Mijn derbi GP1 staat nu op een dikke 35.000 en dat is , zo heb ik gemerkt ,behoorlijk veel.(tis een woonwerk hok)
Bij 19.000 brak de krukas, spontaan, en ik verwacht dat het binnenkort wel weer gebeurt aangezien ik de 2x19.000 begin te naderen en het blok behoorlijk "rauw" begint te klinken, de krukas van zo'n ding is vrij slecht gedimensioneerd en heeft een zwakke plek waarop ie dan dus ook breekt.
Bij de revisie ook nw zuiger,cilinder geboord en gehoont en dat was ook wel nodig want die waren ook behoorlijk versleten, verder nw waterpomp, alle snaren en nog wat meer grut vervangen, totale schade ,ik dacht, zo'n 650 eu.
Uiteraard hangt eea wel af van het ontwikkelde vermogen van het blok, de mijne is geheel ontdaan van alle begrenzers en heeft een imitatie uitlaat die ook nog iets meer vermogen geeft en aanvullend een langere overbrenging in de secundaire bak (bij het achterwiel),een iets ander ontstekings tijdstip en iets verhoogde compressie, zodoende gaat ie 90 a 100 kmh.
Met iedere 20.000 een blok revisie kan ik nog wel leven maar wat me meer opbreekt is de algehele kwaliteit, of eigenlijk het ontbreken daarvan, van de rest van de rommel aan zo'n scooter; de remtangen (merk AJP) hebben geen beschermrubbertje om de remzuigers en dus koekt daar zand en vuil op aan waarna de zuigers muurvast komen te zitten, vervangen van de remblokken komt dus eens in de twee keer ook op het demonteren van de tangen te staan die dan moeten worden schoongemaakt+nieuwe remolie+ontluchten
Voorvork keeringen al twee keer moeten vervangen
Remlichtschakelaars gaan doorlopend stuk
Het linker wiellager heeft geen beschermkapje/bus/rubber en zit dus vol in de bagger/zand--> al 5 of 6x vervangen
Enz, enz,enz.......
Ik ben dus doorlopend aan het ding aan het repareren en krijg daar toch nu echt wel genoeg van--> gaat motorrijbewijs halen en een burgman oid kopen.