Bron: http://www.nu.nl/games/19(...)rschuwingslabel.htmlquote:Kind aangetrokken door waarschuwingslabel
AMSTERDAM - Waarschuwingslabels op videogames lijken een averechts effect op te roepen bij kinderen. Volgens een onderzoek van de Vrije Universiteit van Amsterdam en de universiteit van Michigan voelen kinderen zich juist aangetrokken tot deze 'verboden vruchten'.
De onderzoekers hebben hiervoor 310 Nederlandse kinderen onderzocht tussen de zeven en zeventien jaar. De deelnemers lazen tijdens het onderzoek een aantal fictieve game-omschrijvingen en gaven dit een cijfer dat aangaf hoe graag ze het zouden willen spelen.
Hieruit werd duidelijk dat de onderzochte kinderen de games met aanstootgevende content en een hoog leeftijdslabel veel beter beoordeelden dan andere spellen.
Ouders
Volgens Elly Konijn van de VU in Amsterdam maakt de uitkomst van dit onderzoek duidelijk dat kinderen niet alleen hun games zouden mogen kopen en dat ouders zich bewust moeten worden van het gevaar.
“Hoewel de Pan-European Game Information (PEGI) is opgericht om de jeugd tegen aanstootgevende content te beschermen, maakt dit systeem van zulke games verboden vruchten. Opvoeders moeten zich bewust worden van dit verboden vruchten-effect, want videogames met aanstootgevende content kunnen een schadelijk effect hebben op kinderen”, aldus de conclusie van het onderzoek.
Tja, ik denk dat je je als ouder misschien weer wat meer als ouder moet opstellen. Dat wil zeggen, opvoeden en in de gaten houden welke kant je kind op gaat. Die labels hebben mijns inziens dan ook meer nut voor ouders dan de kinderen zelf.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 12:36 schreef isogram het volgende:
Interessante uitkomst. De vraag is wat je dan nog kunt doen om te voorkomen dat jonge kinderen met gewelddadige spelletjes worden geconfronteerd. Gewoon maar helemaal verbieden?
Ik mocht Carmageddon nooit spelen net als Wolfenstein 3Dquote:Op dinsdag 3 maart 2009 12:43 schreef Bdijk het volgende:
klopt.. met Carmagaddon toendertijd.. snel nog even gehaald voordat ie uit de schappen gehaald zou worden
quote:Op dinsdag 3 maart 2009 12:44 schreef Gootsteen het volgende:
[..]
Tja, ik denk dat je je als ouder misschien weer wat meer als ouder moet opstellen. Dat wil zeggen, opvoeden en in de gaten houden welke kant je kind op gaat. Die labels hebben mijns inziens dan ook meer nut voor ouders dan de kinderen zelf.
Nou daar trok ik mewel wat van aan, ik ging die platen luisteren in de winkel (en meestal daarna kopen). Dus ze hadden net zo goed mij kunnen bellen 20 jaar terug ipv van zo'n onderzoek starten.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 12:51 schreef Noway666 het volgende:
Da's al jaren een bekend begrip vanuit de muziekwereld, destijds kocht je nog CD's en die met de stickers "explicit lyrics" die , ja die waren het populairst!
Van die rating trekt niemand zich wat aan en terecht!
Stel dat belangenverenigingen een zaak aanspannen, nu kunnen ze zich beroepen op een professioneel onderzoek ipv. algemene wetenswaardigheden.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 12:59 schreef Boris_Karloff het volgende:
Tjonge, hoeveel geld kost zo'n onderzoek waarvan het resultaat bij voorbaat algemeen bekend was.
Ik vraag het mij af, zijn de mensen die zo erg afgeven op games nou allemaal zo oud? Want ik kan mij moeilijk voorstellen dat iemand uit de "game-generatie" zich zo fel tegen games afzet.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 13:01 schreef waht het volgende:
En is er al een onderzoek dat concludeert dat kinderen die geweldadige games spelen meer misdaden plegen dan kinderen die dat niet doen?
Want als een kind het onderscheid tussen fantasie (game) en realiteit niet meer kan maken ligt dat niet aan het spel maar aan het kind, dat simpelweg gestoord is of een waardeloze opvoeding heeft (gehad). Daar lijkt het vrijwel altijd op neer te komen; waardeloze opvoeding door incompetente, onkundige, onwetende idioten als ouders.
Maarja, het is makkelijker om dat ene 'schietspelletje' de schuld te geven.
Laat ze een zaak aanspannen tegen degene die in de eerste plaats verantwoordelijk zijn, de ouders.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 13:01 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Stel dat belangenverenigingen een zaak aanspannen, nu kunnen ze zich beroepen op een professioneel onderzoek ipv. algemene wetenswaardigheden.
In dit licht stel ik een waarschuwingssysteem voor keurmerkstickers voor. Dat er dus bovenop je leeftijdssticker een andere sticker zit die ouders waarschuwt voor de effecten van onderliggende sticker! Ha! Onfeilbaar dacht ik zo!!quote:Opvoeders moeten zich bewust worden van dit verboden vruchten-effect.
Wat aanspannen tegen wie? De verkoper in de winkel hoeft er alleen maar op toe te zien dat de koper oud genoeg is om het spel te kopen. Voor de rest mag iedereen dat spel na aankoop gewoon spelen, er zijn geen enkele wettelijke beperkingen.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 13:01 schreef Meh7 het volgende:
Stel dat belangenverenigingen een zaak aanspannen, nu kunnen ze zich beroepen op een professioneel onderzoek ipv. algemene wetenswaardigheden.
Pedagogiek is allang een erkende wetenschap.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 13:01 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Ik weet verder niet of daarin ook onderzoeken worden gepleegd naar age-ratings van games. Is natuurlijk iets specifieker dan: kinderen doen dingen die ze niet mogen doen.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 13:06 schreef Specularium het volgende:
[..]
Pedagogiek is allang een erkende wetenschap.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |