abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66555850
Een gietijzeren grillpan is soms wel erg lastig, dan doe ik er een kopje water in en laat ik het een nachtje staan. En de volgende dag pas schoonmaken.

Maar verder top ding!
pi_66556246
Misschien wel iets lastiger maar zoveel meer duurzamer als je het ding met liefde behandeld
Sowieso gelijk schoonmaken is erg belangrijk. Maar dat is eigenlijk met alle keukenapparatuur net zo
pi_66557231
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 16:54 schreef mascara-klodder het volgende:
Misschien wel iets lastiger maar zoveel meer duurzamer als je het ding met liefde behandeld
Sowieso gelijk schoonmaken is erg belangrijk. Maar dat is eigenlijk met alle keukenapparatuur net zo
niet alleen met keukenapparatuur
pi_66557417
Hmm mijn ervaringen met een anti-aanbakgrillplaat zijn niet erg goed. Je moet, om goed te grillen, de plaat zo heet laten worden dat de aanbaklaag snel loslaat
Vandaar dat ik zweer bij gietijzer. En zo duur hoeft dat niet te zijn, zeker niet als je je bedenkt dat je in principe nooit meer een nieuwe hoeft te kopen!!

Ohja, mocht iemand er een willen aanschaffen een kleine tip: kies er een met een niet te hoge opstaande rand.. Dan kan je namelijk de stokjes van satetjes net iets over de rand leggen zodat ze gemakkelijker om te draaien zijn
  zaterdag 28 februari 2009 @ 17:38:49 #30
225029 Dionysiou
Grieks en trots
pi_66557489
Grillpan goed heet laten worden geen vetstof of olie in de pan gooien en als de pan heet is dan doe je het product (met olie ingesmeert) in de pan en grill je het om en om (dus niet 40x omdraaien)
[b]Op zaterdag 21 november 2009 00:42 schreef Bravebart het volgende:[/b]
Toch frappant dat zo'n knaapje zich in 1 week zo heeft ingelikt binnen PUB dat hij een verjaardagstopic krijgt.
  zaterdag 28 februari 2009 @ 17:42:57 #31
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66557607
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 15:38 schreef mascara-klodder het volgende:

Ook beter voor de pan lijkt me, dan hoef je na gebruik niet zo te schrobben.

Ik hoef nooit te schrobben en ik vet vrijwel niets in. (en hij is niet van gietijzer )
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zaterdag 28 februari 2009 @ 17:53:53 #32
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_66557931
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 17:36 schreef Sunnythesun het volgende:
Hmm mijn ervaringen met een anti-aanbakgrillplaat zijn niet erg goed. Je moet, om goed te grillen, de plaat zo heet laten worden dat de aanbaklaag snel loslaat
Oh, geen last van. En ik laat 'm toch echt gewoon een minuutje of 2 opwarmen voor ik het vlees erin leg. Okay, na een jaartje of 2 zijn de ribbels wel geontantiaanbaklaagd, but who cares, dan koop ik een nieuwe. En kom me niet aan met dat fabeltje dat teflon zo slecht voor je is, dat gaat gewoon hoppakee onaangetast door je spijsverteringskanaal.
  zaterdag 28 februari 2009 @ 20:13:19 #33
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_66562083
ik heb een gietijzeren grillpan en krijg dus ook heel veel blauwe rook maar alles bakt ook aan,zelf als ik het ingesmeerd heb met olie, ik heb er vis op willen bakken maar die plakt vervolgens zo erg vast dat ie uitelkaar valt en de hele pan volzit met een laagje vis..dus de volgende keer m langer laten liggen,maar precies hetzelfde resultaat...en nu staat ie in mn kast te niksen
  zaterdag 28 februari 2009 @ 22:04:33 #34
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_66565968
Kijk, gewoon een goeiekope van het Kruidvat kopen. Heb je nergens last van.
Al is het trouwens alleen maar voor de vis, bedenk ik me nu.
pi_66568135
Ik heb al jaren en jaren een gietijzeren grillpan zonder antiaanbaklaag, en heb nergens last van, en nee, hij is niet vies. Hier staat nog erg veel info over de grillpannen, hoe te bewerken en hoe ermee te werken.
anonieme razernist
pi_66572373
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 17:53 schreef RobinOok het volgende:

[..]

En kom me niet aan met dat fabeltje dat teflon zo slecht voor je is, dat gaat gewoon hoppakee onaangetast door je spijsverteringskanaal.
Doe ik dat dan Ik vind het alleen niet zo'n lekker idee.. en ik betaal liever 1x 40,- dan 6x 10... Daarbij vind ik gietijzer gewoon fijner werken, geen last van uit elkaar vallen van vis wat ik wel met mijn anti-aanbak pannetje had. Als jij tevreden bent prima, maar als ik mensen een tip moet geven zeg ik wel: gietijzer.
  zondag 1 maart 2009 @ 02:47:00 #37
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_66572464
De onderkant van mijn gietijzeren grillpan begon opeens te roesten. Misschien hebben ze dat niet roestvrij gemaakt als de bovenkant
Confidence through competence
pi_66585696
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 20:13 schreef scrub_nurse het volgende:
ik heb een gietijzeren grillpan en krijg dus ook heel veel blauwe rook maar alles bakt ook aan,zelf als ik het ingesmeerd heb met olie, ik heb er vis op willen bakken maar die plakt vervolgens zo erg vast dat ie uitelkaar valt en de hele pan volzit met een laagje vis..dus de volgende keer m langer laten liggen,maar precies hetzelfde resultaat...en nu staat ie in mn kast te niksen
Herkenbaar, ik heb de grillpan al iets van 5 jaar denk ik, waarvan 3 of 4 jaar in de kast gelegen, ook omdat het altijd maar plakte.

Maar nu ik weet hoe het werkt, vind ik het een schitterend ding!
  zondag 1 maart 2009 @ 16:56:51 #39
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_66585935
hmmz....ik heb al jaren een gietijzeren grillpan hier in een kastje staan...ooit eens in een kerstpakket gehad, geloof ik...misschien toch maar eens afstoffen
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  zondag 1 maart 2009 @ 17:26:11 #40
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_66587019
quote:
Op zondag 1 maart 2009 16:47 schreef celc1us het volgende:

[..]

Herkenbaar, ik heb de grillpan al iets van 5 jaar denk ik, waarvan 3 of 4 jaar in de kast gelegen, ook omdat het altijd maar plakte.

Maar nu ik weet hoe het werkt, vind ik het een schitterend ding!

hoe dan? wat doe ik fout??
pi_66588444
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 23:07 schreef NoCigar het volgende:
Ik heb al jaren en jaren een gietijzeren grillpan zonder antiaanbaklaag, en heb nergens last van, en nee, hij is niet vies.
Ik snap al dat gedoe ook niet, er komt vanzelf een antiaanbaklaagje op van koolstof.

Juist als er olie opkomt komt gaat het walmen, net zoals een wok ook gaat walmen als de olie te heet wordt. Ik smeer nooit wat in met olie. Je hebt natuurlijk van die lichte grillpannen met golfjes ipv ribbels met een antiaanbaklaag, een soort koekenpan om dikke strepen mee te maken, dan zal dat wel nodig zijn om alles met olie in te smeren. Probeer het eens met een echte grillpan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_66590857
quote:
Op zondag 1 maart 2009 17:26 schreef scrub_nurse het volgende:

[..]

hoe dan? wat doe ik fout??
Probeer om de grillpan heel heet te laten worden, dan vlees erop. Het vlees laat dan vanzelf los als het daar klaar voor is, en dan de andere kant nog even grillen.

Voor onderhoud kan je na het grillen en wassen met water, wat insmeren met olijfolie en dan in de kast zetten.
pi_66594066
Grillpanenn zijn het beste van gietijzer. Dat geeft de beste resultaten. Zoals hierboven al gezegd zijn antiaanbaklagen eigenlijk niet geschikt voor grilltemperaturen. Pannen waar de teflonlaag uitgesleten is en het aluminium eronder zichtbaar zijn voor de schroothoop. Je gaat dan de teflon opeten, de verhalen varieren, maar men is er overeens dat het iig niet gezond is.

