Als echte Resident Evil fan heb ik de trilogie dan ook in mijn dvdkast staan, en dan moet je ook dit deel zien. Toch begin ik vaak te twijfelen als ik een animatiefilm zie, persoonlijk krijg ik dan ook vaak de neiging om hem uit te zetten. Maar goed je bent fan of niet, even doorbijten en kijken dus.

het verhaal is zeker wel bekend bij de Resident Evil-fans, maar ik zal het even in het kort aan jullie vertellen. In Raccoon City ontploft een atoombom daarbij komen meer dan 100.000 mensen om. De president treedt af, een uitbraak en genezing van het T-virus in India, en Senator Ron Davis steunt farmaceutisch bedrijf WilPharma. Wilpharma is een bedrijf wat proeven doet met het dodelijke T-virus. Met dus alle gevolgen van dien, overal demonstraties en een verhoogt alarm voor brioterrorisme. Alle ingrediënten voor een rampenfilm dus.
Claire Redfield (bekend uit de vorige delen van Resident Evil) komt aan op het vliegveld van Harvardville. Met haar land ook op dat moment ook senator Davis. Er is een heel welkoms comité voor de senator op het vliegveld. Er staan namelijk een flinke lading mensen te demonstreren op het vliegveld. Juist op dat moment gaat het mis, een geïnfecteerde man loopt in de terminal af op de senator. Binnen no-time worden mensen gebeten en transformeren in een wandelende zombies. De paniek breekt helemaal uit als een vliegtuig, waar een medewerker van WilPharma doodziek in wordt, in de besmette terminal crasht. Een flinke landing mensen komt vast te zitten in de vernielde terminal. Het SRT (Special Response Team) en Leon S. Kennedy (die ook heeft vast gezeten in Raccoon city) worden opgetrommeld om die mensen te gaan bevrijden. Claire heeft de senator in de terminal gered van de besmetten zombies en ze bevinden zich in een Vipruimte van het vliegveld.

Al snel komen er een flink aantal vragen omhoog, want hoe kan het virus opeens zijn uitgebroken? De verdenking op WilPharma neemt al snel een andere wending, het zouden namelijk wel eens heel goed brioterroristen kunnen zijn. Het blijft waar te zijn want ze gaan eisen stellen. Ze willen namelijk dat de regering de waarheid naar buiten brengt over de gebeurtenissen en de financiering van de Umbrella Coorporation. Dit niet voor middennacht communiceren dan word het virus verspreid over meerdere plekken in de VS. Claire wordt door researcher Frederick Downing meegenomen naar het hoofdkantoor van WilPharma. Daar verteld hij haar zijn enorme geheim met alle gevolgen van dien.
Oké, je moet als fan deze film gewoon zien. De hele film is geheel in CGI gemaakt en daar heb ik enorm bewondering voor. Het oog voor detail in deze film is briljant. De verhaallijn vond ik eigenlijk helemaal niet zo sterk, meer ronduit uitgemolken. Toch kan ik ook niet over het animatieverhaal heen, not my cup of thea. Of je nou fan bent van Resident Evil of niet, je zal toch van animatiefilms moeten houden want anders kom je er echt niet doorheen. Ben je wel heel fanatiek met de games dan zal je dit geweldig vinden. Ze hebben namelijk wel een flinke link met de originele game gelegd, en dan is het toch ook niet veel anders dan je zit te gamen toch? Voor mij is deze niet weggelegd, ik hou het toch liever bij echte acteurs.
Label: Sony Pictures Home Entertainment
Releasedatum: januari 2009
Waardering film:
![]()
![]()
![]()
![]()