abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66582963
Wat is de correcte manier om een menu met divs te hebben met een centraal vervangbaar deel en een footer?

ik zat te denken aan
include menu + hoofdgedeelte
en een switch met alle bijgedeelte's? ( $_GET = 2epagina.php)
en daaronder een include met footer

kan dit netter?

dit na aanleiding dat Frames kut zijn en ik een andere manier zoek dan een gigantische switch
Redacted
  Nerd met benen zondag 1 maart 2009 @ 15:32:43 #2
18073 miss_bleu
pi_66583027
footer blijft niet overal het zelfde?
Ik zelf zou gewoon de header en footer idd via een include inladen op mijn pagina.
Heeft overgens niets met div's te maken. Gewoon hoe je veel voorkomende delen terug laat komen op je pagina.
pi_66583079
quote:
Op zondag 1 maart 2009 15:32 schreef miss_bleu het volgende:
footer blijft niet overal het zelfde?
Ik zelf zou gewoon de header en footer idd via een include inladen op mijn pagina.
Heeft overgens niets met div's te maken. Gewoon hoe je veel voorkomende delen terug laat komen op je pagina.
ja maar ik wil het niet in frames hebben!
en divs heeft te maken met de opmaak.
Redacted
  Nerd met benen zondag 1 maart 2009 @ 15:38:27 #4
18073 miss_bleu
pi_66583253
quote:
Op zondag 1 maart 2009 15:33 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

ja maar ik wil het niet in frames hebben!
en divs heeft te maken met de opmaak.
pagina 1 keer goed opzetten. Je menu eruit halen, je footer eruit halen. Die in aparte PHP file zetten beide. En die via de include inladen
pi_66583309
quote:
Op zondag 1 maart 2009 15:38 schreef miss_bleu het volgende:

[..]

pagina 1 keer goed opzetten. Je menu eruit halen, je footer eruit halen. Die in aparte PHP file zetten beide. En die via de include inladen
voorbeeld ?

je bedoelt
include opmaak css pagina. ( wel op andere manier maar noem het even zo )
include menu
include switch
include pagina's?
include footer.

afsluiten

ik weet dat je de pagina's kan aanroepen met functies maar kan ik dit ook anders doen ? dat ik alleen html overhoud in de pagina's zelf?

[ Bericht 8% gewijzigd door cablegunmaster op 01-03-2009 15:45:37 ]
Redacted
  zondag 1 maart 2009 @ 15:42:17 #6
104871 remlof
Europees federalist
pi_66583402
Menu's horen sowieso in UL/LI tags, en dan gebruik je CSS om het er zo uit te laten zien als je wil.
pi_66583420
quote:
Op zondag 1 maart 2009 15:42 schreef remlof het volgende:
Menu's horen sowieso in UL/LI tags, en dan gebruik je CSS om het er zo uit te laten zien als je wil.
nee je snapt het principe niet .

het menu als je erop klikt niet om het te tonen

een include om het te tonen (dus inclusief de css en wat jij zegt )
Redacted
  Nerd met benen zondag 1 maart 2009 @ 15:45:19 #8
18073 miss_bleu
pi_66583510
quote:
Op zondag 1 maart 2009 15:39 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

voorbeeld ?

je bedoelt
include opmaak css pagina. ( wel op andere manier maar noem het even zo )
include menu
include switch
include pagina's?
include footer.

afsluiten
Ik snap niet zo goed wat je wilt gaan doen.
Je maakt namelijk gewoon een website met losse PHP files.
/index.php
portfolio/index.php
agenda/index.php
(voobeeld) en in elke index.php zet je de include voor de header en de footer. Niet ook de include voor de content. Dat is namelijk wel heel bizar.
Het gedeelte wat hetzelfde moet zijn over de hele pagina, dus je header en je footer voeg je via de include in op je overige pagina's.
Zo hoef je namelijk maar 1 keer je header aan te passen als je wat moet wijzigen. Je moet niet ook nog eens je content gaan includen. Dat is een beetje vreemd
pi_66583549
quote:
Op zondag 1 maart 2009 15:45 schreef miss_bleu het volgende:

[..]

Ik snap niet zo goed wat je wilt gaan doen.
Je maakt namelijk gewoon een website met losse PHP files.
/index.php
portfolio/index.php
agenda/index.php
(voobeeld) en in elke index.php zet je de include voor de header en de footer. Niet ook de include voor de content. Dat is namelijk wel heel bizar.
Het gedeelte wat hetzelfde moet zijn over de hele pagina, dus je header en je footer voeg je via de include in op je overige pagina's.
Zo hoef je namelijk maar 1 keer je header aan te passen als je wat moet wijzigen. Je moet niet ook nog eens je content gaan includen. Dat is een beetje vreemd
hoe wil je de content aanroepen want dan zit ik met dat probleem
dus de content op een pagina krijgen

dus wat jij zegt ;
allemaal losse pagina's

en op elke pagina die je aanklikt voeg je
1
2
3
<?php
include 'index.php';
?>

waarin het menu + wat je ook maar wil in hebt.
maar hoe voeg je de footer in dat stuk? of moet ik onderaan nog een include inzetten? want dat probeer ik te voorkomen.
Redacted
  Nerd met benen zondag 1 maart 2009 @ 15:52:31 #10
18073 miss_bleu
pi_66583772
wat wil je precies gaan doen? Want ik snap niet zo goed waarom je content wil includen.

neem even voorbeeld: kleurtjesenzo.nl (van mij)
Daar heb ik in mijn root de volgende mappen staan:

index.php
/webdesign/index.php
/fotografie/index.php

In alle de de indexen laat ik het menu als een PHP include.
Zelfde doe ik met de footer.

De rest van de content zit gewoon in de index.php van des betreffende map. Niet doormiddel van een include. Dat is namelijk helemaal niet nodig.
pi_66583983
quote:
Op zondag 1 maart 2009 15:52 schreef miss_bleu het volgende:
wat wil je precies gaan doen? Want ik snap niet zo goed waarom je content wil includen.

index.php
/webdesign/index.php
/fotografie/index.php

De rest van de content zit gewoon in de index.php van des betreffende map. Niet doormiddel van een include. Dat is namelijk helemaal niet nodig.
nou ik wou op een nette manier een site schrijven met php boven aan.
en onderaan de html.
alleen ik snap niet hoe ik dat zo goed kan scheiden.

wat ik begrijp is dat jij op die pagina's

een include maakt ? en daar alles in propt? of probeer het eens in php uit te leggen
want hoe houd hij op elke pagina hetzelfe sjabloon aan
ik begrijp dat je het met include kan doen. maar dan moet ik boven aan include boven gedeelte
en daaronder html include footer.php neerzetten.

mij is de vraag kan ik bvb .
include 'opmaak.php';

de html schrijven en dan voegt hij door opmaak.php de divs eromheen ?
Redacted
pi_66584337
quote:
Op zondag 1 maart 2009 15:52 schreef miss_bleu het volgende:

index.php
/webdesign/index.php
/fotografie/index.php

Ik doe het juist altijd precies andersom: 1 bestand met daarin header, footer, etc (alles dus behalve de paginaspecifieke content), en daarin de content laden. De MVC-way zeg maar van de bekende frameworks (Rails, Cake, whatever).

Don't Repeat Yourself
pi_66584397
quote:
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef Roy_T het volgende:

[..]

Ik doe het juist altijd precies andersom: 1 bestand met daarin header, footer, etc (alles dus behalve de paginaspecifieke content), en daarin de content laden. De MVC-way zeg maar van de bekende frameworks (Rails, Cake, whatever).

Don't Repeat Yourself
ja geef eens een voorbeeld
stel ik kies pagina.php dan zoekt hij naar pagina.php

en dan laad hij de content er om heen ?
Redacted
pi_66584405
quote:
Op zondag 1 maart 2009 15:58 schreef cablegunmaster het volgende:

nou ik wou op een nette manier een site schrijven met php boven aan.
en onderaan de html.
alleen ik snap niet hoe ik dat zo goed kan scheiden.
Dat kan überhaupt niet, tenzij je een design pattern volgt zoals MVC. Google is je vriend

Je wilt je lay-outs, business logica en resources (databases, api's, etc) gescheiden houden namelijk. Alles in één bestand is per definitie niet netjes.
  Nerd met benen zondag 1 maart 2009 @ 16:09:28 #15
18073 miss_bleu
pi_66584410
ik schijf gewoon een complete HTML pagina, met bovenin mijn externe CSS en eventueel Javascripts.
Alles binnen die pagina zit in een Maincontainer. (de container waar de webpagina in gaat vallen)
Dat is vaak gewoon een box van 990px breedt en misschien een margin-top van een aantal pixels.
Daarbinnen ga je gewoon je pagina opbouwen.

Je div #header
#menu
#content
#sidebar (rechterkant als je die eventueel wilt hebben)
#footer
enz enz . Eigenlijk dus alles wat je nodig hebt om je pagina goed te krijgen.

Zodra die HTML pagina helemaal werkt haal je gewoon je div met #menu eruit.
Die html code zet je in een compleet lege nieuwe file. Die noem je gewoon Menu.php en zet je gewoon ergens in een mapje INC/menu.php (daar kan je ook je css files kwijt)
Op de plek waar je binnen je HTML het menu hebt weggehaald include je met PHP je menu.php.
Dat zelfde doe je met je footer.
pi_66584425
quote:
Op zondag 1 maart 2009 16:08 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

ja geef eens een voorbeeld
stel ik kies pagina.php dan zoekt hij naar pagina.php

en dan laad hij de content er om heen ?
www.cakephp.org
www.codeigniter.com
etc
  Nerd met benen zondag 1 maart 2009 @ 16:10:53 #17
18073 miss_bleu
pi_66584458
quote:
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef Roy_T het volgende:

[..]

Don't Repeat Yourself
nog nooit mee gewerkt maar klinkt intressant
pi_66584891
kan het niet simpeler? als de pagina bestaat. dan geeft hij de pagina weer?

een boolean
quote:
is het niet eigenlijk 6 regels code?
1
2
3
4
5
6
<?php
if ( $pagina request bestaat)
{ include 
$pagina
}
else { Echo 
'error : deze pagina bestaat niet'ga terug }
?>

en dan krijgt hij $pagina van een ahref?

[ Bericht 75% gewijzigd door cablegunmaster op 01-03-2009 16:45:29 ]
Redacted
pi_66588167
quote:
Op zondag 1 maart 2009 16:10 schreef miss_bleu het volgende:

nog nooit mee gewerkt maar klinkt intressant
Het niet gebruiken van een framework is zo 2007. Ik ken geen enkele partij die tegenwoordig géén MVC-framework gebruikt voor een nieuwe app, ongeacht de taal (Cake voor PHP, Rails voor Ruby, Django voor Python, etc).

Moet je zeker eens naar kijken
pi_66590501
quote:
Op zondag 1 maart 2009 17:58 schreef Roy_T het volgende:

[..]

Het niet gebruiken van een framework is zo 2007. Ik ken geen enkele partij die tegenwoordig géén MVC-framework gebruikt voor een nieuwe app, ongeacht de taal (Cake voor PHP, Rails voor Ruby, Django voor Python, etc).

wat voegt cake toe ? wat je zelf niet kan programeren?
Redacted
pi_66591961
quote:
Op zondag 1 maart 2009 15:42 schreef remlof het volgende:
Dat dus.

Een website maken zonder tables als layout is natuurlijk hartstikke leuk. Maar enkel geneste divs is semantisch gezien natuurlijk geen haar beter dan voorgenoemde.
pi_66597497
quote:
Op zondag 1 maart 2009 19:05 schreef cablegunmaster het volgende:

wat voegt cake toe ? wat je zelf niet kan programeren?
10 keer zo snel ontwikkelen door het wiel niet opnieuw uit te vinden?
  zondag 1 maart 2009 @ 23:26:01 #23
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_66601163
quote:
Op zondag 1 maart 2009 17:58 schreef Roy_T het volgende:

[..]

En Wicket voor Java. In Wicket is hergebruik de normaalste zaak van de wereld, en in plaats van met includes te werken gebruik je Panel objecten waarbij de volledige kracht die OO programmeren met zich meebrengt tot je beschikking staat. Wel is het zo dat frameworks over het algemeen een hogere instapdrempel hebben en daarom voornamelijk professioneel gebruikt worden. Als de TS gewoon met een myLittleWebsite bezig is dan heeft het weinig zin om allerlei frameworks te gaan leren. Voor enterprise oplossingen php (zeker zonder framework) gebruiken is inmiddels wel een zonde, dat is meer iets voor hobbyisten, zolderkamer bedrijfjes en misschien PoC/RAD projectjes.

[ Bericht 7% gewijzigd door Heremeteit op 01-03-2009 23:32:45 ]
pi_66601385
quote:
Op zondag 1 maart 2009 23:26 schreef Heremeteit het volgende:

Als de TS gewoon met een myLittleWebsite bezig is dan heeft het weinig zin om allerlei frameworks te gaan leren.
True, al is het aan de andere kant ook zo dat TS dan zelf goed na moet denken over security, terwijl dat al zit ingebakken in ieder framework. Maar ik ben uiteraard bevooroordeeld, aangezien ik altijd frameworks gebruik (CodeIgniter als het echt moet, en anders Rails).
  zondag 1 maart 2009 @ 23:38:31 #25
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_66601680
quote:
Op zondag 1 maart 2009 23:31 schreef Roy_T het volgende:

[..]

True, al is het aan de andere kant ook zo dat TS dan zelf goed na moet denken over security, terwijl dat al zit ingebakken in ieder framework. Maar ik ben uiteraard bevooroordeeld, aangezien ik altijd frameworks gebruik (CodeIgniter als het echt moet, en anders Rails).
Natuurlijk, al denk ik dat het wel erg nuttig is als je een keer al die 'plumbing code' zelf geschreven hebt voordat je dat door een framework laat afhandelen. In Wicket heb je bijvoorbeeld al geen idee meer van het feit dat je eigenlijk via een stateless protocol aan het werk bent, toch is het nuttig om te weten hoe dat ongeveer onder de motorkap in z'n werk gaat.
pi_66602774
t.v.p.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_66603895
quote:
Op zondag 1 maart 2009 23:38 schreef Heremeteit het volgende:

Natuurlijk, al denk ik dat het wel erg nuttig is als je een keer al die 'plumbing code' zelf geschreven hebt voordat je dat door een framework laat afhandelen.
Eensch
pi_66605817
quote:
Op zondag 1 maart 2009 23:31 schreef Roy_T het volgende:

[..]

Wat PHP betreft gebruik ik zelf zelden een framework. Veel veelvoorkomende code heb ik al jarenlang in goed geteste en veelgebruikte classes staan die ik ook erg nauwkeurig bijhoudt in de loop der tijd. Ik ben geen voorstander om grote, zware frameworks over mijn websites/applicaties te gooien, waarvan ik in de praktijk misschien maar 10% van de functionaliteit van benut.

Dat verschil in vooral performance zie je weer tussen bijvoorbeeld een eenvoudige login-pagina in ASP.NET en PHP. In PHP is het misschien ietsje meer werk, maar wel 3 keer zo snel als het ASP.NET broertje dat vooral de functionaliteit uit het .NET framework en kant en klare doch uitgebulkte controls haalt.
pi_66606236
Er zijn ook frameworks met een kleine footprint, maar to each his own

Ik ben wellicht gewend om minder eenvoudige loginpagina's te maken en meer gecompliceerde apps, waarbij het gebruik van een framework me zeeën aan tijd scheelt (en als je het goed doet, merk je als gebruiker weinig tot niets van de mindere performance).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')