Ja, kan ik dat een beetje met de natte vinger doen of moet dat helemaal gespecificeerd?quote:Op dinsdag 10 maart 2009 20:19 schreef ManAtWork het volgende:
Wat je eigenlijk dus vraagt is: hoe moet ik de telefoonkosten bepalen? Of niet?
Jij voert de post op dus jij moet het aannemelijk maken.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 20:25 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ja, kan ik dat een beetje met de natte vinger doen of moet dat helemaal gespecificeerd?
Nee, de kosten kunnen in aftrek worden gebracht bij degene op wie ze drukken. Dat is dus bij de kinderen. Alleen behoren die (waarschijnlijk) niet tot het huishouden van degene die is overleden. Dus zijn de kosten daar niet aftrekbaar.quote:En mogen de telefoonkosten gemaakt door de kinderen met betrekking tot het overlijden ook afgetrokken worden op de aangifte van de langstlevende? Ze mogen het zover ik weet namelijk niet aftrekken op hun eigen aangifte.
Huh?quote:Op dinsdag 10 maart 2009 22:31 schreef napalmpje het volgende:
Iemand enig idee hoe het zit met een nieuwbouwwoning? aangekocht in 2007, volgens de help functie blijft ie 2 jaar in box 1, alleen heeft het programma bij mij de woning zowel in box 1 als box 3 gezet (dus bij eigen woning en bij andere onroerende zaken). Volgens de help die daar bij staat moet je het kunnen weghalen, alleen gaat dat natuurlijk weer niet... zucht.
Als je aangeeft dat je vrouw aangifte doet, zul je ook haar gegevens moeten invullen.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 22:55 schreef matthijst het volgende:
Domme vraag misschien, maar als mijn vrouw en ik beiden werken, klopt dit dan, qua keuzes::
- heeft uw vrouw bericht gehad om aangifte te doen: Nee
- doet uw vrouw over 2008 aanfigte: Nee
- had uw vrouw in 2008 inkomen: Ja
Dat ik dan alleen mijn eigen loon hoef in te vullen, WOZ_waarde, ypotheekbedrag + betaalde rente, voorlopige teruggaaf... aan het eind even verdelen en klaar?
Wil ff zeker weten dat het loon van mijn vrouw niet ingevuld hoeft te worden, al heeft het geen invloed op de uitkomst....
Ik zou het gewoon invullen. Mocht er teveel loonheffing ingehouden zijn, kan je het hier mee terugvragen. Als er te weinig loonheffing is ingehouden, ben je wel verplicht aangifte te doen maar kun je dit door middel van verdelen voorkomen.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 23:04 schreef matthijst het volgende:
OK, maar zoals ik het lees in dat helpvenstertje "hoeft" ze geen aangifte te doen, als ze geen brief heeft gehad... Dus: Nee, geen bericht, Nee, geen aangifte, Ja, wel inkomen.... Moet dan wel wat gegevens invullen, maar krijg voor haar geen venster voor "loon"...
Als ik kies voor "Ja, aangifte doen" uiteraard wel, maar heeft dat nut, en is het wel of niet verplicht? Voor de uitkomst van teruggaaf maakt het niks uit, dus is Nee, Nee, Ja in dit geval de juiste keuze?
"Aannemelijk maken", wel erg vaag. Wat verwacht de belastingdienst dan precies van je?quote:Op dinsdag 10 maart 2009 20:42 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Jij voert de post op dus jij moet het aannemelijk maken.
En als die kosten nou achteraf vergoed werden door de moeder van die kinderen?quote:Nee, de kosten kunnen in aftrek worden gebracht bij degene op wie ze drukken. Dat is dus bij de kinderen. Alleen behoren die (waarschijnlijk) niet tot het huishouden van degene die is overleden. Dus zijn de kosten daar niet aftrekbaar.
Tsja, dat is niet anders. Voor dit soort zaken (voor de meeste eigenlijk) bestaat geen voorgeschreven vorm hoe je je bewijs moet leveren, je moet het aannemelijk kunnen maken (dus de inspecteur of rechter overtuigen). meer kan ik er niet van maken.quote:Op woensdag 11 maart 2009 08:15 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
"Aannemelijk maken", wel erg vaag. Wat verwacht de belastingdienst dan precies van je?
Ik denk het wel, maar wellicht heeft een inspecteur een andere mening. Ik zou het gewoon meenemen in de aftrekpost, als een inspecteur de aftrek daarvan weigert is dat ook niet zo'n probleem. Je krijgt geen boete als het een zgn. "verdedigbaar standpunt" betreft.quote:Ook de term "telefoonkosten naar aanleiding van het overlijden" vind ik vaag. Er moesten door dat overlijden bijvoorbeeld ook allerlei abonnementen worden afgezegd etc., met alle administratieve problemen van dien. Je belt je een ongeluk voordat alles correct is afgehandeld. Mag je dat allemaal meetellen?
Als er een direct verband is tussen de kosten van de kinderen en de vergoeding van de moeder vind ik dat je dat wel kan doen. Het moet echter niet zo zijn dat moeder 10.000 euro overmaakt zonder omschrijving, en dat je dan zegt "ja, maar in dat bedrag zit ook een vergoeding van 100 euro telefoonkosten". Aannemelijk maken is ook hier het toverwoord.quote:En als die kosten nou achteraf vergoed werden door de moeder van die kinderen?
Duidelijk. Bedankt!quote:Op woensdag 11 maart 2009 09:03 schreef DonJames het volgende:
[..]
Tsja, dat is niet anders. Voor dit soort zaken (voor de meeste eigenlijk) bestaat geen voorgeschreven vorm hoe je je bewijs moet leveren, je moet het aannemelijk kunnen maken (dus de inspecteur of rechter overtuigen). meer kan ik er niet van maken.
[..]
Ik denk het wel, maar wellicht heeft een inspecteur een andere mening. Ik zou het gewoon meenemen in de aftrekpost, als een inspecteur de aftrek daarvan weigert is dat ook niet zo'n probleem. Je krijgt geen boete als het een zgn. "verdedigbaar standpunt" betreft.
[..]
Als er een direct verband is tussen de kosten van de kinderen en de vergoeding van de moeder vind ik dat je dat wel kan doen. Het moet echter niet zo zijn dat moeder 10.000 euro overmaakt zonder omschrijving, en dat je dan zegt "ja, maar in dat bedrag zit ook een vergoeding van 100 euro telefoonkosten". Aannemelijk maken is ook hier het toverwoord.
Alleen als dit van het netto-loon wordt ingehouden, anders zeker niet! Deze procedure is mij overigens niet bekend, een linkje naar het arrest kon ik op de website niet vinden helaas (en het arrest zelf ook niet in mijn databases).quote:Op woensdag 11 maart 2009 12:43 schreef charmed_angel het volgende:
Dit staat op de site geld & Recht
7. Controleer de loonstrook op onterechte premie.
Wel eens gehoord van de ‘gedifferentieerde WGA-premie’? Dat is een premie voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering, die de werkgever betaalt, maar die hij (voor maximaal de helft) op de werknemer mag verhalen. Zij doen dat vaak van het netto loon.
De rechter heeft echter begin 2008 bepaald dat deze premie aftrekbaar is. Ziet u dus nog ‘gedifferentieerde WGA-premie’ van uw netto loon afgetrokken worden, dan telt dit als aftrekpost.De hoogte van de premie kan varieren van 0,3 tot wel 2,6 procent over een (gemaximeerd deel) van uw salaris.Die post kan dus wel enkele honderden euro’s zijn.
In het aangifteprogramma onder ‘premies lijfrenten’ staat een post voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen waar de premie onder kan vallen. Er loopt nog wel een hoger beroep van de belastingdienst tegen de uitspraak, dus blijft er een kans dat de aftrekpost alsnog wordt geweigerd.
de belastingadviseur (van me pa) wist hier niks van af, en ging het uitzoeken. Bij ons staat er wel WGA-premie op ons loonstrookje, maar niet gedifferentieerde WGA-premie, kan ik het wel invullen? (ik vul hem zelf in
Dat zou mooi zijnquote:Op woensdag 11 maart 2009 13:37 schreef Stiemie het volgende:
Volgens mij staat dat helemaal los van je gewone belastingaangifte en regel je dat via toeslagen.nl
Nee,quote:Op woensdag 11 maart 2009 13:56 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat zou mooi zijn
Moet ik de ontvangen toeslag dan wel nog ergens opnemen in mijn aangifte?
quote:Op woensdag 11 maart 2009 14:00 schreef Nizno het volgende:
[..]
Nee,
Het staat los van je aangifte. Enige dat er met de aangifte gecombineerd wordt is dat je verzamelinkomen de hoogte van de toeslag vaststelt.
Als dat alleen rente is wel, als daar ook aflossing of premiebetalingen in zitten niet.quote:Op woensdag 11 maart 2009 14:00 schreef sanger het volgende:
Ik doe het trouwens voor het eerst zelf en vraag me nu af of dit wel helemaal klopt.......Normaal moest ik altijd bijbetalen (toen de adviseur het deed) en nu krijgen we ineens 6k terug.....
Hoe bepaal ik de aftrekbare rente? Is dat gewoon het bedrag per maand aan rente betaald x 12?
Dat sowieso.quote:Of moet ik hiervan een overzicht krijgen van de hypotheekverstrekker?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |