abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66664107
De jaren '30 woning.

Bijzonder populair, en met reden natuurlijk.

Maar wat zijn die redenen nou precies, dat jaren '30 woningen zo populair zijn?
Ik bedoel, er worden zelfs hele nieuwbouwprojecten in jaren '30-stijl uit de grond gestampt, die vaak al verkocht zijn voordat de piketpaaltjes de grond in gaan.

Ik kom ongeveer aan dit rijtje:
* De 'looks' die zowel met een klassieke als een moderne smaak te combineren zijn
* De goede kwaliteit van woningen uit die periode
* De over het algemeen best redelijk geprijsd
* Relatief groot kavel (zeker vergeleken bij nieuwbouw)

Kunnen jullie nog meer redenen noemen waarom jaren '30 woningen zo immens populair zijn? (Just for the leuk, ik ben gewoon nieuwsgierig)
- en ja, wij hebben destijds ook vele jaren '30 woningen bezichtigd - het is er uiteindelijk geeneen geworden (helaas?).
  dinsdag 3 maart 2009 @ 19:56:28 #2
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_66664484
Er is natuurlijk een groot verschil tussen een originele jaren '30-woning en eentje die in de jaren '70 "gemoderniseerd" (lees: gruwelijk verhoerd) is.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  dinsdag 3 maart 2009 @ 20:04:29 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_66664857
Simpelweg tekort aan woningen?
censuur :O
  dinsdag 3 maart 2009 @ 20:05:21 #4
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_66664896
Mijn droom, een jaren 30 woning
Moet het nu doen met een 2002 tussenwoning...
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_66666074
Ik heb de indruk dat veel mensen een jaren 30 woning knusser vinden.
Verder, bevinden originele jaren 30 woningen zich vaak in stadsdelen waar het populair is om te wonen, namelijk de tweede ring (arbeiderswoningen).
En dan, denk ik ook nog dat die populariteit uit nood geboren is. Die arbeiderswoningen, waren vroeger gewoon klein en dus goedkoop. Zeker toen die doorzonwoningen gebouwd werden en die "in" waren. 25 jaar geleden kon je die jaren 30 woningen voor een appel en een ei krijgen, dus hippe jonge stellen gingen er in wonen (van ellende).
Uiteindelijk, werden die woningen ook hip en trendy, omdat die mensen er in woonden.

Net zoiets als dat woonbladen vol staan met lofts. Er waren tijden dat fabrieksgebouwen en betonnen vloeren met heel andere dingen geassocieerd werden dan met hip

Maar goed, dit concludeer ik ook alleen maar, verder niet onderbouwd door feiten o.i.d. Ik heb het alleen van een afstandje bekeken.
ik woon trouwens zelf ook in een jaren 30 (origineel) huis.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 21:31:56 #6
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_66668779
In het verleden heb ik met marktonderzoeken gewerkt over welk type / stijl woningbouw lekker in de markt ligt. De uitkomst met kop en schouders waren de jaren '30 woningen.
Een aantal dingen die bleken was dat mensen die opgroeiden in zo'n huis, net zo'n huis wilden (herkebaarheid, opgroeien met je ouders, etc.)
Iets anders wat bleek, was dat het een bepaalde status uitstraalde, een bepaalde luxe en dat het voor veel mensen voor degelijkheid stond.
Kortom, vooral vanwege psychologische redenen in plaats van esthetische willen veel mensen een jaren '30-stijl woning.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  dinsdag 3 maart 2009 @ 21:33:50 #7
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_66668854
Woningen met een houten draagconstructie zijn over een jaar of 20 a 30 niet meer in trek.
Dan komen de eerste klachten met het rotten van hout etc.
Moderne huizen hebben prefab betonvloeren. Ook als ze van buiten in jaren 30 stijl uitzien. Eigenlijk zijn na de jaren 70 bijna geen huizen meer gebouwd met een houten balklaag.

