abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 maart 2009 @ 17:35:56 #1
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_66941861
quote:
Een rechter heeft metaalbedrijf Suplacon veroordeeld tot het betalen van een vergoeding aan rechtenorganisatie Buma. Suplacon is volgens de rechter royalty's verschuldigd voor werknemers die naar hun iPod luisteren. Suplacon wil in beroep.

De Buma en plaatbewerkingsbedrijf Suplacon uit Emmeloord voerden een rechtszaak over een radio die in een bedrijfshal stond opgesteld. De radio, die volgens Suplacon voornamelijk werd gebruikt om nieuwsberichten te beluisteren, zou volgens de Buma ook gebruikt worden om muziek af te spelen. Elk bedrijf dat achtergrondmuziek voor zijn werknemers laat horen, is al jarenlang verplicht om daarvoor een vergoeding aan de Buma af te dragen.

De rechter bepaalde in zijn uitspraak opmerkelijk genoeg dat het niet uitmaakt op welke manier werknemers hun muziek beluisteren: "Suplacon heeft verklaard dat haar medewerkers tijdens het werk naar de radio c.q. muziek mogen luisteren. Omdat niet iedereen van dezelfde muziek houdt, zijn er medewerkers die via een i-Pod (sic - red.) of via hun telefoon naar muziek luisteren." Als de werkgever het beluisteren van muziek toestaat om personeel tevreden te houden, is het afspelen van muziek op de werkvloer in elke vorm onderhevig aan de Auteurswet, zegt de rechter. "Immers, tevreden werknemers werken harder. Er is dan ook sprake van een openbaarmaking van muziek in de zin van artikel 12 van de Auteurswet". De Zwolse rechtbank veroordeelde Suplacon daarom tot betaling van vijfhonderd euro aan de Buma.

Ict-jurist Arnoud Engelfriet noemt het vonnis 'van de pot gerukt'. "Ik hoop dat Suplacon bezwaar maakt en dat dit oordeel van de rechter snel van tafel verdwijnt. Dit slaat echt helemaal nergens op." De juridische waarde van deze uitspraak is volgens Engelfriet dan ook nihil. Ook advocaat Lex Bruinhof van Wierenga Advocaten kan zich niet in dit vonnis vinden. "Werkgevers opgelet! U kunt maar beter onmiddellijk een algeheel iPod-verbod onder uw personeel uitvaardigen", schrijft Bruinhof. "Hier wordt het openbaarmakingsbegrip naar mijn mening ruim voorbij de uiterste rek opgerekt. En dus breekt het. Ik betwijfel dan ook ten zeerste of deze uitspraak een hoger beroep gaat doorstaan."

Update, 17:17: Suplacon gaat met brancheorganisatie FME overleggen over het aantekenen van hoger beroep, zegt directeur Jellard Koers tegen Tweakers.net: "Ik zag het eerst niet zitten, omdat het een slepende zaak zal worden. Maar nu de juristen in het Tweakers.net-artikel zeggen dat ik veel kans maak, wil ik het wel proberen." Zijn werknemers mogen ondertussen nog altijd naar hun iPod of mobiele telefoon luisteren. "Dat vind ik een privé-zaak, dat wil ik niet verbieden. Dat ik daarvoor zou moeten betalen, vind ik belachelijk."`
http://tweakers.net/nieuw(...)erkvloer-update.html

Ja hoor.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_66941949
Doet me hier aan denken:

Buma zijn echt verschrikkelijk trieste mensen.. Als die moeten kiezen tussen zelf 1 euro per maand meer verdienen, of geen armoede meer in de wereld, dan kiezen ze voor de euro.
pi_66941991
Goed plan.
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_66942012
Piratebay +1
  woensdag 11 maart 2009 @ 17:42:34 #5
3185 Adelante
To let it go now
pi_66942079
Ik voorzie een leuk bedrag aan achterstallige BUMA rechten voor TNT post en al hun postbodes met iPods.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  woensdag 11 maart 2009 @ 17:42:50 #6
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_66942089
Klojo buma en andere graai-partijen.

Er zijn ook andere alternatieven maar nee, stug vasthouden aan oude principes.
  woensdag 11 maart 2009 @ 17:48:15 #7
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_66942246
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 17:38 schreef LoggedIn het volgende:

Buma zijn echt verschrikkelijk trieste mensen.. Als die moeten kiezen tussen zelf 1 euro per maand meer verdienen, of geen armoede meer in de wereld, dan kiezen ze voor de euro.
Ja, en net als al dat soort clubjes loopt de geld uitkeren kant voor geen meter.

Ga er namelijk maar aan; een realistische verdeling maken, al die centjes braaf verdelen onder alle artiesten, varierend van de zeer goed bereikbare Frans Bauer tot aan de totaal onbereikbare Madonna, en natuurlijk alles wat er tussenin zit.

