abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66805745
Hallo. Ik heb al in verschillende boeken gelezen dat de Germanen vrouwvriendelijk waren en dat de Germaanse vrouwen een belangrijke rol speelde in het leven der Germanen. Denk bijvoorbeeld maar aan Germaanse Godinnen zoals Freyja (Godin van de liefde, vruchtbaarheid en schoonheid) of de Walkuren. De Germanen waren wat dit betreft hun tijd al ver vooruit, ondanks alle leugens die sommige mensen over de Germanen wensen te verspreiden.

Stelling: de Germaanse vrouwen werden als gelijkwaardig beschouwd.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 07-03-2009 20:24:11 ]
pi_66806632
Walkuren zijn toch Noors?

EDIT: Freya ook trouwens. En wat is je punt?

[ Bericht 75% gewijzigd door HetUltiemeKonijntjuh op 07-03-2009 19:54:40 ]
Mrrrr.
pi_66806918
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 19:49 schreef HetUltiemeKonijntjuh het volgende:
Walkuren zijn toch Noors?
Ja, maar Noren beschouw ik ook als Germanen.
pi_66806952
Maar van de Noordse mythologie is het meest bewaard gebleven (als in geschriften), vandaar dat ik met deze voorbeelden kwam.

[ Bericht 95% gewijzigd door #ANONIEM op 07-03-2009 20:00:44 ]
pi_66807249
Je hebt gelijk inderdaad, de mythologie is bijna hetzelfde lees ik net. Interessant

Maar wat is nu verder je punt? Of wilde je het gewoon kwijt?
Mrrrr.
pi_66807307
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 19:56 schreef Gewas het volgende:
Ja, maar Noren beschouw ik ook als Germanen.
Jij alleen? Of heb je de wetenschappelijke wereld achter je staan?

Je bent je er van bewust dat dit een discussieforum is?
pi_66807981
Ik heb een stelling aan de Openings Post toegevoegd.
  zaterdag 7 maart 2009 @ 20:39:05 #8
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_66808496
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 19:21 schreef Gewas het volgende:
Hallo. Ik heb al in verschillende boeken gelezen dat de Germanen vrouwvriendelijk waren en dat de Germaanse vrouwen een belangrijke rol speelde in het leven der Germanen. Denk bijvoorbeeld maar aan Germaanse Godinnen zoals Freyja (Godin van de liefde, vruchtbaarheid en schoonheid) of de Walkuren. De Germanen waren wat dit betreft hun tijd al ver vooruit, ondanks alle leugens die sommige mensen over de Germanen wensen te verspreiden.

Nee. Volgens de Frankische Lex Salica konden vrouwen in principe geen land erven. (Althans, geen "Salisch land" - wat dat precies inhoudt is niet helemaal duidelijk.) Het argument van de mythologie snijdt geen hout, want datzelfde geldt voor de Grieken met hun godinnen (Athena, Demeter), terwijl die juist als vrouwonvriendelijk te boek staan.
pi_66825153
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 20:06 schreef Locusta het volgende:

[..]

Jij alleen? Of heb je de wetenschappelijke wereld achter je staan?
Het is toch algemeen bekend dat de Noren tot een van de Germaanse volken gerekend worden?
  zondag 8 maart 2009 @ 14:18:36 #10
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_66825266
Beetje maf (om het woord simpel te vermijden) om aan de hand van een mythologie een generalisatie over een cultuur te poneren. Mythologie is nou net datgene, wat een ideale situatie beschrijft. Mooie vrouwen, sterke mannen, dappere daden. Fantasie, dus.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_66826034
quote:
Op zondag 8 maart 2009 14:15 schreef Gewas het volgende:
Het is toch algemeen bekend dat de Noren tot een van de Germaanse volken gerekend worden?
Ik denk dat je dat een beetje moet nuanceren. "Germanen" is eigenlijk een taalkundige aanduiding waar, inderdaad, Scandinavië ook bij hoort (al staat ook dit ter discussie want het is een term die m.n. door de Romeinen is verzonnen). Daar jij het over mythologie hebt, is dat natuurlijk wel wat anders als het taalkundige aspect.
pi_66832171
quote:
Op zondag 8 maart 2009 14:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Beetje maf (om het woord simpel te vermijden) om aan de hand van een mythologie een generalisatie over een cultuur te poneren. Mythologie is nou net datgene, wat een ideale situatie beschrijft. Mooie vrouwen, sterke mannen, dappere daden. Fantasie, dus.
Maar voor mensen die erin geloven is het geen fantasie. Ik zeg niet dat ik alles geloof maar toch denk ik dat in veel verhalen een kern van waarheid rust.

Maar in de realiteit werden deze Godinnen aanbeden wat denk ik niet zou zijn gebeurd als ze vrouwen als minderwaardig zagen.
pi_66832459
quote:
Op zondag 8 maart 2009 14:40 schreef Locusta het volgende:

[..]

Ik denk dat je dat een beetje moet nuanceren. "Germanen" is eigenlijk een taalkundige aanduiding waar, inderdaad, Scandinavië ook bij hoort (al staat ook dit ter discussie want het is een term die m.n. door de Romeinen is verzonnen). Daar jij het over mythologie hebt, is dat natuurlijk wel wat anders als het taalkundige aspect.
Welke naam is door de Romeinen verzonnen, Germanen of Scandinavië?
  zondag 8 maart 2009 @ 18:59:28 #14
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_66834143
quote:
Op zondag 8 maart 2009 18:06 schreef Gewas het volgende:

[..]

"Germanen" als algemene term voor de volkeren aan de overkant van Rijn en Donau.
pi_66844543
quote:
Op zondag 8 maart 2009 18:06 schreef Gewas het volgende:
Hmmm, ja, was niet helemaal duidelijk he De Germanen bedoelde ik.
pi_66845402
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 19:21 schreef Gewas het volgende:

Ze werden zelfs hooggeacht.
Die reputatie wordt wel grondig om zeep geholpen door televisie, trouwens.

maandag 9 maart 2009 @ 00:17:45 #17
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_66846706
quote:
Op zondag 8 maart 2009 23:37 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Ze werden zelfs hooggeacht.
Die reputatie wordt wel grondig om zeep geholpen door televisie, trouwens.

[ afbeelding ]
Het verhaal van de Teutoonse vrouwen die zelfmoord plegen is afkomstig uit een (late) christelijke, Romeinse bron die monogamie aanprijst en het wordt in de eerste plaats gebruikt om tijdgenoten een spiegel voor te houden, net als Tacitus dat doet in zijn Germania. (In feite deden de Germanen aan polygamie, maar dat vermeldt Hieronymus, de bron, niet, en misschien weet hij dat ook niet.) Het motief van postume trouw aan de echtgenoot en moedwillig sterven om de eerbaarheid te verdedigen komt in de klassieke literatuur vaker voor. Denk bijvoorbeeld aan het verhaal over Lucretia. Ik zou dat niet direct als een bewijs van vrouwvriendelijkheid opvatten. Het vertelt vooral dat die vrouwen zich "correct" (of eigenlijk meer dan correct) gedragen volgens het ideaal dat de schrijver voor ogen staat.

[ Bericht 3% gewijzigd door Iblardi op 09-03-2009 00:30:09 ]
  maandag 9 maart 2009 @ 00:30:26 #18
185261 Scaurus
Memento mori
pi_66847023
Ik denk dat vrouwen weldegelijk gelijkwaardiger waren in Germanië dan in bijv. Rome en Griekenland. De Germanen leefden in kleiner stamverband (niet in grote steden) en waren minder sedentair. Overal het algemeen is de positie van de vrouw beter in deze situatie. In nomadische streken (Mongolië, Sarmatië) hadden vrouwen nog meer status, benaderden ze meer het moderne ideaal.

Toch moet je wel uitkijken. Onze voornaamste literaire bron in dezen, Tacitus, heeft een ietwat Rousseauiaans ideaal van de nobele wilde die zich vrijelijk door de natuur beweegt en nog niet gebonden is. Het beeld van gelijkwaardigheid van vrouwen bij de Germanen kan best uit dit ideaal zijn voortgekomen. Bij Tacitus' opmerking dat jongens en meisjes in elkaars bijzijn naakt poedelen in de rivier geeft mij reden dan te denken.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_66852906
quote:
Op zondag 8 maart 2009 18:59 schreef Iblardi het volgende:

[..]

"Germanen" als algemene term voor de volkeren aan de overkant van Rijn en Donau.
quote:
Op zondag 8 maart 2009 23:13 schreef Locusta het volgende:

[..]

Hmmm, ja, was niet helemaal duidelijk he De Germanen bedoelde ik.
Wist ik niet. Maar misschien domme vraag maar hoe noemden de Germanen zichzelf dan? Of noemden ze zich naar de stam waar ze toe behoorde?
pi_66857259
Nietstoevoegende posts verwijderd
  maandag 9 maart 2009 @ 13:39:35 #21
185261 Scaurus
Memento mori
pi_66857788
quote:
Op maandag 9 maart 2009 10:49 schreef Gewas het volgende:
Wist ik niet. Maar misschien domme vraag maar hoe noemden de Germanen zichzelf dan? Of noemden ze zich naar de stam waar ze toe behoorde?
In ieder geval niet Germanen. Er was geen collectieve identiteit, men identificeerde zichzelf als lid van een stam, bijv. de Suevi, Chatti, Marcomanni, Batavi, etc.
  vrijdag 20 maart 2009 @ 09:00:50 #22
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_67229814
quote:
Op maandag 9 maart 2009 00:30 schreef Scaurus het volgende:
Ik denk dat vrouwen weldegelijk gelijkwaardiger waren in Germanië dan in bijv. Rome en Griekenland. De Germanen leefden in kleiner stamverband (niet in grote steden) en waren minder sedentair. Overal het algemeen is de positie van de vrouw beter in deze situatie. In nomadische streken (Mongolië, Sarmatië) hadden vrouwen nog meer status, benaderden ze meer het moderne ideaal.
Mogelijk. Mijn persoonlijke indruk is eerder dat vrouwen, net als bijvoorbeeld vee, vooral op hun 'economische' waarde werden beoordeeld. Zo zijn bij de Franken de boetes voor het doden van een vrouw ná de vruchtbare leeftijd veel lager dan bij een vrouw die kinderen kan krijgen. Dat geeft wel te denken.
  vrijdag 20 maart 2009 @ 09:42:55 #23
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67230729
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 09:00 schreef Iblardi het volgende:
Mogelijk. Mijn persoonlijke indruk is eerder dat vrouwen, net als bijvoorbeeld vee, vooral op hun 'economische' waarde werden beoordeeld. Zo zijn bij de Franken de boetes voor het doden van een vrouw ná de vruchtbare leeftijd veel lager dan bij een vrouw die kinderen kan krijgen. Dat geeft wel te denken.
Zulke wettelijke afspraken zeggen niet alles over de werkelijke status van vrouwen. Daarbij vraag ik mij af welke bron je ervoor hebt. Een Romeinse geschiedschrijver?
  vrijdag 20 maart 2009 @ 22:20:07 #24
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_67255094
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 09:42 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Zulke wettelijke afspraken zeggen niet alles over de werkelijke status van vrouwen. Daarbij vraag ik mij af welke bron je ervoor hebt. Een Romeinse geschiedschrijver?
Nee, Frankisch gewoonterecht, opgetekend rond 500.
Ik ben het met je eens dat je niet te snel moet speculeren over de mate van vrouw(on)vriendelijkheid van samenlevingen waarover eigenlijk vrij weinig bekend is, en secundaire bronnen, zoals die van Griekse of Romeinse commentatoren, moeten inderdaad met het nodige wantrouwen worden bekeken. Het is altijd verleidelijk geweest om onbekende, "primitieve" volken te idealiseren, al is het maar tot verheffing van de eigen samenleving.
Uit datzelfde gewoonterecht blijkt trouwens dat de Frankische maatschappij streng was opgedeeld in vrijen (en daarbinnen dan weer Franken tegenover Romeinen), halfvrijen en slaven, met bijbehorende waarde uitgedrukt in mangeld, en ditto bestraffing. Emancipatie van vrouwen, zo aanwezig, strekt zich in elk geval niet uit buiten die groep van vrije Franken.
pi_67267609
quote:
Op maandag 9 maart 2009 13:39 schreef Scaurus het volgende:

[..]

In ieder geval niet Germanen. Er was geen collectieve identiteit, men identificeerde zichzelf als lid van een stam, bijv. de Suevi, Chatti, Marcomanni, Batavi, etc.
Dat ben ik niet met je eens. Ze hadden een term voor volkeren die niet-Germaans waren, 'walha-', (waar van afgeleid zijn bijvoorbeeld Wallonie, Wales, Wallachije, etc.) dus dat wijst zeker wel op een vorm van collectieve identiteit.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')