abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 maart 2009 @ 20:19:39 #51
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_66909757
Wat je eigenlijk dus vraagt is: hoe moet ik de telefoonkosten bepalen? Of niet?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 20:25:13 #52
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66910024
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 20:19 schreef ManAtWork het volgende:
Wat je eigenlijk dus vraagt is: hoe moet ik de telefoonkosten bepalen? Of niet?
Ja, kan ik dat een beetje met de natte vinger doen of moet dat helemaal gespecificeerd?

En mogen de telefoonkosten gemaakt door de kinderen met betrekking tot het overlijden ook afgetrokken worden op de aangifte van de langstlevende? Ze mogen het zover ik weet namelijk niet aftrekken op hun eigen aangifte.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  dinsdag 10 maart 2009 @ 20:42:55 #53
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_66910818
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 20:25 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ja, kan ik dat een beetje met de natte vinger doen of moet dat helemaal gespecificeerd?
Jij voert de post op dus jij moet het aannemelijk maken.
quote:
En mogen de telefoonkosten gemaakt door de kinderen met betrekking tot het overlijden ook afgetrokken worden op de aangifte van de langstlevende? Ze mogen het zover ik weet namelijk niet aftrekken op hun eigen aangifte.
Nee, de kosten kunnen in aftrek worden gebracht bij degene op wie ze drukken. Dat is dus bij de kinderen. Alleen behoren die (waarschijnlijk) niet tot het huishouden van degene die is overleden. Dus zijn de kosten daar niet aftrekbaar.
pi_66916127
Iemand enig idee hoe het zit met een nieuwbouwwoning? aangekocht in 2007, volgens de help functie blijft ie 2 jaar in box 1, alleen heeft het programma bij mij de woning zowel in box 1 als box 3 gezet (dus bij eigen woning en bij andere onroerende zaken). Volgens de help die daar bij staat moet je het kunnen weghalen, alleen gaat dat natuurlijk weer niet... zucht.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 22:55:56 #55
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_66917486
Domme vraag misschien, maar als mijn vrouw en ik beiden werken, klopt dit dan, qua keuzes::
- heeft uw vrouw bericht gehad om aangifte te doen: Nee
- doet uw vrouw over 2008 aanfigte: Nee
- had uw vrouw in 2008 inkomen: Ja

Dat ik dan alleen mijn eigen loon hoef in te vullen, WOZ_waarde, ypotheekbedrag + betaalde rente, voorlopige teruggaaf... aan het eind even verdelen en klaar?

Wil ff zeker weten dat het loon van mijn vrouw niet ingevuld hoeft te worden, al heeft het geen invloed op de uitkomst....
Haters everywhere but I don't really care.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 23:00:46 #56
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_66917784
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 22:31 schreef napalmpje het volgende:
Iemand enig idee hoe het zit met een nieuwbouwwoning? aangekocht in 2007, volgens de help functie blijft ie 2 jaar in box 1, alleen heeft het programma bij mij de woning zowel in box 1 als box 3 gezet (dus bij eigen woning en bij andere onroerende zaken). Volgens de help die daar bij staat moet je het kunnen weghalen, alleen gaat dat natuurlijk weer niet... zucht.
Huh?
Het programma vult de woning echt niet op twee plaatsen in.
Heb je misschien een vooraf ingevulde aangifte gedownload?
  dinsdag 10 maart 2009 @ 23:01:39 #57
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_66917834
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 22:55 schreef matthijst het volgende:
Domme vraag misschien, maar als mijn vrouw en ik beiden werken, klopt dit dan, qua keuzes::
- heeft uw vrouw bericht gehad om aangifte te doen: Nee
- doet uw vrouw over 2008 aanfigte: Nee
- had uw vrouw in 2008 inkomen: Ja

Dat ik dan alleen mijn eigen loon hoef in te vullen, WOZ_waarde, ypotheekbedrag + betaalde rente, voorlopige teruggaaf... aan het eind even verdelen en klaar?

Wil ff zeker weten dat het loon van mijn vrouw niet ingevuld hoeft te worden, al heeft het geen invloed op de uitkomst....
Als je aangeeft dat je vrouw aangifte doet, zul je ook haar gegevens moeten invullen.
Anders doet ze geen aangifte.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 23:04:44 #58
28167 matthijst
pi_66917995
OK, maar zoals ik het lees in dat helpvenstertje "hoeft" ze geen aangifte te doen, als ze geen brief heeft gehad... Dus: Nee, geen bericht, Nee, geen aangifte, Ja, wel inkomen.... Moet dan wel wat gegevens invullen, maar krijg voor haar geen venster voor "loon"...
Als ik kies voor "Ja, aangifte doen" uiteraard wel, maar heeft dat nut, en is het wel of niet verplicht? Voor de uitkomst van teruggaaf maakt het niks uit, dus is Nee, Nee, Ja in dit geval de juiste keuze?
  dinsdag 10 maart 2009 @ 23:08:41 #59
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_66918201
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 23:04 schreef matthijst het volgende:
OK, maar zoals ik het lees in dat helpvenstertje "hoeft" ze geen aangifte te doen, als ze geen brief heeft gehad... Dus: Nee, geen bericht, Nee, geen aangifte, Ja, wel inkomen.... Moet dan wel wat gegevens invullen, maar krijg voor haar geen venster voor "loon"...
Als ik kies voor "Ja, aangifte doen" uiteraard wel, maar heeft dat nut, en is het wel of niet verplicht? Voor de uitkomst van teruggaaf maakt het niks uit, dus is Nee, Nee, Ja in dit geval de juiste keuze?
Ik zou het gewoon invullen. Mocht er teveel loonheffing ingehouden zijn, kan je het hier mee terugvragen. Als er te weinig loonheffing is ingehouden, ben je wel verplicht aangifte te doen maar kun je dit door middel van verdelen voorkomen.
Daarnaast is het voor een aantal aftrekposten (bijv. ziektekosten) wel handig omdat je dan niet apart de drempel hoeft uit te rekenen.

En ach, vier vakjes meer invullen is toch niet zoveel moeite?

PS: het geen aangifte hoeven doen, is niet gerelateerd aan de brief van de fiscus maar gerelateerd aan de verplichting op basis van de feiten en omstandigheden (lees: de wet).
  dinsdag 10 maart 2009 @ 23:13:21 #60
28167 matthijst
pi_66918427
Thanks
pi_66923311
Nog een vraag in de ziektekostensfeer
Ik heb mijn vrouw na een operatie 3 weken lang moeten verzorgen (ze was 3 weken lang bedlegerig)

Ik heb hier uiteindelijk 3 weken verlof voo rmoeten opnemen bij mijn werkgever. Is hier ook nog wat voor af te trekken??
  woensdag 11 maart 2009 @ 08:15:47 #62
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66923783
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 20:42 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Jij voert de post op dus jij moet het aannemelijk maken.
"Aannemelijk maken", wel erg vaag. Wat verwacht de belastingdienst dan precies van je?

Ook de term "telefoonkosten naar aanleiding van het overlijden" vind ik vaag. Er moesten door dat overlijden bijvoorbeeld ook allerlei abonnementen worden afgezegd etc., met alle administratieve problemen van dien. Je belt je een ongeluk voordat alles correct is afgehandeld. Mag je dat allemaal meetellen?
quote:
Nee, de kosten kunnen in aftrek worden gebracht bij degene op wie ze drukken. Dat is dus bij de kinderen. Alleen behoren die (waarschijnlijk) niet tot het huishouden van degene die is overleden. Dus zijn de kosten daar niet aftrekbaar.
En als die kosten nou achteraf vergoed werden door de moeder van die kinderen?
pi_66924701
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 08:15 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

"Aannemelijk maken", wel erg vaag. Wat verwacht de belastingdienst dan precies van je?
Tsja, dat is niet anders. Voor dit soort zaken (voor de meeste eigenlijk) bestaat geen voorgeschreven vorm hoe je je bewijs moet leveren, je moet het aannemelijk kunnen maken (dus de inspecteur of rechter overtuigen). meer kan ik er niet van maken.
quote:
Ook de term "telefoonkosten naar aanleiding van het overlijden" vind ik vaag. Er moesten door dat overlijden bijvoorbeeld ook allerlei abonnementen worden afgezegd etc., met alle administratieve problemen van dien. Je belt je een ongeluk voordat alles correct is afgehandeld. Mag je dat allemaal meetellen?
Ik denk het wel, maar wellicht heeft een inspecteur een andere mening. Ik zou het gewoon meenemen in de aftrekpost, als een inspecteur de aftrek daarvan weigert is dat ook niet zo'n probleem. Je krijgt geen boete als het een zgn. "verdedigbaar standpunt" betreft.
quote:
En als die kosten nou achteraf vergoed werden door de moeder van die kinderen?
Als er een direct verband is tussen de kosten van de kinderen en de vergoeding van de moeder vind ik dat je dat wel kan doen. Het moet echter niet zo zijn dat moeder 10.000 euro overmaakt zonder omschrijving, en dat je dan zegt "ja, maar in dat bedrag zit ook een vergoeding van 100 euro telefoonkosten". Aannemelijk maken is ook hier het toverwoord.
  woensdag 11 maart 2009 @ 09:05:43 #64
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66924753
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 09:03 schreef DonJames het volgende:

[..]

Tsja, dat is niet anders. Voor dit soort zaken (voor de meeste eigenlijk) bestaat geen voorgeschreven vorm hoe je je bewijs moet leveren, je moet het aannemelijk kunnen maken (dus de inspecteur of rechter overtuigen). meer kan ik er niet van maken.
[..]

Ik denk het wel, maar wellicht heeft een inspecteur een andere mening. Ik zou het gewoon meenemen in de aftrekpost, als een inspecteur de aftrek daarvan weigert is dat ook niet zo'n probleem. Je krijgt geen boete als het een zgn. "verdedigbaar standpunt" betreft.
[..]

Als er een direct verband is tussen de kosten van de kinderen en de vergoeding van de moeder vind ik dat je dat wel kan doen. Het moet echter niet zo zijn dat moeder 10.000 euro overmaakt zonder omschrijving, en dat je dan zegt "ja, maar in dat bedrag zit ook een vergoeding van 100 euro telefoonkosten". Aannemelijk maken is ook hier het toverwoord.
Duidelijk. Bedankt!
pi_66928707
Ik hoorde gisteren op het nieuws dat veel werkende ouders geld mislopen door de nieuwe Inkomensafhankelijke combinatiekorting (iack)

---
Verdien je in 2009 meer dan 4619 euro en zorg je voor een kind dat op 1 januari nog geen 12 jaar was? Dan heb je recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting. De korting wordt uitbetaald aan alleenstaande ouders maar ook aan tweeverdieners. Bij tweeverdieners gaat de korting naar degene met het laagste inkomen. Er was de afgelopen jaren al een enigszins vergelijkbare korting maar die was lager en niet inkomensafhankelijk. Met ingang van 2009 vervallen deze combinatiekorting en de aanvullende combinatiekorting.

De inkomensafhankelijke combinatiekorting wordt niet via de salarisadministratie van uw werkgever verwerkt, maar achteraf wanneer je aangifte doet. Je kunt de korting ook maandelijks uitbetaald krijgen door bij de Belastingdienst een verzoek om een voorlopige aanslag in te dienen.
----

Maar hoe moet ik dit dan aanvragen of gaat het automatisch? Of kan dat pas vanaf de aangifte voor 2009?
pi_66931207
Dit staat op de site geld & Recht

7. Controleer de loonstrook op onterechte premie.
Wel eens gehoord van de ‘gedifferentieerde WGA-premie’? Dat is een premie voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering, die de werkgever betaalt, maar die hij (voor maximaal de helft) op de werknemer mag verhalen. Zij doen dat vaak van het netto loon.

De rechter heeft echter begin 2008 bepaald dat deze premie aftrekbaar is. Ziet u dus nog ‘gedifferentieerde WGA-premie’ van uw netto loon afgetrokken worden, dan telt dit als aftrekpost.De hoogte van de premie kan varieren van 0,3 tot wel 2,6 procent over een (gemaximeerd deel) van uw salaris.Die post kan dus wel enkele honderden euro’s zijn.

In het aangifteprogramma onder ‘premies lijfrenten’ staat een post voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen waar de premie onder kan vallen. Er loopt nog wel een hoger beroep van de belastingdienst tegen de uitspraak, dus blijft er een kans dat de aftrekpost alsnog wordt geweigerd.

de belastingadviseur (van me pa) wist hier niks van af, en ging het uitzoeken. Bij ons staat er wel WGA-premie op ons loonstrookje, maar niet gedifferentieerde WGA-premie, kan ik het wel invullen? (ik vul hem zelf in
pi_66931401
tvp
  woensdag 11 maart 2009 @ 13:33:28 #68
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_66933077
Weet iemand waar ik de kosten voor kinderopvang kan invoeren? En de VT die we daarop hebben ontvangen? Moet ik die gewoon in het getal voor de VT van het huis meenemen?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_66933232
Volgens mij staat dat helemaal los van je gewone belastingaangifte en regel je dat via toeslagen.nl
pi_66933421
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:43 schreef charmed_angel het volgende:
Dit staat op de site geld & Recht

7. Controleer de loonstrook op onterechte premie.
Wel eens gehoord van de ‘gedifferentieerde WGA-premie’? Dat is een premie voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering, die de werkgever betaalt, maar die hij (voor maximaal de helft) op de werknemer mag verhalen. Zij doen dat vaak van het netto loon.

De rechter heeft echter begin 2008 bepaald dat deze premie aftrekbaar is. Ziet u dus nog ‘gedifferentieerde WGA-premie’ van uw netto loon afgetrokken worden, dan telt dit als aftrekpost.De hoogte van de premie kan varieren van 0,3 tot wel 2,6 procent over een (gemaximeerd deel) van uw salaris.Die post kan dus wel enkele honderden euro’s zijn.

In het aangifteprogramma onder ‘premies lijfrenten’ staat een post voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen waar de premie onder kan vallen. Er loopt nog wel een hoger beroep van de belastingdienst tegen de uitspraak, dus blijft er een kans dat de aftrekpost alsnog wordt geweigerd.

de belastingadviseur (van me pa) wist hier niks van af, en ging het uitzoeken. Bij ons staat er wel WGA-premie op ons loonstrookje, maar niet gedifferentieerde WGA-premie, kan ik het wel invullen? (ik vul hem zelf in
Alleen als dit van het netto-loon wordt ingehouden, anders zeker niet! Deze procedure is mij overigens niet bekend, een linkje naar het arrest kon ik op de website niet vinden helaas (en het arrest zelf ook niet in mijn databases).
  woensdag 11 maart 2009 @ 13:56:09 #71
65960 sanger
pi_66933881
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:37 schreef Stiemie het volgende:
Volgens mij staat dat helemaal los van je gewone belastingaangifte en regel je dat via toeslagen.nl
Dat zou mooi zijn

Moet ik de ontvangen toeslag dan wel nog ergens opnemen in mijn aangifte?
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 11 maart 2009 @ 14:00:09 #72
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_66934037
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:56 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat zou mooi zijn

Moet ik de ontvangen toeslag dan wel nog ergens opnemen in mijn aangifte?
Nee,
Het staat los van je aangifte. Enige dat er met de aangifte gecombineerd wordt is dat je verzamelinkomen de hoogte van de toeslag vaststelt.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  woensdag 11 maart 2009 @ 14:00:59 #73
65960 sanger
pi_66934075
Ik doe het trouwens voor het eerst zelf en vraag me nu af of dit wel helemaal klopt....... Normaal moest ik altijd bijbetalen (toen de adviseur het deed) en nu krijgen we ineens 6k terug.....

Hoe bepaal ik de aftrekbare rente? Is dat gewoon het bedrag per maand aan rente betaald x 12? Of moet ik hiervan een overzicht krijgen van de hypotheekverstrekker?
  woensdag 11 maart 2009 @ 14:01:35 #74
65960 sanger
pi_66934102
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 14:00 schreef Nizno het volgende:

[..]

Nee,
Het staat los van je aangifte. Enige dat er met de aangifte gecombineerd wordt is dat je verzamelinkomen de hoogte van de toeslag vaststelt.

Dan moet ik dus nog ¤ 1947 meer terugkrijgen
pi_66934431
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 14:00 schreef sanger het volgende:
Ik doe het trouwens voor het eerst zelf en vraag me nu af of dit wel helemaal klopt....... Normaal moest ik altijd bijbetalen (toen de adviseur het deed) en nu krijgen we ineens 6k terug.....

Hoe bepaal ik de aftrekbare rente? Is dat gewoon het bedrag per maand aan rente betaald x 12?
Als dat alleen rente is wel, als daar ook aflossing of premiebetalingen in zitten niet.
quote:
Of moet ik hiervan een overzicht krijgen van de hypotheekverstrekker?
Dat sowieso.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')