En dan laten we bijna op rituele wijze een kop rollen...quote:Op maandag 2 maart 2009 15:51 schreef omapietje het volgende:
"Kunnen we niet meer hebben dat er zomaar lullige dingen gebeuren" we zijn ook erg goed geworden in het wijzen naar anderen. Zie bijvoorbeeld de opkomst van bepaalde politieke partijen. We willen graag alles in hokjes opdelen en schuldige aanwijzen. Dat zal wel in de menselijke aard zitten.
We zoeken het niet bij onszelf maar ook niet meer bij het toeval. We vinden dat we recht hebben op een portie geluk, en als er iets gebeurt vinden we het onrechtvaardig.quote:Op maandag 2 maart 2009 16:29 schreef karr-1 het volgende:
\
Wel is het zo dat we tegenwoordig niet meer de schuld bij ons zelf zoeken, maar die standaard bij een ander neer willen leggen. Het zij de overheid, het zij een bedrijf of wat dan ook. Eigen verantwoordelijkheid is er niet meer bij tegenwoordig.
Ik vind het altijd apart dat men bij auto ongelukken de schuld altijd buiten zichzelf zoekt. Zelf ben je altijd verantwoordelijk voor het projectiel wat je bestuurt. Als je niet op tijd kan stoppen voor iets wat opeens op de weg staat rij je te hard, en ben je gewoon schuldig. Als je ergens achterop klapt ben je gewoon schuldig, ookal is het glad.quote:Op maandag 2 maart 2009 15:29 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Wie is verantwoordelijk hiervoor de automobilist of de begeleiding die een groep 13 jarigen onbewaakt het donker in stuurde ? Is er wel een verantwoordelijke? Of proberen we die gewoon te zoeken? Omdat er een kop moet rollen? Omdat we ' zomaar' niet meer accepteren?
Lastig is het als je ziet dat de meesten wel een gezond welvarend leven leiden. Dan pas worden mensen ontevreden.quote:Op maandag 2 maart 2009 16:49 schreef karr-1 het volgende:
Recht hebben op geluk, wil niet zeggen dat je het krijgt. Ik vind ook dat ik recht heb op een dik salaris, maar dat zit er ook niet in. Helaas accepteren mensen dat tegenwoordig niet meer en dan mond al snel uit in rellen, schreeuwen en schoppen tegen de maatschappij.
Precies dat dus. Men meent "recht" te hebben op bepaalde dingen, die desnoods met geweld afgedwongen moeten worden.quote:Op maandag 2 maart 2009 16:58 schreef Rubber_Johnny het volgende:
De meeste mensen doen het nu redelijk op het gebied van geld en gezondheid en dat leidt tot een illusie van maakbaarheid.
Zo worden we dan ook ongeveer behandeld. Wat je zaait zul je oogsten.quote:Op maandag 2 maart 2009 16:29 schreef karr-1 het volgende:
Wel is het zo dat we tegenwoordig niet meer de schuld bij ons zelf zoeken, maar die standaard bij een ander neer willen leggen. Het zij de overheid, het zij een bedrijf of wat dan ook. Eigen verantwoordelijkheid is er niet meer bij tegenwoordig.
Ik vind de categorie 'lullig' niet echt (lees: echt niet) passen bij een doodgereden kindquote:Op maandag 2 maart 2009 15:29 schreef Rubber_Johnny het volgende:
....Het ging over een kind dat aangereden is tijden een dropping s' nachts.
...Kunnen we niet meer hebben dat er zomaar lullige dingen gebeuren?
Sja dat is dan mijn woordkeus. Het is niet bedoeld om het leed mee te bagatelliseren (foutje, bedankt!) Maar als iemand ' zomaar' sterft dan vind ik dat een lullige dood. Doet niets af van aan de ernst.quote:Op maandag 2 maart 2009 20:00 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Ik vind de categorie 'lullig' niet echt (lees: echt niet) passen bij een doodgereden kind![]()
Jij doelt op het zogenamde OSVO-criterium. Dat betekent niet veel meer dan Ongelukkige Samenloop Van Omstandigheden. Daarvan is sprake dat iemand schade lijdt, zonder dat dat het gevolg is van een handelen of nalaten van iemand anders dat als onrechtmatig in de zin van 6:162 BW kan worden beschouwd. Dat komt dus wel voor.quote:Op maandag 2 maart 2009 15:29 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Als er iets ergs gebeurt zijn we tegenwoordig heel erg bezig met de schuldvraag. Die schuldvraag zorgt er op zijn beurt weer voor dat mensen en organisaties zich heel erg indekken. ' Nee we gaan niet naar de dierentuin met de klas. Als er iemand in de berenkuil valt heb ik het gedaan' .
En zo kan er steeds minder. Een dropping, vroeger vast onderdeel van het jeugdkamp is nu opeens een controversieel onderwerp.
Kunnen we niet meer hebben dat er zomaar lullige dingen gebeuren?
Dat ben ik met je eens, maar het valt me wel op dat er bij elk misdrijf meteen wordt gesmeten met hoge straffen etc. Niet door een rechter, maar door buitenstaanders die vinden dat iemand op bepaalde wijze gestraft moet worden.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 10:22 schreef Argento het volgende:
Zolang we de ´punitive damages´ niet kennen in ons systeem, zal het met die Amerikaanse toestanden wel meevallen. Schade waarvoor een ander aansprakelijk is, zal immers gewoon moeten worden vergoed.
Hoe lager je IQ, hoe barbaarser je gaat denken. Gelukkig hebben rechters meestal een hoog IQ, al denken sommige mensen het IQ van de rechtbank af te kunnen leiden op basis van de straffen die zij uitspreekt.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 10:34 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, maar het valt me wel op dat er bij elk misdrijf meteen wordt gesmeten met hoge straffen etc. Niet door een rechter, maar door buitenstaanders die vinden dat iemand op bepaalde wijze gestraft moet worden.
Of je het er mee eens bent of niet, rechters en rechtbanken zijn aangesteld om recht te spreken. Dat dat niet altijd is wat jij wenst is wat anders lijkt mij.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 10:39 schreef Lekkere_Kwal het volgende:
[..]
Hoe lager je IQ, hoe barbaarser je gaat denken. Gelukkig hebben rechters meestal een hoog IQ, al denken sommige mensen het IQ van de rechtbank af te kunnen leiden op basis van de straffen die zij uitspreekt.
Ik weet het, ik weet het.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 10:50 schreef Lekkere_Kwal het volgende:
Maar maakt dat 'die mensen' maar eens duidelijk, met die argumenten van 'de familie heeft levenslang' enzovoort.
Straf is enerzijds boete-doening voor wat je gedaan hebt, anderzijds moet ik er ook een preventief effect zijn. Momenteel vind ik dat het preventieve effect van de opgelegde straffen te laag is.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 10:39 schreef Lekkere_Kwal het volgende:
[..]
Hoe lager je IQ, hoe barbaarser je gaat denken. Gelukkig hebben rechters meestal een hoog IQ, al denken sommige mensen het IQ van de rechtbank af te kunnen leiden op basis van de straffen die zij uitspreekt.
En dat mag niet gezegd worden?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 10:34 schreef karr-1 het volgende:
[..]
....maar het valt me wel op dat er bij elk misdrijf meteen wordt gesmeten met hoge straffen etc. Niet door een rechter, maar door buitenstaanders die vinden dat iemand op bepaalde wijze gestraft moet worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |