abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 maart 2009 @ 22:40:51 #1
195113 Pyjama
Gestreept, niet gestipt
pi_66990274
Een topic om in te vermelden hoe lang je al staat ingeschreven, in welke regio, waar je nu woont en hoe graag je daar weg wilt of je bent wezen kijken bij een woning en te klagen over hoe lang het wel niet duurt allemaal

TS begint:

Ik sta in maart 3 jaar ingeschreven bij mijnwoonservice.nl (de regio Haarlem, Hoofddorp, Leiden) en ik kom over een jaar ongeveer in aanmerking voor een flat zonder lift (of een seniorenwoning, als ik ouder dan 50 was geweest). Ik wil echter graag voor een eengezinswoning gaan, omdat ik al een aantal flats versleten heb en wel graag een tuin zou willen. Ik woon nu antikraak en de flat waar ik nu woon is nogal aftands.

Ik moet nog 3 a 4 jaar wachten wil ik daarvoor in aanmerking komen, maar op zich zit ik best goed hier.

Nu jullie!

Edit: ik kom nu nog niet in aanmerking voor een flat, de gemiddelde wachttijd is nog een jaar langer

[ Bericht 10% gewijzigd door Pyjama op 13-03-2009 23:05:28 ]
Toeval is toeval
pi_66992697
Ik heb via de woningbouw in Rotterdam 2 jaar lang anti-kraak in 3 flats gewoond, met het idee om na mijn studie snel een fatsoenlijk flatje te bewonen. Resultaat is dat ik na mijn afstuderen dermate veel ben gaan verdienen dat ik in mijn eentje niet eens meer in aanmerking kom voor een flat van de sociale woningbouw
Nu dus maar een flat gekocht.

Wat is er trouwens mis met een flat zonder lift? Scheelt je ook weer een tuin die je moet onderhouden.
So we just called him Fred too
  donderdag 12 maart 2009 @ 23:35:04 #3
195113 Pyjama
Gestreept, niet gestipt
pi_66992924
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 23:29 schreef Cothen het volgende:
Ik heb via de woningbouw in Rotterdam 2 jaar lang anti-kraak in 3 flats gewoond, met het idee om na mijn studie snel een fatsoenlijk flatje te bewonen. Resultaat is dat ik na mijn afstuderen dermate veel ben gaan verdienen dat ik in mijn eentje niet eens meer in aanmerking kom voor een flat van de sociale woningbouw
Nu dus maar een flat gekocht.

Wat is er trouwens mis met een flat zonder lift? Scheelt je ook weer een tuin die je moet onderhouden.
Er is in principe niet zoveel mis met een flat zonder lift (hoewel ik er wel eentje met lift nodig heb omdat ik chronisch ziek ben), maar ik wil gewoon erg graag een tuin! Ook voor mijn kat is dat wel leuk natuurlijk, en misschien willen mijn vriend en ik wel kinderen over een paar jaar (of niet, daar zijn we nog niet over uit) en dan is een tuin natuurlijk wel een enorm pluspunt.
Die tuin zou ik dus graag onderhouden

Een woning kopen zou ik ook wel willen, maarja dat zit er de komende 10 jaar nog niet echt in. Dan maar zo!
Toeval is toeval
  donderdag 12 maart 2009 @ 23:36:12 #4
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_66992970
Ik heb net een woning geaccepteerd, in een 'Marokkanenwijk', na 10 jaar woonduur in Amsterdam. Is het mogelijk om je woonduur mee te nemen? En zo ja, hoe moet je dat dan aanpakken?
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  donderdag 12 maart 2009 @ 23:44:09 #5
195113 Pyjama
Gestreept, niet gestipt
pi_66993243
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 23:36 schreef Aoristus het volgende:
Ik heb net een woning geaccepteerd, in een 'Marokkanenwijk', na 10 jaar woonduur in Amsterdam. Is het mogelijk om je woonduur mee te nemen? En zo ja, hoe moet je dat dan aanpakken?
Das via Woningnet toch? Heb je de voorwaarden al doorgelezen? Ik heb zelf geen idee.
Toeval is toeval
  donderdag 12 maart 2009 @ 23:45:11 #6
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_66993283
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 23:44 schreef Pyjama het volgende:

[..]

Das via Woningnet toch? Heb je de voorwaarden al doorgelezen? Ik heb zelf geen idee.
Ik ben aan de kleine lettertjes begonnen, mijn bril is niet toereikend genoeg
  vrijdag 13 maart 2009 @ 01:17:20 #7
224610 Kaar68
~eerst denken dan doen~
pi_66995365
Wij stonden net een week ingeschreven voor een woning in Brabant, toen we op het idee kwamen om naar een ruilwoning te gaan zoeken. Een maand later konden we al verhuizen .
Met woningruil ontwijk je de wachtlijsten, en het is meestal toegestaan. Je zoekt dus iemand die in jouw huis wil, en jij in hun huis, gaat samen naar de woningbouw o.i.d. en laat de contracten omzetten.
Voordelen zijn dus, dat je de wachtlijsten omzeilt. Verder dat je niets aan je oude woning hoeft te veranderen, niet terug in oude staat brengen.
Nadelen zijn dat de verhuurder niets aan de woning doet, je accepteert hem zoals je hem aantreft. Ga je er ooit weer uit, dan ben jij aansprakelijk voor de aangebrachte veranderingen.
Een ander nadeel is dat je op dezelfde dag moet verhuizen als de ruilers, wij stonden al met onze spullen voor de deur toen zij nog aan het inpakken waren (ging niet zo georganiseerd). Je hebt dus ook geen tijd om van tevoren het huis schoon te maken, of om te behangen. Of je zou moeten zorgen voor opslag van je spullen, en tijdelijk onderdak voor jezelf.
woningruil.nl kun je op zoeken, of bij marktplaats.
~gedachten zijn meestal geen feiten~
pi_66996786
Ben aan het wachten op een woning in Breda. Het woonloket aldaar heeft een hel apart systeem. In plaats van dat je reageert op een huis wat beschikbaar is, neem je 'opties'. Dat gaat dus voor álle huizen in het bestand, of beter gezegd alle straten/complexen. Als er dan een woning vrijkomt dán pas gaan ze kijken welke optiehouder de langste wachttijd heeft. Dat alles betekent dat je dus geen flauw idee hebt wanneer je een woning kan krijgen.

Het meest frustrerende vind ik zelf dat ruim de helft van de huizen aan een "bijzondere doelgroep" wordt toegewezen. (dat is nog geen urgentie) Ik snap dat sociale woningbouw de functie heeft om juist voor minder zwakkeren in de samenleving te zorgen. Maar het komt een beetje oneerlijk over dat álle eensgezinswoningen die in Breda de afgelopen week zijn vergeven aan "bijzondere doelgroep".

[ Bericht 31% gewijzigd door Fixers op 13-03-2009 07:48:00 ]
  vrijdag 13 maart 2009 @ 10:18:57 #9
140318 Thy...
Met puntjes
pi_67000065
Ik had me in oktober 2007 ingeschreven.
Regio Gooi en Vechtstreek werkt niet met punten of inschrijftijd. Je wachttijd is daar de tijd vanaf je 18e verjaardag.
In mei kwam er een leuk appartementje vrij voor jongeren tot 23 jaar, een week voordat ik 23 werd. Altijd eindigde ik 100ste of 200ste maar nu eindigde ik opeens 2e. De eerste wilde hem blijkbaar niet dus binnen 8 maanden inschrijven had ik al een appartementje.
Het nadeel is wel dat het een jongerencomplex is in een gebouw uit 1916, erg gehorig dus. Ik heb me nu dus wel weer opnieuw ingeschreven en zie wel of ik wat anders kan krijgen maar tot nu toe bevalt het me prima.
I love deadlines. I love the whooshing noise they make as they go by.
- Douglas Adams
  vrijdag 13 maart 2009 @ 10:22:13 #10
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_67000139
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 07:42 schreef Fixers het volgende:
Ben aan het wachten op een woning in Breda. Het woonloket aldaar heeft een hel apart systeem. In plaats van dat je reageert op een huis wat beschikbaar is, neem je 'opties'. Dat gaat dus voor álle huizen in het bestand, of beter gezegd alle straten/complexen. Als er dan een woning vrijkomt dán pas gaan ze kijken welke optiehouder de langste wachttijd heeft. Dat alles betekent dat je dus geen flauw idee hebt wanneer je een woning kan krijgen.

