abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66560318
quote:
Nieuw Haags Peil van 1 maart 2009

Landelijke peiling politieke voorkeur
De verschuivingen deze week - PVV weer 2 zetels gestegen en het CDA 1 zetel gedaald - leidt tot een unieke situatie: PVV is
voor het eerst de grootste partij in de peilingen. Het is trouwens niet de hoogste score van de PVV. Eind november 2004, kort na
de moord op Van Gogh stond Wilders op 29 zetels en het CDA trouwens op haar laagste punt: 25 zetels. Toen stond de PvdA
echter rond de 50 zetels en nu nog maar op 21 zetels. De score van 19 zetels van D66 is ook de hoogste in meer dan 12 jaar.
Sinds de jaarwisseling is de PVV met 12 zetels gestegen. Na het besluit van het hof in Amsterdam inzake de vervolging van
Wilders -half januari- is de stijging 10 zetels geweest. De drie regeringspartijen zijn nu sinds de jaarwisseling 14 zetels gedaald.
Met 52 zetels behalen de drie regeringspartijen de laagste score sinds het aantreden van het kabinet.
Naast de circa 18% van de Nederlanders die nu zegt PVV te stemmen, is er nog circa 5% dat aangeeft de PVV een kans te
geven. Dat houdt in dat op dit moment meer dan drie kwart van de potentiele PVV kiezers zegt PVV te stemmen. Bij de meeste
andere partijen zien we dat van de potentiele kiezers veel minder dan de helft zegt de bewuste partijen te kiezen.
Van alle PVV-kiezers uit 2006 geeft nu nog 85% aan PVV te kiezen (ook een veel beter resultaat dan de andere grote partijen op
dit moment scoren). Onder de VVD-kiezers uit 2006 geeft nu bijna 25% aan PVV te kiezen en onder de CDA-kiezers uit 2006 is
dat bijna 20%. Bij SP-kiezers ligt dat percentage op 10% en bij de PvdA op 7%. Omgerekend kan gesteld worden dat de PVV
de 18 zetels winst op de volgende manier heeft gekregen: 7 zetels van het CDA, 5 van de VVD, 3 van de SP en 2 van de PvdA.
bron: Peil.nl (komt pas morgen op de site, maar als je je registreert kan je de peiling nu al zien)
pi_66560386
Treurig natuurlijk, maar hopelijk leert oud-links (met PvdA-advocate Els Lucas voorop) hier wel wat van.
pi_66560469
Dit zegt alles over het huidige kabinet, ten dode opgeschreven.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_66560478
'Allemaal racisten, islamofoben, bruinhempjes et cetera, want 'wij' zijn moreel superieur.'
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_66560602
Toch grappig om te zien dat alle pogingen van links om Wilders in een slecht daglicht te plaatsen een averechts effect hebben. Zoals te verwachten was.

Zo ging het bij Fortuyn, zo gaat het nu weer.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_66560767
Hoewel ik blijf benadrukken dat de peilingen van De Hond met een flinke korrel zout genomen moeten worden, is dit toch wel een opmerkelijke situatie. In de barometer van Synovate (NOVA) is de PVV van 17 naar 20 gestegen en staan ze daarmee nog 14 zetels achter het CDA en 8 achter de PvdA.

De opmars van Wilders valt echter niet te ontkennen. En de redenen daarachter kun je ook niet verbloemen.
pi_66560768
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 19:27 schreef damian5700 het volgende:
'Allemaal racisten, islamofoben, bruinhempjes et cetera, want 'wij' zijn moreel superieur.'
..ik hoor het Marcel van Dam zo zeggen ..
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_66560860
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 19:35 schreef Elfletterig het volgende:
Hoewel ik blijf benadrukken dat de peilingen van De Hond met een flinke korrel zout genomen moeten worden,
Want? Omdat De Hond een PvdA'er is? In ieder geval zat'ie er bij de vorige TK-verkiezingen het dichtst bij.
pi_66560885
Het zijn maar peilingen dat even voorop gesteld.

Het succes van Wilders is een bewijs dat de politieke elite (in Den Haag) niet in staat is de gevoelens van de gemiddelde Nederlander op een dusdanige manier te vertalen in beleid waardoor Wilders overbodig is of in ieder geval niet zo goed scoort in peilingen. Dát mag de politieke elite zichzelf ernstig aanrekenen.
pi_66560934
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 19:27 schreef damian5700 het volgende:
Toch zijn er parallellen te zien met de situatie in Nazi-Duitsland. Ook toen ging er een economische crisis aan vooraf, voordat Hitler democratisch aan de macht kwam.

Maar ik benadruk hierbij onmiddellijk en met veel klem dat ik Wilders beslist niet met Hitler wens te vergelijken. Hitler was uit op de vernietiging van Joden en op uitbreiding van het Duitse rijk. Wilders niet uit op de vernietiging van moslims, maar wil alleen minder invloed van de islam in Nederland. En gezien de uitgangspunten van die religie en de hoeveelheid mensen die alles uit de koran letterlijk nemen en de 'zuivere' islam nastreven, valt er best iets te zeggen voor de zorgen van Wilders.

