FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Hoe groot kan een LPG-tank maximaal zijn?
Nicolaas_Copernicaarswoensdag 11 maart 2009 @ 01:05
In mijn bus zit een LPG-tank van 50 liter. Aangezien het ding 1 op 5 loopt, is die tank te snel leeg. Ik heb een behoorlijke hoop plaats in de bus en ik wilde die iets beter gaan benutten door de tank eens te upgraden.

Hoe ver kan ik gaan qua volume? En wat kost het wisselen van een tank?
admiraal_anaalwoensdag 11 maart 2009 @ 01:06
ik zie TS met een 1500 liter tank rondrijden levert leuke situaties op met botsing enzo

oja ik ben eigenlijk wel benieuwd
Nicolaas_Copernicaarswoensdag 11 maart 2009 @ 01:09
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 01:06 schreef admiraal_anaal het volgende:
ik zie TS met een 1500 liter tank rondrijden levert leuke situaties op met botsing enzo

oja ik ben eigenlijk wel benieuwd
Ik bots niet zo vaak en als het gebeurt kan het mij vrij weinig schelen dat de boel de lucht in gaat. Als ik ga, dan ook goed!
49Rwoensdag 11 maart 2009 @ 01:09
Een collega van me heeft jaren geleden ooit eens een Chevrolet Blazer gehad met 2x 90 liter LPG tanks. Was geen luxe, want het ding reed 1 op 3.

Ik heb geen idee of did onder de huidige eisen nog te realiseren is. Zelf heb ik het LPG rijden ruim 10 jaar geleden al opgegeven omdat de installaties steeds duurder werden.
Nicolaas_Copernicaarswoensdag 11 maart 2009 @ 01:12
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 01:09 schreef 49R het volgende:
Een collega van me heeft jaren geleden ooit eens een Chevrolet Blazer gehad met 2x 90 liter LPG tanks. Was geen luxe, want het ding reed 1 op 3.
2x 90 vind ik nog vrij weinig... Ik zat meer te denken aan 2x 200 ltr...

Maar het is een begin! Een 200 ltr tank bij mn 50 ltr is ook al aardig.

Maar is een 200 ltr tank wel mogelijk en hoeveel gaat dat grapje kosten?
SpiekerJozefwoensdag 11 maart 2009 @ 01:15
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 01:12 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:

[..]

2x 90 vind ik nog vrij weinig... Ik zat meer te denken aan 2x 200 ltr...

Maar het is een begin! Een 200 ltr tank bij mn 50 ltr is ook al aardig.

Maar is een 200 ltr tank wel mogelijk en hoeveel gaat dat grapje kosten?
er zit wel een limiet aan de hoeveelheid die je zonder vergunning bij je mag hebben, geloof ik.
49Rwoensdag 11 maart 2009 @ 01:19
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 01:12 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
Maar is een 200 ltr tank wel mogelijk en hoeveel gaat dat grapje kosten?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Technisch zal het wel mogelijk zijn, maar of het ook mág is de vraag. Ik denk dat je het beste eens kunt bellen met een LPG inbouwstation.
Neemmijnietserieuswoensdag 11 maart 2009 @ 06:56
Hou er rekening mee dat je straks misschien de volgende routering moet aanhouden

T42woensdag 11 maart 2009 @ 13:03
ik heb een 80 liter tank

heb wel keer 2x 120liter gezien

maare als ik dus tank doet me duim al enorm zeer dus fijn als je 2x 120 moet tanken
Nicolaas_Copernicaarswoensdag 11 maart 2009 @ 13:48
Het wisselen van tank loont zich eigenlijk pas als ik op zijn minst 200 ltr erin kan zetten, dat ding zuipt gelijk een volgeladen Scania...
Nicolaas_Copernicaarswoensdag 11 maart 2009 @ 15:25
Tot nu toe is de grootste die ik heb gezien een van 170 ltr.

En die pijnlijke duim krijgt met een grotere tank wel langer de tijd om te genezen, misschien doet die van jou steeds pijn omdat je iedere 200 km moet tanken? .
Herr.Flickwoensdag 11 maart 2009 @ 16:06
benzjewoensdag 11 maart 2009 @ 21:06
De maximale maat word begrenst door degene die de tanks maakt.
Met 200 liter per tank zit je wel maximaal denk ik.
Waar ga je die officieel monteren?
_VoiD_woensdag 11 maart 2009 @ 21:44
wij hadden ooit eens een 250 liter tank erin zitten. Maar dat was wel in een grote bus. Later is dit omgezet naar een aantal tanks met totaal 150 liter onder de bus omdat we de binnenkant moesten veranderen. Die 250 liter tank nam wel de breedte van de bus in beslag en had naar ik meen een diameter van om en nabij de 60cm.
Ferwoensdag 11 maart 2009 @ 22:54
1 onder de achterbank, 1 onderkant achter de achteras en 1 op de plek van de benzinetank, die laatste scheelt ook kosten omdat je dan geen dure benzine meer kan tanken
T42woensdag 11 maart 2009 @ 23:12
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 15:25 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
Tot nu toe is de grootste die ik heb gezien een van 170 ltr.

En die pijnlijke duim krijgt met een grotere tank wel langer de tijd om te genezen, misschien doet die van jou steeds pijn omdat je iedere 200 km moet tanken? .
400km en dan 70 liter vullen in 80l tank

heb al eens zitte denken aan een blokje wat ik dan op die knop kan zette en dan me handpalm kan gebruiken
Turquaz52woensdag 11 maart 2009 @ 23:28
Hmm ben ook benieuwd
Barcaconiadonderdag 12 maart 2009 @ 00:13
Voor benzine en diesel is de grens 1000 liter voordat je met certificaten en diploma's te maken krijgt. LPG zal iets minder zijn i.v.m. toch al strengere regels daarvoor, maar ik denk dat je met 200/300/400 altijd veilig zit.
Nicolaas_Copernicaarsdonderdag 12 maart 2009 @ 16:00
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 21:06 schreef benzje het volgende:
De maximale maat word begrenst door degene die de tanks maakt.
Met 200 liter per tank zit je wel maximaal denk ik.
Waar ga je die officieel monteren?
Ik heb geen idee, ik ben in onderzoeksfase. Kosten moeten ook niet extreem gaan worden natuurlijk. Het is zo'n upgradeprojectje op de lijst zeg maar. Het zou hartstikke fijn zijn als ik er een behoorlijk aantal kilometers op zou kunnen teren zonder te tanken, want in NL is het gas goedkoper dan 1000 km verderop.
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 21:44 schreef _VoiD_ het volgende:
wij hadden ooit eens een 250 liter tank erin zitten. Maar dat was wel in een grote bus. Later is dit omgezet naar een aantal tanks met totaal 150 liter onder de bus omdat we de binnenkant moesten veranderen. Die 250 liter tank nam wel de breedte van de bus in beslag en had naar ik meen een diameter van om en nabij de 60cm.
Ik moet nog opmeten hoeveel plaats ik daadwerkelijk heb, maar ik denk dat er veel mogelijk is onder de vloer van de achterkant. Hoe kom je dan aan zo'n grote tank?
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 23:12 schreef T42 het volgende:

[..]

400km en dan 70 liter vullen in 80l tank

heb al eens zitte denken aan een blokje wat ik dan op die knop kan zette en dan me handpalm kan gebruiken
Waar ik ben gaan tanken zit zo'n grote ronde knop. Kun je dus al gewoon met de hele hand tegen leunen. .
Catch22-zondag 15 maart 2009 @ 23:44
Denk je er ook aan dat als je zoveel brandstof rondrijdt je ook veel meer gewicht bij je hebt en dus ook meer verbruikt ?
Turquaz52maandag 16 maart 2009 @ 22:02
quote:
Op zondag 15 maart 2009 23:44 schreef Catch22- het volgende:
Denk je er ook aan dat als je zoveel brandstof rondrijdt je ook veel meer gewicht bij je hebt en dus ook meer verbruikt ?
Verwaarloosbaar (misschien een litertje meer op 100 km ofzoo
Bartholomeusmaandag 16 maart 2009 @ 22:54
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 00:13 schreef Barcaconia het volgende:
Voor benzine en diesel is de grens 1000 liter voordat je met certificaten en diploma's te maken krijgt. LPG zal iets minder zijn i.v.m. toch al strengere regels daarvoor, maar ik denk dat je met 200/300/400 altijd veilig zit.
Voor benzine weet ik het niet, maar voor diesel is de grens 100% zeker 1500 liter. Daarom hebben vrachtwagens met dubbele tank ook nooit precies 1500 liter, maar altijd iets er onder, zeg 1497 liter eronder hangen. Zelf vrachtwagenchauffeur overigens, dus wat de diesel betreft weet ik waar ik het over heb
zjoskendinsdag 17 maart 2009 @ 21:41
Ik heb nog enkele 200 liter tanks liggen. Afmeting 400 x 1764 mm, die moet je dus wel ergens kwijt zien te worden. Er zit E-keur en alles op, en mag bij juiste montage gewoon in / onder een voertuig gemonteerd worden.
MaartenHaarlemdinsdag 17 maart 2009 @ 21:57
80 Liter is voor personenwagen het max dacht ik... grote is meestal niet gewenst door de omvang.
Zal even bij de gasboer informeren !
Barcaconiadinsdag 17 maart 2009 @ 22:03
quote:
Op maandag 16 maart 2009 22:54 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Voor benzine weet ik het niet, maar voor diesel is de grens 100% zeker 1500 liter. Daarom hebben vrachtwagens met dubbele tank ook nooit precies 1500 liter, maar altijd iets er onder, zeg 1497 liter eronder hangen. Zelf vrachtwagenchauffeur overigens, dus wat de diesel betreft weet ik waar ik het over heb
Vooruit, 1500 liter dan. Ik ben ook chauffeur trouwens, maar ik heb geen ADR ofzo. Theorie van het chauffeursdiploma is alweer weggezakt blijkbaar
Nicolaas_Copernicaarsdinsdag 17 maart 2009 @ 22:18
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 21:41 schreef zjosken het volgende:
Ik heb nog enkele 200 liter tanks liggen. Afmeting 400 x 1764 mm, die moet je dus wel ergens kwijt zien te worden. Er zit E-keur en alles op, en mag bij juiste montage gewoon in / onder een voertuig gemonteerd worden.
Het is een Bedford CF-350, dus plaats zal er vast nog ergens zijn (al twijfel ik een beetje als ik nadenk over de motieven voor een 50 ltr tank...). Wat kost zo'n tankwissel? De 50 ltr die een 200 ltr wordt dus.

En die afmetingen, zijn die ook in variaties? In plaats van 400 x 1764 dus iets van 600 x 1500 ofzo?
Turquaz52dinsdag 17 maart 2009 @ 22:23
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 22:18 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:

[..]

Het is een Bedford CF-350, dus plaats zal er vast nog ergens zijn (al twijfel ik een beetje als ik nadenk over de motieven voor een 50 ltr tank...). Wat kost zo'n tankwissel? De 50 ltr die een 200 ltr wordt dus.

En die afmetingen, zijn die ook in variaties? In plaats van 400 x 1764 dus iets van 600 x 1500 ofzo?
Wat een tankwissel kost?
Kun je dat niet zelf dan..??
Nicolaas_Copernicaarsdinsdag 17 maart 2009 @ 22:26
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 22:23 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Wat een tankwissel kost?
Kun je dat niet zelf dan..??
Nee, ik ben helaas van een hele andere branche...
Brembodinsdag 17 maart 2009 @ 22:50
Bij de keuring mag je twee installaties in je auto gemonteerd hebben waarvan er een actief is .
Nicolaas_Copernicaarsdinsdag 17 maart 2009 @ 23:08
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 22:50 schreef Brembo het volgende:
Bij de keuring mag je twee installaties in je auto gemonteerd hebben waarvan er een actief is .
Mijn bus is uit 1975, dus er is geen belasting op van toepassing.
Mikkiedinsdag 17 maart 2009 @ 23:21
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 23:08 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:

[..]

Mijn bus is uit 1975, dus er is geen belasting op van toepassing.
Maar dan moet ie toch nog wel gekeurd worden (om de twee jaar)?
Nicolaas_Copernicaarswoensdag 18 maart 2009 @ 00:05
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 23:21 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Maar dan moet ie toch nog wel gekeurd worden (om de twee jaar)?
Ja, maar kijken ze zo nauw wanneer het geen fluit uitmaakt? Als ik er belasting mee zou ontduiken dan kan ik me voorstellen dat ze gaan controleren hoe en wat. Maar daar is geen sprake van, dan kijken ze er toch wel overheen?
Mikkiewoensdag 18 maart 2009 @ 00:19
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 00:05 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:

[..]

Ja, maar kijken ze zo nauw wanneer het geen fluit uitmaakt? Als ik er belasting mee zou ontduiken dan kan ik me voorstellen dat ze gaan controleren hoe en wat. Maar daar is geen sprake van, dan kijken ze er toch wel overheen?
APK = APK. Als jij op een improvisatiemanier één tank gedurende het uurtje van de APK afsluit, is het klaar en is er niks aan de hand, dan is het formeel afgedekt ten tijde van de APK. Wat jij er buiten de keuring om mee doet, is niet te checken. Punt is, dat als de RDW een steekproef uitvoert bij de APK van jouw voertuig, het bedrijf keihard nat gaat als het jouw voertuig heeft goedgekeurd.
Nicolaas_Copernicaarswoensdag 18 maart 2009 @ 14:28
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 00:19 schreef Mikkie het volgende:

[..]

APK = APK. Als jij op een improvisatiemanier één tank gedurende het uurtje van de APK afsluit, is het klaar en is er niks aan de hand, dan is het formeel afgedekt ten tijde van de APK. Wat jij er buiten de keuring om mee doet, is niet te checken. Punt is, dat als de RDW een steekproef uitvoert bij de APK van jouw voertuig, het bedrijf keihard nat gaat als het jouw voertuig heeft goedgekeurd.
En waarop wordt mijn bus afgekeurd als hij een 200 ltr tank heeft ipv een 50 ltr tank?
Mikkiewoensdag 18 maart 2009 @ 14:33
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 14:28 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:

[..]

En waarop wordt mijn bus afgekeurd als hij een 200 ltr tank heeft ipv een 50 ltr tank?
Daarop niet lijkt me (al staat zoiets misschien op het kentekenbewijs?). Ik had het meer over die twee tanks die erin kunnen liggen, maar waarvan er dus maar eentje aangesloten mag zijn.
Turquaz52woensdag 18 maart 2009 @ 17:47
Gewoon aansluiten en rijden.. eventueel paar joden achterin voor het geval ie lekt
Nicolaas_Copernicaarswoensdag 18 maart 2009 @ 18:49
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 14:33 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Daarop niet lijkt me (al staat zoiets misschien op het kentekenbewijs?). Ik had het meer over die twee tanks die erin kunnen liggen, maar waarvan er dus maar eentje aangesloten mag zijn.
Staat volgens mij ook nergens op het kentekenbewijs. Ik denk niet dat er plaats is voor de tank van 50 en 200 samen, zou ook niet echt veel nut hebben denk ik.
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 17:47 schreef Turquaz52 het volgende:
Gewoon aansluiten en rijden.. eventueel paar joden achterin voor het geval ie lekt
Dan zet ik die extra flessen butaan/propaan wel even voor ze open. Straks zitten ze aan mn geld.
Turquaz52woensdag 18 maart 2009 @ 19:34
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 18:49 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:

[..]

Staat volgens mij ook nergens op het kentekenbewijs. Ik denk niet dat er plaats is voor de tank van 50 en 200 samen, zou ook niet echt veel nut hebben denk ik.
[..]

Dan zet ik die extra flessen butaan/propaan wel even voor ze open. Straks zitten ze aan mn geld.
Gasverspilling, gewoon je uitlaat naar binnen toe wijzen
Panzerknacker666woensdag 18 maart 2009 @ 22:10
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 17:47 schreef Turquaz52 het volgende:
Gewoon aansluiten en rijden.. eventueel paar joden achterin voor het geval ie lekt
of een paar nieuwe nederlanders! bent d'r zat van!
Turquaz52woensdag 18 maart 2009 @ 23:01
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 22:10 schreef Panzerknacker666 het volgende:

[..]

of een paar nieuwe nederlanders! bent d'r zat van!

Terug ontopic dan maar? Voordat dit een Joden-Nederlanders-Turken-TurQuazen topiQ wordt..??
Nicolaas_Copernicaarsdonderdag 19 maart 2009 @ 01:16
Ja, terug ontopic inderdaad. Wat kost zo'n 200 ltr tank en wat kost het wisselen zo ongeveer in totaal?

En wat kost het wisselen van de distributieriem bij zo'n beest, want die zit er al een tijdje in volgens mij...?
Turquaz52donderdag 19 maart 2009 @ 11:00
quote:
Op donderdag 19 maart 2009 01:16 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
Ja, terug ontopic inderdaad. Wat kost zo'n 200 ltr tank en wat kost het wisselen zo ongeveer in totaal?

En wat kost het wisselen van de distributieriem bij zo'n beest, want die zit er al een tijdje in volgens mij...?
Ik zou zeggen, speur marktplaats/speurders eens af.. je vind er genoeg!!

En distributie riem kan per auto varieren, ik weet niet hoe het daar onder de kap uitziet.. maybe een pic?
Nicolaas_Copernicaarsmaandag 23 maart 2009 @ 11:34
Dat tankproject moet maar op de lange baan. Dit weekend panne gehad en met de bergingswagen moeten laten wegbrengen.

Na het starten een vervelend tikkend geluid. Twee cilinders (3 en 4) deden eerst niet mee. Cilinder 3 had 0 compressie, 4 wel. De motor liep nog wel, maar het klonk niet gezond. Bij het oprijden van de bergingswagen stopte het tikken ineens en klonk de motor redelijk normaal. Toch maar laten wegbrengen naar de specialist. Die voelde aan de uitlaat dat hij lucht zoog.

Ik wacht nog op een telefoontje met een definitieve diagnose... Het zal hoe dan ook een bak geld gaan kosten. En als de motor toch half eruit moet, kunnen ze me netzogoed de distributieriem wisselen en een 10.000 beurtje geven. Zal ik alvast een hypotheek gaan aanvragen?

Toch jammer dat die grote tank dan moet wachten. Het gas kost in Belgie zo'n 28ct per liter. Dan rijdt die bus (1862 kg) dus goedkoper dan mijn Peugeot 205 (750 kg)...
Turquaz52maandag 23 maart 2009 @ 18:52
quote:
Op maandag 23 maart 2009 11:34 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:. Het gas kost in Belgie zo'n 28ct per liter.
DAT MEEN JE NIET
Simbamaandag 23 maart 2009 @ 18:58
Ach, maar na de komende reparatie loopt je bus misschien weer 1 op 15, kom je ook weer 3 x zover met deze tank.
Turquaz52maandag 23 maart 2009 @ 19:29
quote:
Op maandag 23 maart 2009 18:58 schreef Simba het volgende:
Ach, maar na de komende reparatie loopt je bus misschien weer 1 op 15, kom je ook weer 3 x zover met deze tank.
1 op 15 met een BUS op LPG
Nicolaas_Copernicaarsdinsdag 24 maart 2009 @ 11:44
quote:
Op maandag 23 maart 2009 18:52 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

DAT MEEN JE NIET
Dat spul is hier vlak over de grens (30 km verderop) nog net niet gratis... En hier zou ik iets van 50ct betalen... Echt absurd wordt het als je je bedenkt dat iemand die in Nederland op LPG rijdt normaalgesproken 3x zoveel belasting betaalt... WTF IS DIT VOOR EEN LAND?!
Turquaz52woensdag 25 maart 2009 @ 08:23
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 11:44 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:

[..]

Dat spul is hier vlak over de grens (30 km verderop) nog net niet gratis... En hier zou ik iets van 50ct betalen... Echt absurd wordt het als je je bedenkt dat iemand die in Nederland op LPG rijdt normaalgesproken 3x zoveel belasting betaalt... WTF IS DIT VOOR EEN LAND?!
Welcome To Hollywood Babyy
Nicolaas_Copernicaarsdonderdag 26 maart 2009 @ 16:06
Klepzitting van cilinder 3 los. Een stinkende bak ellende, dat is het... Reviseren van de kop kost rond de 1500 euro, mij is geadviseerd er niet mee te rijden. Bij gebrek aan bergingswagen ga ik dat toch doen ben ik bang. Dat het ding maar gauw terug in de stalling komt en dan gaat de fik erin ofzo.
zjoskenvrijdag 27 maart 2009 @ 17:32
't ding laten maken door 'n handige jongen, dan ben je 'n stuk minder kwijt, of 'n gebruikte kop erop als die nog van die dingen te vinden zijn (moet lukken zou ik zeggen). Waar over de grens tank jij eigenlijk voor die 30 cent?
Nicolaas_Copernicaarszaterdag 28 maart 2009 @ 00:17
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 17:32 schreef zjosken het volgende:
't ding laten maken door 'n handige jongen, dan ben je 'n stuk minder kwijt, of 'n gebruikte kop erop als die nog van die dingen te vinden zijn (moet lukken zou ik zeggen). Waar over de grens tank jij eigenlijk voor die 30 cent?
Ik heb hem op 2 cilinders 200 km verderop terug in de stalling gekregen. Voorlopig blijft hij daar mooi staan, tot ik een oplossing heb. Misschien dat ik nu zelfs een zuiger naar de kloten heb gereden, dan maar een nieuwe motor erin. Voor 250 euro wilde iemand me die wel wisselen, moet ik alleen zelf nog een 2.3 Vauxhall motor ergens vandaan zien te toveren die in een CF-350 uit 1975 past...

Oh, en tanken voor die prijs kan o.a. in Maasmechelen.

Kijk anders op www.brandstofprijzen.nl , daar haal ik ook mijn prijzen altijd vandaan. Toen ik de bus ophaalde in Doetinchem vandaag, stond de prijs van LPG bij een station aldaar op 35 ct. Dus ook in die buurt is het goedkoop.

Ik kwam er vandaag trouwens ook achter dat Euro 98 er helemaal uit gaat... Ik heb toen maar Euro 95 Excellium (Total?) getankt. Op LPG reed het ding niet meer goed, wat een ellende...