abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66714116
Een aantal jaar geleden was The Blair Witch Project de film waar iedereen het over had. Was het nou een film, of was het allemaal echt? De film was opgenomen als een soort amateurvideo van drie jongeren in een bos. Juist dat je niet alles kon zien maakte deze film heel spannend, ondanks dat er eigenlijk niets gebeurde. [REC] is een film van hetzelfde kaliber, maar dan met in plaats van een handycam achtige camera, gewoon een grote schouder camera. Je ziet precies wat de filmmakers hebben opgenomen, tenminste daar moet het natuurlijk op lijken.

De film draait om een televisieploeg die opnames maken voor een documentaire over de brandweer in Barcelona. Je ziet de presentatrice kennis maken met de brandweermannen en rondlopen door het brandweercomplex. Tijdens deze shoots gaat er regelmatig iets mis waarna er een stukje opnieuw moet zodat de documentaire later netjes in elkaar gemixt kan worden. Juist deze kleine dingetjes zorgen ervoor dat de film erg realistisch overkomt. Het is geen mooi bewerkte documentaire, maar gewoon nog het ruwe materiaal. Waar de filmploeg uiteindelijk echt voor komt is wat actie en als er dan eindelijk een telefoontje komt voor een routine klusje, een oudere vrouw die in paniek is en waarvan de deur opengebroken moet worden, springt het team enthousiast in de auto.

Eenmaal in het appartementencomplex aangekomen staan andere bewoners en politie de brandweer al op te wachten en is de deur van het huis zo open gebroken. De oude vrouw loopt verslonsd door het huis heen en reageert amper op de agenten. Als een van de agenten haar nadert gaat ze echter door het lint en valt hem aan. Hulp halen is echter onmogelijk, want het hele appartementencomplex is afgesloten van de buitenwereld. Samen met de filmploeg kom je steeds meer te weten over wat er precies gebeurd is.

De manier van filmen heeft een grote invloed op de film. Je hoort niet aan het geluid al dat er iets gaat komen, of wat er precies verstopt zit daar. Een aantal keren wordt de camera even opzij gelegd waardoor je gaat zoeken naar dingen die kunnen gaan gebeuren, zoals normaal gesproken in een horrorfilm als hetzelfde beeld een tijd blijft staan. Ondanks de rare gebeurtenissen blijft de televisieploeg hun programma maken, en dus krijg je op een rustig moment in de film interviews met bewoners van de flat voorgeschoteld, wat er ook voor zorgt dat het weer wat realistischer wordt. Hoewel het einde misschien een beetje vergezocht is, zou het in theorie allemaal zo gebeurd kunnen zijn, en juist dat maakt deze film de moeite waard. Het enige nadeel van de film is dat het een Spaanse film is, en de hele film dus ook Spaanstalig is. Gelukkig wordt de DVD geleverd met ondertiteling, maar deze ondertiteling is Vlaams. Over het algemeen merk je daar weinig van, maar sommige woorden zijn vreemd vertaald en de woordvolgorde klopt soms niet helemaal. Dit zijn echter geen echt storende dingen, behalve misschien als je een taalfreak bent die uit deze post ook al meerdere taalfouten heeft geplukt.

De DVD van de film bevat naast de film zelf ook een bonus DVD met allerhande extra's. Zo zijn er uiteraard de welbekende making of en verwijderde scénes, maar ook een behind the scenes (wat wel redelijk wat overlap had met de making of) en de selectie van de cast. De echt interessante extra's zijn echter de dingen die echt met het verhaal van de film te maken hebben. Je kunt bijvoorbeeld de taperecorder die gevonden wordt helemaal afspelen vanaf het begin, en er zijn uitgebreidere interviews met de bewoners van het appartementencomplex. Wat betreft de bewoners zijn de twee oude mensen echt geweldige acteurs. Zij kunnen kibbelen zoals alleen een oud getrouwd stel kan doen. Wat betreft extra's is er dus zeker niet op de DVD bespaard. De 2 DVD-release van [REC] is een compleet pakket waarmee je ook na de film nog even vooruit kunt.

RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
pi_66714549
mooie review, alleen ben ik het niet helemaal met je eens:
quote:
Het enige nadeel van de film is dat het een Spaanse film is, en de hele film dus ook Spaanstalig is.
juist een film als dit leent spaans zich heel mooi voor vanwege de uitspraak van de taal
pi_66714607
hmm, dat is iets persoonlijks denk ik. De taal zelf maakt het allemaal nog net wat chaotischer vanwege de snelheid ervan, maar ik geef toch de voorkeur aan Engelstalig. Puur vanwege het niet hoeven te lezen van ondertitels en het gesprek ook kunnen volgen als er meerdere mensen door elkaar praten.
  donderdag 5 maart 2009 @ 00:48:20 #4
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_66714658
Wel een aardige film, ja.
En die taal boet me niet. Ik kijk denk ik sowieso meer niet-Engelstalige films dan wel, dus tja..

Leuk geschreven touwens
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  donderdag 5 maart 2009 @ 00:56:47 #5
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_66714849
Ah, deze ga ik toch maar eens kijken. Leuk geschreven inderdaad.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  donderdag 5 maart 2009 @ 01:00:29 #6
128056 MrManiak
Mijn post is interessanter
pi_66714930
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 00:43 schreef mschol het volgende:
mooie review, alleen ben ik het niet helemaal met je eens:
[..]

juist een film als dit leent spaans zich heel mooi voor vanwege de uitspraak van de taal
Eensch.

Voor een Engelse remake: zie Quarantine. Zuigt wel meteen weer ballen,dat wel .
Beter bekend als MrM, MM., Baas M, Big M, Mr.Held, Dubbel-M of gewoon René.
Mijn (inte)r(e)views!
pi_66714978
[REC]^2 is overigens in de maak kwam ik achter toen ik op zoek was naar een Engelse trailer.

pi_67262014
toffe film!
Alex Pastoor:
"Een uitslag is altijd terecht, of het nou verdiend is of onverdiend"
Martin Verkerk:
''Ik bepaal of ik win of verlies. Als ik goed speel dan win ik, als ik slecht speel dan is de kans dat ik verlies aanwezig.''
pi_67274185
Ik vond de film een ware verschrikking verschrikkelijk saai en met een vreemd eind
  dinsdag 24 maart 2009 @ 20:34:52 #10
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_67369671
Wel een aardige film, vond het alleen een domper dat ie na krap 80 minuten al afgelopen was. Terwijl er op de achterkant van de hoes iets van 3 uur stond.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  zaterdag 11 april 2009 @ 11:22:18 #11
37202 3rdRock
Don't keep it all inside
pi_67919701
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 20:34 schreef Hukkie het volgende:
Wel een aardige film, vond het alleen een domper dat ie na krap 80 minuten al afgelopen was. Terwijl er op de achterkant van de hoes iets van 3 uur stond.
volgens mij is dat de totale speelduur incl extra's en dergelijke.

vind je 5 uur ook niet wat veel voor 1 film?
And if you think that I've been loosing my way
That's because I'm slightly blinded
And if you think that I don't make too much sense
That's because I'm broken minded
  donderdag 16 april 2009 @ 10:27:48 #12
236848 Nooxx
Alleskunner
pi_68063967
ik vond het een vette film
en dat wijf is lekker
pi_68421853
Ik heb deze film echt een uur terug gekeken en vond het echt een geweldige film!
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 00:26 schreef koei het volgende: Het enige nadeel van de film is dat het een Spaanse film is, en de hele film dus ook Spaanstalig is.
Sorry hoor, maar dit vind ik dus verre van een nadeel!
  maandag 27 april 2009 @ 22:08:21 #14
221328 MelanieA
What we think, we become.
pi_68440066
Vond hem ook errug goed...
Werd wel een beetje duizelig van de manier van filmen
We are born and we die. These are certainties. Everything else in between is of our own making; so make it good.
  Nerd met benen dinsdag 28 april 2009 @ 20:23:02 #15
18073 miss_bleu
pi_68473398
Hmmm toch maar eens kijken dus.
pi_69294616
Deze wil ik iig ook zien. Vond Quarantine namelijk tegenvallen.
pi_69297407
Ik heb deze film al meerdere malen gezien en vind het nog steeds een goede film. Als je even goed wilt schrikken een aantal keren moet je zeker deze film gaan zien. Vind sowieso films dat gemaakt zijn met een handheldcamera (tenminste, als dat zo lijkt) erg leuk. Cloverfield, Rec, BWP, dairy of the dead, zomby diaries
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')