2 leden, 50% stemrecht en 60% betaalplicht. Ja idd kut dus.quote:Op zondag 15 maart 2009 15:29 schreef Iced_Lips het volgende:
Uit hoeveel leden bestaat het complex? Wat is jouw breukdeel t.o.v. overige leden?
Inderdaad, het is sinds mei 2008 niet meer toegestaan om een slapende VVE te hebben. Er moet bijvoorbeeld een reserve grootonderhoud zijn en minimaal 1x per jaar een ALV.
De opstalverzekering van de VvE zou ik gelijktrekken aan de herbouwwaarde van het complex. Wellicht dat jouw appartement dan wat onderverzekerd is, dan kun je vaak nog een aanvullende verzekering afsluiten bovenop het gedeelte van de VVE.
Als het niet via de gemeente kan, gewoon naar de kantonrechter gaan. Jij hebt 100% gelijk, dus je kunt het niet verliezen en dus gaat het je ook geen centen kosten.quote:Op zondag 15 maart 2009 15:40 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
2 leden, 50% stemrecht en 60% betaalplicht. Ja idd kut dus.
Op dit moment is mijn opstalverzekering dus niet toereikend. Die kan je dan misschien opschroeven, maar mijn verzekeraar doet dit niet.... Die stellen, het is appartementsrecht dus....Het MOET via de VvE. De polis die ik 2 jaar terug heb afgesloten kunnen ze niet royeren, maar upgraden laten ze dus niet toe... Ik moet het maar via de VvE regelen. En buurman weigert dus...
Utrecht, Wellicht dat hie ridd zo'n balie is , maar dat heeft nog niet veel zin. Als hij niet wil kan ik niks in mijn uppie.quote:Op zondag 15 maart 2009 15:37 schreef Isegrim het volgende:
Waar woon je?
In sommige gemeenten is er een VvE-balie die je kan helpen met activeren van de VvE.
KvK is pas vanaf dit jaar verplicht en VvE's hebben tot eind dit jaar om zich in te schrijven. Maar dat gaat lang niet lukken en men zal wrs. coulant zijn. kvK gaat zelf VvE's actief aanschrijven voor inschrijving. Bij het bedrijf waar ik werk beheren we meer dan 500 VvE's en we hebben welgeteld nog geen enkele brief van KvK gehad.quote:Op zondag 15 maart 2009 15:40 schreef gelly het volgende:
Het is sinds mei vorig jaar verplicht een actieve VVE te hebben.. Deze moet ingeschreven staan bij de KvK.
Ja, dat kun je wel want je hebt de wet achter je. Je buurman heeft geen keus.quote:Op zondag 15 maart 2009 15:42 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
Utrecht, Wellicht dat hie ridd zo'n balie is , maar dat heeft nog niet veel zin. Als hij niet wil kan ik niks in mijn uppie.
quote:Maar goed. In het verleden ook al eens met hem hierover gebotst. Toen heb ik het gelaten voro de vrede. Mu trek ik alle registers open. Richting rechtzaak dus.
De hamvraag is of dit alleen voor onderhoud van toepassing is of ook voor verzekeringen ed.quote:Op zondag 15 maart 2009 15:40 schreef gelly het volgende:
Het is sinds mei vorig jaar verplicht een actieve VVE te hebben.. Deze moet ingeschreven staan bij de KvK.
KvK hoef je je nog ff niet druk om te maken. WA en opstal moet via VvE lopen. Ook moet je gaan sparen voor toekomstig onderhoud. Dat zijn de belangrijkste drie dingen.quote:Op zondag 15 maart 2009 15:44 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
De hamvraag is of dit alleen voor onderhoud van toepassing is of ook voor verzekeringen ed.
Volgens mij wel, die moet ik even opzoeken. Ik heb ook al het verzoek van de RB gekregen om alles mbt de woning te scannen en te mailen. Dat gaat maandag dus op de mail.quote:Op zondag 15 maart 2009 15:48 schreef Isegrim het volgende:
Wel balen dat de stemmenverdeling 50/50 is, dat is altijd lastig, zeker als je met een onwillig iemand te maken hebt.