Persoonlijk zou ik de macht in Nederland niet aan Wilders toevertrouwen, wegens gebrek aan concrete oplossingen. We gaan België achterna, met een cordon sanitaire richting Wilders, in plaats van het Vlaams Belang in België.
pi_66561081
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 19:37 schreef knowall het volgende:
Want? Omdat De Hond een PvdA'er is? In ieder geval zat'ie er bij de vorige TK-verkiezingen het dichtst bij.
Dus niet hè... Bij de verkiezingen van 2003 voorspelde Interview/NSS (nu Synovate) het best. Dat was ook in 2006 zo, al zaten toen alle peilingen er ver naast: http://www.politiekebarometer.nl/index.cfm?uid=23
  zaterdag 28 februari 2009 @ 19:44:50 #12
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_66561088
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 19:30 schreef StateOfMind het volgende:
Toch grappig om te zien dat alle pogingen van links om Wilders in een slecht daglicht te plaatsen een averechts effect hebben. Zoals te verwachten was.

Zo ging het bij Fortuyn, zo gaat het nu weer.
Integendeel, men gaat met Wilders normaal in discussie, dit in tegenstelling tot met Fortuyn. Het laatste betreur ik, maar het eerste keur ik af. Een achterlijke mongool die boeken wil verbieden dien je uit te lachen en belachelijk te maken -niet te remmen in zijn mening, hij doet maar- maar normaal in discussie gaan met Wilders is als normaal in discussie gaan met iemand over de woonplaats van de Kerstman, belachelijk.

Dat is wat nu gebeurd naar mijn mening, politici proberen normaal in discussie te gaan met een abnormaal als Wilders, waardoor Staatsburgers gaan denken dat iemand die boeken wil verbieden heel normaal is in een gezonde Staat.

Het meest belachelijke zijn politici die zeggen 'ja, Wilders zegt het misschien bot, maar hij heeft wel een punt'. Nee, dat heeft hij niet.
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 19:38 schreef MrX1982 het volgende:
Het zijn maar peilingen dat even voorop gesteld.

Het succes van Wilders is een bewijs dat de politieke elite (in Den Haag) niet in staat is de gevoelens van de gemiddelde Nederlander op een dusdanige manier te vertalen in beleid waardoor Wilders overbodig is of in ieder geval niet zo goed scoort in peilingen. Dát mag de politieke elite zichzelf ernstig aanrekenen.
Dat denk ik niet. Wilders beweert (cq. belooft) dingen die helemaal niet zouden moeten kunnen in een gezonde Staat. Dingen als boeken verbieden, om maar 1 ding te noemen. Andere partijen zullen dat inderdaad waarschijnlijk niet doen. Is dat dan de fout van die andere partijen?
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_66561160
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 19:44 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Dus niet hè... Bij de verkiezingen van 2003 voorspelde Interview/NSS (nu Synovate) het best. Dat was ook in 2006 zo, al zaten toen alle peilingen er ver naast: http://www.politiekebarometer.nl/index.cfm?uid=23
Heb je die link zelf wel gelezen? Dan had je gezien dat NOVA en De Hond er evenveel naast zaten, dus gedeeld eerste waren, met 't verschil dat NOVA nog niet eens de helft van de zetels van de PVV gepeild had.
  zaterdag 28 februari 2009 @ 19:47:27 #14
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_66561172
Vreemd. Ik ken persoonlijk niemand die op Wilders zou stemmen.
pi_66561283
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 19:47 schreef Zwansen het volgende:
zou je denken?
When I was a child I had a fever.
My hands felt just like two balloons.
pi_66561309
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 19:44 schreef Yildiz het volgende:
Een achterlijke mongool die boeken wil verbieden dien je uit te lachen en belachelijk te maken
Datzelfde geldt voor partijen die tegen het homohuwelijk zijn (CDA, CU, SGP)? Die de verkoop van Mein Kampf verboden willen houden (alle partijen minus D'66)? Die de strafbaarstelling van bepaalde meningen in stand willen houden (alle partijen)?
  zaterdag 28 februari 2009 @ 19:54:13 #17
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_66561421
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 19:50 schreef Homdeck het volgende:

[..]

zou je denken?
Volgens mij niet. Ik zal het eens ff peilen. Haha, peilen.
  zaterdag 28 februari 2009 @ 19:54:58 #18
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66561454
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 19:47 schreef Zwansen het volgende:
Hoop gordijnstemmertjes denk ik, het is politiek niet correct om op Wilders te stemmen, zeker niet onder hoogopgeleiden, dus houdt men daar de mond over.
  zaterdag 28 februari 2009 @ 19:56:52 #19
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66561521
Maar hij heeft het natuurlijk te danken aan zijn internationale aandacht de laatste weken, en door de extreme recessie zijn mensen ook geneigd naar de extremen te drijven.

