Op maandag 2 maart 2009 16:19 schreef mgerben het volgende:Ik denk dat je niet alleen naar klachten moet kijken maar vooral naar rechten.
Jullie kunnen allemaal bij elkaar uithuilen dat je zo onbeleefd te woord werd gestaan, maar daar heb je gewoon niks aan.
Je recht (als consument) op garantie zegt onder andere:
- je moet gebreken tijdig melden (heb je gedaan)
- je moet de leverancier de kans geven om het gebrek te herstellen (heb je gedaan)
- daarna kun je de leverancier in gebreke stellen. Dan kun je bijvoorbeeld inzetten op terugdraaien van de koop en een schadevergoeding voor de tijd dat je die laptop niet kon gebruiken.
Of je dat laatste (punt 3) zonder meer krijgt is de vraag. Desondanks kun je het wel vragen.
Dus moet je kijken hoe ver je wilt gaan. Durf je een rechtszaak aan of laat je je afbluffen?
Tips:
- Opereer als groep.
- Doe geen 2 weken over het verzamelen van klachten. Zoek gelijkgestemden en rond het verzamelen in een paar dagen af. Het is vrij overbodig om te documenteren dat die-en-die toen-en-toen vier dagen moest wachten.
- richt je op klachten die met je rechten te maken hebben en niet op onbeleefdheid en dingetjes die jouw gevoelens gekwetst hebben. Als de klachtenafhandeling bij iedereen categorisch slecht is mag je dat wel beschrijven, maar Blijf Zakelijk!
- Schrijf een brief uit naam van alle klagenden, waarin je uiteenzet wat de problemen zijn, wat jullie rechten zijn en wat jullie eisen. Zie boven, over garantie. Vraag (uit naam van de groep) een gesprek aan. Als dat gesprek niet op redelijke termijn komt (3 weken bijv.) nemen jullie (als groep) stappen als een consumentenprogramma of een gang naar de rechter.
- Kijk wat voor antwoord je op die brief krijgt.