Ik denk dat in de jaren 30 wel veel beter hout werd gebruikt dan na WO2 waardoor we hier wat langer plezier van hebben gehad.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 21:44:29 #8
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_66669295
Ik woon ook in zo´n ding.
Lekker ruim opgezet, kwaliteit is goed. Na de oorlog is er meer oog voor kwantiteit dan voor kwaliteit. Pas eind zeventiger jaren wordt kwaliteit weer wat beter, maar dan wel op kleinere kavels. Voor de dertiger jaren is een huis, of onbetaalbaar en onpraktisch (grachtengordel), of revolutiebouw (kwaliteit=bagger) of boerderij.
Zo zie ik het tenminste; in zevenmijlslaarzen door de NL woningbouw.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 3 maart 2009 @ 22:09:01 #9
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_66670270
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 21:33 schreef Ixnay het volgende:
Woningen met een houten draagconstructie zijn over een jaar of 20 a 30 niet meer in trek.
Dan komen de eerste klachten met het rotten van hout etc.
Moderne huizen hebben prefab betonvloeren. Ook als ze van buiten in jaren 30 stijl uitzien. Eigenlijk zijn na de jaren 70 bijna geen huizen meer gebouwd met een houten balklaag.
Dat klopt niet wat je zegt. In het kader van IFD en 'groen' bouwen wordt er juist steeds meer gebruik gemaakt van hout. En wat houtrot betreft, dat komt vrijwel altijd door foutieve detaillering.
Hout kan milieuvriendelijk geproduceerd worden in tegenstelling tot beton en, ook erg belangrijk, het is eenvoudig 'op te ruimen' na sloop van het gebouw, in tegenstelling tot beton, wat het meest moeilijk is her te gebruiken of te vernietigen.

Veel mensen beseffen het niet, maar er wordt steeds meer houtskeletbouw met een metselwerk buitenblad gebouwd. Of te wel: technisch hoogwaardige houten constructie binnen, authentiek uitziende stenen gevel buiten (jaren '30)
  dinsdag 3 maart 2009 @ 23:11:25 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_66673352
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 22:09 schreef error_404 het volgende:

[..]
Veel mensen beseffen het niet, maar er wordt steeds meer houtskeletbouw met een metselwerk buitenblad gebouwd. Of te wel: technisch hoogwaardige houten constructie binnen, authentiek uitziende stenen gevel buiten (jaren '30)
Laat je vooral niet wijsmaken dat dat vanwege de kwaliteit of het milieu is: het zal simpelweg goedkoper zijn! Een beetje zoals die wegwaaihuisjes in de VS...
censuur :O
  dinsdag 3 maart 2009 @ 23:54:51 #11
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_66675038
Dat vraag ik me af, want meestal wordt daar Scandinavisch vuren of grenen voor gebruikt (voor zover ik weet toevallig vanmiddag nog zitten kijken op wat sites voor houtskeletbouw) en dat is compacter doordat het langzamer groeit (kouder klimaat, smallere jaarringen), en dus duurder dan waaibomenhout dat je bij de doorsnee houthandel koopt.
  woensdag 4 maart 2009 @ 09:15:52 #12
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_66679963
Ik vind ze vooral van buiten erg mooi, die jaren 30 huizen.
Van binnen (vooral als ze niet zo gemoderniseerd zijn) vaak te hokkerig.
I am just a dreamer, but you are just a dream
  woensdag 4 maart 2009 @ 09:16:48 #13
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_66679983
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 23:11 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Laat je vooral niet wijsmaken dat dat vanwege de kwaliteit of het milieu is: het zal simpelweg goedkoper zijn! Een beetje zoals die wegwaaihuisjes in de VS...
Ik laat me niets wijsmaken, ik heb notabene zelf aan het onderzoek meegewerkt in samenwerking met TNO....
Het is zeer zeker goedkoper, omdat de kosten van het ruimen van beton aanzienlijk veel hoger zijn dan van hout. Verder kan houtskeletbouw in een overdekte loods gemaakt worden, waar bij gietbouw de bouwvakkers langere ijd in de kou op de steiger staan. Verder zijn de bouwplaatskosten een fors stuk lager, omdat alle delen alleen nog maar gemonteerd hoeven te worden op de bouwplaats.

De kwaliteit van woningen in de VS kun je nietmet die van ons vergelijken, simpelweg omdat de meeste woningen in de VS letterlijk een wegwerpprodukt zijn. Een huis daar wordt gebouwd om 15 jaar mee te gaan. Daarna wordt het afgebroken en bouwen ze iets anders. In Nederland worden woningen voor minimaal 50 jaar gebouwd.
  woensdag 4 maart 2009 @ 09:20:19 #14
45722 Dromer
pi_66680060
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 09:16 schreef error_404 het volgende:
De kwaliteit van woningen in de VS kun je nietmet die van ons vergelijken, simpelweg omdat de meeste woningen in de VS letterlijk een wegwerpprodukt zijn. Een huis daar wordt gebouwd om 15 jaar mee te gaan. Daarna wordt het afgebroken en bouwen ze iets anders. In Nederland worden woningen voor minimaal 50 jaar gebouwd.
Toch zie ik ze in dat huis-ombouwen-en-met-winst-verkopen programma met 'trademark properties' op één van de RTL zenders (vreselijk programma overigens) vaak Amerikaanse houten huizen uit de jaren 30 en 40. En die staan er nog en zijn blijkbaar nog goed genoeg om te restaureren.
  woensdag 4 maart 2009 @ 09:39:42 #15
8369 speknek
Another day another slay
pi_66680494
Donker steen, gecombineerd met witte lijsten en witte kozijnen. En binnenin hoge plafonds. Het is een bouwstijl die zich 500 jaar lang bewezen heeft als appellerend aan de esthetische gevoelens van de mens.

Zelf vind ik jaren dertig woningen meestal niet zo overigens (alhoewel beter dan alles wat daarna kwam). Het is het begin van de vinex gedachte, een slap aftreksel van de Nederlandse Neo-Renaissance waar hele huizenblokken vol van zijn gestampt om de arme arbeider in te huisvesten.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 4 maart 2009 @ 09:55:51 #16
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_66680893
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 09:20 schreef Dromer het volgende:
[..] RTL zenders [..]
pi_66680988
Ik krijg altijd ontzettende jeuk aan m'n bilnaad als mensen beginnen over jaren 30 woningen. Je laat nu toevallig vrijstaande woningen zien die er best aardig uitzien, maar het merendeel van de jaren 30 woningen is krap, smal, uitgeleefd en slecht geisoleerd.
Ook is vooral in de grote steden een erg groot aanbod van deze huisjes. En veel mensen willen in de grote stad wonen, dus is er ook veel vraag naar.

Ik heb het gevoel dat mensen deze huisjes daarom sterk romantiseren, omdat er toevallig een glas in lood raampje, en suite deuren of (braak) granitovloertje in ligt. Bij renovatie moeten deze kenmerken boven alles worden teruggebracht, want oh wee je omgeving als je ervoor kiest om die smerige granitovloer eruit te gooien, of de glas in lood deuren naar de stort te brengen. Daarbij compleet voorbijgaand aan de vaak slechte staat van de vloer, en het hokkerige gevoel dat en suite deuren geven (ik hb liever een woonkamer van 4x6 dan twee van 2x3)..

Om maar niet te spreken over nieuwbouw in jaren 30 stijl. Dat is helemaal geforceerd.

Nee, voor mij nooit geen jaren 30 huis..
  woensdag 4 maart 2009 @ 10:10:56 #18
31260 Finch
Stay close
pi_66681275
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 10:00 schreef _VoiD_ het volgende:
-knip-

Nee, voor mij nooit geen jaren 30 huis..
Zeg nooit nooit.. (en eigenlijk zeg je dat je altijd in een jaren 30 woning wil wonen)
Ik woon zelf in een nieuwbouwhuis (2006) met jaren 30 stijl. Hoge plafonds, grote deuren, mooie dakrand.. ik vind het hele mooie huizen..

Maar ik ben met je eens dat je aan een huis uit de jaren 30 veel onderhoud hebt....
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein
pi_66681358
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 10:10 schreef Finch het volgende:

[..]

Zeg nooit nooit.. (en eigenlijk zeg je dat je altijd in een jaren 20 woning wil wonen)
Ik woon zelf in een nieuwbouwhuis (2006) met jaren 30 stijl. Hoge plafonds, grote deuren, mooie dakrand.. ik vind het hele mooie huizen..

Maar ik ben met je eens dat je aan een huis uit de jaren 30 veel onderhoud hebt....
Mwah dat hangt er ook maar vanaf. Het voordeel van een jaren '30 woning is dat ze zo populair zijn dat de meeste goed gemoderniseerd zijn. Tenslotte willen we allemaal authentiek wonen, maar wel een moderne badkamer en keuken (vind ik zelf vaak nogal vreemd, hoewel ik me het gemakt ervan wel kan voorstellen...)

Tja jaren '30 is wel mijn ideaal, maar dat komt omdat zowel ik als mijn vriendin beiden in een dergelijke woning zijn opgegroeid, het is dus maar wat je meekrijgt. En ach ik woon nu in een '00 woning (1900 that is) en dat is ook erg mooi!
pi_66681451
quote:
Zeg nooit nooit.. (en eigenlijk zeg je dat je altijd in een jaren 30 woning wil wonen)
Nou ken ik jouw huis niet persoonlijk, maar als je een huis uit de jaren '30 vergelijkt met een nieuwbouwhuis "in jaren '30 stijl", dan springen mij de tranen in de ogen.
Een origineel huis heeft rijk geprofileerde deuren en kozijnen, plafonds afgewerkt met kroon- en sierlijsten. In nieuwbouwhuizen worden vaak gewone opdekdeurtjes gebruikt en "plafonds" waar je de naden van de breedplaatvloeren nog ziet zitten.
Aan de buitenkant appeleert zo'n nieuw huis nog enigszins aan een vals gevoel van romantiek ("het ziet er zo lekker knus jaren '30 uit), maar als je je verdiept in bijvoorbeeld de detaillering en die vergelijkt met een echt jaren '30 huis, dan kan je alleen maar concluderen dat de nieuwe wel een heel slap aftreksel van de oude is.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_66681529
quote:

[..]

inderdaad moest nooit een zijn ipv nooit geen
pi_66681532
Waar veel mensen ook aan voorbijgaan is dat ze originele woningen uit de jaren '30, die bedoeld waren voor de notabelen (artsen, burgermeesters, doctoren), vergelijken met standaard Vinexhuizen voor Jan met de Pet nu.
Beetje appels met peren vergelijken dus.

Bovendien willen veel mensen wel een jaren '30 uiterlijk, maar een interieur van nu (liefst uit VT wonen, je laat je immers voor de buitenkant ook al door een ander vertellen wat je mooi vindt).
FOK! verstandig, lees een P.I.
  † In Memoriam † woensdag 4 maart 2009 @ 10:22:10 #23
37843 lady-wrb
kortaf
pi_66681573
jaren 30 huizen zijn gewoon geweldig! ik woon nu jaren 70 maar ik zou zo ruilen met zo'n snoepje van een huis als in de op
  woensdag 4 maart 2009 @ 10:58:48 #24
45722 Dromer
pi_66682703
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 09:55 schreef error_404 het volgende:

[..]

Ja sorry.. daar zap ik wel eens langs.
Anyway.. het ging me er om dat de houten Amerikaanse huizen wel degelijk (veel) langer mee lijken te kunnen gaan. (zolang er geen orkaan/tornado langskomt)
Ik denk niet dat dat ineens niet meer klopt omdat dat programma op RTL is uitgezonden.
pi_66683556
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 10:00 schreef _VoiD_ het volgende:
Ik heb het gevoel dat mensen deze huisjes daarom sterk romantiseren, omdat er toevallig een glas in lood raampje, en suite deuren of (braak) granitovloertje in ligt. Bij renovatie moeten deze kenmerken boven alles worden teruggebracht, want oh wee je omgeving als je ervoor kiest om die smerige granitovloer eruit te gooien, of de glas in lood deuren naar de stort te brengen. Daarbij compleet voorbijgaand aan de vaak slechte staat van de vloer, en het hokkerige gevoel dat en suite deuren geven (ik hb liever een woonkamer van 4x6 dan twee van 2x3)..
Mensen als jou kan ik wel afschieten. Nouja, niet echt want je zegt zelf nooit voor een jaren '30 woning te kiezen. Maar mensen die de details, wat de jaren '30 woningen bijzonder maakt, eruit slopen, wel. Extreem zonde als mensen dat er uit halen, want je krijgt het nooit meer terug. Of ja, dat kan wel, maar dat vind ik dan te geforceerd. Om die reden zou ik er zelf nooit voor kiezen om iets "in originele stijl" terug te plaatsen. Glas in lood bovenlichten zijn leuk, mits origineel. En-suite schuifdeuren ook, mits origineel. Om glas-in-lood na te maken, of uit een andere woning over te nemen vind ik afbreuk doen aan het geheel. Het bijzondere aan een jaren '30 (of '20, for that matter) vind ik juist het feit dat iets al 80 jaar in het huis zit en bij het huis hoort.
Kijk, dat je een slechte houten vloer er uit sloopt kan ik inkomen, de staat van de vloeren is wel wat minder.
Dat hokkerige gevoel met suite deuren vind ik zelf mee vallen, hoewel het ene huis minder diep is dan het andere. Ik vind het zelf wel prettig, dat maakt de kamer wat kleiner en knusser, met grote, vierkante ruimtes heb ik niets.
Granito vloertje heb je trouwens ook weinig onderhoud aan, je kan het prima schoonmaken, is minder werk dan er uit slopen.

Zelf heb ik ook een jaren '30 woning gekocht, eigenlijk had ik weinig keuze. In de buurt waar ik wilde wonen staat 85% met een bouwjaar tussen 1920-1939, en alles na die datum is volgens mij nog huur ook. Ik wilde wel een woning met veel originele details, anders hoeft het niet voor mij.
Zo'n prachtige 2-onder-1-kaps heb ik niet, I wish.

Conclusie, ik vind jaren '20 en '30 woningen leuk, mits origineel. MDF opdekdeuren = epic fail. De sfeer van een jaren '30 woning is super, mits goed onderhouden, en het geeft ook het gevoel van een "statig huis".
Je moet er van houden. Nadelen zijn wel dat het minder goed geisoleerd is en erg gehorig is. Daarnaast zijn vrijwel alle muren dragend, wat lastig kan zijn als je wilt verbouwen, je bent wat eerder gebonden aan de indeling.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')