opleidingen hun eisen naar beneden moeten bijstellen omdat zoveel mogelijk mensen in de mogelijkheid moeten worden gesteld om een zo'n hoog mogelijke opleiding af te ronden. Iedereen verdient het onderwijs wat bij hem of haar past, daarbij moeten we af van het idee dat wetenschappelijk onderwijs per definitie 'beter' is voor de economie en de persoon die het onderwijs volgt. Elke onderwijsvorm verdient de expertise en het respect waar die opleiding voor bedoelt is, MBO is vakmanschap, HBO is professionals en uni levert wetenschappers. Alleen als de waardering en de specialisatie van elke onderwijsvorm er komt, en men dus bijvoorbeeld geen uni meer gaat spelen op een HBO-instelling en andersom, alleen dan krijg je vakmensen op alle gebieden die waarschijnlijk de maatschappij veel meer vooruit helpen.

Oh, en ik irriteerde me een beetje aan de overvloed van loze woorden zoals Neo-Christelijk, loonslaaf, communistisch, egoistisch, calvinistisch etc. die te pas en te onpas in je stuk voorkomen zonder dat ik daar echt een rede voor zie. Geld dat in bodemloze putten verdwijnt is van alle tijden en zal ook altijd zo zijn, omdat iedereen een bodemloze put weer anders definieert, dat is geen wereldnieuws.
pi_69889894
Er wordt ook inzet ge-eist, immers wordt de studiefinanciering pas omgezet in een gift wanneer men een diploma behaalt. Daarnaast heb je voor MBO de beschikking over 4 jaar studiefinanciering, en daarnaast nog eens voor HBO + universiteit samen 4 jaar. Je krijgt dus ook niet maar oneindig studiefinanciering. Het 'probleem' is dus niet mensen die niet weten wat ze willen, maar juist mensen die meer willen dan gemiddeld. Dat daar iets tegenover mag staan ben ik deels met je eens, maar 6000 euro vind ik niet reëel.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-06-2009 10:35:45 ]
pi_69890379
heb al in een andere topic een reactie geplaatst over het onderwijs..

Heb zelf vbo gedaan en gehaald. Toen mbo niveau 2 in 2 jaar, niveau 3 in 2 jaar, niveau 4 ook in 2 jaar.
Allemaal in werken en leren traject.
En na de zomer ga ik hbo-v in de duale traject doen, in 2 of 2,5 jaar.
Ben 27, en zal dus op mijn 30e klaar zijn, en daar schaam ik mij totaal niet voor.
Ben alleen maar trots op mezelf, vanwege mijn doorzetings vermogen en motivatie.

Iedereen die zich (te) druk maakt over wanneer je wat haalt
pi_69897119
dat vind ik echt knap als je je zo omhoog werkt!
pi_69897177
tvp voor vanavond
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
pi_69901985
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 10:49 schreef brunette82 het volgende:

Heb zelf vbo gedaan en gehaald. Toen mbo niveau 2 in 2 jaar, niveau 3 in 2 jaar, niveau 4 ook in 2 jaar.
Ben 27, en zal dus op mijn 30e klaar zijn, en daar schaam ik mij totaal niet voor.
Ben alleen maar trots op mezelf, vanwege mijn doorzetings vermogen en motivatie.

Beter laat dan nooit.
GO LANCE !!!
pi_69906511
Tja, waarom is het eigenlijk zo knap om je omhoog te werken? Is gewoon een toevalligheid hoor, kwestie van karakter. Ik zie niet in wat er nou zo bijzonder is aan iemand die op het MBO begon en uiteindelijk universiteit heeft gehaald, of iemand die meteen op de universiteit terecht kwam. Ok, de laatste heeft minder lang erover gedaan. Maar als het in je karakter zit om bepaalde baantjes niet te zien zitten of meer te willen, dan leer je dus door. Het is niet zo dat dit een vette struggle is ofzo. Het is geen achievement, in mijn ogen. En ik kom zelf ook van het MBO, dus ik weet waar ik over praat.

Edit: Wat ik overigens wel belachelijk vind is dat er mensen op het VMBO / MBO / HAVO / HBO zitten die daar eigenlijk niet thuishoren. Andersom (mensen op de uni waarvoor dat te hoog gegrepen is) is ook niet goed natuurlijk, maar het is toch wel erg balen om op basis van een testuitslag geweigerd te worden voor een hogere opleiding. Zeker wanneer later blijkt dat je het wel aan kon.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 10-06-2009 18:45:25 ]
  woensdag 10 juni 2009 @ 20:05:32 #136
124676 RobertoCarlos
pi_69909920
quote:

Hoe heb je dit betaald?

(en wat is HBO-v?)
  woensdag 10 juni 2009 @ 20:14:27 #137
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_69910329
(HBO-verpleegkunde)
pi_69912742
quote:
True that.
Je faalt pas als je nooit ergens aan begint, beter laat dan nooit, van fouten leert men, de aanhouder wint, etc. etc. etc. etc.

pi_69914091
...
pi_69914378
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 21:37 schreef Zonnestraaltje het volgende:
...
...
pi_69920001
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 20:05 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Hoe heb je dit betaald?

(en wat is HBO-v?)
betaald????????? Heb niks betaald..alle opleidingen in het werken en leren traject gedaan, dus dat houdt in, 1 dag in de week naar school en 36 uur in de week werken/keren in de praktijk, dus je krijgt een salaris..en dat tot nu toe gedaan bij elke opleiding...duale traject van hbo-v net zo..
ik betaal niks!! Je hebt natuurlijk wel een probleem als je een opleiding niet haalt, dan moet je wel geld betalen...hoeveel etc dat weet k dus weer niet..
pi_69996251
Ben op mijn 16e begonnen En ga over 2 maanden afstuderen op mijn 20e dus dan nog even een pre-master en een master erachteraan.... maakt 22 / 23 wanneer ik ben afgestudeerd

IN het eerste jaar waren de meeste mensen tussen de 17 - 23 ongeveer..... maar van andere opleidingen ken ik mensen die 30+ zijn. Ik zie er geen probleem in. Ze werken hard en hebben ook een totaal ander leven. sommigen zijn getrouwd / hebben een kind enzo maar ze werken hard voor een goede baan na hun studie
Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
  zaterdag 13 juni 2009 @ 11:37:38 #143
256934 GR
Cash is fact,profit an opinion
pi_69996792
Heb je , aangezien je nog zo jong bent, ook een verkorte bachelor overwogen in plaats van een pre-master?
  zaterdag 13 juni 2009 @ 12:55:59 #144
124676 RobertoCarlos
pi_69998981
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 11:15 schreef Californium het volgende:
Ben op mijn 16e begonnen
Hoe lang heb je dan over jouw vwo gedaan?
pi_70001111
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 11:37 schreef GR het volgende:
Heb je , aangezien je nog zo jong bent, ook een verkorte bachelor overwogen in plaats van een pre-master?
Ik weet niet precies hoe je dat bedoelt... Je bedoelt je universitaire bachelor in 1 of 2 jaar doen ipv een pre-master?

Nee Ik weet wat ik graag wil.... En als ik bereken hoe oud ik ben als ik dat heb bereikt.... is de korste weg de beste
pi_70001150
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 12:55 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Hoe lang heb je dan over jouw vwo gedaan?
ehm.... 2 jaar VWO... toen besloten dat ik geen zin had in Frans EN duits en toen maar 3 jaar Havo gedaan.... 4 jaar HBO
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 13 juni 2009 @ 14:22:25 #147
256934 GR
pi_70001368
quote:
Ik weet niet precies hoe je dat bedoelt... Je bedoelt je universitaire bachelor in 1 of 2 jaar doen ipv een pre-master?

Nee Ik weet wat ik graag wil.... En als ik bereken hoe oud ik ben als ik dat heb bereikt.... is de korste weg de beste
Klopt! In plaats van een eenjarig schakelprogramma een tweejarige bachelor. Ik zit namelijk een beetje in hetzelfde schuitje. Ik ben rond me 20ste/21ste klaar met me studie, maar ik vind dat nog vrij vroeg om al met een master te beginnen. De verkorte bachelor lijkt me een betere optie aangezien je toch meer de academische vaardigheden ontwikkelt, plus je verkrijgt nog een extra bachelortitel. Uiteindelijk maakt het maar 1 jaar uit, welke je compenseert door vroeg af te studeren op het hbo. Ik heb echter het idee dat er vrij weinig kiezen voor deze optie. Maar inderdaad, soms is de kortste weg ook de beste.
pi_70001474
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 18:39 schreef RRGJL het volgende:
Tja, waarom is het eigenlijk zo knap om je omhoog te werken? Is gewoon een toevalligheid hoor, kwestie van karakter. Ik zie niet in wat er nou zo bijzonder is aan iemand die op het MBO begon en uiteindelijk universiteit heeft gehaald, of iemand die meteen op de universiteit terecht kwam. Ok, de laatste heeft minder lang erover gedaan. Maar als het in je karakter zit om bepaalde baantjes niet te zien zitten of meer te willen, dan leer je dus door. Het is niet zo dat dit een vette struggle is ofzo. Het is geen achievement, in mijn ogen. En ik kom zelf ook van het MBO, dus ik weet waar ik over praat.
Mja, ik denk iets met doorzettingsvermogen ofzo. Uiteraard moeten vrijwel iedereen dit hebben als hij/zij een hogere opleiding wil afronden. Verder is het inderdaad niet zo heel speciaal.
pi_70001507
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 14:22 schreef GR het volgende:

[..]

Klopt! In plaats van een eenjarig schakelprogramma een tweejarige bachelor. Ik zit namelijk een beetje in hetzelfde schuitje. Ik ben rond me 20ste/21ste klaar met me studie, maar ik vind dat nog vrij vroeg om al met een master te beginnen. De verkorte bachelor lijkt me een betere optie aangezien je toch meer de academische vaardigheden ontwikkelt, plus je verkrijgt nog een extra bachelortitel. Uiteindelijk maakt het maar 1 jaar uit, welke je compenseert door vroeg af te studeren op het hbo. Ik heb echter het idee dat er vrij weinig kiezen voor deze optie. Maar inderdaad, soms is de kortste weg ook de beste.
Maar... tijdens een 2 jarige bachelor leer je grote kans veel dezelfde dingen die je op je HBO bachelor ook heb geleerd. De dingen die je niet weet kun je dan tijdens een schakelprogramma leren.... Je wilt van welke bachelor op welke master stappen?
  zaterdag 13 juni 2009 @ 14:40:29 #150
256934 GR
pi_70001658
Er is inderdaad veel overlap, maar dat is ook de reden waarom je de wo-bachelor in twee jaar kunt doen i.p.v. drie jaar. Grote voordeel is dat je, anders dan bij het schakelprogramma, ook een bachelortitel krijgt van de universiteit. Ik studeer momenteel bedrijfseconomie (minor accountancy & controlling) en ik wil uiteindelijk toe naar de master international economics & business aan de RuG. Mocht ik alles nominaal afronden, dan wil ik ook nog de master financial management volgen aan Nyenrode. Laatstgenoemde doe ik echter alleen als ik het overige nominaal afrond, anders word je zo'n eeuwige student.
pi_70001851
ik vind het niet zo heel erg dat ik een bachelor titel van de HBO heb hoor.... Krijg een master titel van de universiteit.... maar heb er eigenlijk nog niet eens zo over nagedacht misschien dat maar eens doen

edit: Nah..... Wat je leert is interessant... maar dan mag je ook leuk een stage van 4 maanden gaan lopen.... om 'voor het eerst in het echt werk mee te draaien' nou ehm... nee dankje! dat doe ik al 1.5 jaar

verder kan ik zelfs deze optie voro mijn opleiding nergens vinden grote kans dat ik dan alle 3 de jaren bachelor mag gaan doen

[ Bericht 44% gewijzigd door Californium op 13-06-2009 14:57:31 ]
  zaterdag 13 juni 2009 @ 15:52:00 #152
256934 GR
pi_70003111
quote:
ik vind het niet zo heel erg dat ik een bachelor titel van de HBO heb hoor
Ik ook niet, ben er juist erg trots op als ik hem eenmaal heb. Aan de andere kant misstaat een extra bachelor via de universiteit nooit op je cv. Uiteindelijk is het een individuele afweging. Je zou het eens met een studieadviseur kunnen overleggen. Universiteiten hanteren steeds vaker 'maatwerkprogramma's', waarbij ze kijken naar jouw individuele situatie, en op basis daarvan een programma opstellen. Het zou zomaar kunnen dat ze, op grond van je bachelortitel ,zeggen dat er ook een verkorte bachelor voor jou mogelijk is. Het loont zeker om eens de studieadviseur op te bellen
pi_70003203
Mijn master-schakelprogramma wordt ook individueel opgesteld....
  zondag 14 juni 2009 @ 23:32:14 #154
164755 Mss
kutHOEr
pi_70010879
Zo, uitgeschreven voor het HBO, en ingeschreven voor het WO.
Aids.
  maandag 15 juni 2009 @ 09:04:55 #155
256934 GR
pi_70016434
quote:
Zo, uitgeschreven voor het HBO, en ingeschreven voor het WO.
Na propedeuse of diploma? succes in ieder geval
  donderdag 27 augustus 2009 @ 13:56:00 #156
52853 L.Mo
Hey! Viespeuk!
pi_72199422
Na bijna 2 jaar gewerkt te hebben ga ik me vanavond inschrijven voor m'n nieuwe studie. Ga beginnen met HBO werktuigbouw

Heb er zin in
Tot zover het nieuws
pi_72201646
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:56 schreef L.Mo het volgende:
Na bijna 2 jaar gewerkt te hebben ga ik me vanavond inschrijven voor m'n nieuwe studie. Ga beginnen met HBO werktuigbouw

Heb er zin in
Is dat niet een beetje laat?
pi_72206166
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:58 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Is dat niet een beetje laat?
Mwa, ik heb me ook pas gisteren ingeschreven voor een deeltijd hbo opleidng.(leraar godsdienst en levensbeschouwing ) (en nee ik ben geen christen/moslim).

Ik ben nu 25 by the way en dit wordt ook mijn 3e studie. Alhoewel heb ooit maar een maandje commerciele economie gedaan toen ik het alweer voor gezien hield dus die tel ik niet echt mee. Heb voor 5 jaar terug voor het laats een opleiding gedaan en dat was journalistiek. Ben daar toen mee gestopt omdat het idd zoals al vaker gezegd in de Windesheim topics behoorlijk middelbare school niveau is en absoluut niet uitdagend.
Daarna een paar jaar blijven hangen in werk. Dus ook een laatbloeier hier.

Morgen intake gesprek in Zwolle en dan gaan we er weer voor per 7 september!
pi_72207371
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 17:27 schreef child_of_the_matrix het volgende:

[..]

Mwa, ik heb me ook pas gisteren ingeschreven voor een deeltijd hbo opleidng.(leraar godsdienst en levensbeschouwing ) (en nee ik ben geen christen/moslim).

Ik ben nu 25 by the way en dit wordt ook mijn 3e studie. Alhoewel heb ooit maar een maandje commerciele economie gedaan toen ik het alweer voor gezien hield dus die tel ik niet echt mee. Heb voor 5 jaar terug voor het laats een opleiding gedaan en dat was journalistiek. Ben daar toen mee gestopt omdat het idd zoals al vaker gezegd in de Windesheim topics behoorlijk middelbare school niveau is en absoluut niet uitdagend.
Daarna een paar jaar blijven hangen in werk. Dus ook een laatbloeier hier.

Morgen intake gesprek in Zwolle en dan gaan we er weer voor per 7 september!
en levensbeschouwing gaat wel uitdagend genoeg zijn?
pi_72208273
Als 2x HBO 2x geen succes was, dan probeer je nu toch een WO-opleiding? Kans lijkt me groot dat je hier ook voortijdig mee stopt.
Oh really?
pi_72208445
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:09 schreef ASroma het volgende:

[..]

en levensbeschouwing gaat wel uitdagend genoeg zijn?
Iig wel ism het leraarschap ja.

En @reactie hierboven: Dat kan eventueel ook nog, mocht ik mijn propedeuse halen en de opleiding niet helemaal mijn ding blijkt..
pi_72209030
quote:
Op maandag 15 juni 2009 09:04 schreef GR het volgende:

[..]

Na propedeuse of diploma? succes in ieder geval
Na Propedeuse (en daarna nog 3 jaar aankutten)
Aids.
pi_72211086
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:38 schreef Matthijs- het volgende:
Als 2x HBO 2x geen succes was, dan probeer je nu toch een WO-opleiding? Kans lijkt me groot dat je hier ook voortijdig mee stopt.
Ligt maar net aan de reden natuurlijk. Sommige mensen storen zich aan de schoolse manier van lesgeven op het HBO, het samenwerken, of simpelweg de te oppervlakkige stof. Dan kan WO een oplossing zijn. Het is natuurlijk discutabel in hoeverre het getuigt van doorzettingsvermogen, dat je voor het WO ook nodig hebt, als je om die reden stopt met een HBO studie. Dat ben ik wel met je eens.
pi_72212316
het WO is qua stof net zo oppervlakkig natuurlijk, het enige verschil is dat je met 200 anderen zit ipv me zijn 15en. En het boek 750blz heeft ipv 400.
pi_72212466
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 20:46 schreef ASroma het volgende:
het WO is qua stof net zo oppervlakkig natuurlijk.
Nee.

Misschien nog steeds te oppervlakkig voor sommigen; dat kan best. Maar zeker niet 'net zo oppervlakkig'.
pi_72212553
Heb alleen de OP gelezen maar om mensen een hart onder de riem te steken, ik ben op gegeven moment gestopt met mijn studie (WO), ben gaan werken en heb het net op mijn 31e naast mijn werk toch nog maar even afgerond.

Waar ik op mijn 20e bij de minimale middelmaat behoorde haalde ik nu bizar hoge cijfers. Kwestie van meer discipline, intellectuele rijping en levenservaring die ik toen niet had en nu wel. Niks mis met studeren als je wat ouder bent
pi_72303139
46 jaar en begin vanavond aan HBOwiskunde.
Ik geef sinds een week les en ben nu extra gemotiveerd om de opleiding die ik 20 jaar geleden gestopt ben, af te maken.
Motivatie rond me 25 was ver te zoeken. Nu voelt het stukken beter.

We zullen zien.
pi_72308979
24 jaar hier (bijna 25) en vandaag m'n eerste schooldag Civiele Techniek
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
pi_72320127
Ik ben begonnen op mijn 18e met bedrijfseconomie HBO. Na 2 jaar be gedaan te hebben, ben ik er achter gekomen dat ik het vreselijk saai vind. Nu ben ik 20 en vind mij zelf een beetje oud. Ook vind ik het erg zuur om weer helemaal vanaf jaar 1 te beginnen. Ik heb nu daarom twee keuzes: of 2e jaars beginnen met MER of 2e semester van het 1e jaar CE. CE lijkt mij leuker, maar omdat ik al 20 ben, vind ik MER ook geen slechte keuze. Immers, de opleiding zijn allebei saai en lijken op elkaar. Je kan na deze opleiding ongeveer de zelfde masters halen. Dus een dilemma, omdat ik 20 ben.
  maandag 31 augustus 2009 @ 20:39:45 #170
256934 GR
pi_72320372
20 is echt een perfecte leeftijd om met een studie te beginnen. Het is ongeveer de gemiddelde leeftijd voor eerstejaarsstudenten. Ik zou daarom voor de studie gaan waar je het meeste gevoel bij hebt.
pi_72322149
Er zit iemand van 29 bij ons in de klas en die wordt toch best vreemd aangekeken als ze verteld dat ze 29 is, getrouwd is en kinderen heeft.
  maandag 31 augustus 2009 @ 21:25:28 #172
124676 RobertoCarlos
pi_72322197
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 21:24 schreef _Loki het volgende:
Er zit iemand van 29 bij ons in de klas en die wordt toch best vreemd aangekeken als ze verteld dat ze 29 is, getrouwd is en kinderen heeft.
Dat vind ik ook idd erg jong om dan al kids te hebben..
pi_72324010
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 21:24 schreef _Loki het volgende:
Ja, stel je voor zeg! Dat je niet van je 18e tot je 23e studeert, niet van je 23e tot je 65e carriere maakt, niet binnen je 27e en je 35e trouwt en kinderen maakt, dat je na je 30e nog uitgaat. Stel je voor dat iemand zijn eigen plan trekt in het leven!

Dat dit kan in Nederland!
  maandag 31 augustus 2009 @ 22:09:35 #174
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_72324243
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 22:20 schreef Renesite het volgende:
Als je het goed bekijkt is het hoogste leerniveau in Nederland schijnbaar wel erg laag. Al is dat op z'n minst een nieuw topic waard...
Weet niet of iemand anders dit ook al gepost heeft. Jezelf vervelen op de universiteit
  maandag 31 augustus 2009 @ 22:36:49 #175
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_72325416
Ik vind het jammer dat alles hier met ' windows of opportunity' gaat.

Deze windows gaan (voor de meeste mensen) tussen je 15de en 30ste dicht. Om daar en daar te komen moet je dat en dat gedaan hebben en het liefst vóór een bepaalde leeftijd.

Op je 28 nog een pilotenopleiding doen? Het kan, maar je kansen zijn behoorlijk geslonken. En wil je bij McKinsey werken? Dan moet je op de middelbare school al hoge cijfers gehaald hebben. Anders kun je het vergeten.

Krijg je pas naar je 3 jaar uni de smaak van het leren te pakken en wil je een exclusieve master doen? Helaas, je extra curriculaire cv is wel erg leeg.. en je cijfers zijn ook niet om over naar huis te schrijven. Vooralsnog komt je aanmelding onderaan de stapel (Of moet je wel over heel veel overtuigingskracht beschikken).

Veel cv pimp-activiteiten kennen een selectieprocedure, en vragen bij aanvang al een goed gevuld cv. Dus moet je daarvóór ook al niet stilgezeten hebben,

En dan heb ik het nog niet eens over mensen die een tijd lang als junk/tokkie/zwerver geleefd hebben en nu het licht zien. Voor hen zijn veel heel veel wegen al afgesloten. Immers, het wordt al lastig voor de zogenaamde 'laatbloeiers'. Laat staan voor hen.

In deze maatschappij moet je al vroeg goed bezig zijn. Zo niet dan worden je kansen met het jaar kleiner. En dat is jammer. Wat wij de de "Amerikaanse droom' noemen, moet ook voor mensen ouder dan 22 te verwezenlijken zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Rubber_Johnny op 31-08-2009 22:44:35 ]
  maandag 31 augustus 2009 @ 23:12:16 #176
124676 RobertoCarlos
pi_72327065
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 22:04 schreef Zeven7 het volgende:

[..]

Ja, stel je voor zeg! Dat je niet van je 18e tot je 23e studeert, niet van je 23e tot je 65e carriere maakt, niet binnen je 27e en je 35e trouwt en kinderen maakt, dat je na je 30e nog uitgaat. Stel je voor dat iemand zijn eigen plan trekt in het leven!

Ja en wie doet er nou eens wat aan? Dat gaat maar door en dat gaat maar door! Een grote schande is het!
pi_72327579
Ik vind het wel apart om eerst kinderen te nemen en dan terug naar school te gaan. Niet de meest intelligente keuze. Maar je kent die persoon zijn geschiedenis niet, je weet het hele hoe en wat niet, dus het is ook niet verstandig om er een oordeel over te vellen.

Ik heb iig niets tegen het studeren op welke leeftijd dan ook. Ik studeer zo lang als mogelijk door. Gewoon omdat ik het erg leuk vind. Het leren, de variatie (die je in je werk toch altijd minder hebt), het ontmoeten van mensen (dat toch altijd minder wordt wanneer je eenmaal werkt) etc. Het bevalt me prima. Ik wil psychologie gaan studeren. Ik ben 23 wanneer ik begin. + 5 jaar voor bachelor en master, 28, dan nog een post-doc opleiding tot GZ psycholoog bijvoorbeeld (die je meestal wel deeltijd doet) en je zit zomaar aan 30+. Ik heb er geen problemen mee... Is in dit beroep/veld wellicht zelfs nog een voordeel om iets ouder te zijn.
  maandag 31 augustus 2009 @ 23:30:01 #178
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_72327730
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 22:36 schreef Rubber_Johnny het volgende:

Deze windows gaan (voor de meeste mensen) tussen je 15de en 30ste dicht. Om daar en daar te komen moet je dat en dat gedaan hebben en het liefst vóór een bepaalde leeftijd.

Op je 28 nog een pilotenopleiding doen? Het kan, maar je kansen zijn behoorlijk geslonken. En wil je bij McKinsey werken? Dan moet je op de middelbare school al hoge cijfers gehaald hebben. Anders kun je het vergeten.

Krijg je pas naar je 3 jaar uni de smaak van het leren te pakken en wil je een exclusieve master doen? Helaas, je extra curriculaire cv is wel erg leeg.. en je cijfers zijn ook niet om over naar huis te schrijven. Vooralsnog komt je aanmelding onderaan de stapel (Of moet je wel over heel veel overtuigingskracht beschikken).

Veel cv pimp-activiteiten kennen een selectieprocedure, en vragen bij aanvang al een goed gevuld cv. Dus moet je daarvóór ook al niet stilgezeten hebben,

En dan heb ik het nog niet eens over mensen die een tijd lang als junk/tokkie/zwerver geleefd hebben en nu het licht zien. Voor hen zijn veel heel veel wegen al afgesloten. Immers, het wordt al lastig voor de zogenaamde 'laatbloeiers'. Laat staan voor hen.

In deze maatschappij moet je al vroeg goed bezig zijn. Zo niet dan worden je kansen met het jaar kleiner. En dat is jammer. Wat wij de de "Amerikaanse droom' noemen, moet ook voor mensen ouder dan 22 te verwezenlijken zijn.
Dit proef ik ook de laaste tijd. Dat je een complete log van elke scheet aan activiteit mee moet sjouwen en dan ook nog eens elke keus moet verantwoorden.

Echter wat ik ook veel zie is dat ze een "selectie" gebruiken als drempel om motivatie te pijlen. Geef je je alsnog op danwel dat je interesse toont is de kans al vrij groot dat je er aan mee kan doen. Alleen zij weten hoe groot die stapel is waar jij mogenlijk onderop komt en vaak is deze kleiner dan waar je bang voor bent.

Onderhand ben ik druk bezig de krenten uit te zoeken uit de studieaanbod pap. En dat gaat de laaste tijd al best aardig. Maar die krenten kost wl heel veel tijd. En tijd begint nu al wel een beperkende factor te worden. Met snoepjes bedoel ik dingen zoals studiereizen en studieprojecten waarbij je zelf lekker aan de slag kan zonder het werk van/voor een PhD student/aio/postdoc te doen. Verder vind ik het nu ook leuk(er) om conferenties conventions "beurzen" en recruitingevents te bezoeken.

[ Bericht 0% gewijzigd door kless op 31-08-2009 23:38:10 ]
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_72328707
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 22:04 schreef Zeven7 het volgende:

[..]

ze zit dan ook tussen de 18-jarige.
waar je ook veel mee te maken krijgt.
  dinsdag 1 september 2009 @ 08:11:33 #180
124676 RobertoCarlos
pi_72331585
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 23:25 schreef RRGJL het volgende:
Ik vind het wel apart om eerst kinderen te nemen en dan terug naar school te gaan. Niet de meest intelligente keuze. Maar je kent die persoon zijn geschiedenis niet, je weet het hele hoe en wat niet, dus het is ook niet verstandig om er een oordeel over te vellen.
Waarom doe je het dan?
pi_72332360
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 00:02 schreef _Loki het volgende:

[..]

ze zit dan ook tussen de 18-jarige.
waar je ook veel mee te maken krijgt.
Ze is zelf vast ook ooit 18 geweest, gok ik zo. Dus ze weet vast wel hoe ze met jullie om moet gaan. Daarnaast krijg je straks als je werkt ook te maken met jongere en oudere mensen en mensen die misschien andere keuzes (moesten) maken in het leven. Kunnen jullie er vast aan wennen dat je omgeving wat diverser is dan op de middelbare school.

Niks mis mee toch? Of moet deze mevrouw maar thuis blijven zitten en niet haar ambities volgen omdat een stel postpubers het "een beetje vreemd" vinden?
pi_72332584
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 22:36 schreef Rubber_Johnny het volgende:

Ben het helemaal met je eens! Is ook jammer dat er vaak zo bekrompen gedacht wordt.
Mijn ervaring is wel dat naarmate iedereen ouder wordt en zelf steeds meer geconfronteerd wordt met het feit dat het leven soms niet altijd loopt zoals je bedacht had, men (ook werkgevers) wat minder krampachtig daarin worden.
Ik ken mensen die na hun 30e zijn gaan studeren en dermate goed waren dat ze gevraagd zijn te promoveren. En mensen die via HBO en werkervaring ook nog bij mcKinsey belanden.
De weg erheen is misschien wat minder clear cut en het kost wat meer tijd maar een beetje levenservaring wordt op een gegeven moment wel op waarde geschat. Hoewel sommige dingen idd wel heel moeilijk worden als je ouder bent. * Zeven7 denkt aan carriere als dierenarts
pi_72332670
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 08:11 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Waarom doe je het dan?
Zo voorspelbaar

Het was 'laat' en ik had geen zin om mijn tekst achteraf weer aan te passen en te nuanceren. Het punt is dat het dom is om die keuze bewust te maken, maar dat er altijd redenen kunnen zijn die zoiets beter begrijpbaar maken. Ik had misschien moeten zetten dat ik het dom zou vinden als iemand die keuze bewust maakt en gewoon eerst kinderen neemt en dan weer gaat studeren.
  dinsdag 1 september 2009 @ 13:17:27 #184
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_72338872
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 23:30 schreef kless het volgende:

Echter wat ik ook veel zie is dat ze een "selectie" gebruiken als drempel om motivatie te pijlen. Geef je je alsnog op danwel dat je interesse toont is de kans al vrij groot dat je er aan mee kan doen. Alleen zij weten hoe groot die stapel is waar jij mogenlijk onderop komt en vaak is deze kleiner dan waar je bang voor bent.

Dit klopt wel. Ze zouden eens een experiment moeten doen met een vak waarvoor ' een selectie ' geldt en dan stiekem iedereen toelaten. Zul je zien dat je toch gemotiveerde/betere mensen krijgt.
pi_72339289
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 09:10 schreef Zeven7 het volgende:

[..]

Ze is zelf vast ook ooit 18 geweest, gok ik zo. Dus ze weet vast wel hoe ze met jullie om moet gaan. Daarnaast krijg je straks als je werkt ook te maken met jongere en oudere mensen en mensen die misschien andere keuzes (moesten) maken in het leven. Kunnen jullie er vast aan wennen dat je omgeving wat diverser is dan op de middelbare school.

Niks mis mee toch? Of moet deze mevrouw maar thuis blijven zitten en niet haar ambities volgen omdat een stel postpubers het "een beetje vreemd" vinden?
Neenee dat zeg ik ook niet, ik vind het écht knap dat ze nu alsnog een voltijd studie doet, maar toch, het lijkt me heel lastig om te moeten mengen met 'kinderen' van 10 jaar jonger, of zelfs meer.
pi_72344995
Gisteren me eerste lessen gehad op de NHL.
Ik was wel bijna de oudste (46 jaar).
Wat zegt een leeftijd eigenlijk?
Ik zie soms een twintiger en dan hoop ik stiekem nooit zoooo oud te worden.

Ik doe de flex voor docent wiskunde.
Ik heb een halve baan in het onderwijs.
Daarnaast een eigen bedrijf waar ik ook op de zaterdag aanwezig moet zijn.
De andere werkzaamheden voor de winkel doe ik vanuit huis.
Druk?
Ach, ik hoef geen sociaal leven meer op te bouwen, het onderhoud er van vergt ook weinig tijd.
Door lichamelijke mannekementen kan ik niet sporten enz.
Mijn kinderen zijn uit huis en studeren.
Ik ervaar het als een extraatje dat we "studeren" delen.
Met mijn partner, die ook op die school werkt, kan ik lekker bijbeppen.

Ik heb bewust een break genomen toen ik mijn eerste kind kreeg.
Bewust 7 jaar op het nest gaan zitten.
Daarvan heb ik geen enkele keer spijt gehad.

Mijn tijd om te leren/studeren, via boeken en zo te ontwikkelen, is nu aangebroken.
Een voorrecht om het alsnog te mogen en te kunnen doen.
  dinsdag 1 september 2009 @ 18:25:55 #187
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_72348339
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 16:36 schreef -sabine- het volgende:
Gisteren me eerste lessen gehad op de NHL.
Ik was wel bijna de oudste (46 jaar).
Wat zegt een leeftijd eigenlijk?
Ik zie soms een twintiger en dan hoop ik stiekem nooit zoooo oud te worden.

