abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 maart 2009 @ 10:23:15 #1
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_66757490
Ik heb een mailtje gekregen van vriendin dat ze een kater (Joep van 5) en een poes (Diesel van 7) heeft waarvoor ze een huis zoekt. Ze heeft het stel van kennissen overgenomen maar het blijkt dat ze helaas niet met hun eigen katten overweg kunnen. Ondertussen hebben ze ook al kort bij andere mensen gezeten maar die hadden ook al een kat en ook daar bleek het niet goed te gaan.

Ik heb zelf geen katten maar ook nog nooit katten gehad. Nou zou ik wel graag een kat (of 2) willen hebben dus ik heb terug gemailt dat ik wil kijken of ze wat voor mij zijn (en ik voor hun uiteraard). Ik wil alleen wel voorkomen dat ze weer ergens anders heen moeten (zielug ) dus wil ik wel een goede beslissing maken. En als ik ze in huis neem wil ik goed voor ze zorgen. Daarom heb ik dit topic geopend.

Ik zal eerst even wat vertellen over de 2 katten. Ik heb de katten nog nooit ontmoet (Ik zie die vriendin niet zo heel vaak) dus de info die ik heb is wat ik van mijn vriendin te horen heb gekregen.
Het zijn binnen katten die alleen de tuin in willen als het baasje mee gaat. Ze zijn goed zindelijk, zijn gezond (Joep heeft wel wat wondjes aan zijn oren, maar dit is waarschijnlijk geen allergie, als ze niet bij de andere katten zitten krijgt hij geen nieuwe wondjes) en zijn niet kieskeurig qua voer en kattengrit. Ze kunnen goed alleen blijven als je op je werk bent. Joep is een lieve aanhangelijke kat die graag op schoot zit en gekroelt wil worden. Bij hem moet je wel uitkijken dat hij niet te dik wordt. Diesel is wat afstandelijker en heeft wat tijd nodig om te wennen maar als ze gewent is, is het een hele leuke kat. Voor haar leeftijd nog erg speels. Als ze zich op haar gemak voelt vraagt ze wat meer aandacht maar zal niet op schoot komen zitten.

Nu wat info over mij. Ik woon alleen in een studioappartement(je) van iets meer dan 30m2 met tuin. Ik werk door de weeks fulltime. Als ik bij andere mensen ben die katten hebben komen de katten graag bij mij op schoot zitten, ook de katten die normaal niet zo veel van vreemden moeten hebben. Ik vind het niet erg om haren in mijn huis te hebben al besef ik dat ik wel wat vaker moet gaan schoonmaken (niet echt een hobby van me). Ik hecht niet zo heel veel waarde aan mijn meubels (qua krassen ed) al zou ik het wel jammer vinden als mijn bank helemaal wordt opengekrapt omdat die nog niet zo oud is. Maar dat zou nooit een reden zijn om de katten het huis uit te zetten. Het lijkt me geweldig om uit het werk thuis te komen en te worden opgewacht door 2 katten.

Een aantal vragen die ik heb:
- Klopt het dat het uitmaakt wat voor voer je koopt om de stank uit de kattebak te beperken? (Ik woon, kook en slaap in een ruimte)
- Hoe vaak zul je ongeveer de kattenbak moeten verschonen met 2 binnenkatten?
- Wat kost een kat ongeveer in onderhoud? Voer, jaarlijkse prikken (?), kattebakvulling, vergeet ik nog wat. Stel ik maak me een keer ongerust over de gezondheid, wat kost een bezoekje dierenarts ongeveer (excl extra kosten die je maakt als ze wat blijken te hebben? Vergeet ik nog wat?
- Wat heb je verder nog nodig aan spulletjes? Krabpaal, bakje voor water en eentje voor voer, speeltjes, lekker kussen om op te liggen. (Al verwacht ik dat ze dat soort spullen (gedeeltelijk) ook wel mee krijgen van hun huidige baasjes.)
- Wat zijn nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden?
- Denken jullie dat ik een goed kattenbaasje kan zijn?

Uiteraard moet ik nog kijken of het een beetje klikt tussen de katten en mij voor ik ze in huis neem. Maar ik wil iig een goede beslissing maken.

Foto's komen nog, die gaat ze me nog mailen.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_66757753
Punt 1... geen idee.
Punt 2: ik zou het 1 keer per dag doen, en dan 1 keer in de week helemaal schoon, alle grit eruit, nieuwe erin. Liever eigenlijk twee kattenbakken, voor elk 1tje.
punt 3: Geeeeeen idee eigenlijk, ik let er niet zo op. Laatst las ik ergens op een site over katten dat het ongeveer 200 per jaar kost. Maar dat is exclusief dierenarts denk ik.
punt 4: Krabpaal is handig omdat ze vaak binnen zitten. Ook beter voor je meubels. Bakje water, bakje voer. Ik zou wel voer halen voor binnenkatten, anders heb je kans dat ze te dik worden... want ze zitten binnen, redelijk kleine ruimte, dus minder bewegingsvrijheid dan een buitenkat.
Speeltjes en kussens e.d. moet je zelf beslissen. De kat hier is erg blij met een kartonnen doos of een blaadje van een plant, en slaapt overal.
Punt 5: Uhm... eventueel een bandje om hun nek met je adres erin? Want je hebt een tuin... kunnen ze daaruit ontsnappen?
Punt 6: Ja ik denk het wel.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 10:35:19 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_66757894
Het is een verantwoordelijkheid die je aangaat, maar volgens mij realiseer je je dat heel goed. Dat betekent dat je soms compromissen moet sluiten. Je kunt niet zomaar de deur voor een paar dagen achter je dicht trekken, want je katten hebben ook aandacht en verzorging nodig. En als je wil verhuizen, moet je ook rekening houden met je katten. Om maar eens iets te noemen.

Je vragen:
- Ja, het voer maakt uit voor de stank. Maar de vulling ook.
- Met twee katten is één kattenbak weinig. Ook als je er twee hebt staan, moet je die ten minste een keer per dag leegscheppen (bij klontvormend spul schep je dan alleen de ontlasting eruit).
- Aan voer en kattenbakspul ben ik per maand 20 euro kwijt. Jaarlijkse prikken ligt rond de 50 euro. Een consult bij de dierenarts zonder medicatie rond de 25 euro. Mijn kat is verzekerd (19% eigen risico, entingen niet vergoed), dat kost 160 euro per jaar. De kosten van de verzekering krijg ik er bij lange na niet uit, maar de verzekering is dan ook meer voor het geval dat... er een ongeluk gebeurt of ze op latere leeftijd iets chronisch krijgt. NB: ik heb dus één kat!
- Een kattenmand (draagmand) heb je wel nodig.
- Waar je nog meer rekening mee moet houden... Ik vind 30 m2 niet veel, je werkt hele dagen, maar ze hebben gezelschap aan elkaar en ze kunnen dus wel beperkt naar buiten. Dat is dus wel te doen.
- Zijn ze gechipt? Is wel een aanrader.

[ Bericht 3% gewijzigd door Lienekien op 06-03-2009 10:58:39 ]
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 10:52:18 #4
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_66758505
als je 2 katten hebt zou ik sowieso 2 kattenbakken nemen zeker als de katten niet buiten komen. Mijn katten komen buiten maar koop evengoed altijd dat duurdere kattengrit (ben even de naam vergeten, zit in een blauwe zak en maakt klonters). Dierenarts is prijzig. Een van mn katten heeft blaasgruis, wat ik daaraan uitgegeven heb zou ik ook een luxe vakantie van hebben kunnen boeken denk ik maar daar sta ik niet bij stil want kan het me permitteren en laat mijn huisdieren niet kreperen als ze pijn lijden. Chippen en inenten zou ook fijn zijn. Krabpaal is ook fijn zeker voor binnenkatten.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 10:56:42 #5
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_66758654
1: elke dag (of zelfs 2 keer per dag) de kattenbak uitscheppen (dus koop goed klonterende kattenbakvulling) voorkomt de stank ook. (bij mij staat de bak in de woonkamer, alleen als madam te lui is de keutel goed te begraven stinkt het...)
2: zie 1
3: Zie Lienekien
4: Inderdaad een reismand voor vervoer naar dierenarts etc. En wacht met een (duur) kussen kopen, over het algemeen zoeken katten hun eigen plekje wel
5: Dat je inderdaad een kleine ruimte hebt is te beperkt voor 2 katten. Kunnen ze naar buiten? (volgens een van de eerdere posts wel , zorg dan voor een kattenluik) En inderdaad even laten chippen als dat nog niet gebeurd is. Met name als ze naar buiten gaan is dat geen overbodige luxe.
6: Aangezien je er al zo goed over nadenkt: lijkt me wel
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
  vrijdag 6 maart 2009 @ 11:07:34 #6
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_66759004
Bedankt voor de antwoorden.

Ik realiseer mij dat ik niet zomaar op vakantie kan zonder iets te regelen. Gelukkig heb ik veel katten liefhebbers in mijn omgeving die tijdens de vakanties op zouden kunnen passen.

Ze zijn gechipt

Ik woon inderdaad wel klein. Ik zat al te denken om een soort katten hindernisbaan langs te muur onder het plafond te maken zodat ze lekkker kunnen klouteren (als ze van klauteren houden tenminste). Als ze trouwens van de ene kant naar de andere kant van mijn huis willen (inclusief de hoek om) is dat trouwens wel een meter of 14, mijn kamer is U vormig, ze kunnen dus wel een sprintje trekken als ze willen.

Reismand had ik inderdaad nog niet aan gedacht.

Kussen was ik ook niet van plan om te kopen. Ik hoop dat mijn fatboy of een van vloerkussen die ik heb ze bevalt.

Van mij mogen ze naar buiten maar ik begreep van hun huidige baasje (waar ze ook naar buiten kunnen) dat ze dat niet doen. Maar misschien als ze het zelf te klein vinden dat ze dan wel willen . Ik heb alleen wel veel katten in mijn buurt, dus mijn tuin zal al wel 'geclamed' zijn door andere katten. (Is overigens een tuin zonder schutting, ik kan ze dus niet echt bij huis houden). Ik woon in een huurhuis dus kattenluik is wat moeilijker, maar ik zag buren waar ze eentje in een smalraamje hadden gemaakt, dat kan ik makkelijk vervangen als ik weg ga natuurlijk.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 11:12:33 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_66759170
Katten liggen graag wat hoger, zodat ze een goed overzicht hebben. Die van mij (ons) ligt graag in de vensterbank, op een stoel, op bed of op een brede boekenplank.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 11:18:11 #8
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_66759346
Helaas voor ze heb ik geen vensterbank. Ik kan wel kussens op het dressoir leggen. Of op de verwarming, dat vinden ze vast ook wel lekker.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 11:23:35 #9
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_66759498
Oja en vergeet vlooienspul niet. Die pippetjes zijn best prijzig (6 voor 29,95). Je moet ze ook af en toe laten ontwormen.Fijn dat ze naar buiten kunnen. Waarschijnlijk mettertijd dat ze toch naar buiten willen als ze eenmaal gewend zijn. Het zijn katers neem ik aan dus die zijn snel klaar met katten die denken dat de tuin hun gebied is. Althans zo gaat dat bij mij wel, alleen een paar buurtkatten die vrienden zijn mogen de tuin in anderen worden hardhandig weggejaagd.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 11:25:27 #10
195113 Pyjama
Gestreept, niet gestipt
pi_66759553
Ik zou even wachten met het kattenluikje of iets dergelijks. Het feit dat de poesjes niet graag zonder eigenaar naar buiten gaan en niet goed kunnen opschieten met andere katten kan erop duiden dat ze zich geïntimideerd voelen door andere katten.

Bij veel kattenluikjes kunnen jouw katten naar buiten, maar kan een beetje slimme buurtkat ook bij jou naar binnen! Hier moet je erg mee oppassen, want hierdoor kunnen katten zich bedreigd voelen in hun eigen territorium. Dat kan weer leiden tot sproeien en ander ongewenst gedrag.

Met betrekking tot het aantal kattenbakken is de regel eigenlijk 1 bak per kat + nog 1 bak extra, maar aangezien je klein woont zou ik het met 2 bakken proberen, wat controlaltdelete ook zegt. Weet je of de katten echt goed met elkaar omgaan? Dus niet alleen of ze elkaar tolereren, maar ook of ze elkaar wassen en bij elkaar slapen?

