Dat is inderdaad niet zoveel. Bij sommige oude mijnen hier meet je meer.quote:Radiation levels by the power plant were 1.7 microsieverts per hour (170 microroentgens per hour) and they varied between 0.4 and 9.5 microsieverts per hour (40-950 microroentgens per hour) in the Pripyat amusement park. Thus, risks are pretty much non-existent as long as you don't get yourself contaminated.
Vooral dit soort dingen. :-) Ik zou mezelf niet vergeven. Veel plezier.quote:Andere reisgenoot van me was met zijn gids op het dak van een flat geweest (waar dus veel straling zit) en kreeg bij die scanner een rood scherm. Paar tikjes ertegen en het was ineens groen.....
quote:PRIPJAT - Bijna 25 jaar na de nucleaire ramp heeft het troosteloze gebied rond Tsjernobyl een grote aantrekkingskracht op toeristen.
Het magazine Forbes heeft Tsjernobyl uitgeroepen tot één van de meest unieke plaatsen om te bezoeken en steeds meer toeristen vinden dan ook hun weg naar de achtergelaten huizen en verweerde flatgebouwen, de talrijke lege magazijnen en de chaotisch begroeide velden zonder vee of machines.
Als toerist betaal je 115 euro voor een bezoek aan het gebied waar nota bene de stralingsdoses nog steeds 35 keer hoger is dan normaal. Bezoekers worden met bussen naar de 'verboden zone' gebracht. De tour start aan de beruchte reactor waar de nucleaire ramp op 26 april 1986 begon. Vandaar gaat het verder naar de verlaten stad Pripjat waar 50.000 mensen geëvacueerd werden na de catastrofe. Boeken, speelgoed en gasmaskers liggen her en der verspreid als stille getuigen van een overhaast vertrek.
Voyeurisme
De Belgische toeriste Davinia Schoutteten vertelt aan het nieuwsagentschap AFP dat ze een beetje bang is van de straling en dat ze zich voorgenomen heeft om haar schoenen na de rondleiding weg te smijten. Bobby Harrington uit Australië verklaart dat de hele ervaring haar triest maakt: "Het is toch voyeuristisch en dat voelt oncomfortabel." De Zweed Carl Backman wou dit gebied heel graag zien, omdat het een belangrijke plaats inneemt in onze geschiedenis. "Ik vind het helemaal niet bizar dat je zulke plaatsen bezoekt, wat is het verschil met Auschwitz of het colosseum waar ook vele mensen gestorven zijn".
De radioactiviteit is niet bijzonder gevaarlijk zolang je de reactor maar niet likt. Doe wat onderzoek over de straling en laat het je vrouw lezen.quote:Op zondag 10 oktober 2010 11:46 schreef siekman het volgende:
Dit is een hele grote wens van mij. Ik doe veel aan urbex fotografie en dan is pripjat een walhalla .
Maar mijn vrouw is er op tegen, en ik zou het mezelf niet vergeven als ik na een paar jaar toch last van die radioactieve zooi zou krijgen . En ik heb nog kids ook .
zal bij een wens blijven denk ik
Vooral dat laatste lijkt me een uitstekend planquote:Op maandag 13 december 2010 15:23 schreef Individual het volgende:
Toeristen kunnen in 2011 naar Tsjernobyl
Gaat dit om versoepeling van de restrictie op het aantal toeristen of iets dergelijks?
In de zomer zag ik trouwens ook 2 toeristen zonder gids die de attracties uitprobeerde door erin te klimmen en er op/in te zitten.
Als je geen kinderen wilt wel ja.quote:Op maandag 13 december 2010 18:48 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Vooral dat laatste lijkt me een uitstekend plan
Voor Prypyat moet je redelijk snel zijn als je nog veel wilt zien. In 2010 vertelde ze ons dat binnen 5 jaar de boel zo instortgevaarlijk zou worden dat je de meeste gebouwen niet meer inmag. Ik weet niet of dat daadwereklijk zo zal zijn, maar een aantal gebouwen waren toen al in zeer slechte staat. Hele delen van vloeren waren al verrot.quote:Op maandag 13 februari 2012 14:14 schreef Contender het volgende:
Tsjernobyl/Prypyat staat zeker nog op het lijstje waar ik graag heen zou willen.
Lijkt me zeker de moeite waard voor de foto's.
Het risico maakt het wat minder aantrekkelijk, maar inhoeverre dat nu nog ernstig is als daar een dagtrip gemaakt wordt?
En over Spooksteden... het dorpje Doel in Belgie woont ook bijna niemand meer.
Heb me daar ook goed vermaakt met het maken van foto's
Geen punt. On topic kicks zijn we blij mee.quote:Op donderdag 29 november 2012 15:57 schreef Stefan het volgende:
Ik wil er ook heen, even kijken wat t kost. Maar zou wel leuk zijn
Sorry voor de kick
Hoe sneller hoe beter. Ik hoorde dat je een aantal gebouwen niet meer in mag. Maar met wat 'roebels' extra mag je denk ik overal nog wel in..quote:Op donderdag 29 november 2012 15:57 schreef Stefan het volgende:
Ik wil er ook heen, even kijken wat t kost. Maar zou wel leuk zijn
Sorry voor de kick
Zijn inderdaad veel goede documentaires te vinden met prachtige beelden erbij. Wat mij persoonlijk vooral aanspreekt zijn die gigantische lege flatgebouwen in Pripyat en natuurlijk de kermis die helemaal verlaten is en waar de bomen gewoon midden op de botsautobaan groeien, heel bizar.quote:Op donderdag 29 november 2012 19:05 schreef Individual het volgende:
Documentaire van anderhalf uur. Heel interessant voor de Tsernobyl-gangers.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |