quote:‘Iedereen deed mee aan het mondiale piramidespel’
Wat als achter de financiële crisis een fundamenteler probleem schuilt, een waarschuwing dat het huidige bestel niet meer houdbaar is? In zijn column schrijft Thomas Friedman het nog op als een vraag. In de eerste van een reeks beschouwingen over de toekomst van het kapitalisme is Martin Wolf in de Financial Times stelliger: het kapitalisme zoals dat de afgelopen twee decennia vorm heeft gekregen, is niet langer houdbaar.
Friedman schrijft dat we allemaal hebben meegedaan in een groot piramidespel dat roofbouw heeft gepleegd op de aarde. Hij vat dat als volgt samen:
We have created a system for growth that depended on our building more and more stores to sell more and more stuff made in more and more factories in China, powered by more and more coal that would cause more and more climate change but earn China more and more dollars to buy more and more U.S. T-bills so America would have more and more money to build more and more stores and sell more and more stuff that would employ more and more Chinese …
In zijn uitstekende overzichtsartikel over de crisis legt Martin Wolf veel minder de nadruk op klimaatbeheersing en milieu. Maar, constateert hij, niemand weet hoe het verder moet.
,,The era of financial liberalisation has ended. Yet [...] no credible alternative to the market economy exists and the habits of international co-operation are deep.
Wolf beschrijft wat er de afgelopen jaren fout is gegaan en noemt een aantal mogelijke gevolgen: enorme begrotingstekorten, aanhoudende recessie, verstoring van de wereldhandelsstromen, instorting van de dollar, gierende inflatie, opkomende protectionisme. Met als mogelijke politieke consequenties: meer autoritair bestuur, meer xenofobie.
In een hoofdartikel schrijft de Britse zakenkrant dat veel zal afhangen van de G-20 top volgende maand in Londen. Daar zouden volgens de FT in ieder geval drie dingen moeten worden afgesproken:
- stimuleer de economie, wereldwijd, en daarbij moeten Japan en Duitsland voorop lopen, want die hebben het meeste geld in kas;
- regeringen moeten de financiële sector in hun land op orde brengen;
- landen moeten meer geld geven aan het IMF om dit in staat te stellen landen in Oost-Europa, Azië en Latijns-Amerika waar de crisis extra hard aankomt, te hulp te schieten.
Niet alleen gezien de eindigheid van grondstoffen. Ik zou niet weten hoe ze de vraag op peil willen houden straks, met al die babyboomers aan de bedelstaf en al die singles, dinky's en gezinnen met maar één kind.quote:Op maandag 9 maart 2009 15:18 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Gezien de eindigheid van je grondstoffen is dit een doodlopende weg.
Eindigheid van grondstoffen is maar net hoe je het bekijkt. Als, zoals nu gebeurt, grondstoffen worden gebruikt voor een product en het product later 'weg' wordt gegooid, dan is het zeker eindig. Helemaal als je bedenkt dat voor in willekeurig product zelf slechts 5-10% van de grondstoffen zit verwerkt die in totaal nodig zijn voor de vervaardiging en verscheping van dat product.quote:Op maandag 9 maart 2009 15:47 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Niet alleen gezien de eindigheid van grondstoffen. Ik zou niet weten hoe ze de vraag op peil willen houden straks, met al die babyboomers aan de bedelstaf en al die singles, dinky's en gezinnen met maar één kind.
Wanneer producten volgens het eerder door jou aangehaalde cradel to cradle pricipe gemaakt worden maakt het weggooien niet uit, zou het product wanneer het afgedankt wordt dus geupcycled kunnen worden.quote:Op maandag 9 maart 2009 15:51 schreef boyv het volgende:
Probleem is dat producten worden gemaakt om weg te gooien. Gezien de hoeveelheid mensen er nu zijn en er nog bijkomen de aankomende decennia, dan is dit zeker de manier die een einde kan maken aan de 'grote' hoeveelheid grondstoffen op aarde.
wereldwijd gezien is dit niet een probleem. Het kan misschien wel een redding zijn dat we steeds meer gericht zijn op diensten. Doordat wij al veel minder een productieland zijn dan een halve eeuw terug.quote:Op maandag 9 maart 2009 15:47 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Niet alleen gezien de eindigheid van grondstoffen. Ik zou niet weten hoe ze de vraag op peil willen houden straks, met al die babyboomers aan de bedelstaf en al die singles, dinky's en gezinnen met maar één kind.
Ik kan nu een heel economisch verhaal ophangen maar daar zijn anderen veel beter in.quote:Op maandag 9 maart 2009 16:57 schreef Man-E-Faces het volgende:
Effe een iets ander vraagje over deze crisis. Ik dacht dat ik het wel doorhad maar nu twijvel ik even. Deze hele geld-crisis/recessie etcetera, waar komt dat nu door. De gehele staats-schuld dat elk land heeft toch of zie ik dat verkeerd?
Helaas gaat wat we produceren een stuk minder lang mee dan wat we vroeger produceerden.quote:Op maandag 9 maart 2009 16:59 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
wereldwijd gezien is dit niet een probleem. Het kan misschien wel een redding zijn dat we steeds meer gericht zijn op diensten. Doordat wij al veel minder een productieland zijn dan een halve eeuw terug.
Maar de crisis nu, is volgens mij een som ven meerdere factoren. Zeg het maar als ik het fout heb. Ik denk dus dat die hele recessie nu, komt door de gehele staatsschuld. Sie staatschuld is echt niet ontstaan door de foute hypotheken van burgers alleen toch? De regering heeft het een trap nagegeven en hoger opgebouwd door ontiegelijk veel te inversteren in rotte projecten.. ????quote:Op maandag 9 maart 2009 17:01 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Ik kan nu een heel economisch verhaal ophangen maar daar zijn anderen veel beter in.![]()
Ik geef je een meer filosofisch antwoord:
De oorzaak van de crisis is dat wij allemaal opgevoed worden met het idee dat je alleen maar gelukkig kan worden door steeds meer te hebben.
De oorzaak zit niet in de staatsschuld maar in de schulden van de (Amerikaanse) burgers.quote:Op maandag 9 maart 2009 17:11 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Maar de crisis nu, is volgens mij een som ven meerdere factoren. Zeg het maar als ik het fout heb. Ik denk dus dat die hele recessie nu, komt door de gehele staatsschuld. Sie staatschuld is echt niet ontstaan door de foute hypotheken van burgers alleen toch? De regering heeft het een trap nagegeven en hoger opgebouwd door ontiegelijk veel te inversteren in rotte projecten.. ????
En dan vraag ik mij af, als zij zoveel over de balk smijten aan bv een ov-chip. Dan lijkt het voor de burger verspeeld geld. Maar dat geld dat daaraan besteed is zit wel in onze economie, namelijk bij de betrokken bedrijven. Maw.. zouden die ontiegelijke op het eerste oog weggesmeten gelden expres "investeringen" kunnen zijn geweest voordat de pleuris uitbrak? Maw. de overheid had voorkennis.. tever gegrepen?
Als je weet dat je straks nets meer hebt, en dat er een crisis uitbreekt, dan maken mensen toch op wat ze hebben voordat anderen azen op het geld dat ze hebben gespaard?
Ik weet niet hoor ik lul maar wat.
Afgezien van het feit dat dit een boude uitspraak is, is er wereldwijd sprake van een overcapaciteit.quote:Op maandag 9 maart 2009 17:03 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Helaas gaat wat we produceren een stuk minder lang mee dan wat we vroeger produceerden.
En dan toch nog meer in de door slimme jongens verpakte slechte schulden die door blinde ratings bureaus steeds als goede schudlen werden aangemerkt.quote:Op maandag 9 maart 2009 17:20 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
De oorzaak zit niet in de staatsschuld maar in de schulden van de (Amerikaanse) burgers.
Het is misgegaan doordat veel financiele instellingen geld uitleenden zonder dekking. Toen een aantal instellingen snel geld nodig hadden werden het uitstaande geld terug geeist, dit heeft in de gehele financiele wereld en reeele economie zijn sporen achter gelaten.quote:Op maandag 9 maart 2009 17:20 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
De oorzaak zit niet in de staatsschuld maar in de schulden van de (Amerikaanse) burgers.
Het heeft niet echt prioriteit om alle mensen ter wereld van schoon water te voorzien, als het huidige systeem nu al niet langer zo door kan gaan. Nog meer overlevende mensen, betekent nog meer consumptie, en dus nog sneller verval.quote:Op maandag 9 maart 2009 18:04 schreef henkway het volgende:
more and more, terwijl medemensen en medekinderen geen schoon water hebben
Toch wel, want de gebieden met de meeste bevolkingsgroei hebben niet voldoende koopkracht om de rest van de wereld aan de gang te houden.quote:Op maandag 9 maart 2009 16:59 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
wereldwijd gezien is dit niet een probleem.
Dat maakt het alleen nog maar erger. De diensteneconomie zal een grote illusie blijken. Zeker nu niemand meer zit te wachten op advies over beleggingsproducten, levensverzekeringen en andere legale oplichtingspraktijken.quote:Het kan misschien wel een redding zijn dat we steeds meer gericht zijn op diensten. Doordat wij al veel minder een productieland zijn dan een halve eeuw terug.
en die Basis is in China royaal aanwezig.quote:Op maandag 9 maart 2009 18:14 schreef Lemmeb het volgende:
[..]We gaan terug naar de basis, en die basis is in Nederland verwaarloosd en bijzonder dun.
Precies.quote:Op maandag 9 maart 2009 18:20 schreef henkway het volgende:
[..]
en die Basis is in China royaal aanwezig.
We kunnen niet blijven leven op basis van het consumeren van de "overwaarde" ook niet in de US
Kan je dat ook nog staven met een bron ofzo?quote:Op maandag 9 maart 2009 18:18 schreef Aoristus het volgende:
Volgens mij is dit onderwerp zo vaak langsgekomen, dat het eigenlijk al niet eens meer het effect sorteert wat het verdient..
Het is zelfs zo dat er men meer en meer een hekel heeft gekregen aan milieulobbyclubjes. Waarschijnlijk omdat er niet meer geloofd wordt in duurzame oplossingen, iedereen doet maar wat.
Het zou aardig zijn als er gepeild werd voor het geloof in Nederland als land dat van dienstenverkeer aan elkaar kan hangen. Stadspark Nederland noemde men dat, zo'n 5 a 6 jaar geleden.
Hadden die instellingen dan een keuze? Als je niet meedeed aan het piramidespel kon je ook nooit de rendementen behalen die nodig waren om klanten en daarmee nieuw geld aan te trekken.quote:Op maandag 9 maart 2009 17:37 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Het is misgegaan doordat veel financiele instellingen geld uitleenden zonder dekking. Toen een aantal instellingen snel geld nodig hadden werden het uitstaande geld terug geeist, dit heeft in de gehele financiele wereld en reeele economie zijn sporen achter gelaten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |