Geen brief aan God dus, zoals we ze in de kranten vaak lezen (en in sommige kranten zijn het vooral dreigbrieven geworden), een brief van de heere zelf welke ik recent ontving in mijn hotmail en welke ik jullie niet wilde onthouden:
Geacht evenbeeld,
Vanaf de paar duizend jaar na Uw schepping, heb ik met een groeiende afstand (wegens het uitdijende heelal) kunnen zien hoe jullie je ontwikkeld hebben. Of die ontwikkeling een positieve is, zal afhangen van jullie eigen wereldbeeld.
De progressieve denkers onder U allen zullen bij de vorige zin een gevoel van euforie ervaren hebben, de conservatieve denkers onder U allen zullen meer vraagtekens stellen en vooral minder snel aannemen dat zij het gelijk aan de zijde hebben, doch naar de buitenwereld toe het tegengestelde ten toon spreiden. Nu zult U door de voorgaande zin mogelijkerwijs weer denken dat ik een politiek concept ben, niets is echter minder waar: ik ben er immers voor jullie allemaal.
Het antwoord op de vraag of de ontwikkeling van de mens sinds Uw schepping een positieve danwel negatieve is, kan ik en enkel alleen ik beantwoorden, daar slechts ikzelf alwetend ben. Uw eigen interpretatie van mij en mijn schepping is louter een product van uw eigen perceptie, niet de absolute waarheid welke ik zelf ben. Is het dan zinloos wanneer U zich inspant om mijn boodschap op de juiste manier te interpreteren? Geenszins.
Het is namelijk zo, dat U als mens niet altijd zeker kunt weten wat U exact moet doen op een bepaald moment, op een bepaalde plaats en in een bepaalde tijd met enorm complexe omstandigheden. Dat hoeft U van mij ook niet zeker te weten; anders had ik U wel als zodanig geschapen.
Wat ik wel van U verlang, is dat U leert luisteren. Niet in het bijzonder naar mij, ik ben er inmiddels aan gewend dat dat slechts bij hoge uitzondering gebeurt en het zullen Uw oren zijn welke minder perfect geschapen zijn dan Uw ogen (aldus de creationisten), welke daarvoor de verklaring vormen.
U dient er na het lezen van deze brief naar te streven te leren luisteren naar het binnenste van Uzelf. Jazeker dat is er, U bent immers gebouwd vanuit een basisconcept, een blauwdruk. "De schepping" is de naam die mijn directe navolgelingen daar aan gaven, anderen hebben populair-wetenschappelijke terminologie verkozen als "DNA", "The Big Bang" en "Het oeratoom" of "Higgsdeeltje".
Het is mij om het even op welke wijze U het ultieme doel van Uw tot de dood zinloze zoektocht benoemt; laat daar voor de verandering eens geen misverstand over bestaan.
U bent allen mens en dus is Uw fundamentele doel hetzelfde. Ik kan dat doel niet benoemen daar de naam slechts, nogmaals, volgt uit Uw eigen interpretatie.
Volg die weg dus, hoe deze weg er uit ziet, kan ik U niet vertellen. Ik kan U ook niet vertellen, waar deze weg toe leidt. Hoe dat er namelijk uit zal zien, hangt vooral van Uw eigen ogen af en niet de mijne.
Doe daarom datgene wat Uzelf goed acht, en dan niet datgene wat U middels relativering van Uw diepste morele verlangens kunt rechtvaardigen, maar datgene waarvan U, op Uw lichtste en donkerste moment tot in het binnenste van Uw ziel niet voelt, maar ondergaat. Zo nu en dan geef ik U daar de gelegenheid toe in vele gedaanten. Het is aan U lering te trekken uit de inzichten die U op deze momenten ingegeven krijgt.
Met de allervriendelijkste groet ter Hemel,
God.
PS: Indien U meent een atheïst te zijn; ook U waardeer ik als juist één van de parade-paardjes van mijn schepping. Het één kan namelijk niet zonder het ander. Maar wel wil ik U een klein feitje onthullen uit mijn bron van grenzeloze onwetendheid in dit bijzondere jaartal: Darwin was geen atheïst als U, maar een agnost.
PS2 (dat is geen console): Indien U zich afvraagt waarom ik mij in Uw moederstaal aan U openbaar, welnu: dat kan ik gewoon. Het is echter slechts, zoals zo vaak, Uw eigen interpretatie van mij welke dat mogelijk maakt.
Rare knakker die God, ik snap er niks van. Maarja het zal allemaal wel. Een goede nachtrust, Pete.
[ Bericht 2% gewijzigd door sneakypete op 13-03-2009 00:27:09 ]