Top ! iets wat ik kan terugkijken .quote:Op zondag 31 augustus 2008 08:24 schreef maedel het volgende:
Ik ben verdorie al tijdens het eerste reclameblok in slaap gevallen![]()
Maar dat lag meer aan mij hoorwant ik wilde graag dat over NIcole van den Hurk zien.
Uitzendinggemist dan maar.
Lijkt me een aardig programma
Voor degenen die het ook gemist hebben: UItzending afgelopen donderdag
Ik ben het met je eens dat het walgelijk is om er een soort van idols tint aan te geven, punten voor het juiste seizoen of kleding geven.. maar daar werkt de familie wel aan mee natuurlijk.quote:Op zaterdag 6 september 2008 02:21 schreef mike_another het volgende:
Laten we niet vergeten dat er keihard geld verdiend wordt aan de ellende die die mensen beleefd hebben met een paar kandidaten die beweren paranormaal te zijn. Waarbij helemaal niet vaststaat dat het paranormale bestaat, laat staan dat al die kandidaten echt begaafd zijn.
Dan wordt die familie nog steeds uitgebuit op een zwak moment.quote:Op zaterdag 6 september 2008 09:55 schreef Bastard het volgende:
Ik ben het met je eens dat het walgelijk is om er een soort van idols tint aan te geven, punten voor het juiste seizoen of kleding geven.. maar daar werkt de familie wel aan mee natuurlijk.
Hoeveel goed geraden wordt kunnen jij en ik onmogelijk weten. Bij een tv programma wordt gemonteerd en laten ze niet alles zien, dat is teveel. En bij dit programma zou het wel heel raar zijn als ze de meer interessante "hits" niet meer laten zien dan alle misses. Tel daarbij op dat de mediums -bewust of onbewust- voorkennis kunnen hebben via via of in de krant gelezen of fouten door de programmaleiding. Daarnaast zijn algemene educated guesses altijd goed voor een opvallend lijkend resultaat.quote:En duiderlijk dat het paranormale bestaat, dat staat nog een keer als een paal boven water, of gokt iemand voor 90% alles goed door naar een grafsteen te kijken?
Als je meerdere "mediums" hetzelfde geval laat onderzoeken dan wordt de kans uiteraard groter dat sommigen meer goed raden. Dat betekent niet dat je op die manier de goede van de slechte mediums aan het onderscheiden bent, maar dat je door de kansberekening sommige beter ziet presteren dan anderen.quote:Maar je ziet wel heel duidelijk vind ik de mate van begaafdheid bij de mediums. Dit is nou duidelijk met wat is een goed medium en wat een mindere.
Het kleine verschil is dat het loodgietersvak onomstreden, bewezen en meetbaar is, het paranormale niet. Geld vragen voor daadwerkelijk aantoonbaar werk is normaal, geld vragen voor iets dat misschien wel niet bestaat is in dat geval per definitie oplichting.quote:Op zaterdag 6 september 2008 19:15 schreef Bastard het volgende:
Dan nog. als je goed de wc kan ontstoppen vraag je ook geld aan iemand anders als diegene het vraagt bij hem te komen doen.
Geld is een wisselmiddel.. vind ik dan.
Je vraagt geld voor een bepaalde dienst..quote:Op zaterdag 13 september 2008 01:59 schreef mike_another het volgende:
[..]
Het kleine verschil is dat het loodgietersvak onomstreden, bewezen en meetbaar is, het paranormale niet. Geld vragen voor daadwerkelijk aantoonbaar werk is normaal, geld vragen voor iets dat misschien wel niet bestaat is in dat geval per definitie oplichting.
quote:Op zaterdag 6 september 2008 02:21 schreef mike_another het volgende:
Ik blijf het opvallend vinden (weet ik, had ik vorig topic hierover ook gezegd) dat ze letterlijk staan te juichen als ze een paar details van bv een moord goed hadden. "Jippie, ze was inderdaad neergestoken?"
Het programma beinvloedt de kansberekening bij voorbaat al door mensen ergens heen te brengen. Tja, als je daar verschillende mediums heenbrengt en misschien allemaal een paar uur filmt (niet alles wordt uitgezonden natuurlijk) dan valt er vast wel wat goed te raden, het is vast geen plaats waar een kleuter z'n lolly is kwijtgeraakt.
Ook dat de nabestaanden eraan meewerken en dan nota bene punten gaan weggeven aan de kandidaten. Dan valt m'n bek toch echt open van verbazing. Daar ben je dan bv een de moord op een geliefde aan het omvormen tot een soort Idols verkiezing? Ik snap heus wel dat de nabestaanden dan zoeken naar antwoorden en strohalmen aanklampen zoals "zieners" die die antwoorden naar hun mening misschien kunnen geven, maar ergens kun je je ook afvragen of die mensen niet tegen zichzelf beschermd moeten worden.
Laten we niet vergeten dat er keihard geld verdiend wordt aan de ellende die die mensen beleefd hebben met een paar kandidaten die beweren paranormaal te zijn. Waarbij helemaal niet vaststaat dat het paranormale bestaat, laat staan dat al die kandidaten echt begaafd zijn.
Ik vind dit een beetje spijkers zoeken op laag water eerlijk gezegd.. maakt verder niet uit, het heeft nog meer overduidelijk bewijs nodig om jou te overtuigen kennelijk.quote:Op zaterdag 13 september 2008 01:55 schreef mike_another het volgende:
[..]
Dan wordt die familie nog steeds uitgebuit op een zwak moment.
[..]
Hoeveel goed geraden wordt kunnen jij en ik onmogelijk weten. Bij een tv programma wordt gemonteerd en laten ze niet alles zien, dat is teveel. En bij dit programma zou het wel heel raar zijn als ze de meer interessante "hits" niet meer laten zien dan alle misses. Tel daarbij op dat de mediums -bewust of onbewust- voorkennis kunnen hebben via via of in de krant gelezen of fouten door de programmaleiding. Daarnaast zijn algemene educated guesses altijd goed voor een opvallend lijkend resultaat.
[..]
Als je meerdere "mediums" hetzelfde geval laat onderzoeken dan wordt de kans uiteraard groter dat sommigen meer goed raden. Dat betekent niet dat je op die manier de goede van de slechte mediums aan het onderscheiden bent, maar dat je door de kansberekening sommige beter ziet presteren dan anderen.
Ik zeg niet dat mediums niet kunnen bestaan, maar wel dat er maar één ding vaststaat: op basis van de -geknipte- informatie die dit programma verschaft, kun je onmogelijk vaststellen of iemand een echt medium is.
Een voorbeeld uit de babyfluisteraar: tussen neus en lippen door werd vermeld dat Derek een hele dag bij 2 mensen was geweest en dat de geest niet meewerkte. Later lukte het wel. Klinkt mooi, maar de kans op raden is daarmee wel zomaar even vergroot, door een dag van alles te mogen raden en roepen wat niet klopt en de 2e dag nog een keer met een hele andere invalshoek en dan klopt het wel. Dus als het klopt kun je met geesten praten, als het niet klopt dan is er een vervelende geest die niet meewerkt. Bij welke omstandgheid zou je dan WEL mogen concluderen dat het gewoon NIET werkt?
Hoe weet jij wat ze er precies uitknippen en wat niet?quote:Op vrijdag 19 september 2008 08:03 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ik vind dit een beetje spijkers zoeken op laag water eerlijk gezegd.. maakt verder niet uit, het heeft nog meer overduidelijk bewijs nodig om jou te overtuigen kennelijk.
Natuurlijk geef ik toe dat een tvprogramma in geknipt kan worden, kan mooier gemaakt worden dan dat het feitelijk is. Maar als dat echt zou gebeuren zou dat allang in de krant gestaan hebben, door familie, medewerkers, Beau zelf want die man vind ik toch wel een eerlijk figuur.
Weet je wat ze er wel uit knippen? Het afstemmen.. het wachten op informatie wat er binnen komt.
Nog meer? Welk overduidelijk bewijs hebben we dan nu al volgens jou? Een commercieel programma dat belang heeft bij een positief lijkende uitkomst kan toch nooit als betrouwbare bron gebruikt worden in iets onwaarschijnlijks als dit?quote:Op vrijdag 19 september 2008 08:03 schreef Bastard het volgende:
Ik vind dit een beetje spijkers zoeken op laag water eerlijk gezegd.. maakt verder niet uit, het heeft nog meer overduidelijk bewijs nodig om jou te overtuigen kennelijk.
De familie en iedereen die hieraan meewerkt geloven er blijkbaar op z'n minst al een beetje in anders werk je er niet aan mee. Die zijn dus bevooroordeeld en willen onbewust zelf ook alleen maar de positieve resultaten zien. Die zullen gekunsteld knipwerk niet bewust opmerken. Verder weet je helemaal niet wat aan de familie getoond wordt, daar kan OOK al in genipt zijn door de makers van het programma, die hebben mogelijk voorkennis of weten na de eerste testpersoon en de reactie meten bij de familie ook al meer bij de 2e testpersoon.quote:Natuurlijk geef ik toe dat een tvprogramma in geknipt kan worden, kan mooier gemaakt worden dan dat het feitelijk is. Maar als dat echt zou gebeuren zou dat allang in de krant gestaan hebben, door familie, medewerkers,
Eerlijke mensen (alsof we kunnen weten hoe belangrijk Beau z'n salaris bij dit programma vind) kunnen ook geloven in dingen die niet kloppen en de droge statistiek over het hoofd zien.quote:Beau zelf want die man vind ik toch wel een eerlijk figuur.
Hoe weet je dat? En hoe weet jij wat er verder uitgeknipt wordt?quote:Weet je wat ze er wel uit knippen? Het afstemmen.. het wachten op informatie wat er binnen komt.
Dan is het toch nog wel van belang of de dienst die je levert uberhaupt bestaat? Een oplichter levert ook een "dienst". Daarmee is het geen moreel acceptabele dienst waar je iets aan hebt. Een loodgieter die zegt je lek gerepareerd te hebben bel je de volgende dag ook boos op als het nog steeds lekt.quote:Op donderdag 18 september 2008 19:47 schreef Bastard het volgende:
Je vraagt geld voor een bepaalde dienst..
quote:Op zaterdag 6 september 2008 02:21 schreef mike_another het volgende:
Ik blijf het opvallend vinden (weet ik, had ik vorig topic hierover ook gezegd) dat ze letterlijk staan te juichen als ze een paar details van bv een moord goed hadden. "Jippie, ze was inderdaad neergestoken?"
Het programma beinvloedt de kansberekening bij voorbaat al door mensen ergens heen te brengen. Tja, als je daar verschillende mediums heenbrengt en misschien allemaal een paar uur filmt (niet alles wordt uitgezonden natuurlijk) dan valt er vast wel wat goed te raden, het is vast geen plaats waar een kleuter z'n lolly is kwijtgeraakt.
Ook dat de nabestaanden eraan meewerken en dan nota bene punten gaan weggeven aan de kandidaten. Dan valt m'n bek toch echt open van verbazing. Daar ben je dan bv een de moord op een geliefde aan het omvormen tot een soort Idols verkiezing? Ik snap heus wel dat de nabestaanden dan zoeken naar antwoorden en strohalmen aanklampen zoals "zieners" die die antwoorden naar hun mening misschien kunnen geven, maar ergens kun je je ook afvragen of die mensen niet tegen zichzelf beschermd moeten worden.
nee sorry. ik geloof het ook niet. maar wat je nu aan geef met cold reading : http://nl.wikipedia.org/wiki/Cold_reading nee daar geloof ik nog minder in.quote:Op zaterdag 20 september 2008 11:35 schreef mousy31 het volgende:
Voor mij is dit grote nep, het is voor tv dus t moet scoren(wie weet hoeveel info ze al op voorhand krijgen), wat ze doen is niks anders dan cold reading en dat kan iedereen leren....
cold reading : http://nl.wikipedia.org/wiki/Cold_reading
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |