Vooruit dan maar.
Nav een post die ik in het topic
[TRU] Centraal dromentopic Deel 5 plaatste:
quote:
Op zondag 6 juni 2010 13:10 schreef Jack. het volgende:Zijn er hier mensen die overtuigd zijn dat dromen een betekenis in zich hebben ?
Ik ben in januari 2009 iemand verloren door overlijden. Die persoon was als een vaderfiguur voor mij. Ik kwam er erg vaak op bezoek, deed veel dingen samen met hem en z'n vrouw. Na z'n overlijden kwam ik er nog regelmatig, maar de band is na een half jaar volledig verziekt waardoor ik er nu al bijna een jaar niet meer kom en we ook niet meer met elkaar spreken. Heel die periode was behoorlijk zwaar om te dragen en heb het er erg moeilijk mee gehad allemaal.
Ik droom de laatste 2-3 maanden regelmatig over hem, en ook over haar (maar nooit samen in 1 droom tot nu toe). En in die dromen is er niets van dat verlies, of die verziekte band te merken. Het is altijd een vrolijke bende, eigenlijk zoals het vroeger ook was. De dingen die ik droom zijn geen dingen die ik vroeger met hen gedaan heb ofzo, dus het is niet op vroegere feiten of omgevingen gebaseerd. Het zijn altijd nieuwe avonturen in nieuwe plaatsen als het ware.
Ik vermoed dat het een soort vlucht is naar een droomwereld waar al het negatieve weg is, maar misschien kan er nog wel een andere betekenis uit gehaald worden ?
Vannacht droomde ik bv dat ik bij hun dochter op bezoek was, en dat haar ma (met wie ik dus in conflict lig) er ook was en er bleef slapen. Ik heb haar samen met de dochter ondergestopt in bed. Ik bedoel, wtf moet ik daar dan van betekenis achter zoeken. Ik vind zulke dromen maar raar. Ik heb geen enkele link met dingen die ik vroeger met hen gedaan heb ofzo in zulke dromen.
De droomX = m'n buurvrouw
Y = haar dochter
Ik droom dat ik op bezoek ben bij X. Gewoon een standaard bezoekje om wat bij te kletsen en wat te drinken. Y is er ook, en blijft zo te zien logeren. Ik sta ineens in de slaapkamer met X want Y wil gaan slapen. X en ik stoppen Y onder in bed. Ik herinner nog vaag iets dat er iets met het kussen was, en dat ik of X (weet niet meer wie) er iets mee deed en vroeg of het beter was, waarop Y zei dat het veel beter lag nu.
Meer herinner ik me er niet meer van, dus geen idee of er nog dingen gebeurden of dat dit het moment was dat ik wakker werd. Het gebeurt nogal eens dat ik nog helemaal suf ben dan en dat ik enkel uit automatisme het uur even check en me weer omdraai als ik er nog lang niet uit moet. Dat gebeurt dus niet heel erg bewust (dus ook geen besef om wat op te schrijven ofzo).
1 - SCERCSetting: in een kamer dat de woonst van X was (maar niet de woonst zoals ze in realiteit is, ik ken de de kamers niet iig). Ik gok 's avonds, geen idee verder van de tijdlijn. Leuke sfeer (lachen enzo).
Characters: Ik, buurvrouw en haar dochter.
Event: Ik ben op bezoek bij X, gezellige sfeer, en samen met X stop ik Y in bed.
Response: euhm, geen idee? Ik doe gewoon mee om Y in bed te stoppen?
Conclusion: ook hier geen idee, ik heb 't idee dat ik slechts een fragment heb onthouden van een groter geheel ofzo.
2 - The Emotional SpectrumIk hield er een soort gelukzalig gevoel aan over. Ik voelde me helemaal op m'n gemak in m'n droom.
Dus dat wordt dan guidance?
3 - Vividness/IntensityTja, aangezien ik niet een duidelijk verhaal kan herinneren, denk ik eerder een 4 of 5 ofzo, maar de dingen die ik nog herinner zijn wel vrij scherp. Aangezien het een gevoel behandelt dat al bijna een jaar speelt, zou het de scherpe details wel kunnen verklaren ?
4 - Titel in 5 woordenY instoppen in bed met X
5 - Avoiding anything?Ik denk niet dat ik iets ontweek, ik voelde me net heel erg op m'n gemak.
6 - Choice X vs YIn m'n droom zelf heb ik niet echt 2 zaken die ik tegenover elkaar kan stellen.
Onbewust speelt misschien Separation vs Reunion, aangezien ik al een jaar niet meer met Y gesproken heb, maar wel nog altijd hoop dat die situatie weer rechtgetrokken wordt. In m'n droom is daar geen enkel spoor van, alsof er nooit wat scheef gezeten heeft. Dus toen ik wakker werd, had ik wel zo'n gevoel van *zucht* was het maar zo.
7 - Most outstanding imagesHet samen onderstoppen van Y met X
8 - Parties or groups in dream plus mottoGeen idee, wij met z'n drieen die een gezellig moment beleven en er zijn voor elkaar ofzo ?
9 - Mental snapshotHet gelukzalige gevoel van heel het moment, alsof er nooit wat heeft scheef gezeten tussen ons.
10 - After mental snapshot: "I feel....."Droevig dat ik het gevoel van in m'n droom niet kan ervaren in het echt ?
11 - Similar feelings in waking situationsHet gebeurt wel eens dat ik Y ergens zie, en dan wordt ik met hetzelfde gevoel geconfronteerd dat ik er niet zomaar ff op kan afstappen en een babbel slaan, of eens bellen om nog een keer bij te praten ofzo.
12 - Most strongly on my mind before sleepIk kwam gisteren om 2u 's nachts thuis van een bbq, dus ja... had wel wat gedronken enzo.
Op het einde zat ik enkel nog met een vriend op het terras, en was ik net m'n laatste biertje begonnen en is m'n maat in slaap gevallen. Ik heb hem laten slapen, en heb rustig m'n biertje leeggedronken en dan m'n gedachten wel wat laten afdwalen dat ik toch wel graag zou willen dat het weer allemaal goedkomt. Vanop dat terras kijk ik ook uit op hun vroegere woning die ze 2 jaar geleden verkocht hebben.
13 - What to do differently?Ik zou niks anders doen, het was gezellig en ik voelde me goed en op m'n gemak.
14 - Translate into waking life:..Ik moet actie ondernemen en zelf een eerste stap zetten om de situatie te keren?
Al vind ik dat wel een vreemde conclusie, aangezien ik dat 2 weken geleden toevallig heb gedaan. Maar misschien was het geen overtuigende zet ofzo dat ik dit nu droom.
Dus ja... heb nooit echt een ontleding van een droom gemaakt, dus dit is de eerste. ik onthoud volgens mij maar flarden, maar ik heb bij mijn weten nog nooit een volledig verhaal onthouden van een droom. Ik word wakker en ik weet nog waar ik over droomde maar dan enkel de "key" moments, meestal dingen waarvan ik niet weet wat ik er nu eigenlijk mee moet of wat ik ervan moet denken. Vandaar dus mijn vraag in het andere topic

Ik heb geen idee of het echt flarden zijn of gewoon een soort short movie die ik droom waar een echt verhaal in ontbreekt. Best wel moeilijk om dat te gaan ontleden dan.