Het meest frustrerende vind ik zelf dat ruim de helft van de huizen aan een "bijzondere doelgroep" wordt toegewezen. (dat is nog geen urgentie) Ik snap dat sociale woningbouw de functie heeft om juist voor minder zwakkeren in de samenleving te zorgen. Maar het komt een beetje oneerlijk over dat álle eensgezinswoningen die in Breda de afgelopen week zijn vergeven aan "bijzondere doelgroep".
"Bijzondere doelgroep" = gezinnen met kinderen met een laag inkomen.
Maar waarom neem je geen optie op een woning in Teteringen dan ben je hoogstwaarschijnlijk sneller aan de beurt.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 11:36:13 #11
195113 Pyjama
Gestreept, niet gestipt
pi_67002689
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 01:17 schreef Kaar68 het volgende:
Wij stonden net een week ingeschreven voor een woning in Brabant, toen we op het idee kwamen om naar een ruilwoning te gaan zoeken. Een maand later konden we al verhuizen .
Met woningruil ontwijk je de wachtlijsten, en het is meestal toegestaan. Je zoekt dus iemand die in jouw huis wil, en jij in hun huis, gaat samen naar de woningbouw o.i.d. en laat de contracten omzetten.
Voordelen zijn dus, dat je de wachtlijsten omzeilt. Verder dat je niets aan je oude woning hoeft te veranderen, niet terug in oude staat brengen.
Nadelen zijn dat de verhuurder niets aan de woning doet, je accepteert hem zoals je hem aantreft. Ga je er ooit weer uit, dan ben jij aansprakelijk voor de aangebrachte veranderingen.
Een ander nadeel is dat je op dezelfde dag moet verhuizen als de ruilers, wij stonden al met onze spullen voor de deur toen zij nog aan het inpakken waren (ging niet zo georganiseerd). Je hebt dus ook geen tijd om van tevoren het huis schoon te maken, of om te behangen. Of je zou moeten zorgen voor opslag van je spullen, en tijdelijk onderdak voor jezelf.
woningruil.nl kun je op zoeken, of bij marktplaats.
Een ruilwoning zou ik echt zo doen, daar hoef ik niet over na te denken! Helaas komen wij daarvoor niet in aanmerking, omdat de flat waar we nu wonen gesloopt gaat worden. Maar woningruil lijkt me echt een goede optie. Dan moet je wel zorgen dat je een enigzins gelijkwaardige woning ervoor terugkrijgt, toch?
Toeval is toeval
  vrijdag 13 maart 2009 @ 17:41:55 #12
224610 Kaar68
~eerst denken dan doen~
pi_67015178
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 11:36 schreef Pyjama het volgende:

[..]

Een ruilwoning zou ik echt zo doen, daar hoef ik niet over na te denken! Helaas komen wij daarvoor niet in aanmerking, omdat de flat waar we nu wonen gesloopt gaat worden. Maar woningruil lijkt me echt een goede optie. Dan moet je wel zorgen dat je een enigzins gelijkwaardige woning ervoor terugkrijgt, toch?
Nee hoor, hoeft helemaal niet gelijkwaardig te zijn, je hebt mensen die bijvoorbeeld graag van een flatje naar een huis willen, en je hebt mensen (ouderen bijvoorbeeld) die geen zin meer hebben in een tuin, en liever een flatje willen. Zolang je het samen eens kunt worden, is het goed.
Of je bij de verhuurder geaccepteerd wordt, moet je gewoon aan de normale regels voldoen, dus niet iemand met een miljoen op de bank die een woning van 300 euro probeert te krijgen.
pi_67017450
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 10:22 schreef HarryP het volgende:

[..]

"Bijzondere doelgroep" = gezinnen met kinderen met een laag inkomen.
Maar waarom neem je geen optie op een woning in Teteringen dan ben je hoogstwaarschijnlijk sneller aan de beurt.
Wij hebben allebei geen rijbewijs. Als we dus de stad uit willen zijn we in de meeste gevallen aangewezen op het openbaar vervoer. We wonen dus graag niet te ver van het station.

Als ik nu eens de coorporatie wijsmaak dat mijn vriendin zwanger is, controleren ze dat? Krijg ik misschien sneller een woning. Bij wonen Breburg is me verteld dat de bijzondere doelgroep mensen zijn die van de overheid uit een woning toegewezen krijgen, vluchtelingen enzo. Urgentie is nog weer anders. Als een paar kinderen fokken dan ook al helpt, vind ik een beetje oneerlijk. Kinderen neem je, dat kan je ook een beetje plannen.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 19:27:43 #14
224610 Kaar68
~eerst denken dan doen~
pi_67018105
Hier is het zo, dat je bijna nooit urgentie krijgt. Zelfs als je na een scheiding ofzo op straat komt te staan, krijg je nog geen urgentie maar geven ze het adres van een opvanghuis (zelf meegemaakt ooit).
En als je zegt dat ze zwanger is, gaan ze dat natuurlijk niet controleren. Kun je altijd nog zeggen dat het helaas mis is gegaan, maar dat doen ze niet hoor. Ik denk ook niet dat het veel verschil maakt, zwanger of niet. Vaak zijn er woningen voor alleenstaanden, of voor gezinnen en dat ben je al als je met z'n twee bent.
pi_67018497
Urgentie krijg je in breda ook heel zelden. Het voorbeeld dat die medewerkster gaf was een afgebrand huis, dan krijg je een urgentie. Verder geef je in je profiel aan wat je wensen zijn: het aantal slaapkamers bijvoorbeeld (maximaal is dat het aantal gezinsleden + 1). Opties nemen kan je in verschillende categoriën aan een aantal van die zitten beperkende voorwaarden als een inkomens- of leeftijdscriterium. De term bijzondere doelgroep staat daar nog geheel los van.

Het meest frustrende is dat in dit systeem het volstrekt onmogelijk is om te weten wanneer je kans maakt om ook echt een woning toegewezen te krijgen. De mogelijkheid is er om zowel passief (wachtijd opbouwen) als actief (opties nemen) ingeschreven te staan. Dat betekend dat ik vanavond als nummer 3 op de lijst voor een bepaald complex kan staan, maar morgen op de zelfde lijst naar nummer 546 gebonjourd ben omdat er ineens een hele rits passieve inschrijvers dezelfde optie hebben genomen. Mischien krijg ik maandag een huis, mischien over een jaar pas, totaal onvoorspelbaar.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 22:55:09 #16
195113 Pyjama
Gestreept, niet gestipt
pi_67025841
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 19:05 schreef Fixers het volgende:

[..]

Als ik nu eens de coorporatie wijsmaak dat mijn vriendin zwanger is, controleren ze dat? Krijg ik misschien sneller een woning. Bij wonen Breburg is me verteld dat de bijzondere doelgroep mensen zijn die van de overheid uit een woning toegewezen krijgen, vluchtelingen enzo. Urgentie is nog weer anders. Als een paar kinderen fokken dan ook al helpt, vind ik een beetje oneerlijk. Kinderen neem je, dat kan je ook een beetje plannen.
Ze hebben nogal strenge regels mbt zwangerschap, je moet minstens 6 maanden zwanger zijn. Ik neem dus wel aan dat ze dat controleren. Een doktersverklaring/zwangerschapstest is tenslotte een kleine moeite. En met 6 maanden zal het wel al zichtbaar zijn.

Ook in mijn gemeente zijn ze echt niet slordig met het toekennen van een urgentieverklaring (terecht in mijn ogen). Ik erger me nu al wel eens aan mensen die eerder dan ik door urgentie een woning krijgen, maar ik weet dat ze die urgentie (meestal) wel terecht hebben.

