abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66648414
Waarschuwingslabels trekken kinderen juist aan:
quote:
Kind aangetrokken door waarschuwingslabel
AMSTERDAM - Waarschuwingslabels op videogames lijken een averechts effect op te roepen bij kinderen. Volgens een onderzoek van de Vrije Universiteit van Amsterdam en de universiteit van Michigan voelen kinderen zich juist aangetrokken tot deze 'verboden vruchten'.

De onderzoekers hebben hiervoor 310 Nederlandse kinderen onderzocht tussen de zeven en zeventien jaar. De deelnemers lazen tijdens het onderzoek een aantal fictieve game-omschrijvingen en gaven dit een cijfer dat aangaf hoe graag ze het zouden willen spelen.

Hieruit werd duidelijk dat de onderzochte kinderen de games met aanstootgevende content en een hoog leeftijdslabel veel beter beoordeelden dan andere spellen.

Ouders
Volgens Elly Konijn van de VU in Amsterdam maakt de uitkomst van dit onderzoek duidelijk dat kinderen niet alleen hun games zouden mogen kopen en dat ouders zich bewust moeten worden van het gevaar.

“Hoewel de Pan-European Game Information (PEGI) is opgericht om de jeugd tegen aanstootgevende content te beschermen, maakt dit systeem van zulke games verboden vruchten. Opvoeders moeten zich bewust worden van dit verboden vruchten-effect, want videogames met aanstootgevende content kunnen een schadelijk effect hebben op kinderen”, aldus de conclusie van het onderzoek.
Bron: http://www.nu.nl/games/19(...)rschuwingslabel.html

Interessante uitkomst. De vraag is wat je dan nog kunt doen om te voorkomen dat jonge kinderen met gewelddadige spelletjes worden geconfronteerd. Gewoon maar helemaal verbieden?
pi_66648454
Kan ik me wel voorstellen. Hoe hoger de rating, des te stoerder de game.
pi_66648485
Ja d0h.
Zelfs een blinde had dit kunnen zien aankomen natuurlijk
  Donald Duck held dinsdag 3 maart 2009 @ 12:39:24 #4
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_66648488
Dat ze hier een onderzoek aan hebben verspild zeg. Iets wat niet mag, is juist enorm interessant. Zo werkt dat gewoon bij kinderen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_66648513
Goh, geweldig onderzoek.

De meeste mensen kiezen hun auto uit omdat deze veel meer kan dan toegestaan is. Zulke auto's dan ook maar verbieden?
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 12:41:39 #6
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_66648550
dat wist ik nog wel zonder onderzoek
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_66648581
Dit is al zolang bekend in de pedagogie, dit doen ze gewoon expres, of het zijn echte randmongolen.

pi_66648609
klopt.. met Carmagaddon toendertijd.. snel nog even gehaald voordat ie uit de schappen gehaald zou worden
Rookworst zonder "R" is ookworst!
pi_66648632
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 12:36 schreef isogram het volgende:
Interessante uitkomst. De vraag is wat je dan nog kunt doen om te voorkomen dat jonge kinderen met gewelddadige spelletjes worden geconfronteerd. Gewoon maar helemaal verbieden?
Tja, ik denk dat je je als ouder misschien weer wat meer als ouder moet opstellen. Dat wil zeggen, opvoeden en in de gaten houden welke kant je kind op gaat. Die labels hebben mijns inziens dan ook meer nut voor ouders dan de kinderen zelf.
Trotse mensen verdwalen liever dan de weg te vragen.
  Donald Duck held dinsdag 3 maart 2009 @ 12:47:14 #10
46149 __Saviour__
pi_66648725
Games totaal verbieden zou natuurlijk pure onzin zijn. Ouders hebben gewoon een verantwoordelijkheid hierin. Vooral bij spelcomputers is dit erg makkelijk. Die kunnen zo worden ingesteld dat ze spellen boven een bepaald leeftijdsniveau gewoon weigeren te starten.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_66648859
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 12:43 schreef Bdijk het volgende:
klopt.. met Carmagaddon toendertijd.. snel nog even gehaald voordat ie uit de schappen gehaald zou worden
Ik mocht Carmageddon nooit spelen net als Wolfenstein 3D Uiteraard gewoon gedaan want dat was tof
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  dinsdag 3 maart 2009 @ 12:51:15 #12
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_66648867
Da's al jaren een bekend begrip vanuit de muziekwereld, destijds kocht je nog CD's en die met de stickers "explicit lyrics" die , ja die waren het populairst!

Van die rating trekt niemand zich wat aan en terecht!
  dinsdag 3 maart 2009 @ 12:55:34 #13
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_66649030
Wat een captain obvious zeg .
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_66649061
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 12:44 schreef Gootsteen het volgende:

[..]

Tja, ik denk dat je je als ouder misschien weer wat meer als ouder moet opstellen. Dat wil zeggen, opvoeden en in de gaten houden welke kant je kind op gaat. Die labels hebben mijns inziens dan ook meer nut voor ouders dan de kinderen zelf.

Zo is het. Geef niet de maatschappij zomaar de schuld. De ouders hebben de verantwoordelijkheid voor de opvoeding. Wees een ouder en geef de grenzen duidelijk aan.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 12:58:41 #15
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_66649128
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 12:51 schreef Noway666 het volgende:
Da's al jaren een bekend begrip vanuit de muziekwereld, destijds kocht je nog CD's en die met de stickers "explicit lyrics" die , ja die waren het populairst!

Van die rating trekt niemand zich wat aan en terecht!
Nou daar trok ik mewel wat van aan, ik ging die platen luisteren in de winkel (en meestal daarna kopen). Dus ze hadden net zo goed mij kunnen bellen 20 jaar terug ipv van zo'n onderzoek starten.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_66649149
Tjonge, hoeveel geld kost zo'n onderzoek waarvan het resultaat bij voorbaat algemeen bekend was.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_66649192
En is er al een onderzoek dat concludeert dat kinderen die geweldadige games spelen meer misdaden plegen dan kinderen die dat niet doen?

Want als een kind het onderscheid tussen fantasie (game) en realiteit niet meer kan maken ligt dat niet aan het spel maar aan het kind, dat simpelweg gestoord is of een waardeloze opvoeding heeft (gehad). Daar lijkt het vrijwel altijd op neer te komen; waardeloze opvoeding door incompetente, onkundige, onwetende idioten als ouders.

Maarja, het is makkelijker om dat ene 'schietspelletje' de schuld te geven.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_66649225
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 12:59 schreef Boris_Karloff het volgende:
Tjonge, hoeveel geld kost zo'n onderzoek waarvan het resultaat bij voorbaat algemeen bekend was.
Stel dat belangenverenigingen een zaak aanspannen, nu kunnen ze zich beroepen op een professioneel onderzoek ipv. algemene wetenswaardigheden.
pi_66649274
Godgodgodgodgod.... wat een geldverspilling allemaal.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_66649286
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 13:01 schreef waht het volgende:
En is er al een onderzoek dat concludeert dat kinderen die geweldadige games spelen meer misdaden plegen dan kinderen die dat niet doen?

Want als een kind het onderscheid tussen fantasie (game) en realiteit niet meer kan maken ligt dat niet aan het spel maar aan het kind, dat simpelweg gestoord is of een waardeloze opvoeding heeft (gehad). Daar lijkt het vrijwel altijd op neer te komen; waardeloze opvoeding door incompetente, onkundige, onwetende idioten als ouders.

Maarja, het is makkelijker om dat ene 'schietspelletje' de schuld te geven.
Ik vraag het mij af, zijn de mensen die zo erg afgeven op games nou allemaal zo oud? Want ik kan mij moeilijk voorstellen dat iemand uit de "game-generatie" zich zo fel tegen games afzet.
pi_66649347
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 13:01 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Stel dat belangenverenigingen een zaak aanspannen, nu kunnen ze zich beroepen op een professioneel onderzoek ipv. algemene wetenswaardigheden.
Laat ze een zaak aanspannen tegen degene die in de eerste plaats verantwoordelijk zijn, de ouders.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_66649352
quote:
Opvoeders moeten zich bewust worden van dit verboden vruchten-effect.
In dit licht stel ik een waarschuwingssysteem voor keurmerkstickers voor. Dat er dus bovenop je leeftijdssticker een andere sticker zit die ouders waarschuwt voor de effecten van onderliggende sticker! Ha! Onfeilbaar dacht ik zo!!
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  Donald Duck held dinsdag 3 maart 2009 @ 13:04:49 #23
46149 __Saviour__
pi_66649353
quote:
Wat aanspannen tegen wie? De verkoper in de winkel hoeft er alleen maar op toe te zien dat de koper oud genoeg is om het spel te kopen. Voor de rest mag iedereen dat spel na aankoop gewoon spelen, er zijn geen enkele wettelijke beperkingen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_66649393
quote:

[..]

Pedagogiek is allang een erkende wetenschap.
pi_66649544
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 13:06 schreef Specularium het volgende:

[..]

Pedagogiek is allang een erkende wetenschap.
Ik weet verder niet of daarin ook onderzoeken worden gepleegd naar age-ratings van games. Is natuurlijk iets specifieker dan: kinderen doen dingen die ze niet mogen doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')