in navolging op de laatst geposte monoloog, hier nog eentje, de opening uit hetzelfde stuk Torch song trilogy van Harvey Fierstein
ARNOLD
(tegen de zaaf) Barst!! Dat noemen ze wimperlijm, (totpubliek)
Hoe krijg ik dit oog in model voor de wijven-act? Seconde, types,
ik ben 20 bij jullie, (corrigeert wimper)
(wendt zich tot publiek)
Nou, is 't niet verpletterend? Wel even je fantasie d'rbij gebruiken,
ik ben nog in aanbouw.
Mijn grootste probleem, lekkere dotten, is om mooi en jong te
worden. Het is mijn grootste probleem omdat ik nooit jong en
mooi ben geweest
Sterker nog, ik zal nooit jong en mooi zijn.
Ik ben mooi geweest.
En god weet dat ik jong ben geweest maar nooit allebei tegelijk...
Niet zo dat het ooit iemand opgevallen is tenminste, Volgens een : bevriende psych is dat de reden waarom jk' Val op de onderklasse van lelijke ouwe kerels.
Flauwe kul natuurlijk, da's puur praktisch inzicht.
Want wees eerlijk, als je als monster een schoonheid wil versieren ben je alleen maar in voor misère. Maar een enig type als ik dat een monster versiert heeft op z'n minst de kans dat ie z'n taxi d'ruit haalt.
Nou zeg ik niet dat ik nooit op een knap smoeltje ben gevallen, hoor, maar ais het uur van de waarheid slaat zal ik altijd kiezen voor een gedrocht met een zak vol duiten\
Want weten; jullie wat het is, knuffels, als het licht uitgaat bestaan er geen gedrochten.
Dan is het klaarkomen of afzien.
Dan is het honger of overvloed.
Waar jevoor moet oppassen dot is de eerste straal daglicht. Want in het donker zijn alle katjes grauw maar geen seconde langer,
Zelf neem ik nooit onverantwoorde risico's
Ik durf gerust te zeggen dat ik bovenzinnelijk begaafd ben in die materie.
Als ik echt blind ben van een knul dan word ik automatisch drie minuten eerder wakker dan hij.
Net genoeg tijd om de wallen te restaureren, de coiffure te renoveren en ontspannen weer het bed in te duiken zodat ie bij het ontwaken denkt dat ie naast het knappe broertje ligt van Bette Midler.,
Dan maakt ie in elk geval ontbijt voor me en krijg ik misschien ook nog zijn echte telefoonnumer.
Ik heb nog een tip voor de vriendinnen in de zaal die zonder vaste partner zitten.
Stuf meteen elke man van je lijstje die A: lult over de fantastische relatie met zijn moeder. B; lult over zijn fantastische relatie met z'n psych of C: het juist verdomt over de fantastische relatie met z'n moeder en z'n psych te lullen, Je kan d'r staat op maken datje bij iemand met zulke gesprekspartners héél intensief over de tong zal gaan
Nog een groep waar je met een grote boog omheen moet... 'De Desperado's'.
D'r zijn drie soorten: 'getrouwd', 'in de stad voor het weekend' en 'terminaal verslaafd'.
Heel ellendig, dat soort relaties.
Je walst er met open ogen in, in het volle besef van de nare kanten, die je zogenaamd volwassen aksepteert, dan... WAM... zitje opeens te jeremiëren bij de een of andere reiatiedeskundige en je gaat kaarsen branden in de kerk en je denkt, wat is er in godsnaam gebeurd?
Ik zal je zeggen wat er gebeurd is.
Je hebt gekregen waar je naar solliciteerde.
De gek die denkt dat ie zo'n relatie aankan is dezelfde tut die de
uitgevers van Boeketromans in weelde doet baden.
En wat dacht je van de verzamelLP-fabrikanten van dertigerjarensmartlappen
in een nieuw jasje - Sounds om bij te Snotteren.
Blijft er nog iemand over?
Misschien toch wel een paar.
Ik heb er's eentje gevonden.
Hij heette Charlie.
Hij was groot, knap, rijk en doof.
Alles watje wilt van een relatie en zelfs iets extra.
Diedoofheid was het extra,
Hij schreeuwde nooit tegen me.
Al zijn vrienden waren aardig en rustig.
Ik heb ook nog wat van die doventaal opgestoken, wacht, ik heb zelfs een paar dingetjes onthouwe:
(doet voor) dit betekent: kakkerlak,
(doet voor) dit betekent: neuken
(doet vooruit ismijn persoonlijke favoriet: ik hou van je.
En dat dee ik ook. Maar... (maakt gebaar terwijl hij spreekt) niet
genoeg...
Voor de sufferds onder jullie die 't nog niet door hebben, ja, inderdaad, mijn beroep is travesta en ik treed als zodanig op onder de naam Sigrid Schnabbel.
Komt je rubberen lui daar niet van overeind?
Ik heb nog onder een paar an uithangborden gewerkt ook, moetje ze horen?
kitty Mestvaalt Bertha Zenuwpees, Nejjkelien de Bruin.., en ik kan heel ordinair tekeer gaan.
Dat kan ik me permitteren dankzij m'n valse naam, gezicht, figuur en geslacht. Godzijdank wel.
Shit, ik mag wel opschieten,
(pakt een rol toiletpapier en scheurt er twee flinke slierten vanaf)
Allemaal even omdraaien... Of in elk geval ogen dicht
(met zijn rug naar de zaal stopt hij het toiletpapier in zijn'bh, draait zich met trots geheven borst weer om, constateert in de spiegel twee verschillende cup-maten en brengt de zaak in balans)
Ik kan je verzekeren dat er simpeler dingen in dit leven zijn dan het beroep vantrava maar ik heb gewoon geen keus. Op platte hakken krijc geen poot voor de andere. (zet hoed op, trekt schoenen aan)
Weten jullie wat ik nou zou willen?
Een echte man, Een kerel die weet wat ie wil en en recht op zijn doel afgaat.
Een knui die gewoon doet wat ie lekker vindt, en of jij ook nog aan je trekken komt zoek je zelf maar uit.
Nee, eigenlijk niet, hij wil wel dat jij het ook leuk hebt.
Hij wil alleen zijn wat jij wil dat ie is, omdat jij het fijn vindt alles te zijn wat hij wil dat je bent. Een echte kerel,
Geen knul die me zo wii hebben, zoals ik hier zit. Ik zou hem willen hebben voor m'n andere ik. M'n kwetsbare ik.
O, d'r zijn er zat die me in déze rol willen.
En ik neem hun bewondering in dank af, maar ik bewaar altijd een zekere reserve,
Want eigenlijk is een trava net een olieverfschilderij, Je moet 'r op een afstand bekijken om van het volle effect te genieten,
(staat op)
Nou, ik moet op, geloof ik. Wat vliegt de tijd toch ais je op je praatstoel zit. (schuift stoei naar tafel)
Wie weet, misschien is de boy van mijn dromen vanavond in de tent.
Zeg, de mazzel, hè,
(hij maakt 'hou van je-gebaar1, draait zich om, loopt 'richting deur', stopt en komt terug)
Weetje, ik ben in m'n ieven met meer kerels naar bed geweest dan in de Bijbel staan, het Ouwe en Nieuwe Testament bij mekaar.
Maarin ai die slaapkamers heeft er nog nooit iemand tegen me gezegd;
Arnold, ik hou van je' - tenminste niet op een manier die ik kon geloven - en de vraag is nu 'Kan 't me schelen?
En het enige eerlijke antwoord dat ik kan geven is 'Ja, 't kan me schelen'
Het kan me zo vreselijk veel schelen... (wordt emotioneel) (krijgt zich weer in bedwang) Het kan me héél veel schelen. Maar... niet genoeg! / (glimlacht veelbetekenend als het licht wegdimt
Niet naar wat men is wordt men beoordeeld, maar naar wat men schijnt