Echter gaat dit kabinet niet vallen en over anderhalf jaar kan er al zoveel veranderd zijn...
pi_66561550
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 19:54 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Hoop gordijnstemmertjes denk ik, het is politiek niet correct om op Wilders te stemmen, zeker niet onder hoogopgeleiden, dus houdt men daar de mond over.
Nu maar wachten tot oud-links een PVV-stemmers-meldpunt-centrale begint. Met handige tips waar je ze aan kan herkennen: 42% van de PVV-stemmers is lid van de TROS en 37% leest De Telegraaf!
  † In Memoriam † zaterdag 28 februari 2009 @ 19:59:09 #21
230491 Zith
pls tip
pi_66561601
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 19:40 schreef Elfletterig het volgende:

[..]
Maar ik benadruk hierbij onmiddellijk en met veel klem dat ik Wilders beslist niet met Hitler wens te vergelijken. Hitler was uit op de vernietiging van Joden en op uitbreiding van het Duitse rijk.
Nee hoor, dat was hij zeker niet in de jaren '30. Toen wilde hij eerder eigen scholen voor Joden en bijv Joden niet toelaten op publieke plekken.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_66561606
quote:
Dat denk ik niet. Wilders beweert (cq. belooft) dingen die helemaal niet zouden moeten kunnen in een gezonde Staat. Dingen als boeken verbieden, om maar 1 ding te noemen. Andere partijen zullen dat inderdaad waarschijnlijk niet doen. Is dat dan de fout van die andere partijen?
Hij verwoord de ongenoegens in een deel van de samenleving op een directe concrete manier. Je hebt Wilders die van alles zegt en roept maar als het puntje bij paaltje komt wordt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Hij vormt meer een spreekbuis voor het ongenoegen waarmee een deel van de samenleving zich mee identificeert.
pi_66561634
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 19:40 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Toch zijn er parallellen te zien met de situatie in Nazi-Duitsland. Ook toen ging er een economische crisis aan vooraf, voordat Hitler democratisch aan de macht kwam.

Maar ik benadruk hierbij onmiddellijk en met veel klem dat ik Wilders beslist niet met Hitler wens te vergelijken. Hitler was uit op de vernietiging van Joden en op uitbreiding van het Duitse rijk. Wilders niet uit op de vernietiging van moslims, maar wil alleen minder invloed van de islam in Nederland. En gezien de uitgangspunten van die religie en de hoeveelheid mensen die alles uit de koran letterlijk nemen en de 'zuivere' islam nastreven, valt er best iets te zeggen voor de zorgen van Wilders.

Persoonlijk zou ik de macht in Nederland niet aan Wilders toevertrouwen, wegens gebrek aan concrete oplossingen. We gaan België achterna, met een cordon sanitaire richting Wilders, in plaats van het Vlaams Belang in België.
Ik heb het over de kiezers, hè.

Het komt meestal heel erg goed uit om deze mensen te betichten van racisme of men (de mensen die op centrum of centrum-linkse partijen gaan stemmen) komt tot de diagnose dat deze mensen ziek of angstig zijn; en men gaat weer over tot de orde van de dag.
Dit doet me nu vooral denken aan een topic dat ik gewijd had aan de Vlaamse bevolking waarvan de helft ervan aangaf op enigerlei wijze bang te zijn voor de islam. De helft!
Ik vind zo'n verklaring, dat het zou gaan om een ziekelijke angst of om racisme wel erg gemakkelijk. Ik bedoel je schrijft wel ineens de helft van een bevolking af en dan moet je je toch wel aardig aanmatigend moreel elitair voelen om met droge ogen dit te beweren.
Uiteindelijk verzandde mijn topic met de bewering dat het onderzoek niet deugde.

Enfin ik zou weleens willen dat er niet telkens de gemakkelijke conclusie wordt bedacht (en en passent duizenden mensen als het ware afschrijft), maar dat er wat dieper wordt nagedacht.
Niet dat ik enige hoop koester dat dit ook daadwerkelijk gebeurt.

En tot slot vind ik jouw analyse niet helemaal reëel, omdat Wilders zich helemaal niet profileert op de crisis.
De PvdA heeft juist hieraan een opleving doorgemaakt door onder andere de Icesave spaarders te 'redden', maar het lijkt me niet dat de verklaring in de politieke opleving van de PVV te wijten is aan de krediet- of economische crisis.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  † In Memoriam † zaterdag 28 februari 2009 @ 20:00:39 #24
230491 Zith
pls tip
pi_66561640
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 19:59 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Hij verwoord de ongenoegens in een deel van de samenleving op een directe concrete manier. Je hebt Wilders die van alles zegt en roept maar als het puntje bij paaltje komt wordt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Hij vormt meer een spreekbuis voor het ongenoegen waarmee een deel van de samenleving zich mee identificeert.
Yep, alle dwarse SPers die nu merken dat zonder hun leider de SP niet meer tegen alles aan schopt gaan nu naar de partij die dat wel doet.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  zaterdag 28 februari 2009 @ 20:00:46 #25
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66561645
quote:

[..]

Volgens mij is de verspreiding van Mein Kampf nog steeds verboden..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')