abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66662559
Beste ouders,
Onze kleine man, van bijna 2 jaar is een vrolijke, open en lief kereltje, die met veel zelfvertrouwen de wereld in kijkt.

Maar op kinderopvangdagen (di,wo,do) krijt hij steeds vaker krijsbuien. We proberen er achter te komen waar het aan ligt. Op de kinderopvang vind hij het hartstikke leuk. Speelt de hele dag. Slaapt de ene keer beter dan de andere keer. Maar doet het daar heel goed. Dus het lijkt erop dat hij moeilijk tegen de overgang van kinderopvang naar huis kan.

Of dat hij daar zoveel prikkels en afleiding krijgt dat hij helemaal uitgeput is, als hij thuiskomt.
We zijn meestal vrij vroeg thuis op kinderopvangdagen (+/- 17:00) , omdat we allebei in dezelfde stad werken, als waar we wonen.
We zijn, al zeg ik het zelf, goede ouders. Het is ook iets van de laatste tijd. We slaan hem nooit, schreeuwen niet tegen hem, zijn concequent enz. We hebben een papa en mamadag, dan gaat alles goed. (meestal)
Maar we vragen ons af wat we hier aan kunnen doen, en of er ouders zijn die dezelfde ervaringen hebben.
was het niet Julias Ceasar die zei: "Mensen die andere mensen citeren hebben een gebrekkige fantasie voor eigen gedachten" aldus Aldo71. <br>
En ja ik maak ZpelVouten... So shoot me.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 19:15:23 #2
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_66662805
De onze wilde af en toe niet bij opa en oma vandaan, omdat zijn kleine neefje daar ook altijd was.
Is volgens mij gewoon omdat ze er teveel verwend worden en alles mogen en thuis vaak niet..
pi_66663127
Teveel prikkels en afleiding, dus inderdaad zo moe als een hond.
En kinderen van 2 jaar kunnen nog niet echt praten, dus gaan dan maar krijsen...

Eten en daarna op bed.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 19:42:26 #4
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_66663897
Mischien een idee om met hem de dag door te nemen zodat hij dingen beter kan verwerken?
Siamo Tutti Antifascisti!
  Redactie Frontpage dinsdag 3 maart 2009 @ 19:48:09 #5
38148 crew  Innisdemon
pi_66664122
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 19:42 schreef wijsneus het volgende:
Mischien een idee om met hem de dag door te nemen zodat hij dingen beter kan verwerken?
Met een kind van twee? dat worden leuke gesprekken haha
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_66664258
Onze oudste (3,5) doet dat ook. Ze is gewoon heel moe van de hele dag spelen en druk zijn. Zodra we haar halen en thuiskomen gaat ze om werkelijk alles huilen. Je kan er weinig aan doen denk ik. Misschien proberen om je kleine iets eerder op te halen, door de week echt op tijd naar bed, want wij merken dat te weinig slaap echt funest is hierbij.
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  dinsdag 3 maart 2009 @ 19:58:37 #7
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_66664591
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 19:48 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Met een kind van twee? dat worden leuke gesprekken haha
Veelgemaakte fout. Een kind van twee begrijpt veel meer taal dan hij zelf kan spreken. Zelfs al begrijpen ze niet alles, dan nog vangen ze de woorden op die ze kennen en zie je de hersentjes werken (Opa, Oma, Spelen, Blokken, Eten... etc). Wij nemen na een drukte altijd de dag door met onze dochter van net twee. Als we dat niet doen, kan ze de dag erna heel vervelend zijn.
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_66667438
Note to self: Dag doornemen maar eens proberen.
Maar we zijn niet de enige en dat is altijd prettig om te lezen.
Thanx.
was het niet Julias Ceasar die zei: "Mensen die andere mensen citeren hebben een gebrekkige fantasie voor eigen gedachten" aldus Aldo71. <br>
  dinsdag 3 maart 2009 @ 20:57:17 #9
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_66667465
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 19:58 schreef wijsneus het volgende:

[..]

Veelgemaakte fout. Een kind van twee begrijpt veel meer taal dan hij zelf kan spreken. Zelfs al begrijpen ze niet alles, dan nog vangen ze de woorden op die ze kennen en zie je de hersentjes werken (Opa, Oma, Spelen, Blokken, Eten... etc). Wij nemen na een drukte altijd de dag door met onze dochter van net twee. Als we dat niet doen, kan ze de dag erna heel vervelend zijn.
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 20:58:59 #10
1762 YPPY
Yppiaans
pi_66667525
Onze dochter is ook veel drukker na een dag kdv. Voor ze gaat slapen, praten we bijna altijd over wat ze heeft gedaan, sinds ze een jaar over anderhalf is. Ze wordt daar wel rustiger van heb ik het idee. Inmiddels vertelt ze het ook, maar ik denk wel dat ze het wel meekreeg toen ze jonger was.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  dinsdag 3 maart 2009 @ 21:03:01 #11
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_66667687
Ik denk ook dat het komt omdat ze zich toch moeten handhaven in een groep. Dus wat meer aanpassen en inschikken, en dan moet dat er in de veilige omgeving van thuis er even uit .
Tenminste, zo ging (en gaat) het hier.

Rustmoment inbouwen bij thuiskomst kan helpen, en idd de dag doornemen. Deed ik ook al heel jong met ze, dan benoem je wel voornamelijk de dingen zelf maar het effect is hetzelfde.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 21:07:57 #12
24188 Belana
kloon van belana
pi_66667835
onze zoon van 2 heeft hetzelfde, op het kdv gaat alles prima, hij is er helemaal happy. eenmaal thuis begint de ellende. ik denk idd uit vermoeidheid, alle prikkels Hij praat nog niet zo goed, maar aan tafel gaan we altijd kletsen. zijn oudere broer vertelt ook dingen en hij wil dat ook. In zijn eigen half verstaanbare brabbeltaaltje wordt de dag door genomen en komt hij tot rust. we hebben ook een heel vast ritme; thuiskomen, eten, in bad en naar bed, ik denk dat dat ook helpt.

Overigens heeft de oudste het ook nog steeds (5) het is ook iets wat erbij hoort, wat leah zegt, thuis kan je weer even alles er uit gooien
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 3 maart 2009 @ 21:10:25 #13
144006 chacama
Ondernemend!
pi_66667909
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 20:58 schreef YPPY het volgende:
Onze dochter is ook veel drukker na een dag kdv. Voor ze gaat slapen, praten we bijna altijd over wat ze heeft gedaan, sinds ze een jaar over anderhalf is. Ze wordt daar wel rustiger van heb ik het idee. Inmiddels vertelt ze het ook, maar ik denk wel dat ze het wel meekreeg toen ze jonger was.
sluit ik me bij aan. Hier gaan we op die dagen vooral met de meiden mee in het ritme ipv andersom. Tuurlijk is er wel samen eten en op tijd naar bed, maar dat zijn ook eigenlijk de enige dingen die moeten. Verder geen drukte meer.
pi_66668826
Vaak is praten niet mogelijk, en is hij bijna hysterisch te noemen. We hebben vandaag hem eerst allebei proberen rustig te krijgen door zachtjes tegen hem te praten. Toen heben we hem op zijn strafplek gezet. En toen dat niet hielp naar zijn bed gebracht. Even laten liggen (krijsend) en er maar weer uitgehaald.
Hij is wel sinds kort naar het peutergroepje. Maar daar gaat het ook allemaal erg goed.
Hij is daar steeds een paar uur gaan spelen. Steeds langer om de overgang makkelijker te maken.
Vaak op de weg naar huis (5 minuten lopen) begint hij al herrie te schoppen. Aangezien hij krijst (120 decibel) is dit dodelijk vermoeiend. Dus alle tips zijn welkom.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 21:35:56 #15
24188 Belana
kloon van belana
pi_66668931
getroost wil hij niet worden? gewoon lekker even bij papa of mama zitten/hangen?
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 3 maart 2009 @ 21:35:58 #16
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_66668937
Ik zou hem geen straf geven eik... Hij moet gewoon even omschakelen (ik weet het, klinkt makkelijker gezegd als gedaan, zeker als ze zoveel volume produceren ). Ik zou hem laten, en als ie uitgeraast is overgaan tot de orde van de dag.
pi_66668989
Geen ervaring, maar wel een tip die ik af en toe hoor: Je kunt misschien de overgang iets geleiderlijker maken door op het KDV nog even met hem te spelen?
  dinsdag 3 maart 2009 @ 21:38:29 #18
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_66669037
Zèker nu je zegt dat ie sinds kort in een peutergroep zit. Dan is de jongste tussen de peuters, dat kost klauwen met energie voor zo'n purk.

Kijkt ie graag tv? Kun je niet een teletubbies whatever moment inlassen als ie thuiskomt?
pi_66670185
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 21:35 schreef Belana het volgende:
getroost wil hij niet worden? gewoon lekker even bij papa of mama zitten/hangen?
Het helpt ook niet. Alles is verkeerd op zulke momenten. En met een kind op schoot proberen te sussen, zachtjes praten met gekrijs in je oor....
  dinsdag 3 maart 2009 @ 22:21:02 #20
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_66670873
Wat bij Saskia in zulke gevallen dan nog wel hielp was stevig vastpakken en gedwongen troosten. Haar rug tegen mijn buik, heel stevig mijn beide armen om haar heen en rustig een beetje 'wiegen' en rustig praten of neurien. Zodra ze dan iets tot rust was gekomen, kun je een rustig gesprekje voeren.

Hier overigens ook al vanaf jong de dag doorspreken. Tijdens het tandenpoetsen en naar bed brengen ook altijd rustig de dag van morgen alvast doorspreken zodat ze weten wat er komen gaat. (voor dat doel hangt er ook al jaren hier een kalender waar elke avond de dag wordt doorgestreept).

Mijn ervaring is dat kinderen, hoe klein ook, echt heel veel hebben aan voorspelbaarheid.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 22:25:28 #21
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_66671096
Ik vraag eigenlijk ook altijd aan Linde hoe haar dag is geweest als ze naar de opvang is geweest en ze is net anderhalf geweest. Natuurlijk krijg je geen hele dialoog, maar ze zegt bijvoorbeeld wel welke kindjes er waren en wat ze gedaan heeft.

Verder helpt een afleidingsmaneuvre hier ook nog wel eens als we haar ophalen. We zijn er namelijk achter gekomen dat ze best trek heeft als ze van de opvang komt. De meeste ouders eten volgens mij rond een uur of 6, dus om 5 uur krijgt ze daar nog een soepstengel en dat is dan het laatste. Wij eten echter vaak later, dus als we haar om half zes halen, heeft ze best al trek. Het helpt dan om bijvoorbeeld een banaan of mandarijntje mee te nemen voor op de terugweg.
  † In Memoriam † dinsdag 3 maart 2009 @ 22:37:54 #22
7074 moussy
kuttekop
pi_66671677
Mijn jongste kon dit nog wel eens hebben na een ochtendje peuterspeelzaal, ik gaf hem dan van alles om mee te gooien en liet hem gewoon even alles van zich af krijsen en doen. En dan was het, zo, klaaaaar, broodje aan tafel, en naar bed, hadden we dat gegil ook weer gehad

M'n dochter van nu 9 kan nog steeds zo gefrustreerd uit haar dak gaan en dan komt ze de kamer in; ZO!!! mag ik wat drinken, heb dorst?!
Je zou er haast een boek over schrijven!
  dinsdag 3 maart 2009 @ 22:41:46 #23
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_66671879
Hier ook hoor . De oudste mag dan even lekker uit zijn plaat gaan op zijn kamer (maakt inmiddels niks meer stuk, want het wordt niet vervangen ), en komt dan idd naar beneden met de medeling van honger of dorst.

Jongste wordt even achter de nintendo geparkeerd, en na een kwartiertje heerst er weer rust in huize Leah
pi_66679856
herkenbaar!! Mijn oudste deed dat ook: vond kdv heerlijk, maar hield zich daar net wat meer in dan thuis .. Thuis sloegen dan de stoppen door. Ik bleef altijd bij haar zitten en liet haar uitrazen (als ik haar vastpakte, beukte ze me in elkaar). Dan een dikke knuffel en het was weer goed, zodra ik dit ging instellen thuis was het heel snel minder heftig. Op het kinderdagverblijf hebben ze overigens meer regels dan thuis, omdat er simpelweg meer kinderen zijn. Vandaar.
pi_66681925
We gaan er mee experimenteren. Kijken wat bij die van ons werkt. Maar het is goed te lezen dat we niet alleen zijn. Aangezien je het schattige jongetje af en toe in iets wat in de exorcist voorbij kwam te zien veranderen denk je al gauw, wat is dit nu? Maar we gaan er mee aan de slag. Beste ouders: bedankt !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')