abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 maart 2009 @ 14:12:18 #201
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_67517489
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 10:57 schreef Provinciaal het volgende:

[..]

Tsja, wie heb je liever...
Tis maar hoe je het bekijkt. De satelliet staten van de Sovjet Unie die onafhankelijk werden is toe te schrijven aan een politieke minderheid destijds, die een minderheidssteun genoot onder de bevolking. De Sovjet Unie liet het allemaal maar begaan, wetende dat de grote groepen Russen in die landen een machtsfactor van belang zouden blijven.

Dat voorheen de Sovjet Unie opstanden bloedig heeft onderdrukt is geen pretje, maar is niet eenzijdig. Amerika heeft ook indirect opstanden en demonstraties hardhandig onderdrukt, in de door de CIA geclaimde staten die niet mochten vallen aan het communisme. Met Vietnam als dieptepunt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Verluste op 29-03-2009 14:18:50 ]
Dasvidanja
pi_67517676
quote:
Op zondag 29 maart 2009 14:12 schreef Verluste het volgende:

[..]

Tis maar hoe je het bekijkt. De satelliet staten van de Sovjet Unie die onafhankelijk werden is toe te schrijven aan een politieke minderheid destijds, die een minderheidssteun genoot onder de bevolking. De Sovjet Unie liet het allemaal maar begaan, wetende dat de grote groepen Russen in die landen een machtsfactor van belang zouden blijven.

Dat voorheen de Sovjet Unie opstanden bloedig heeft onderdrukt is geen pretje, maar is niet eenzijdig. Amerika heeft ook indirect opstanden en demonstraties hardhandig onderdrukt, in de door de CIA geclaimde staten die niet mochten vallen aan het communisme. Met Vietnam als dieptepunt.
De Sovjet Unie heeft dus wel degelijk tot het laatste moment met geweld proberen te voorkomen dat sattelietstaten onafhankelijk werden. Zie bijvoorbeeld Litouwen. Daar was er verder ook echt geen sprake van een minderheidssteun voor onafhankelijkheid. Ik kan me niet voorstellen dat dat in de meeste andere betreffende landen anders was.
  zondag 29 maart 2009 @ 15:12:59 #203
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_67519007
quote:
Op zondag 29 maart 2009 14:20 schreef Provinciaal het volgende:

[..]

De Sovjet Unie heeft dus wel degelijk tot het laatste moment met geweld proberen te voorkomen dat sattelietstaten onafhankelijk werden. Zie bijvoorbeeld Litouwen. Daar was er verder ook echt geen sprake van een minderheidssteun voor onafhankelijkheid. Ik kan me niet voorstellen dat dat in de meeste andere betreffende landen anders was.
Leer je geschiedenis. De partijen die de macht grepen hadden destijds helemaal niet de steun van een meerderheid van de bevolking. Het is niet allemaal zoals het lijkt in de Westerse media.
Dasvidanja
pi_67519314
quote:
Op zondag 29 maart 2009 15:12 schreef Verluste het volgende:

[..]

Leer je geschiedenis. De partijen die de macht grepen hadden destijds helemaal niet de steun van een meerderheid van de bevolking. Het is niet allemaal zoals het lijkt in de Westerse media.
Lees het zelf nog eens na zou ik zeggen. De pro-onafhankelijkheids partij won meteen de meerderheid in de eerste verkiezing waar ze in mee mochten doen. Het is niet allemaal zo rooskleurig als het links revisionisme voordoet.

Daarna kwam de onafhankelijkheidsverklaring en de reactie van de Sovjets.

[ Bericht 3% gewijzigd door Provinciaal op 29-03-2009 15:29:29 ]
pi_67519625
quote:
Op zondag 29 maart 2009 14:20 schreef Provinciaal het volgende:

[..]

Zie bijvoorbeeld Litouwen. Maar dan ook alleen Litouwen. De rest van de landen werden vrijwel geweldloos onafhankelijk, zelfs de Centraal-Aziatische. Betekent natuurlijk niet dat men het in Rusland allemaal wel goed vond.
pi_67519716
quote:
Op zondag 29 maart 2009 15:37 schreef Monidique het volgende:

[..]

Zie bijvoorbeeld Litouwen. Maar dan ook alleen Litouwen. De rest van de landen werden vrijwel geweldloos onafhankelijk, zelfs de Centraal-Aziatische. Betekent natuurlijk niet dat men het in Rusland allemaal wel goed vond.
Ik weet het niet van elk land, maar bijvoorbeeld Letland had een vergelijkbare ervaring als Litouwen.
pi_67519768
quote:
Op zondag 29 maart 2009 15:40 schreef Provinciaal het volgende:

[..]

Ik weet het niet van elk land, maar bijvoorbeeld Letland had een vergelijkbare ervaring als Litouwen.
Nee. In Letland was het allemaal stukken rustiger. Mede omdat Litouwen het voorbeeld zou moeten zijn voor de andere Baltische staten.
pi_67519882
quote:
Op zondag 29 maart 2009 15:42 schreef Monidique het volgende:

[..]

Nee. In Letland was het allemaal stukken rustiger. Mede omdat Litouwen het voorbeeld zou moeten zijn voor de andere Baltische staten.
Punt is dat er geweld aan te pas kwam; paramilitairen van de Sovjets vielen het ministerie van binnenlandse zaken aan om de pro-onafhankelijke regering omver te werpen.
pi_67519981
quote:
Op zondag 29 maart 2009 15:47 schreef Provinciaal het volgende:

[..]

Punt is dat er geweld aan te pas kwam; paramilitairen van de Sovjets vielen het ministerie van binnenlandse zaken aan om de pro-onafhankelijke regering omver te werpen.
Jawel, maar het was geen Litouwen. 'Litouwen' is eigenlijk uniek.
pi_67520023
quote:
Op zondag 29 maart 2009 15:51 schreef Monidique het volgende:

[..]

Jawel, maar het was geen Litouwen. 'Litouwen' is eigenlijk uniek.
Dat is toevallig net de casus waar ik het meest mee bekend ben, dus misschien heb ik daarom een verkeerde indruk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')