Zoals jullie weten houdt TS erg van muziek. Daarom heb ik ook een mooie high-end set in de woonkamer staan. Daar luisterde ik een tijd met veel plezier naar maar na verloop van tijd slaat toch het upgrade-virus weer toe en wil je iets nieuws. Dat is nu eenmaal hoe het gaat.
Nu leek het mij een goed idee om de versterker te gaan upgraden. De oude bak op MP gezet en goed kunnen verkopen, met winst zelfs, en op zoek naar iets nieuws.
Aangezien mijn speakers een behoorlijk hoog rendement hebben (boven de 90dB/1W/1M) leek een buizenversterker mij wel wat. Natuurlijk niet eentje van maar 5 watt of zo, daar zijn mijn speakers dan weer niet geschikt voor. Dus ik zo zoeken op MP, en ik vond er eentje van 25 watt per kanaal. Dat is ruim voldoende om de hele woonkamer met muziek te vullen en als ik zou willen ook die van de buren.
Dus, de onderhandelingen beginnen, hij vraagt, ik bied, tegenbod, finale bod en... deal! Enfin, ding gaan luisteren, goed bevonden en meegenomen.
Ik kom zo thuis met dat ding, wil ik hem aanzetten, lees ik in de documentatie: 'Als de versterker blootgesteld is aan sterk wisselende temperaturen dient u hem eerst X uur te laten acclimatiseren alvorens u hem in gebruik neemt'. Ja kut!

Halve dag later: aangesloten, aangezet... Staat in de documentatie: 'Het is aan te bevelen de versterker eerst een kwartier te laten opwarmen alvorens u het volume opendraait en de muziek start' (maar dan anders verwoord). Ja kut!

Kwartier later: mooie muziek, prachtige muziek, geweldige muziek!!

Uurtje later, ik ga even de deur uit. Wil ik de versterker uitzetten, staat er in de documentatie: 'Het strekt tot aanbeveling de versterker niet te vaak aan en uit te zetten, als u dus een half uurtje iets anders gaat doen, gewoon aan laten staan'. Is een half uur dan de grens? 35 Minuten dan? Ik weet niet hoe lang ik weg blijf! Wat gebeurt er als ik hem na 25 minuten weer aanzet? Ja kut!

Samenvatting: buizenversterkers klinken mooi maar het is zwaar werk...
Op
maandag 8 augustus 2011 09:53 schreef
McBlackLake het volgende:
Als alles fokkers de algemene consument zouden vertegenwoordigen zou de hele wereldeconomie in elkaar storten omdat ze alles kut en kanker vinden ;(