Ben je in het bezit van de akte van splitsing?
oh ja.. toen ik destijds d etent kocht heb ik hem dus VOOR de koop gesproken. Ben dus bewust bij de zelfde maatschappij gaan zitten. Tevens heb ik hem heel concreet gevraagd naar zijn plannen qua onderhoud. Dat wilde hij graag want mijn verkoper wilde het maar niet... volgens hem.quote:Op zondag 15 maart 2009 15:47 schreef Isegrim het volgende:
[..]
KvK hoef je je nog ff niet druk om te maken. WA en opstal moet via VvE lopen. Ook moet je gaan sparen voor toekomstig onderhoud. Dat zijn de belangrijkste drie dingen.
100 pp lijkt wellicht vrij ruim... maar..quote:Op maandag 16 maart 2009 10:09 schreef Isegrim het volgende:
Honderd euro is vrij ruim voor zo'n kleine VvE. Verkleint de kans dat je met regelmaat extra moet bijlappen als er onderhoud nodig is.
Ik vind 100 euro per appartement nog aan de lage kant als ik eerlijk ben. Vergis je niet in de kosten. Zeker met zo'n oud pand.quote:Op maandag 16 maart 2009 11:15 schreef klusfoobje het volgende:
9000 euro voor het vervangen van een zadeldak is niet z'n raarhoog bedrag hoor.
Dat is alle oude pannen afvoeren
nieuwe pannen aanvoeren
nieuwe panlatten en tengels plaatsen
dampfolie plaatsen lood aansluitingn om aangrenzende perselen in orde maken... Die offerte van 9000 was een jaar geleden ofzo.. Ze zijn er duurder en goedkoper.
Hij wil steeds alleen maar met veel pijn en moeite " een mannetje" laten komen... Das iemand van 75 jaar oud... ja mehoela...
Gelukkig denken de meeste makelaars waar ik mee te maken heb gehad hier in Limburg toch anders... maar goed wij betalen ook geen 250000 euro voor 50 m2 zoals in veel andere delen van NLquote:Op maandag 16 maart 2009 13:10 schreef klusfoobje het volgende:
...
De meeste makelaars noemen ook graag dat het een slapende VvE is en dus geen extra maandlasten met zich mee brengt. Nee, nog niet nee...
...
Jawel. Als jij zorgt dat er rechtsgeldige besluiten worden genomen, dan heb je een dwangmiddel. Activering is wettelijk verplicht, maar de vraag is of een rechter kán afdwingen dat iemand meewerkt aan activering. Je kunt iemand bijvoorbeeld niet dwingen om op vergaderingen te komen. Je kunt iemand wél dwingen om mee te betalen aan een verzekering waar via een rechtsgeldig besluit voor is gekozen.quote:Op maandag 30 maart 2009 02:17 schreef klusfoobje het volgende:
hoezo zou ik geen kans op activering hebben via de rechter ? Er is wettelijk bepaald dat een VvE nioet slapend mag zijn. Als hij zijn medewerking weigerd dan heb ik een dusdanig serieus probleem dat ik volgens mij wle degelijk ene rechter een dwingende uitspraak kan laten doen.
Via die rechter wil ik hem DWINGEN reserveringen voro onderhoud te doen. Ik zie nergens een geldige reden dat ik zwak zou staan en het kan schudden.
Er staat overigfens echt dat een vergadering pas rechtsgeldig is als MEER dan 50% van de stemmen aanwezig is. Veel schiet ik er niet mee op want als hij nee zegt en vervolgens weer weg gaat heb ik nog niets...
Ik kan volgens jou dan wel gewoon alleen de boel activeren, maar dan ben ik dus eigelijk gewoon met mijzelf aan het spelen.... qua onderhoud en verzekering schiet ik daargeen bal mee op.
Ik wil de uitkomst erg graag weten.quote:maar goed, ik houd je o pde hoogte. Van de RB bericht gekregen dat ze eindelijk de emails hebben ontvangen.
Alles moest digitaal tegenwoordig bij hun. Handig als je dan een limiet van 6Mb op je mail hebt zitten...![]()
Yep, Kun je me laten weten wat zoiets, derden beheer ongeveer kost en hoe dat in zijn werk gaat ?quote:Op vrijdag 8 mei 2009 18:38 schreef Isegrim het volgende:
Dat klopt.Mocht je nog ergens advies bij nodig hebben dan hoor ik het graag.
thnx, dan ga ik daar eens even mijn licht opsteken.quote:Op maandag 11 mei 2009 07:44 schreef Isegrim het volgende:
Prijzen variëren behoorlijk. Reken op 150-200 euro per appartement per jaar ongeveer. Ik zou voor een lokaal, wat kleiner kantoor gaan. Wel een echte VvE-beheerder, niet een makelaar 'die het er even bij doet' o.i.d. De enige die ik ken in Utrecht is http://gedeeldeigendomenzo.nl/ , maar ik weet niet of zij ook 'losse' VvE's doen. Ze zijn in elk geval wel erg goed (van één van hen heb ik het zo'n beetje geleerd).
Hoe dat in zijn werk gaat? Nou ja, da's maar net wat je allemaal wilt uitbesteden. Als je alles uitbesteedt (administratie, financiën, onderhoud) heb je er zelf verder weinig omkijken meer naar. Ook het contact met je buurman kan dan via hen lopen, als het allemaal moeizaam gaat van zijn kant.
Dat klopt inderdaad, je rechtsbijstand is voor jou persoonlijk, niet de VvE. Maar met 50% stemrecht is het kromme dat de VvE je buurman niet kan dwingen tot iets, aangezien die evenveel stemrecht heeft. Het is trouwens wel zo dat als de stempercentages gelijk uitkomen, men kijkt naar de netto aandelen (staan in de akte van splitsing) binnen een VvE, misschien dat je zo aan een meerderheid van stemmen kan komen, en dus je buurman kan dwingen als VvE.quote:Op maandag 11 mei 2009 11:42 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
thnx, dan ga ik daar eens even mijn licht opsteken.
Ik kreeg van een kennis de opmerking dat ik in principe nog niks heb. Als hij nameloijk niet betaald aan de VvE kan ik hoog en laag springen maar dan moet ik maar zien dat dat geld er komt. Tevens zou ik dan niks aan mijn RB hebben. De VvE is nameloijk een eigen rechtspersoon... en daar treed mijn RB niet voor op....
is dat zo ?
Ik wil gewoon de boel geregeld hebben en niet straks voor elk gedoe weer de RB moeten inschakelen.
Dat klopt, echter voorziet de wet ook in calamiteiten, stel je voor de buurman is een half jaar op vakantie en het dak raakt lek, en jij hebt geen volmacht? Moet je dan een half jaar in de lekkerij zitten? Nee dus, maar zoals ik al zei, win hiervoor even wat advies in bij een ter zake kundige jurist. Maar bedenk wel, een derde partij kan alleen een waarnemer zijn, en je buurman kan stellen dat die niks te zoeken heeft bij een vergadering van de VvE.quote:Op maandag 11 mei 2009 16:13 schreef klusfoobje het volgende:
VOlgens de opgestelde documenten kan er alleen een geldige stemming plaatsvinden indien de meerderheid van de stemmen aanwezig is.... over wegblijven staat niets. Dat is het linke van dit verhaal.
Vandara dta ik een 3e partij erbij wil hebben waarin alles word vastgelegd. Ik kan hem dwingen de verzekering te doen om de eenvoudige reden dat het verboden is om leden van de vve te schaden. Hij schaad mij als ik mijn deel niet goed kan verzekeren. Daar MOET hij dus.
Als hij daarna echter gewoon niet betaald..... wat dan...
Dat klopt, de VvE is een afzonderlijke rechtspersoon. Je hebt je buurman dus ook weer nodig als je een externe bestuurder wil inhuren. Vandaar ook dat ik aangaf dat je eigenlijk gewoon moet gaan vergaderen. Komt hij niet, dat moet er een tweede vergadering komen en kun jij in je uppie alle besluiten nemen (aangenomen dat hij voor een tweede vergadering ook niet komt). Komt hij wel, dan kun je eventueel via de rechter een besluit aanvechten dat jij onredelijk acht. Ik kan je eventueel wel helpen met het op de juiste wijze volgen van de procedures en opstellen van brieven e.d.quote:Op maandag 11 mei 2009 11:42 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
thnx, dan ga ik daar eens even mijn licht opsteken.
Ik kreeg van een kennis de opmerking dat ik in principe nog niks heb. Als hij nameloijk niet betaald aan de VvE kan ik hoog en laag springen maar dan moet ik maar zien dat dat geld er komt. Tevens zou ik dan niks aan mijn RB hebben. De VvE is nameloijk een eigen rechtspersoon... en daar treed mijn RB niet voor op....
is dat zo ?
Ik wil gewoon de boel geregeld hebben en niet straks voor elk gedoe weer de RB moeten inschakelen.
Als het goed is staat er wel iets in je akte over een tweede vergadering bij onvoldoende quorum. Als je die akte nou ff inscant en naar me mailt, dan kan ik je helpen daarmee.quote:Op maandag 11 mei 2009 16:13 schreef klusfoobje het volgende:
VOlgens de opgestelde documenten kan er alleen een geldige stemming plaatsvinden indien de meerderheid van de stemmen aanwezig is.... over wegblijven staat niets. Dat is het linke van dit verhaal.
Vandara dta ik een 3e partij erbij wil hebben waarin alles word vastgelegd. Ik kan hem dwingen de verzekering te doen om de eenvoudige reden dat het verboden is om leden van de vve te schaden. Hij schaad mij als ik mijn deel niet goed kan verzekeren. Daar MOET hij dus.
Als hij daarna echter gewoon niet betaald..... wat dan...
¤ 10,- per maand is waarschijnlijk nog niet eens voldoende om de (verplichte) opstal- en AVB-verzekeringen te voldoen, terwijl je tegenwoordig verplicht moet reserveren voor toekomstig onderhoud.quote:Op zondag 15 november 2009 20:29 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Hoe zit het eigenlijks met de hoogte van het bedrag? Stel dat men akkoord gaat met de activering van de VVE, maar de onderbuurman wilt slechts 10 euro per maand bijdrage aan de VVE. Is dit eventueel aan te vechten via de rechtbank/kantonrechter?
Een achterstand wordt verrekend bij de notaris.quote:Op maandag 16 november 2009 18:05 schreef olskie het volgende:
Ik hoorde dat, als er een eigenaar een betaal achter stand heeft aan de VvE, de notaris niet laat overtekenen bij verkoop zolang er een achterstand is. Ofwel hij het achterstallige bedrag van de koop prijs afhaalt en aan de VvE overschrijft.
Ken hier iemand dit verhaal of is dit iets wat wel in het wetsontwerp zat maar nooit is doorgevoerd.
Een VvE is een rechtspersoon net als bijvoorbeeld de loodgieter waarvan je de rekening niet betaald, die kunnen dus een incasso-procedure starten als jij als lid je inleg niet betaald, tot aan een deurwaarder aan toe zelfs. Die achterstand wordt dus inderdaad verrekend bij de notaris, die vraagt het saldo van de eigenaar op bij de administrateur van de VvE in kwestie, en verrekend het waar nodig. Verder verzorgt de notaris ook de uitschrijving bij de stichting, want geen eigendom = geen lid uiteraard.quote:Op maandag 16 november 2009 18:05 schreef olskie het volgende:
Ik hoorde dat, als er een eigenaar een betaal achter stand heeft aan de VvE, de notaris niet laat overtekenen bij verkoop zolang er een achterstand is. Ofwel hij het achterstallige bedrag van de koop prijs afhaalt en aan de VvE overschrijft.
Ken hier iemand dit verhaal of is dit iets wat wel in het wetsontwerp zat maar nooit is doorgevoerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |