abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67121879
quote:
Op maandag 16 maart 2009 23:22 schreef sander89 het volgende:
Volgens NASA(Zie OP) is die alleen om 20.35 te zien, daar kan je ook selecteren waar je woont in NL dus dat is altijd vrij precies is mijn ervaring.
Heavens-above is voor mij altijd exact juist geweest met het ISS. Daar moet je ook je coordinaten invullen.
Misschien vindt NASA een magnitude van -0.2 net iets te laag voor een goed beeld.
gr gr
pi_67137412
http://www.astrostart.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=1544&Itemid=1
Daar staat dat de koppeling vandaag al plaats vindt.
gr gr
pi_67138154
Vanavond (ongeveer 20.08) lijkt weer een goede mogelijkheid om de ISS en STS-119 samen te zien. De magnitute is rond de -1en de maximale hooge is ongeveer 27 graden. Dat lijkt me hoog genoeg om iets te kunnen zien.
Hopelijk zijn ze nog te zien als afzonderlijke objecten aangezien de Space schuttle dan al recht onder de ISS hangt.

En als je dan toch buiten aan het kijken bent, rond 20.25 zijn er in het grootste deel van het land ook nog 2 Iridium Flares te zien in sommige gebieden tot -8. Gewoon de goede richting op kijken en dan zijn ze bij -8 echt niet te missen.
pi_67138270
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 15:03 schreef Quyxz_ het volgende:
http://www.astrostart.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=1544&Itemid=1
Daar staat dat de koppeling vandaag al plaats vindt.
Dat klopt, over een uur begint de procedure en iets voor middennacht moet het luik opengaan.
pi_67138312
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 15:24 schreef Estate het volgende:
Vanavond (ongeveer 20.08) lijkt weer een goede mogelijkheid om de ISS en STS-119 samen te zien. De magnitute is rond de -1en de maximale hooge is ongeveer 27 graden. Dat lijkt me hoog genoeg om iets te kunnen zien.
Hopelijk zijn ze nog te zien als afzonderlijke objecten aangezien de Space schuttle dan al recht onder de ISS hangt.

En als je dan toch buiten aan het kijken bent, rond 20.25 zijn er in het grootste deel van het land ook nog 2 Iridium Flares te zien in sommige gebieden tot -8. Gewoon de goede richting op kijken en dan zijn ze bij -8 echt niet te missen.
Ik heb best vaak naar Iridium flares gekeken, maar ik zie ze nooit.
Maar als er vaanvond 1 van -8 is, moet hij wel te zien zijn. Dat is erg scherp namelijk.
ff HA checken....
gr gr
pi_67138610
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 15:27 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Ik heb best vaak naar Iridium flares gekeken, maar ik zie ze nooit.
Maar als er vaanvond 1 van -8 is, moet hij wel te zien zijn. Dat is erg scherp namelijk.
ff HA checken....
Als je de richting (Azimuth) en de hoogte (altitude) weet kun je een -5 tot -8 echt niet missen.
Wat ik wel heb gemerkt is dat HA niet altijd betrouwbaar is. Een -2 lijkt soms wel veel helderder en een -8 valt soms niet op.
pi_67139993
Vanavond ook maar even turen dan
Tis iig mooi helder, ben benieuwd.
pi_67140030
quote:
Space shuttle Discovery's astronauts awoke at 9:44 a.m. EDT to "Radio Exercise," a song that Japanese children exercise to, performed by the Tokyo Broadcast Children's Choir. Japan Aerospace Exploration Agency astronaut Koichi Wakata will join the International Space Station crew this evening, following Discovery's planned docking to the station at 5:12:46 p.m. EDT.
Zover ik kennis heb van timezones, is de docking dus vanavond om 23:12.46 (dat ze het op de seconde nauwkeurig weten en melden trouwens )
gr gr
pi_67140573
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 16:13 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Zover ik kennis heb van timezones, is de docking dus vanavond om 23:12.46 (dat ze het op de seconde nauwkeurig weten en melden trouwens )
Volgens mij is het 22.13. Europese wintertijd is toch GMT +1

Hier staat het hele tijdschema http://www.nasa.gov/tvschedule/pdf/tvsked_revb.pdf met ook de tijden in GMT

[ Bericht 7% gewijzigd door Estate op 17-03-2009 16:33:10 ]
pi_67141969
De afstand tussen de ISS en de STS-119 is nu 1000 mijl, iedere rondje om de aarde komt de Shuttle 500 mijl dichter bij. Dus over ongeveer drie uur is de shuttle dicht bij de ISS. Dat is ook de tijd dat ze over nederland komen.
pi_67142075
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 16:27 schreef Estate het volgende:

[..]

Volgens mij is het 22.13. Europese wintertijd is toch GMT +1

Hier staat het hele tijdschema http://www.nasa.gov/tvschedule/pdf/tvsked_revb.pdf met ook de tijden in GMT
Ah, dat zal dan wel
EDT is volgens mij eastern time in amerika, en ik dacht dat dat 6 uur vroeger was, maar ik weet niet hoe het precies zit met winter en zomertijd
gr gr
pi_67142094
Huh wel apart, gister stonden dus de verkeerde tijden in de NASA tv gids, Vanavond dus.
............................
pi_67142196
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 17:11 schreef Estate het volgende:
De afstand tussen de ISS en de STS-119 is nu 1000 mijl, iedere rondje om de aarde komt de Shuttle 500 mijl dichter bij. Dus over ongeveer drie uur is de shuttle dicht bij de ISS. Dat is ook de tijd dat ze over nederland komen.
In china kunnen ze ze wel mooi zien nu
pi_67142269
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 17:11 schreef Estate het volgende:
Zal de afstand wel klein genoeg zijn dat je ze allebei dicht bij elkaar ziet, maar groot genoeg dat het nog 2 verschillende puntjes zijn...?
gr gr
pi_67142555
Als ik geld heb ga ik wel een simpele telescoop aanschaffen van rond de 100 euro, dan zal je het ISS zeker goed kunnen zien.
pi_67142779
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 17:29 schreef sander89 het volgende:
Als ik geld heb ga ik wel een simpele telescoop aanschaffen van rond de 100 euro, dan zal je het ISS zeker goed kunnen zien.
Daar kan je nog best mooie plaatjes mee krijgen dan. Bij deze plaatjes staat dat je ze met een kleine telescoop kan maken, maar ik weet niet wat hun definitie van klein is.

http://www.apod.nl/ap090116_nl.html ISS dat de blauwe kleur van de aarde weerkaatst
http://www.apod.nl/ap061014_nl.html ISS voor de maan (moet je wel goed timen )

Maar dat is wel mooi
gr gr
pi_67142991
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 17:21 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Zal de afstand wel klein genoeg zijn dat je ze allebei dicht bij elkaar ziet, maar groot genoeg dat het nog 2 verschillende puntjes zijn...?
Ja daar ben ik ook benieuwd naar, wat ik van Nasa TV begrepen heb is dat de Shuttle eerst onder de ISS hangt voor foto's van het hitteschild en dan naar de voorkant gaat voor de koppelling. Als hij er recht onder hangt zul je ze niet afzonderlijk zien denk ik.
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 17:29 schreef sander89 het volgende:
Vorige keer (volgens mij STS-117) kon je met het blote oog al een beetje structuur zien dus niet alleen stipje. Met een telescoop kom je al een stuk verder alleen het volgen met een telescoop is bijna niet te doen.
pi_67143338
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 17:44 schreef Estate het volgende:

[..]

Ja daar ben ik ook benieuwd naar, wat ik van Nasa TV begrepen heb is dat de Shuttle eerst onder de ISS hangt voor foto's van het hitteschild en dan naar de voorkant gaat voor de koppelling. Als hij er recht onder hangt zul je ze niet afzonderlijk zien denk ik.
[..]
Klopt dan maakt die ook een soort met salto.
pi_67143890
quote:
Op maandag 16 maart 2009 17:42 schreef gebrokenglas het volgende:

Dit is wel leuk: een rondleiding in het ISS:

geniaal die rondleiding, en wat een bende is het daar zeg
pi_67148018
Was echt super goed te zien.
Had niet verwacht dat het ISS en de Space Shuttle zo goed apart nog van elkaar te zien zouden zijn.

Morgen komt die nog dichterbij over.
pi_67148177
Ja het was echt fucking goed te zien!

Op ongeveer het hoogste punt werden ze allebei in 1 keer donker toen ze in de schaduw van de aarde kwamen.
gr gr
pi_67148305
Je kon ze echt goed zien ja
Mn pa kwam net op tijd thuis, kon het hem nog net laten zien voordat ze in de schaduw kwamen
pi_67148343
Wat een mooie overgang!! De afstand van elkaar viel mij ook mee.
pi_67148732
Heeft iemand enig idee wat de afstand tussen het ISS en de space shuttle was op het moment van de passage ?
gr gr
pi_67149484
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 20:29 schreef Quyxz_ het volgende:
Heeft iemand enig idee wat de afstand tussen het ISS en de space shuttle was op het moment van de passage ?
Geen idee, Space Shuttle is nu te zien op NASA tv vanaf het ISS.
Is nog wel een paar 100 meter zo te zien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')