Ik heb een mailtje gekregen van vriendin dat ze een kater (Joep van 5) en een poes (Diesel van 7) heeft waarvoor ze een huis zoekt. Ze heeft het stel van kennissen overgenomen maar het blijkt dat ze helaas niet met hun eigen katten overweg kunnen. Ondertussen hebben ze ook al kort bij andere mensen gezeten maar die hadden ook al een kat en ook daar bleek het niet goed te gaan.
Ik heb zelf geen katten maar ook nog nooit katten gehad. Nou zou ik wel graag een kat (of 2) willen hebben dus ik heb terug gemailt dat ik wil kijken of ze wat voor mij zijn (en ik voor hun uiteraard). Ik wil alleen wel voorkomen dat ze weer ergens anders heen moeten (zielug

) dus wil ik wel een goede beslissing maken. En als ik ze in huis neem wil ik goed voor ze zorgen. Daarom heb ik dit topic geopend.
Ik zal eerst even wat vertellen over de 2 katten. Ik heb de katten nog nooit ontmoet (Ik zie die vriendin niet zo heel vaak) dus de info die ik heb is wat ik van mijn vriendin te horen heb gekregen.
Het zijn binnen katten die alleen de tuin in willen als het baasje mee gaat. Ze zijn goed zindelijk, zijn gezond (Joep heeft wel wat wondjes aan zijn oren, maar dit is waarschijnlijk geen allergie, als ze niet bij de andere katten zitten krijgt hij geen nieuwe wondjes) en zijn niet kieskeurig qua voer en kattengrit. Ze kunnen goed alleen blijven als je op je werk bent. Joep is een lieve aanhangelijke kat die graag op schoot zit en gekroelt wil worden. Bij hem moet je wel uitkijken dat hij niet te dik wordt. Diesel is wat afstandelijker en heeft wat tijd nodig om te wennen maar als ze gewent is, is het een hele leuke kat. Voor haar leeftijd nog erg speels. Als ze zich op haar gemak voelt vraagt ze wat meer aandacht maar zal niet op schoot komen zitten.
Nu wat info over mij. Ik woon alleen in een studioappartement(je) van iets meer dan 30m
2 met tuin. Ik werk door de weeks fulltime. Als ik bij andere mensen ben die katten hebben komen de katten graag bij mij op schoot zitten, ook de katten die normaal niet zo veel van vreemden moeten hebben. Ik vind het niet erg om haren in mijn huis te hebben al besef ik dat ik wel wat vaker moet gaan schoonmaken (niet echt een hobby van me). Ik hecht niet zo heel veel waarde aan mijn meubels (qua krassen ed) al zou ik het wel jammer vinden als mijn bank helemaal wordt opengekrapt omdat die nog niet zo oud is. Maar dat zou nooit een reden zijn om de katten het huis uit te zetten. Het lijkt me geweldig om uit het werk thuis te komen en te worden opgewacht door 2 katten.
Een aantal vragen die ik heb:
- Klopt het dat het uitmaakt wat voor voer je koopt om de stank uit de kattebak te beperken? (Ik woon, kook en slaap in een ruimte)
- Hoe vaak zul je ongeveer de kattenbak moeten verschonen met 2 binnenkatten?
- Wat kost een kat ongeveer in onderhoud? Voer, jaarlijkse prikken (?), kattebakvulling, vergeet ik nog wat. Stel ik maak me een keer ongerust over de gezondheid, wat kost een bezoekje dierenarts ongeveer (excl extra kosten die je maakt als ze wat blijken te hebben? Vergeet ik nog wat?
- Wat heb je verder nog nodig aan spulletjes? Krabpaal, bakje voor water en eentje voor voer, speeltjes, lekker kussen om op te liggen. (Al verwacht ik dat ze dat soort spullen (gedeeltelijk) ook wel mee krijgen van hun huidige baasjes.)
- Wat zijn nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden?
- Denken jullie dat ik een goed kattenbaasje kan zijn?
Uiteraard moet ik nog kijken of het een beetje klikt tussen de katten en mij voor ik ze in huis neem. Maar ik wil iig een goede beslissing maken.
Foto's komen nog, die gaat ze me nog mailen.