abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 maart 2009 @ 02:27:03 #1
202014 JJH
Knetter. O+
pi_66572263
Onlangs heeft Nokia haar eerste touchscreen telefoon op de markt gebracht. De 5800. Het is stiekem niet helemaal de eerste touchscreen want een paar jaar geleden heeft Nokia ook nog de 7710 geleverd. Echter geen succes.

Goed, de Nokia 5800 dus. Het is een telefoon die uitgebracht word in een andere lijn dan de populaiere N-serie met daarbij onder andere de N96 en straks de N97. Dit is een van de Xpress Music toestellen waarbij de nadruk ligt op het muziek luisteren. Echter neemt dat niet weeg dat de 5800 niet compleet is. Geintjes als Wifi en GPS zitten er gewoon op, dat moet haast ook wel want de concurrentie onder de smartphones is moordend. Het eerste wat mij opviel toen ik de 5800 uit de doos haalde was het uiterlijk, hij ziet er gewoon erg goed uit, prachtig donkerrood met een felrode bies aan de zij en achterkant. En de voorkant is diep zwart. De telefoon word netjes en compleet geleverd, in de doos zit onder andere een tweede stylus, een 8GB micro-SD kaartje een adapter, een (gedraadde) headset, een mooie sleeve, een driehoekig dingetje om het scherm mee aan te tikken (soort van stylus maar dan anders) en een kabel om hem aan de TV aan te sluiten. Verder zit er in de doos een Frans en Nederlandstalig instructieboekje, een bon van ¤25,- voor Nokia's eigen online muziekwinkel en een klein dvd-rommetje met de broodnodige software en bijbehorend datakabeltje.

Aan de buitenkant treffen we, natuurlijk, het grote 3,2 touchscreen. Daarnaast zitten aan de linkerkant van het toestel twee slots. een voor de simkaart, en in de ander kan een micro-SD kaartje geschoven worden. Aan de rechterkant treffen we 3 knoppen en een schuifje aan. Het schuifje is voor het in en uitschakelen van de toetesenvergrendeling. Mij lijkt dat vrij onhandig, zelfs bij het in en uit de sleeve halen schiet ie er wel eens af. De drie toetsen zijn voor het bedienen van de camera, en het regelen van het volume. Aan de bovenkant van het toestel zitten de aansluitingen en de aan/uit knop. De Nokia is voorzien van een standaard 3,5 mm aansluiting zodat je ook je eigen oordopjes/koptelefoon kan gebruiken, die van Nokia zijn voor mij trouwens ook prima. Ook zit hier nog de aansluiting voor de usb-kabel. Al met al komt de bovenkant van het toestel een beetje rommelig over in vergelijking met de rest van het strakke design van deze Fin.

Nadat de batterij en de sim-kaart erin zitten is het eerste wat opvalt dat hij heel snel opstart. Binnen een halve minuut is de 5800 er klaar voor. Vervolgens komt gelijk het overbekende Symbian 60-series scherm bovendrijven. Iedereen die de afgelopen jaren een Nokia in handen gehad heeft kan ermee overweg. Op het scherm worden dan, naast tijd en datum, vier zelf in te stellen snelkoppelingen getoond. Ook de eerstvolgende agenda-items verdienen hier een plekje. Wat echter verschilt met de normaal Symbian S60 toestellen is dat er onderin óp het scherm nog twee extra knoppen zitten. Ééntje voor het oproepen van een numpad, en ééntje voor je telefoonboek. Rechtsboven, net buiten het scherm zit nog de zogenaamde MediaBar, hiermee krijg je snel toegang tot onder ander het internet, je afbeeldingen en video's. Onder het scherm zitten ook nog drie toetsen. Eentje voor het aannemen van oproepen, eentje voor het oproepen van het menu en de derde is logischerwijs een knop voor het ophangen. Aannemen en ophangen kan trouwens ook via het touchscreen. De menu structuur zit duidelijk in elkaar en er valt prettig mee te werken. De wijze waarop Nokia het touchscreen laat samenwerken met het OS en zo goed als flawless te noemen. Echte bugs ben ik nog niet tegengekomen. Wat echter wel opvalt is dat het touchscreen niet altijd even lekker de bevelen oppakt het gebeurt regelmatig dat een tweede aanslag nodig is, dit gebeurt echter alleen met als je het toestel met de vingers bedient, zelf het aanraken met de nagel is al voldoende om dit probleem op te heffen.

Zoals eerder gemeld zit de 5800 goed in zijn spulletjes, zo is hij onder andere voorzien van Wifi, een interne GPS ontvanger die het mogelijk maakt om te navigeren via Nokia eigen navigatieprogramma. ik heb het nog niet uitgetest, maar de kaarten zijn van Navteq dus dat moet wel goedkomen. Het internetten gaat lekker vlot met de HSDPA, en dankzij dat het een quadband toestel is, kun je overal ter wereld bellen. Nokia heeft de 5800 voorzien van een 3,2 megapixel digitale camera. Het lijkt niet zo heel veel, maar mede dankzij de Carl Zeiss lens maakt dit toestel redelijk tot goede foto's. 's Nachts, of met minder licht opnamenmaken is ook geen probleem omdat er een goede LED flitser inzit.

Het masterpiece van de 5800 is toch wel het afspelen van muziek. De muziekspeler zit goed in elkaar en de playlist laten zich gemakkelijk samen stellen. Mede dankzij het tot 16GB uitbreidbaar geheugen, kan hij daarom prima dienst doen als je dagelijkse muziekspeler. De bij geleverde Nokia headset, met de mogelijkheid om extern nummers op te zoeken of te kunnen skippen en het volume te regelen werk prima en er komt goed geluid uit. Mocht je echt alleen het beste van het beste willen kan dat ook. het is mogelijk om met behulp van een 3,5 mm plug je eigen vertrouwde koptelefoon aan te sluiten. Ook is hij voorzien van een line out, zodat je hem bijvoorbeeld aan je autoradio of stereosyteem kunt hangen.

Tot zover mijn review over de 5800, ik denk dat Nokia een zeer sterk toestel op de markt gezet heeft, die mijns inziens zeker een concurrent kan zijn voor de Iphone. Vooral het feit dat je met dit toestel wél video op kunt nemen, wél bestanden met elkaar via bluetooth kunt uitwisselen, en wél het geheugen kunt uitbreiden zal veel potentiele kopers aanspreken. Daarnaast ziet het toestel er gewoon goed uit. Werk het OS lekker vlot en intuitief. Tot slot misschien nog wel z'n grootste pluspunt. Hij is (on-line) al te verkrijgen voor ongeveer ¤320,- wat echt een hele scherpe prijs is voor zo'n alleskunner.

[ Bericht 0% gewijzigd door JJH op 01-03-2009 03:26:35 ]
pi_66572327
Ik heb 'm vandaag binnen gekregen en heb er een beetje mee gespeeld, leuk dingetje en de kwaliteit van het geluid is goed!

Even wennen, maar het touchscreen is heel fijn, ik ben helemaal fan van het grote toetsenbord dat je zonder de stylus makkelijk kan bedienen.
De sint verzon op z'n gemak,
dit voor het oude wrak.
  zondag 1 maart 2009 @ 02:37:19 #3
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
pi_66572366
Ik heb deze ook een paar weken, maar een aantal dingen kloppen niet wat je zegt, of ik vat het verkeerd op.

Het geheugen is volgens mij uitbreidbaar tot 16GB, en je vermeld niet dat je er een 8GB kaartje bij krijgt.
Bij een aantal dingen moet je 2 maal op het touchscreen duwen, dus dat is niet dat hij niet reageerd.
Het ding dat je erbij krijgt en op een stylus lijkt maar toch niet, is een plectrum.

Verder goede review.
Fijn toestel.
  zondag 1 maart 2009 @ 02:40:44 #4
202014 JJH
Knetter. O+
pi_66572405
quote:
Op zondag 1 maart 2009 02:37 schreef Krentenbol. het volgende:
Ik heb deze ook een paar weken, maar een aantal dingen kloppen niet wat je zegt, of ik vat het verkeerd op.

Het geheugen is volgens mij uitbreidbaar tot 16GB, en je vermeld niet dat je er een 8GB kaartje bij krijgt.
Bij een aantal dingen moet je 2 maal op het touchscreen duwen, dus dat is niet dat hij niet reageerd.
Het ding dat je erbij krijgt en op een stylus lijkt maar toch niet, is een plectrum.

Verder goede review.
Fijn toestel.
Een plectrum Zo had ik dat niet gezien.
Dat van dat touchscreen weet ik. In het hoofdmenu is een keer voldoende. Alle onderkiggende menu's moet je twee keer tappen.
En dat van dat 16 GB wist ik niet. Zal het aanpassen
  zondag 1 maart 2009 @ 03:00:50 #5
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_66572567
7710 is overigens van 2004.

M'n broer heeft er één en ik heb er zelf een dag mee mogen rondlopen. Kom zelf van een iPhone, dus het touchscreen was weer even een stap terug. Erg leuk ding. Wat muziek betreft hebben ze het goed begrepen.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_66619477
Ik heb de 5800 nu een paar keer verkocht (werk in telefoonwinkel), maar moet zeggen dat ik de kwaliteit een beetje ondermaats vind. Dit viel ook wel te verwachten als je kijkt naar de uiteindelijke verkoopprijs; ergens heeft Nokia in de kosten moeten snijden.

Dit uit zich vooral in het gebruik van goedkope materialen. Ondanks dat de zijkanten en de voorkant er goed uitzien, zijn de bovenkant en de achterkant echt afschuwelijk. Goedkoop plastic voert de boventoon en dan heb ik het nog niet eens gehad over de el cheapo-stylus die ze er aan de achterkant in hebben gepropt. Het pennetje is volledig uitgevoerd in laagwaardig prulplastic en het eruit halen vergt nog redelijk wat kracht.
Verder als je op het scherm drukt met bijv. twee duimen, dan kun je het een stukje indrukken (voor de kenners, het gevoel lijkt dan op die van het touchscreen van de Blackberry Storm, clickable-touchscreen), er zit een beetje speling in.

Dat je soms twee keer moet drukken als je verder in de menu's duikt vind ik echt slecht. De eerste paar keren dacht ik gewoon dat het touchscreen niet werkte.

De luidsprekers op de phone zijn wel zeer goed en het geluid (extern dan hè) is ronduit het beste wat ik van een phone gehoord heb. Mooi, helder én zeer hard volume ook. De voorkant ziet er ook gewoon mooi uit en dat is wel belangrijk natuurlijk als je 'm op tafel hebt liggen ofzo.

De bijgeleverde beschermhoes lijkt me onpraktisch want je moet de phone er iedere keer helemaal uithalen als je 'm wilt gebruiken. (ik weet niet hoe dit met bellen gaat als je gebeld wordt en hij zit erin, maar er zitten wel 'luchtgaten' in de cover dus ik neem aan dat je met een knopje aan de zijkant opneemt dan)

En het driehoekige dingetjes wat eerder in de review besproken is, is een houder waar je de phone in kunt plaatsen als je bijv. een filmpje draait volgens mij.
  maandag 2 maart 2009 @ 15:46:37 #7
202014 JJH
Knetter. O+
pi_66619676

Welke van de twee?
  zondag 8 maart 2009 @ 12:29:25 #8
58097 joey_k
Beatles 4ever
pi_66821363
quote:
Op maandag 2 maart 2009 15:46 schreef JJH het volgende:
[ afbeelding ]
Welke van de twee?
dat ding aan het koordje lijkt wel een "srt-6", een speciaal tooltje om de telefoon te kunnen openen. Ik heb er ook één en daarvoor werkt 'ie perfect!, Maar goed ik neem aan dat Nokia het zelf knutselen aan toestellen niet gaat lopen promoten...
Met trots vernoemd naar John Lennon....
Gez: Nokia's -> [GEZ] (defecte-goede-incomplete) Nokia's
  woensdag 11 maart 2009 @ 10:16:11 #9
209973 Slickk
Flügeldrinkprivéles
pi_66926679
Dat blauwe dingetje is een plectrum, toont een beetje aan het dat het echt een muziektelefoon is.

Leuke review, ik denk dat ik deze nog maar even oversla. Jammer, ik zoek namelijk een goede telefoon die een erg goede muziekfunctie heeft (zodat ik mijn mp3-speler thuis kan laten) maar waar ik ook degelijk op kan smsen. Touchscreen lijkt mij dan dus een stap terug.
  woensdag 11 maart 2009 @ 11:47:14 #10
234271 Krentenbol.
Lick my currants!
pi_66929446
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 10:16 schreef Slickk het volgende:
Dat blauwe dingetje is een plectrum, toont een beetje aan het dat het echt een muziektelefoon is.

Leuke review, ik denk dat ik deze nog maar even oversla. Jammer, ik zoek namelijk een goede telefoon die een erg goede muziekfunctie heeft (zodat ik mijn mp3-speler thuis kan laten) maar waar ik ook degelijk op kan smsen. Touchscreen lijkt mij dan dus een stap terug.
Waarom een stap terug? Je kunt juist heel goed en snel smsen met het qwerty toetsenbord met je vingers!
  woensdag 11 maart 2009 @ 14:52:17 #11
202014 JJH
Knetter. O+
pi_66935899
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 11:47 schreef Krentenbol. het volgende:

[..]

Waarom een stap terug? Je kunt juist heel goed en snel smsen met het qwerty toetsenbord met je vingers!
Ik gebruik dan wel vaak de stylus, maar ben minstens net zo snel als met een goede T9 telefoon. Qua muziektelefoon issie gewoon erg goed, ook als je andere reviews leest
  woensdag 11 maart 2009 @ 18:53:08 #12
209973 Slickk
Flügeldrinkprivéles
pi_66944506
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 11:47 schreef Krentenbol. het volgende:

[..]

Hmm, mijn indruk is juist dat het niet zo snel gaat...

Maar het zal waarschijnlijk een kwestie van wennen zijn. Ik zal even rond gaan kijken, heb wel belang bij een goede muziektelefoon namelijk.
  zaterdag 14 maart 2009 @ 02:29:57 #13
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_67030662
Heb ff de gedachten gehad deze aan te schaffen. Maar ik hou niet echt van Symbian
Maar inderdaad een mooie telefoon
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_67119175
Dat is nou een mooi ding
pi_67832537
Ikzelf gebruik de 5800 vanaf de eerste dag dat ie in Nederland beschikbaar is.

Het was even wennen dat touchscreen. Ik ben nu erg gehecht aan mijn 5800. SMS gaat sneller en makkelijker dan met T9, altijd mijn muziek bij me.

Kortom toppertje
De dwazen zijn hier op aarde voor onze kleine genoegens.
pi_67837566
Geweldige telefoon. Heb er vandaag even mee kunnen spelen en hij werkt veel beter als men denkt. De touchscreen reageert geweldig en je kan alles instellen zoals je wilt. Toppertje!
pi_68127062
Fijne review .

Als ik moet kiezen tussen de N95 8GB en deze 5800, welke wordt het dan? Voor alle duidelijkheid, ik ben een volledige leek op dit gebied.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_68129692
Ik vind het een top telefoon. Heb hem zelf op O2 uk met unlimited internet. Nog geen klachten over deze telefoon.

320 in NL??
Misschien dat ik deze naar NL moet verzenden. Ze zijn hier rond de 220pound
It took God six days to create the earth, and Monty Python just 90 minutes to screw it up.
  zaterdag 18 april 2009 @ 01:10:40 #19
202014 JJH
Knetter. O+
pi_68130750
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 22:56 schreef Doff het volgende:
Fijne review .

Als ik moet kiezen tussen de N95 8GB en deze 5800, welke wordt het dan? Voor alle duidelijkheid, ik ben een volledige leek op dit gebied.
Ik zelf heb geen ervaring met de N95. De 5800 is wel handzamer en nieuwer. Besturingssysteem is wel hetzelfde. Gewoon ff bij een telefoonzaak voelen en proberen.
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 00:20 schreef Mr. Orange het volgende:
Ik vind het een top telefoon. Heb hem zelf op O2 uk met unlimited internet. Nog geen klachten over deze telefoon.

320 in NL??
Misschien dat ik deze naar NL moet verzenden. Ze zijn hier rond de 220pound
Was tijdens de introductie 1,5 maand geleden. Ondertussen al voor ¤271. http://www.kieskeurig.nl/gsm/nokia/5800_xpressmusic/287222/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')