De beste koop die ik ken zijn de pannen van Ronneby Bruk (een aantal kookwinkels verkopen ze ook onder eigen naam). Vanaf ongeveer 40 euro voor het kleinste model. Ze zijn beter en goedkoper dan de duurdere Creuset en véél beter dan de véél duurdere Demeyere. Alleen voor kookplaten met een glazen oppervlak (Keramisch/Inductie zijn ze wat minder geschikt aangezien ze nogal ruw zijn aan de onderzijde.

In gebruik: vlees of groente lichtjes invetten met een neutrale olie, de pan zelf niet invetten. Wel enkel afwassen met heet water, dan blijft deze vet genoeg van zichzelf. Over "vies" moet je met een grillpan niet zo inzitten. Weinig bacteriën die een temperatuur van rond de 200 graden overleven.
pi_66595186
quote:
Op zondag 1 maart 2009 20:47 schreef Fixers het volgende:
Alleen voor kookplaten met een glazen oppervlak (Keramisch/Inductie zijn ze wat minder geschikt aangezien ze nogal ruw zijn aan de onderzijde.
Daar heb ik niet eens aangedacht. Ik zal er goed over nadenken wanneer ik een nieuwe keuken ga bestellen.

Sommige restaurants gebruiken inductie en toen dacht ik, dat moet ik ook hebben!
  zondag 1 maart 2009 @ 21:19:19 #45
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_66595520
quote:
Op zondag 1 maart 2009 20:47 schreef Fixers het volgende:
Je gaat dan de teflon opeten, de verhalen varieren, maar men is er overeens dat het iig niet gezond is.
Daar is "men" het dus helemaal niet over eens.
pi_66607891
quote:
Op zondag 1 maart 2009 21:19 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Daar is "men" het dus helemaal niet over eens.
DuPont en 3M spreken het inderdaad tegen. Maar uit diverse onderzoeken is gebleken dat er bij medewerkers van die bedrijven die veel in contact komen met PTFE en PFOA significant meer kwalen hebben dan mensen normaal zouden hebben. Onder andere meer kans op prostaatkanker en beroertes. Dat zijn dan mensen die dagelijks met de chemische varianten werken en er grote hoeveelheden van in hun bloed hebben.

Maar reden genoeg om een klein beetje voorzichtig te zijn. Zolang je een beetje voorzichtig doet met antiaanbakpannen is er niets aan de hand. Maar als de laag los begint te laten is dat toch echt wel een moment om na te denken.
pi_66608024
quote:
Op zondag 1 maart 2009 21:11 schreef celc1us het volgende:

[..]

Daar heb ik niet eens aangedacht. Ik zal er goed over nadenken wanneer ik een nieuwe keuken ga bestellen.

Sommige restaurants gebruiken inductie en toen dacht ik, dat moet ik ook hebben!
Ach, het is maar hoe erg je krassen op de plaat vind. Het is vooral lelijk, het apparaat werkt er niet minder om. Er zijn genoeg gietijzeren grillpannen die wel een gladde onderzijde hebben. Die van Le Creuset bijvoorbeeld.
pi_66608102
gewoon laten walmen. als het walmt beetje olive oil bij doe(liefs met een torkrol indippen) en dan vlees erop.
als ik er lekkere ruk aangeeft. Dan spuit ik zo een volwassen vent van zijn scooter.
-geen browserverneukende links in je sig graag-
  maandag 2 maart 2009 @ 11:48:36 #49
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_66611320
quote:
Op maandag 2 maart 2009 09:55 schreef Fixers het volgende:

[..]

Dat zijn dan mensen die dagelijks met de chemische varianten werken en er grote hoeveelheden van in hun bloed hebben.
Ja, duhuh. Als je twee flessen whiskey achterover slaat ga je ook dood. Als je dagelijks een fles wegwerkt op den duur ook. Twee lepels nootmuskaat overleef je niet. Dat is dus het hele principe van gif: de dosis. En ik schat in dat je ongeveer 2 grillpannen en een koekenpannetjes op een dag moet opeten wil je er schade aan ondervinden.

Stomme bankmakerij altijd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')