Ik doe de flex voor docent wiskunde.
Ik heb een halve baan in het onderwijs.
Daarnaast een eigen bedrijf waar ik ook op de zaterdag aanwezig moet zijn.
De andere werkzaamheden voor de winkel doe ik vanuit huis.
Druk?
Ach, ik hoef geen sociaal leven meer op te bouwen, het onderhoud er van vergt ook weinig tijd.
Door lichamelijke mannekementen kan ik niet sporten enz.
Mijn kinderen zijn uit huis en studeren.
Ik ervaar het als een extraatje dat we "studeren" delen.
Met mijn partner, die ook op die school werkt, kan ik lekker bijbeppen.

Ik heb bewust een break genomen toen ik mijn eerste kind kreeg.
Bewust 7 jaar op het nest gaan zitten.
Daarvan heb ik geen enkele keer spijt gehad.

Mijn tijd om te leren/studeren, via boeken en zo te ontwikkelen, is nu aangebroken.
Een voorrecht om het alsnog te mogen en te kunnen doen.
En zo is het!
  dinsdag 1 september 2009 @ 19:02:54 #188
124676 RobertoCarlos
pi_72349324
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 09:28 schreef RRGJL het volgende:

[..]

[quote]Zo voorspelbaar
Waarom oordeel je nu gelijk met Nogal dom.
quote:
Ik had misschien moeten zetten dat ik het dom zou vinden als iemand die keuze bewust maakt en gewoon eerst kinderen neemt en dan weer gaat studeren.
En ook dat slaat natuurlijk nergens op en is een dom vooroordeel. Ik zie werkelijk niet wat daar mis mee is.
  PR/Manusje van alles dinsdag 1 september 2009 @ 19:27:46 #189
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_72350063
Ik ben nu 21 en moet nog één jaar een beetje op het MBO en dan nog eens 3 jaar HBO Bouwkunde Zit nu al tussen de 17-jarige kleuters. Zal op het HBO niet anders zijn vrees ik Vind ik zelf helemaal niet erg hoort erbij. Ben dan 25/26 als ik klaar ben op het HBO. Misschien dat ik er dan nog wel een WO 'opleiding' van één jaar achteraan doe voor de titel maar dat zie ik vanzelf wel

Door alle stages en andere baantjes heb ik dan bij elkaar opgeteld 5 jaar werkervaring in de bouw / techniek. Dat en die diploma's maakt het voor mij zeker makkelijker om gelijk een 'goeie' baan te kunnen vinden. Zeker in de bouw kan je jezelf goed in de markt zetten en jezelf tijdens je opleiding al verhoeren aan een bedrijf om er later te gaan werken.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Moderator dinsdag 1 september 2009 @ 19:42:41 #190
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_72350531
Je bent slechts een beetje later dan gemiddeld, maar een laabloeier nog niet joh! Ik doe eenzelfde soort traject (1 jaar korter) en zou anders op mijn 23e klaar zijn. Dan ben ik nominaal bezig. Mijn MBO was alleen korter dus zou nu 22 zijn straks.

Het is maar 2 jaar later dan mij ! Ik heb alleen 2 jaar werkervaring straks als ik mijn 3 stages meetel... da's wel een beetje weinig
pi_72351061
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 19:02 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Waarom oordeel je nu gelijk met Nogal dom.
[..]
Hetzelfde kan ik jou vragen (zie de reactie die ik quote).
quote:
En ook dat slaat natuurlijk nergens op en is een dom vooroordeel. Ik zie werkelijk niet wat daar mis mee is.
Tja. Ik vind het wel dom. Het is geen vooroordeel het is een mening. Ik vind het een verkeerde volgorde. Prima dat je het niet met me eens bent, maar meer dan een meningsverschil is het dan ook niet.
  dinsdag 1 september 2009 @ 20:45:48 #192
124676 RobertoCarlos
pi_72352741
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 20:00 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Hetzelfde kan ik jou vragen (zie de reactie die ik quote).
[..]

Tja. Ik vind het wel dom. Het is geen vooroordeel het is een mening. Ik vind het een verkeerde volgorde. Prima dat je het niet met me eens bent, maar meer dan een meningsverschil is het dan ook niet.
Het gaat erom dat je zegt dat het dom is om gelijk te oordelen zonder dat je weet wat er allemaal achter zit. Vervolgens doe je het zelf meerdere keren. Doe het zelf dan ook niet, want dan ben je niet alleen dom, maar ook nog eens hypocriet.
pi_72353809
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 20:45 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Het gaat erom dat je zegt dat het dom is om gelijk te oordelen zonder dat je weet wat er allemaal achter zit. Vervolgens doe je het zelf meerdere keren. Doe het zelf dan ook niet, want dan ben je niet alleen dom, maar ook nog eens hypocriet.
Nee. Je leest niet. Nouja, je leest wat je wil lezen.
Ik zeg duidelijk dat ik het dom vind als je er bewust voor kiest. Dan zit er dus niets achter maar is het een bewuste keuze.
Ik heb het niet over iemand die per ongeluk zwanger wordt en uit principe het kind wil houden oid.
  dinsdag 1 september 2009 @ 21:29:53 #194
124676 RobertoCarlos
pi_72354283
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 21:15 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Ik zeg duidelijk dat ik het dom vind als je er bewust voor kiest. Dan zit er dus niets achter maar is het een bewuste keuze.
En wat zijn de redenen voor deze bewuste keuze?? Dat weet je dus helemaal niet..
pi_72354496
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 21:15 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Ik heb het niet over iemand die per ongeluk zwanger wordt en uit principe het kind wil houden oid.
"Dom" in de zin van .......?
Ik zie het niet.