Het klinkt alsof je er klaar voor bent! Die hindernisbaan ik zeker een goed idee, vooral als je niet zo vaak thuis bent. Het kan een hoop probleemgedrag voorkomen!
Toeval is toeval
  vrijdag 6 maart 2009 @ 11:37:26 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_66760012
Over de kattenluikjes. Er zijn kattenluikjes die je kunt programmeren voor de chip van je kat(ten). Ideaal! Alleen je eigen kat kan erdoor en die hoeft niet zo'n onhandig ding om de nek om het luikje te bedienen.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 11:38:33 #12
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_66760048
Een vriendin van me had die. Maar haar katten schrokken zo van de klick als het luikje open ging dat ze er niet door heen durften
  vrijdag 6 maart 2009 @ 11:41:55 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_66760186
Bij dat luikje dat op de chip werkt, hoor je volgens mij niet zo'n klik. Maar dan nog is het een gok of je volwassen katten nog kunt laten wennen aan zo'n luikje.

Mijn moeder dacht dat het wel handig was voor de (ouwere) kat, een luikje tussen garage en hal. De kat weigerde. Toen moesten er een haakje en een touwtje aan te pas komen om het luikje voor de kat open te houden.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 13:21:09 #14
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_66763557
Koop Litter Pearls. Het kost wat, maar het scheelt bergen in de stank!
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  vrijdag 6 maart 2009 @ 17:10:54 #15
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_66772198
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 13:21 schreef ElisaB het volgende:
Koop Litter Pearls. Het kost wat, maar het scheelt bergen in de stank!
Yes

Wij halen ze altijd bij eh, diertotaalservice.nl veel dozen tegelijk omdat ze dan goedkoper worden of zo
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 18:21:06 #16
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_66774213
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 17:10 schreef Harajuku. het volgende:
Yes