Op de website staat:

Geen reden voor urgentie is:

Te kleine of slechte behuizing
Echtscheiding of relatiebreuk met of zonder kinderen
Gezinsuitbreiding
Relatieproblemen met ouders of personen waarbij ingewoond wordt
Financiële problematiek
Burenruzies of geluidsoverlast
Het ontbreken van woonruimte

Edit: dit geldt dus voor mijn gemeente he, ik weet niet in welke jullie wonen

[ Bericht 4% gewijzigd door Pyjama op 13-03-2009 23:00:36 ]
Toeval is toeval
  vrijdag 13 maart 2009 @ 22:56:46 #17
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_67025898
tip voor woningnet (=Amsterdam en omstreken?)

Wooninformatiecentrum, telefoon: 0900-2023072 (¤ 0,10 pm).
  vrijdag 13 maart 2009 @ 23:01:57 #18
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_67026094
Ik stond 5 jaar ingeschreven via Huiswaarts.nu (Wageningen, Ede, Rhenenm Veenendaal) Kwam in Ede in aanmerking voor studio-appartementen in een achterstandswijk.
Nu terecht gekomen in Wageningen-centrum. Een appartementje in een monumentaal pand, 1 slaapkamer en aparte toilet en douche
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  vrijdag 13 maart 2009 @ 23:04:03 #19
195113 Pyjama
Gestreept, niet gestipt
pi_67026170
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 22:56 schreef Aoristus het volgende:
tip voor woningnet (=Amsterdam en omstreken?)

Wooninformatiecentrum, telefoon: 0900-2023072 (¤ 0,10 pm).
Handig nummer

Ik zit erover na te denken om me ook bij woningnet in te schrijven. Misschien wil ik wel in Amsterdam een woning huren over een jaar of tien . Zijn hier nog mensen in meerdere regio's ingeschreven?
Toeval is toeval
  vrijdag 13 maart 2009 @ 23:10:46 #20
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_67026375
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 23:04 schreef Pyjama het volgende:

[..]

Handig nummer

Ik zit erover na te denken om me ook bij woningnet in te schrijven. Misschien wil ik wel in Amsterdam een woning huren over een jaar of tien . Zijn hier nog mensen in meerdere regio's ingeschreven?
Het kost je wel 60 euri per jaar, voor niets meer dan een registratie. En als je 1x in de 2 weken een vlekkerig blaadje wil ontvangen in plaats van het op internet te bekijken, dan is het nog eens 20 euro porto en drukkosten daar bovenop.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 23:13:28 #21
195113 Pyjama
Gestreept, niet gestipt
pi_67026471
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 23:10 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Het kost je wel 60 euri per jaar, voor niets meer dan een registratie. En als je 1x in de 2 weken een vlekkerig blaadje wil ontvangen in plaats van het op internet te bekijken, dan is het nog eens 20 euro porto en drukkosten daar bovenop.
Dat wist ik niet, ik dacht het alleen eenmalig die inschrijfkosten waren die je moest betalen (dat is bij mijn regio namelijk zo). Dat verandert de zaak!
Toeval is toeval
pi_67026582
Ik sta nu vier jaar ingeschreven bij Woningnet en ik weet niet beter dan dat de kosten eenmalig waren.
Heb nog geen neiging om naar Amsterdam te verhuizen trouwens, maar ik heb me dan ook ingeschreven omdat ik verwachtte in de toekomst die neiging te gaan krijgen.
pi_67026588
Ik dacht ook dat het enkel 60 euro inschrijfgeld was.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 23:18:36 #24
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_67026638
Ik weet het eigenlijk nu ook niet zeker meer, maar in dat geval is het aan te raden om van het ergste scenario uit te gaan. Waarschijnlijk hebben jullie wel gelijk en is het maar eenmalig die 60 e
pi_67026646
Ik sta in twee regio's ingeschreven. Ik heb ooit het voornemen gehad om me in Den Haag te vestigen en heb daar een jaartje of 3 wachttijd. Dat kost overigens 10 euro per jaar om ingeschreven te blijven. Mijn vriendin is ingeschreven in Breda (waar we nu aan het zoeken zijn). Die betaald ook een bedrag van tussen de 10-15 euro per jaar. Gister een e-mailtje gehad dat ik mijn Haagsche inschrijving moet verlengen, ik denk dat ik dat wel ga doen, je weet nooit waar het goed voor is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')