Van 
http://www.rabosport.nl/nieuws/wielrennen/wielernieuwsMet een geweldige coup heeft de Raboploeg dinsdag Parijs-Nice volledig op zijn kop gezet. Op veertig kilometer van de finish trokken de resterende zeven Raborenners (de grieperige Joost Posthuma startte niet meer) het hele peloton aan diggelen. Uiteindelijk sprintten zeven man in Vichy om ritwinst, onder wie drie Raborenners. Juan Antonio Flecha (foto en tweede), Sebastian Langeveld (derde) en kopman Juan Manuel Garate (zesde) moesten echter voorrang verlenen aan Sylvain Chavanel, die in de finales van Omloop Het Nieuwsblad en Kuurne-Brussel-Kuurne ook al een vervelende spelbreker was geweest.
Chavanel profiteerde in tweeërlei opzicht van het beulswerk van de Rabo's. Hij won de etappe en is de nieuwe leider, want Alberto Contador miste de slag volledig. De Spanjaard moest zelfs een tijdelijk bondgenootschap sluiten met de Fransman Christophe Moreau om de zaak nog een beetje te kunnen redden. Garate en Flecha staan echter wel tweede en derde.
Contador toch favorietContador blijft voor Erik Dekker echter toch de grote favoriet voor de eindzege. 'Hij ligt een half minuutje achter Garate en een minuut achter Chavanel. Dat moet te doen zijn voor hem. Maar dat neemt niet weg, dat hij een tikje heeft opgelopen.' 
Dekker werd tijdens de koers gebeld door de verslaggevers van Sporza toen hij zijn plan al aan het uitwerken was. 'Ik heb wijselijk niks gezegd natuurlijk. Ze vroegen of we nog iets van plan waren. Ach, ze zullen me niet kwalijk nemen, dat ik het nog even voor me heb gehouden.'Het scenario was tijdens de koers al doorgesproken met tweede ploegleider Jan Boven en de renners Mathew Hayman, Sebastian Langeveld en Nick Nuyens. Hayman zag het niet zitten. 'Te koud, maar dat mag een renner zeggen van mij', vertelde Dekker. Ook bij Langeveld en Nuyens moest hij aandringen en duidelijk maken, dat hij kansen zag. 'We moesten speculeren op basis van een landkaart en de windrichting, maar ik zag kansen. Die moet je grijpen vind ik. Al was er natuurlijk ook een groot risico. Je kunt de hele zaak opblazen en dan heb je helemaal niks.'
Jasjes uitMaar dat gebeurde dus niet. De ploeg trok op indrukwekkend wijze het hele peloton uit elkaar. Na de afdaling van een klimmetje begon het, maar op de top waren de voorbereidingen al begonnen. Iedereen moest daar zijn regenjasje uittrekken. Dat gebeurde. Sommige andere renners zagen het gebeuren en volgden de actie van de Rabo's. 'Maar dat waren er niet veel en toen zag ik de kansen al groeien. Want als het gaat beginnen, heb je daar geen tijd meer voor en met zo'n wapperend jasje ga je een stuk trager', lachte Dekker na afloop.
Dat de etappe niet werd gewonnen, vonden ze in het Rabokamp jammer, maar niet desastreus. 'Als je nu in de bus kijkt, dan hangt er een sfeer of we hebben gewonnen. Iedereen is heel erg opgetogen. Geweldig toch? Bovendien, Chavanel heeft het niet helemaal gestolen. Hij heeft een tijd lang goed meegewerkt in de ontsnapping. Dat we niet winnen, is ook inherent aan onze manier van koersen. We konden niet gaan spelen voor ritwinst, want we moesten tot op de streep blijven gaan. Anders was al het werk voor onze kopman bijna voor niks geweest. Wat ik wel jammer vind, is dat Joost er niet bij was. Het scheelt een stoomtrein en misschien zelfs de leiderstrui. Maar gedane zaken nemen geen keer. We hebben ondanks alles geweldig genoten vandaag.'Sébastian Langeveld: `Ik had gehoopt te winnen`Sébastian Langeveld vertelt hoe hij de indrukwekkende Raboshow heeft beleefd.
In de tweede rit van Parijs-Nice heeft de Raboploeg alles aan gort gereden. Met de wind op kop is er een ouderwetse waaier getrokken en bijna niemand kon volgen. Opvallend was het sterke optreden van Sébastian Langeveld (foto). Gisteren kwam hij door rugklachten op achterstand binnen, vandaag was hij een van Rabo's motoren.
Waren jullie vanochtend al van plan zo'n veldslag te leveren?'Nee, dit idee is gaandeweg de rit ontstaan. We voelden ons goed en de wind stond gunstig om in de laatste vijftig kilometer een waaier te trekken. Erik Dekker gaf ons toen het sein te gaan en we zijn met de ploeg vol gaan rijden. Direct trokken we alles uit elkaar en al snel zaten we nog maar met een klein groepje, maar nog steeds met zes renners van ons erbij. Dan ga je natuurlijk door, met dit resultaat.'
Het verschil met het peloton werd dankzij jullie sterke optreden alleen maar groter. Was het teleurstellend dat jullie niet wonnen?'Op twee kilometer ben ik zelf aangegaan en natuurlijk hoop je dan dat je wint. Daar ben je tenslotte wielrenner voor. Maar de renners van Quick-Step hebben zeker hun steentje bijgedragen en Sylvain Chavanel is gewoon een heel sterke renner. Natuurlijk is het jammer dat je niet wint, maar zo is het. En ons eerste doel was om Juan Manuel Garate een goede uitgangspositie voor het klassement te bieden. En het is duidelijk dat dat wel is gelukt. Daar zijn we zeker heel blij mee.'
Jij hebt wel twee dagen van uitersten gekend. Hoe is het met je?'Goed. De tijdrit en gisteren gingen niet erg lekker, maar gisteravond heeft de osteopaat van Silence-Lotto me behandeld. Hij heeft goed werk geleverd. Mijn bekken stond wat verkeerd, mijn linkerbeen liep bij een beetje inspanning direct vol. Toch was het wel verrassend dat het vandaag zo goed ging, want de afgelopen twee dagen had ik er echt last van. Vanavond komt onze eigen osteopaat nog even, maar het is nu al een heel stuk verbeterd gelukkig. Ik ben erg tevreden hoe wij vandaag gereden hebben, maar ook zeker over het rijden van mezelf.'
Kunnen we morgen weer een indrukwekkende Raboploeg verwachten?'De komende dagen zal ik me iets meer proberen te verstoppen. Met de klassiekers voor de boeg moet je niet in een keer al je kruit verschieten. Dat is tenslotte het belangrijkste doel. Maar Garate is heel sterk en waar mogelijk zullen we hem natuurlijk helpen om een goed klassement te rijden. We zullen zeker attent rijden en als zo'n mogelijkheid zich nog eens voordoet, zullen we het niet laten. Bovendien, als het zulk slecht weer is, kun je maar beter hard van voren rijden!'