Resultaat: ze zitten op zakken geld. Maar die mensen hebben wel een leuke baan, dus erg realitisch is het niet, om te veronderstellen dat die ooit tot het wonderlijke 'inzicht' komen, dat hun beschreven werkzaamheden niet gedaan worden.
  woensdag 11 maart 2009 @ 18:01:10 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_66942651
M.a.w.: werkgevers moeten betalen voor muziek die werknemers bezitten?
censuur :O
  woensdag 11 maart 2009 @ 18:08:47 #9
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_66942905
Geen woorden voor...
  woensdag 11 maart 2009 @ 18:10:49 #10
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_66942988
Tsja... Je bent gewoon een loser als je niet ergens geld jat tegenwoordig.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  woensdag 11 maart 2009 @ 18:13:48 #11
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_66943091
Buma in je zak! Buma buma in je zak!!

Waarom hebben al die n00bs het trouwens altijd alleen maar over een iPod? Met m'n Zen mag ik volgens mij alles doen van die gore figuren.
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  woensdag 11 maart 2009 @ 18:17:53 #12
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_66943229
overigens lijkt me dat je deze uitspraak nooit kunt doen als je niet exact weet welke muziek iedereen luistert.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_66944725
Wat een onzin. Ik verwacht niet dat dit er door heen komt.
quote:
Doet me hier aan denken:

[ afbeelding ]

er is altijd nog een wetgever die meewerkt. BuMa kijkt hoe ver ze kan gaan en ik geef ze in principe geen ongelijk
pi_66944746
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 18:17 schreef Pappie_Culo het volgende:
overigens lijkt me dat je deze uitspraak nooit kunt doen als je niet exact weet welke muziek iedereen luistert.
exact, maar dat mag jij dan blijkbaar gaan bewijzen..
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_66945185
, het wordt steeds mooier in Nederland. Wat een debielen.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_66945333
quote:
Doet me hier aan denken:

[ afbeelding ]

"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  woensdag 11 maart 2009 @ 20:21:33 #17
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_66947377
Nog geen ademhaal belasting?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 11 maart 2009 @ 20:28:53 #18
8875 Mdk
Smart-ass
pi_66947668
Ik snap het niet.. in principe hebben die werknemers toch zelf de rechten over de nummers op hun mp3 speler? Volgens mij moet je er toch op zijn minst vanuit gaan dat ze die nummers eerlijk hebben gekocht, en voor degene die dat niet doen zijn er toch de kopieerheffingen op cd's, mp3spelers en andere opslagmethodes?
Latest releases: http://www.dekooker.nl
  woensdag 11 maart 2009 @ 20:30:23 #19
110163 koffiekoekje
Mag ook bij de thee...
pi_66947719
iPod... bron van het kwaad
  woensdag 11 maart 2009 @ 20:35:42 #20
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_66947904
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 20:28 schreef Mdk het volgende:
Ik snap het niet.. in principe hebben die werknemers toch zelf de rechten over de nummers op hun mp3 speler? Volgens mij moet je er toch op zijn minst vanuit gaan dat ze die nummers eerlijk hebben gekocht, en voor degene die dat niet doen zijn er toch de kopieerheffingen op cd's, mp3spelers en andere opslagmethodes?
Niks mee te maken De werkgever geeft toestemming voor het gebruiken van de i-pod aan de werknemers en maakt daarmee muziek luisteren mogelijk en is daarmee dus verantwoordelijk voor verhoging van de arbeidsvreugde door muziek dus moeten ze betalen. .
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_66947935
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 18:59 schreef TubewayDigital het volgende:
Wat een onzin. Ik verwacht niet dat dit er door heen komt.
[..]

er is altijd nog een wetgever die meewerkt. BuMa kijkt hoe ver ze kan gaan en ik geef ze in principe geen ongelijk
Helaas wel. 't Is maar net wat hun instelling is natuurlijk Ze kunnen ook proberen het juiste te doen
  woensdag 11 maart 2009 @ 20:38:48 #22
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_66948023
Ik vond het al compleet gestoord dat er betaald moet worden voor een simpel radiootje in de vensterbank, maar dit slaat helemaal alles
  woensdag 11 maart 2009 @ 20:41:54 #23
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_66948123
Ik kan dit nauwelijks serieus nemen, als mijn chef dit leest, zal hij er ook wel werk van maken, immers hij irriteert zich mateloos aan het volume van de muziek op de werkvloer. Niet dat ik me er ook maar iets van aantrek, maar waar gaat dit over ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  woensdag 11 maart 2009 @ 21:27:11 #24
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_66949690
Hmm, en vertegenwoordigers met hun autoradio's?

Zo kan ik er nog wel een paar verzinnen
Vampire Romance O+
pi_66950789
Waarom hoeft Buma niet aan te tonen dat de werknemers die muziek illegaal verkregen hebben? Veel MP3-spelers en telefoons hebben namelijk ook een radiofunctie, en bovendien is het tegenwoordig goed mogelijk dat de werknemers de muziek legaal hebben aangeschaft in een online muziekwinkel, in beide gevallen zijn er natuurlijk al rechten afgedragen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')