Als ik mezelf als voorbeeld neem.
Ik heb 7 jaar een karrieregat doordat ik echt alle dagen, alle uren bij me kids geweest ben.
De aantal keren oppas kan ik op twee handen tellen.
Bewust voor gekozen.
Deze zomer hebben ze me beide bedankt voor die geweldige tijd en dat ze daar nu nog dagelijks op teren.
Zij zien om zich heen hoe anderen opgevoed/opgegroeid zijn en zijn erg blij met hun eigen jeugd.
Ik zeg niet dat oppassen en zo fout is, mijn keuze was/is anders

Anders, niet fout of dom,
Anders, net als studeren op je 46e, niet dom of fout, maar alleen maar anders.

Ik heb bewust gekozen voor jong kids krijgen en ze zelf opvoeden, daar paste geen studie en werk bij.
Vandaar nu aan mij de tijd en de mogelijkheid om het nu te doen.
De studie nu is gericht op het werk dat ik nu doe. 13 uur wiskunde geven.
Met name aan BK. Zonder mijn levenservaring had ik dit nooit kunnen doen (BK, vaak de paria van de scholen)

Ik moet ook een deel in voltijd doen en mag toch hopen dat er niet veel zijn die jouw mening delen.
Dan heb ik nog heel was diskussen voor me.
pi_72354564
Nog een groot voordeel van de "domme" keuze is dat ik geen geld hoef te lenen voor mijn studie.
Geen studieschuld opbouw.
pi_72359780
Hoi -sabine-, ik wou even zeggen dat ik het heel goed vind dat je gewoon je eigen ding doet. Iedereen moet zelf bepalen wat hij of zij doet in het leven en uiteindeljk is het jouw leven en dat van niemand anders. Ik ben jaloers op jouw kids want ik was altijd op de overblijf! Succes met je studie.

Ik snap wel dat veel 18 jarigen dit niet begrijpen zoals ik twee jaar geleden ook zo was, maar dat komt wel als zij erachter komen dat ze hun studie niet leuk vinden en een tijdje willen gaan reizen of werken en de tegenstand die ze daar van krijgen! Dan heb je ineens veel meer tolerantie voor de laatbloeiers. Kom op mensen, think outside the box en realiseer je dat niks jouw leven zou moeten bepalen alleen jijzelf.
  Moderator woensdag 2 september 2009 @ 09:40:56 #198
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_72363558
Laten we niet elkaar bekritiseren op een keuze, een keuze hoeft niet verdedigd te worden. Ik zelf heb gewoon respect voor mensen die nog heel laat gaan studeren, en ik word geïrriteerd van mensen die alleen zeuren dat hun werk kut en hersendood is en daar vervolgens niets aan doen.
pi_72366858
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 20:00 schreef RRGJL het volgende:

[..]
Wat is er precies verkeerd aan de volgorde dan? Want dat mis ik een beetje in je argumentatie.
Overigens heb ik zelf ook twee kinderen. Die hebben mij mede er toe bewogen weer te gaan studeren. Ik zou het van mijzelf hypocriet vinden wanneer ik van mijn kinderen verwacht dat ze een diploma behalen terwijl ik zelf dat vrijwel niet had.

Dus ja misschien omgekeerd van mijn 15e tot 21 fulltime gewerkt -> kinderen -> studeren weer oppakken.

Maar ik zie niet echt in wat er verkeerd is aan omgekeerd. Laat staan waar "dom" terug komt in de som wanneer je gaat voor kennisverrijking
Profiel opgeheven.
pi_72366940
Ik snap wel wat hij bedoelt, het lijkt me nogal lastig om nog carrière te maken als je al kinderen hebt.
pi_72367131
quote:
Op woensdag 2 september 2009 12:13 schreef _Loki het volgende:
Ik snap wel wat hij bedoelt, het lijkt me nogal lastig om nog carrière te maken als je al kinderen hebt.
Tja misschien als je de ambitie heb om 40+ uur te werken wel. Persoonlijk been there done that.
De spaarrekening is gevuld. Ik kom makkelijk rond en ik heb naast mijn studie een baan waar ik na het afronden van mijn opleiding zo terecht kan en meteen doorgroei.

Neah in mijn optiek zijn hardlopers doodlopers. En er zijn naar mijn mening belangrijkere dingen dan carriëre maken (wat je daar ook onder verstaat).
Profiel opgeheven.
pi_72367210
quote:
Op woensdag 2 september 2009 12:20 schreef Bierie het volgende:

[..]

Tja misschien als je de ambitie heb om 40+ uur te werken wel. Persoonlijk been there done that.
De spaarrekening is gevuld. Ik kom makkelijk rond en ik heb naast mijn studie een baan waar ik na het afronden van mijn opleiding zo terecht kan en meteen doorgroei.

Neah in mijn optiek zijn hardlopers doodlopers. En er zijn naar mijn mening belangrijkere dingen dan carriëre maken (wat je daar ook onder verstaat).
Maar 40+ uur werken met kinderen lijkt me echt niet te doen.
pi_72367536
quote:
Op woensdag 2 september 2009 12:23 schreef _Loki het volgende:

[..]

Maar 40+ uur werken met kinderen lijkt me echt niet te doen.
My point exactly. Maar ik geloof er ook niet in dat je 40+ nodig heb om carriere te maken. Komt nog bij dat binnen de richting dat ik op wil er sowieso niet gekeken wordt naar het aantal uur dat je werkt (pharmaceutisch onderzoek).
Profiel opgeheven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')