quote:
Op woensdag 4 maart 2009 10:00 schreef _VoiD_ het volgende:Ik heb het gevoel dat mensen deze huisjes daarom sterk romantiseren, omdat er toevallig een glas in lood raampje, en suite deuren of (braak) granitovloertje in ligt. Bij renovatie moeten deze kenmerken boven alles worden teruggebracht, want oh wee je omgeving als je ervoor kiest om die smerige granitovloer eruit te gooien, of de glas in lood deuren naar de stort te brengen. Daarbij compleet voorbijgaand aan de vaak slechte staat van de vloer, en het hokkerige gevoel dat en suite deuren geven (ik hb liever een woonkamer van 4x6 dan twee van 2x3)..
Mensen als jou kan ik wel afschieten.

Nouja, niet echt want je zegt zelf nooit voor een jaren '30 woning te kiezen. Maar mensen die de details, wat de jaren '30 woningen bijzonder maakt, eruit slopen, wel. Extreem zonde als mensen dat er uit halen, want je krijgt het nooit meer terug. Of ja, dat kan wel, maar dat vind ik dan te geforceerd. Om die reden zou ik er zelf nooit voor kiezen om iets "in originele stijl" terug te plaatsen. Glas in lood bovenlichten zijn leuk, mits origineel. En-suite schuifdeuren ook, mits origineel. Om glas-in-lood na te maken, of uit een andere woning over te nemen vind ik afbreuk doen aan het geheel. Het bijzondere aan een jaren '30 (of '20, for that matter) vind ik juist het feit dat iets al 80 jaar in het huis zit en bij het huis hoort.
Kijk, dat je een slechte houten vloer er uit sloopt kan ik inkomen, de staat van de vloeren is wel wat minder.
Dat hokkerige gevoel met suite deuren vind ik zelf mee vallen, hoewel het ene huis minder diep is dan het andere. Ik vind het zelf wel prettig, dat maakt de kamer wat kleiner en knusser, met grote, vierkante ruimtes heb ik niets.
Granito vloertje heb je trouwens ook weinig onderhoud aan, je kan het prima schoonmaken, is minder werk dan er uit slopen.
Zelf heb ik ook een jaren '30 woning gekocht, eigenlijk had ik weinig keuze. In de buurt waar ik wilde wonen staat 85% met een bouwjaar tussen 1920-1939, en alles na die datum is volgens mij nog huur ook. Ik wilde wel een woning met veel originele details, anders hoeft het niet voor mij.
Zo'n prachtige 2-onder-1-kaps heb ik niet, I wish.
Conclusie, ik vind jaren '20 en '30 woningen leuk, mits origineel. MDF opdekdeuren = epic fail. De sfeer van een jaren '30 woning is super, mits goed onderhouden, en het geeft ook het gevoel van een "statig huis".
Je moet er van houden. Nadelen zijn wel dat het minder goed geisoleerd is en erg gehorig is. Daarnaast zijn vrijwel alle muren dragend, wat lastig kan zijn als je wilt verbouwen, je bent wat eerder gebonden aan de indeling.