Wij halen ze altijd bij eh, diertotaalservice.nl veel dozen tegelijk omdat ze dan goedkoper worden of zo
Yups, wij ook. Ondanks dat wij 4 katten hebben, doen we er eeuwig mee en ten opzichte van de gewone kattenbakkorrels een waar genot!
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_66778046
Ik woon ook op zo'n 30 m2, wel 2 kleine kamers ipv één grote ruimte, en ik heb maar één kattenbeestje rondlopen.
Mijn kattenbak staat in mijn woonkeukentje, ik geef royal canin voor binnenkatten en gebruik siliconen korrels voor de bak, en ik heb nauwelijks last van stank. Mijn meubels blijven sinds de tweede week dat Poes rondloopt gespaard dankzij een krappaal. Ik heb niet eens heel veel last van haren overal, omdat Poes het echt overheerlijk vind om in een doosje op de eettafel te liggen en dan heerlijk geborsteld te worden met zo'n borstelhandschoen, daar haal je al heel veel haren mee weg.
Ik woon op de vijfde verdieping, dus geen tuin, maar ik woon aan het dakterras van mijn flat, mijn appartementje staat als het ware op het dak, dus ik heb aan alle kanten dakrand. 's ochtends wanneer ik wakker wordt gaat het raam open en mag Poes naar buiten, en tot 's avonds 10 uur mag ze lekker over het dak struinen bij mij, ik werk namelijk ook fulltime en van de hele dag binnen wordt ze een beetje gek, maar dat komt bij haar omdat ze een zwerfkatje is.
Nou ja, even samenvattend, Poes kost maandelijks aan voer en kattenbakgrid een kleine 30 euro: een zak voer, 2 kilo voor 21 euro (maar je hebt ook grotere zakken die verhoudingsgewijs goedkoper zijn, dus met 2 katten kun je dat ook makkelijk doen), en een zak siliconengrid van 8 euro. Dierenartsbezoek kost hier volgens mij zo'n 26 euro. Verder moet je nog denken aan anti-vlooien spul, maar dat is ook helemaal niet zo heel duur, omgerekend kan dat al voor een paar euro per maand.
Mandjes, dekentjes enz. zijn geen gigantisch succes, het doosjes dat ik van de super had meegenomen voor oud papier daarintegen is niet meer bruikbaar voor oud papier omdat er een harig pluizenbolletje bezit van heeft genomen. Gekochte speeltjes zijn ook geen succes, een lintje dat ooit om een cadeautje zat daarintegen moet ik niet meer wagen weg te gooien.
Als je nog even leert dat je geen kattenBAASJE wordt, maar een kattenbezit, dan denk ik dat je er helemaal klaar voor bent. Ik vind het vooral enorm positief dat je het nu al hebt over naar de dierenarts gaan als je je zorgen maakt, en goed let op het karakter van de beestjes.
Arseen (As), atoomnummer 33
  vrijdag 6 maart 2009 @ 20:11:45 #18
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_66778079
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 18:21 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Yups, wij ook. Ondanks dat wij 4 katten hebben, doen we er eeuwig mee en ten opzichte van de gewone kattenbakkorrels een waar genot!
Altijd een schuur vol kattenbakkorrels
  vrijdag 6 maart 2009 @ 20:13:15 #19
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_66778139
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 20:10 schreef As_33 het volgende:
Nou ja, even samenvattend, Poes kost maandelijks aan voer en kattenbakgrid een kleine 30 euro: een zak voer, 2 kilo voor 21 euro (maar je hebt ook grotere zakken die verhoudingsgewijs goedkoper zijn, dus met 2 katten kun je dat ook makkelijk doen),
Ik haal voor één kat al altijd de grootste zak, omdat dus goedkoper. Waarom doe jij 2 kg? Gewoon, nieuwsgierig.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 20:22:44 #20
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_66778469
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 20:10 schreef As_33 het volgende:
-
Als je nog even leert dat je geen kattenBAASJE wordt, maar een kattenbezit, dan denk ik dat je er helemaal klaar voor bent.
-
Ik hoop dat ze mij uitzoeken
  vrijdag 6 maart 2009 @ 20:24:34 #21
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_66778545
Ik ben een kattenbaas.
pi_66778627
Tja, je bent zeker wel een kattenmens, vinden mijn katten. Maar je bent ook echt bijna nooit thuis. Ik sta niet direct te juichen bij het idee. Twee katten zijn geen projectje dat je ergens in een hoek zet als je aandacht weer door iets anders wordt getrokken.
pi_66779683
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 20:13 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Ik haal voor één kat al altijd de grootste zak, omdat dus goedkoper. Waarom doe jij 2 kg? Gewoon, nieuwsgierig.
Omdat mijn walgelijk verwende geval ineens kan besluiten het niet lekker meer te vinden, met als gevolg ochend na ochtend om 5 uur je bed uitgemiauwd worden. Ik vind het wat zonde als dat zou gebeuren als ik net voor 40 euro aan één soort voer gekocht heb In het begin kon ik niet eens 2 weken achter elkaar hetzelfde voer geven, dus kocht ik iedere week een ander zakje royal canin van 400 gram, tegenwoordig gaat het al beter. Dus wie weet kan ik nog wel een keer overschakelen op grotere zakken.
Arseen (As), atoomnummer 33
pi_66779795
Ik heb altijd kattenbakvulling van de Macro, Sivocat Supersoft, is vast ook wel in gewone dierenwinkels te krijgen. Dit werkt erg goed, kattenbak stinkt niet, goed uitscheppen en het is echt een goede vulling. Wel kleine korreltjes dus misschien is een kattenbakmat anders nog een idee [hangt er vanaf of je tapijt hebt oid]. Wat bij mijn kat een enorme hit is is het mandje voor aan de radiator, lekker hoog en warm. En speeltjes aan touwtjes. Dierenarts kosten hangt er vanaf wat je nodig hebt, Rhana is een paar weken terug 4x naar de dierenarts geweest waarvan 1x snachts, een aantal röntgenfoto's zijn genomen, ze heeft infuus en medicijnen gehad etc, totale kosten 200 euro, wat me nog erg meeviel.
♥ scars make us who we are ♥
  vrijdag 6 maart 2009 @ 21:24:59 #25
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_66781176
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 20:26 schreef LoudGirl het volgende:
Tja, je bent zeker wel een kattenmens, vinden mijn katten. Maar je bent ook echt bijna nooit thuis. Ik sta niet direct te juichen bij het idee. Twee katten zijn geen projectje dat je ergens in een hoek zet als je aandacht weer door iets anders wordt getrokken.
Overdag ben ik inderdaad aan het werk. Maar als de huidige eigenaren verder niemand kunnen vinden is dat denk ik altijd nog beter dan dat ze naar een asiel moeten ofzo. De mensen waar ze nu zitten werken trouwens ook allebij fulltime dus dat zijn ze al wel gewend.
En ik besef dat ik ze zeg maar de komende 10 jaar (of langer) in huis heb.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')