Heavens-above is voor mij altijd exact juist geweest met het ISS. Daar moet je ook je coordinaten invullen.quote:Op maandag 16 maart 2009 23:22 schreef sander89 het volgende:
Volgens NASA(Zie OP) is die alleen om 20.35 te zien, daar kan je ook selecteren waar je woont in NL dus dat is altijd vrij precies is mijn ervaring.
Dat klopt, over een uur begint de procedure en iets voor middennacht moet het luik opengaan.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:03 schreef Quyxz_ het volgende:
http://www.astrostart.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=1544&Itemid=1
Daar staat dat de koppeling vandaag al plaats vindt.
Ik heb best vaak naar Iridium flares gekeken, maar ik zie ze nooit.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:24 schreef Estate het volgende:
Vanavond (ongeveer 20.08) lijkt weer een goede mogelijkheid om de ISS en STS-119 samen te zien. De magnitute is rond de -1en de maximale hooge is ongeveer 27 graden. Dat lijkt me hoog genoeg om iets te kunnen zien.
Hopelijk zijn ze nog te zien als afzonderlijke objecten aangezien de Space schuttle dan al recht onder de ISS hangt.
En als je dan toch buiten aan het kijken bent, rond 20.25 zijn er in het grootste deel van het land ook nog 2 Iridium Flares te zien in sommige gebieden tot -8. Gewoon de goede richting op kijken en dan zijn ze bij -8 echt niet te missen.
Als je de richting (Azimuth) en de hoogte (altitude) weet kun je een -5 tot -8 echt niet missen.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:27 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Ik heb best vaak naar Iridium flares gekeken, maar ik zie ze nooit.
Maar als er vaanvond 1 van -8 is, moet hij wel te zien zijn. Dat is erg scherp namelijk.
ff HA checken....
Zover ik kennis heb van timezones, is de docking dus vanavond om 23:12.46 (dat ze het op de seconde nauwkeurig weten en melden trouwensquote:Space shuttle Discovery's astronauts awoke at 9:44 a.m. EDT to "Radio Exercise," a song that Japanese children exercise to, performed by the Tokyo Broadcast Children's Choir. Japan Aerospace Exploration Agency astronaut Koichi Wakata will join the International Space Station crew this evening, following Discovery's planned docking to the station at 5:12:46 p.m. EDT.
Volgens mij is het 22.13. Europese wintertijd is toch GMT +1quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:13 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Zover ik kennis heb van timezones, is de docking dus vanavond om 23:12.46 (dat ze het op de seconde nauwkeurig weten en melden trouwens)
Ah, dat zal dan welquote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:27 schreef Estate het volgende:
[..]
Volgens mij is het 22.13. Europese wintertijd is toch GMT +1
Hier staat het hele tijdschema http://www.nasa.gov/tvschedule/pdf/tvsked_revb.pdf met ook de tijden in GMT
In china kunnen ze ze wel mooi zien nuquote:Op dinsdag 17 maart 2009 17:11 schreef Estate het volgende:
De afstand tussen de ISS en de STS-119 is nu 1000 mijl, iedere rondje om de aarde komt de Shuttle 500 mijl dichter bij. Dus over ongeveer drie uur is de shuttle dicht bij de ISS. Dat is ook de tijd dat ze over nederland komen.
Zal de afstand wel klein genoeg zijn dat je ze allebei dicht bij elkaar ziet, maar groot genoeg dat het nog 2 verschillende puntjes zijn...?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 17:11 schreef Estate het volgende:
De afstand tussen de ISS en de STS-119 is nu 1000 mijl, iedere rondje om de aarde komt de Shuttle 500 mijl dichter bij. Dus over ongeveer drie uur is de shuttle dicht bij de ISS. Dat is ook de tijd dat ze over nederland komen.
Daar kan je nog best mooie plaatjes mee krijgen dan. Bij deze plaatjes staat dat je ze met een kleine telescoop kan maken, maar ik weet niet wat hun definitie van klein is.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 17:29 schreef sander89 het volgende:
Als ik geld heb ga ik wel een simpele telescoop aanschaffen van rond de 100 euro, dan zal je het ISS zeker goed kunnen zien.
Ja daar ben ik ook benieuwd naar, wat ik van Nasa TV begrepen heb is dat de Shuttle eerst onder de ISS hangt voor foto's van het hitteschild en dan naar de voorkant gaat voor de koppelling. Als hij er recht onder hangt zul je ze niet afzonderlijk zien denk ik.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 17:21 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Zal de afstand wel klein genoeg zijn dat je ze allebei dicht bij elkaar ziet, maar groot genoeg dat het nog 2 verschillende puntjes zijn...?
Vorige keer (volgens mij STS-117) kon je met het blote oog al een beetje structuur zien dus niet alleen stipje. Met een telescoop kom je al een stuk verder alleen het volgen met een telescoop is bijna niet te doen.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 17:29 schreef sander89 het volgende:
Als ik geld heb ga ik wel een simpele telescoop aanschaffen van rond de 100 euro, dan zal je het ISS zeker goed kunnen zien.
Klopt dan maakt die ook een soort met salto.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 17:44 schreef Estate het volgende:
[..]
Ja daar ben ik ook benieuwd naar, wat ik van Nasa TV begrepen heb is dat de Shuttle eerst onder de ISS hangt voor foto's van het hitteschild en dan naar de voorkant gaat voor de koppelling. Als hij er recht onder hangt zul je ze niet afzonderlijk zien denk ik.
[..]
geniaal die rondleiding, en wat een bende is het daar zegquote:Op maandag 16 maart 2009 17:42 schreef gebrokenglas het volgende:
Dit is wel leuk: een rondleiding in het ISS:
Geen idee, Space Shuttle is nu te zien op NASA tv vanaf het ISS.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 20:29 schreef Quyxz_ het volgende:
Heeft iemand enig idee wat de afstand tussen het ISS en de space shuttle was op het moment van de passage ?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |